MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 8 December 2009

" Episod 43 - Perjalanan Haji ku 2009 - Dah nak sampai ke Jamrat tingkat 5 atas sekali.

Dah nampak dah tuh...nak naik lagi nih..berjalan ke atas..
Permandangan dari atas ke kawasan keluar dari Jamrat..
Permandangan ke Jamrat ..cantikkan..
Ramai jemaah tuh berpusu pusu masuk dan keluar ke Jamrat..
Dah dekat nih nak kena buat korner naik dn terus ke Jamrat..




42 comments:

rezeki said...

salam cl,

biar saya corner dulu,bye2

rosli said...

Salam Cl,


no 1 ke

Zie said...

Salam CL

rezeki said...

salam cl

koner kanan pulak

Zie said...

Salam,
Kena belah lagi pingat..hehehe

rosli said...

Salam Cl,

Masa sama rezeki dah corner dulu....

rezeki said...

salam cl,

last2 koner, terbabas kat selekoh keh,keh,keh

Zie said...

Salam CL,
CL nak melontar kat tingkat 5 ye..

rezeki said...

salam

rosli, habis baca ayat cl dh nak kena buat coner, tu yg saya koner baring he he he

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Best entri kali ni, dpt tgk pemandangan yang jarang kita tgk dlm akhbar.

Ayah Zain said...

Salam,

subahanallah,cantiknya view n3 kali ini

Zie said...

Salam CL,
Pemandangan Mina cantik... langitnyer, subhanallah.

Noor said...

salam..

perghhh.. laju koner kiri kanan.. elok2.. kang semput.. heh heh

rezeki said...

salam cl,

masa turun jamrah ni yg kena berhati2 krn ada 2 persimpangan, satu ke khemah di mina dan satu lagi berpusing2 dlm kawasan jamrah

rezeki said...

salam

kak ngah , ni koner bukan sebarang korner, korner kat PDKM ni semua korner maut he he he

Noor said...

Salam CL..

InsyAllah.. nanti giliran kak ngah plak rasa koner2 kat jamrah.. kalu salah koner.. bleh patah balik ke??

Zie said...

Salam,
Mana Masayu... tak sampai2 lagi, jap lagi nak melontar

rezeki said...

salam

ni ahli parlimen kota melaka korner nanda kertas terus tak jumpa jalan pulang ke PDKM he he he

rosli said...

Salam Cl dan rakan,

Jamrah skrg ni saya tgk luas dan canggih, satu pujian kepada Kerajaan Arab Saudi.

Jemaah lebih mudah dan keselamatan pun dah dipertingkatkan. Syukran

umiazuddin said...

Salaam CL

Cantiknya kompleks jamrat ni! Semakin mudah perjalanan haji jemaah pada masa kini...alhamdulillah. Flow jemaah pun nampak lancar dan sistematik.

Suka gak gambar2 langit dalam entri nih :)

VpeaceV

yongzu @ 9W2YZU said...

Salam buat semua,

Hari pertama melontar dicadangkan pada waktu petang. Bermula dengan kumpulan yang ramai tetapi pulangnya berdua sewaktu malam sudah bermula. Berdebar rasa hati pertama kali melalui terowong yang pastinya perlu dilalui dari Maktab yang disediakan dik kerana kisah-kisah yang lalu.

Pelbagai ragam manusia yang dapat dilihat baik dalam kumpulan besar mahupun secara individu. Ada yang dipimpin dan diberi panduan mengenai apa yang patut dibuat dan ada juga yang diberi kebebasan mempraktikkan apa yang telah dipelajari sewaktu kursus-kursus yang lalu.

Jemaah Malaysia disediakan tingkat yang pertama untuk melontar. Sebelum bergerak, kami dapat melihat melalui CCTV keadaan semasa dan sentiasa dinasihatkan untuk mengikuti waktu yang ditetapkan untuk keselamatan diri.

Setibanya di Jamrah, hati begitu sayu mengenangkan betapa ikhlas dan murninya hati seorang ayah dan anak dalam melakukan ibadah korban dengan hanya satu arahan dari Yang Maha Esa. Semuanya dilakukan semata-mata keranaNYA.

Noor said...

salam

pak itam.. dah kalu 'maut' cam ner nak koner2 laie.. 'willy' terus masuk 6 feet underground.. heh heh.. jangan mara arr.. nanti semua 'pensil2' tu cheq yang punya.. la la la

rezeki said...

salam,

kalau salah koner kat jamrah, tak boleh patah balik dan mengundur, ikut jelah jalan tu, tu yg ada rakan yg salah koner masa kat sana dh spi di kata spi ke mana2 hingga terjumpa masjid lama kat kawasan tu

Zie said...

