MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 1 December 2009

" Episode 11- Perjalanan Haji 2009 - Di Arafah menunggu masuk waktu wukuf...."

Dalam khemah lelaki nih....
Semua duk mengambil ' wuduk' masa nih..alhamdulilah
Beratur jugak di tandas nih...Untuk pengetahuan anda, 3 jemaah Indonesia telah meninggal dunia semasa mereka masuk bersama sama kedalam tandas awam nih...tandas yang hanya di litupi fibre..jadi mereka semua tertimbus kedalam..Innalilah...semoga roh mereka bersam sama di tempatkan bersama orng2 yang beriman...alfatihah..
Berehat seketika sementara menunngu masuk waktu zuhur...



67 comments:

cikgu mas said...

samekom

Noor said...

Salam CL

taraaaaaaaaaa

cikgu mas said...

salam

rezeki cikgu sekolah yg tgh bercuti..

Noor said...

W'kumsalam..

alaaaaaaaa.. CM kaco

cikgu mas said...

salam

CN dan CM tenggah2nya CL.hehehe

Noor said...

Salam..

issshh.. p wat ayaq je.. dah terlepas.. hu hu

Noor said...

Salam..

tengah2 CL.. tak bernyawa sehhh

cikgu mas said...

salam


CM cari A....Z,mana paberet cm tu..

Noor said...

Salam

Amboih cikgu.. ngajar delam lappy ek..

pak itam.. he he.. pak itam lambat.. la la la

Ayah Zain said...

Salam Manzli,
Semoga usaha mu di berkati Allah

cikgu mas said...

salam

CL susah nk bernafas nanti bila dihimpit CM dan CN...perlu bantu CR kannnn...hehehe

Noor said...

Salam..

Az baru tgh on the way balik masjid.. opssss, singgah kenduri kot..

Noor said...

Salam..

Az dah masuk gelanggang.. tak ada kenduri ari nie kat parit keroma.. he he

Ayah Zain said...

Salam cl

itu namanya rezeki CM, tidak boleh masuk tadi. rezeki kat CM

Noor said...

Salam

AZ.. memang rezeki CM.. cheq p dapur wat ayaq melo.. tak sempat berlari.. CM sampai dulu..

Ayah Zain said...

Salam,

yer le tuh No0or.
g umah az, ada roti canai pulak

Ayah Zain said...

Salam,

yer le tuh No0or.
g umah az, ada roti canai pulak

rosli said...

Salam SA dan rakan2,

Tak smpi 10 minit saya jauh dr pc.....dah 16 entri.....

Noor said...

Salam CL..

tandas yang 3 jemaah Indonesia tu masuk roboh ke??.. semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka.. Al-fatihah

Noor said...

Salam..

aik?? AZ pun dah tarul N3 baru.. cheq baru lepas baca pasai ombak.. he he.. sat lagi cheq p arrr..

cikgu mas said...

salam..

cuti sekolah AZ,byk masa terluang,..

rosli said...

Salam SA,

Betul kata AZ , saya pun dok tunggu tak boleh masuk.....dah rezki CM dan NOOR...

SA saya tgk dr semalam memang semua kemah mcm tu ke....saiz sama dan yang pasti sya tgk ventilation pun ok....saya ni orang OSH, mata dah biasa tgk hal2 keselamatan ni....ventilation pntg agar kemah tidak panas sgt...

Ayah Zain said...

Salam ,

noor ngan CM kenduri sakan nooo

cikgu mas said...

salam..

tu larrr noor sedih dgr tragedi yg menimpa jemaah indonesia tu..moga roh mereka dicucuri rahmat..

Noor said...

Salam CL..

seronok dapat berkumpul cam nie kan.. pakat2 tunggu waktu zohor.. sesiapa yang tertidur, misti ada jemaah yang kejutkan bila nak dekat masuk waktu.. bahagianya..

Noor said...

Salam..

Az, cheq ngan CM kenduri kecil-kecilan je.. makan2 angin depan pc.. heh heh.. tak pa, lepas nie AZ bleh berduet ngan CM.. cheq tak bleh lama2.. esok pagi nak bangkit awai.. nak cari kayu.. nak cari kayu

manzlie said...

salam cikgu..

wah berlumba dia dng noor...
taniah RAtu trekk..

waslam

cikgu mas said...

salam noor

pas wat ayaq melo,pi umah Az larr ada roti canai dgn nasik lemak,CM dah tempah untuk bekpest pagi esok...pas tu CM pi tengok baby sensasi kt Paris tu...masih tak bernama..

manzlie said...

salam kak noor...


pingat perak tuh....

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..mekasih..

waslam

manzlie said...

salam cikgu...


kalau sya di himpit cm dan cn takperlu CR..tapi perlukan CPR..heheheh

waslam

cikgu mas said...

salam..

alahai bukan nk cari kayu yer labu,si labu takutt haji bakhil dok sound..hehehe,CN jgn marah yerr...kalau marah estet gotah tu terserahhh pada CM ni..

Zie said...

Salam CL,
Tahniah CM & CN...
Alfatihah...utk jemaah yg meninggal dunia.

Noor said...

Salam CL..

jadiklah CL.. pingat perak.. psstt, esk nak p beli lemari.. nak letak pingat.. heh heh

rosli, teng kieu arr bagi laluan.. opsss orang OSH arr.. alamak! takut2.. he he

YB said...

Salam CL

Safety first walau dimanapun berada. Termasuk dlm tandas

Noor said...

Salam

aik! Zie, sekejap je dik p 'soping'.. tak tolong pak guard tutup 'soping komplek' ke??.. he he

rezeki said...

salam

kak ngah, milo ais satu minum, satu tapau keh,keh,keh

dh seminggu 2 ni pak itam tak sihat, tak bole lari kuat psl mak itam kasi minum milo hangat, kalau milo ais tentu laju ngeh,ngeh,ngeh

manzlie said...

salam kak noor..

ahaa , tandas tuh jerlus ke bawah tanah..tertimbus merka..kerjaan suadi marah sebab masuk sekali 3 orang..

walam

Zie said...

Salam CL,
Kat khemah CL imam org pakistan ke

Hanis said...

salam..

waaa...arini kakak2 hanis dua2 org nie laju sungguh laaa....bak kata kak zie semlm dah mcm kuih lapis....

semoga roh rakyat indonesia tu di cucuri rahmat...

Noor said...

Salam CL & geng..

cheq nak tanya satu soklan.. minta yang arif dan bijaksana tolong menjawap nya.. ishhh, pak itam cheq tak kan dah tido kot??

soklan nyer..

'jemaah yang telah berniat haji, tapi meninggal dunia sebelum sempat berwukuf dan melakukan ibadah2 yang wajib'.. apakah penyelesaian nya??

manzlie said...

salam rosli..

betui tuh...dah selesa lah dgn ventilationnyer..alhamdulilah

waslam

Zie said...

Salam,
Kak ngah... skrg cuti sekolah, barang2 byk takde.. cikgu sekolah dah borong.. hehehe

manzlie said...

salam yb...

benr tuh..yang penting keselamatan

waslam

rezeki said...

salam

dedulu selalu pikir , kenapa org kalau nk pi haji mesti beli tali pinggang yg besar kedabak tu , tapi apabila memakai ihram utk lelaki, mmg penting tali pinggang tu , kalau tak silap hari bulan terlucut , lain jadinya

tapi pernah terjumpa seorg jemaah yg tak pakai tali pinggang tu , hanya disimpul mcm pakai kain pelikat, bahaya betul , tapi kuasa Allah SWT yg memeliharanya sepanjang dia berihram

manzlie said...

salam rezeki...

aikk order