Salam,
Kak ngah, kalau salah korner, sampai kat mekah atau khemah balik... dulu masa kumpulan cheq ada yg tersilap korner...

rezeki said...

salam

mmg bagi saya dan siapa saja yg pertama kali menuju jamrah melalui terowong muassim, debaran dalam hati dan rasa keterujaan hanya Allah yg tahu, tapi gema takbir menaikkan semangat kita pada masa tu

rezeki said...

salam

dulu masa arwah ayah pegi haji tahun 70 han, hampir melayang nyawanya kerana terhimpit dan dirempuh dari belakang oleh jemaah yg berpusu di situ,masa tu pergi melontar jamrah semasa tiada kemudahan bertingkat spt sekrg ibarat pegi yg belum pasti kembali

Noor said...

Salam..

CR & Zie.. owhhh ye ke.. tapi kalu tengok kat gambar2 yang CL tunjuk dan juga dari pembacaan serta info from 'khabar haji'.. memang nampak one way je.. tapi manalah tau kot2 depa ada buat tempat 'U' turn.. heh heh

masa kak ngah dulu.. 'carca marba' seh.. ada yang p.. ada yang balik.. tu yang kadang2 sampai 'tertomoih' muka..

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam CL,

menmang cantik sungguh pemandangan di sini. Tapi kenapa tak nampak org lain. ramai je kt bawah tu?

rezeki said...

salam semua,

ok saya pun nak pi korner dulu ,mata dah kuyu
salah silap , terlanjur kata, terkasar bahasa , minta diampun

semoga kita bertemu lagi di lain siaran di PDKM

insyallah

wasalam

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Ummiazuddin hari ni asyik tengok langit je. komen tadi langit, komen ni pun langit. awat romatik sgt hari ni?

Noor said...

Salam

CR.. bukan thn 70an je.. masa 90an pun masih macam tu gak.. jemaah suka tolak menolak.. tu yang kadang2 jemaah yang tua selalu terkepit.. sian tengok kat depa.. tercungap-cungap..

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

semalam punya n3 masuk jamrat ikut jln bawah. ni jln atas pulak. byknye jalan. tapi tempat yang sama kan? tlg lah jawab, pandangan ku blur lagi

Masayu Ahmad said...

salam

betapa saya menunggu, berdesup pecutan yg lain2

Masayu Ahmad said...

salam zie

tadi berangan nk jadi ratu pecut

kejap je tinggalkan pc,

dah 30 komen

dasyat sungguh penangan pdkm

Masayu Ahmad said...

Salam CL

Masya Allah

teruja hati melihat suasana

semoga cl sentiasa diberkati kerana berkongsi pengalaman sebegini rupa

umiazuddin said...

Salaam...

aisey Wan nii...orang nak jiwang shakali-shakala, kasi chan larr...heh

VpeaceV

Zie said...

Salam Wan,
Jamrat ada 5 tingkat, mana2 tingkat pun sah, ramai gak nak kat bawah sekali, tempat asal. Dari tingkat atas pun batu tetap jatuh kat bawah.

Wan, macam juga tawaf ada 3 tingkat, saei 4 tingkat ye CL..

rosli said...

Salam Cl dan rakan,

Mintak laluan,saya pun setuju dengan UMI pasal pemandangan dan awan di kebanyakan entri CL, mmg best, begitulah keadaan awan di padang pasir, awan tu jenis sirrus....nipis dan tinggi. Cuaca panas akan menyebabkan awan di situ begitu nipis.

Manakala awan di negara kita jenis kumulus nimbus, berat dan sarat dengan titis hujan sbb tu penuh dan selalu hujan...Mintak maaf sbb tak beniat nak cerita pasal akademik dan geografi pulak.

manzlie said...

salam semua...

alahmdulilah..next entry adalah satu permandangan di langit yangpaling cantik akan anda semua dapat saksikan..so tunguuuuu..

taniah rezeki..Raja Pecut...no 1

waslam

Noor said...

salam CL..

next N3 crita pemandangan di langit.. tak pa lahh.. kak ngah tengok pagi besok arr.. mintak diri dulu.. esok nak p menoreh.. mintak ampun maaf kalu ada terkasar bahasa..

psstt.. kat mekah dah nak masuk Isyak ek..

mokhtar said...

salam cl
Allahhuakbar alhamdulillah n3 cl mengubat lara dan menggamit rindu kami kepada tanah haram makkatulmukarramah. Kadang2 kami teruja dan kadang2 kami terharu melihat paparan cl.sebahagian besarnya tidak pernah kami lihat kerana masing2 sibuk dengan "perjuangan sendiri". Teruskan memberi imformasi bergambar yang menarik dan berguna. Moga usaha cl di beri ganjaran olehNya.

Zie said...

Salam,
CL dan kawan2 semua...
Saya pohon ampun maaf, terkasar bahasa, tercuit rasa jua gurau senda..

Masayu, pecut jangan tak pecut...
Wassalam.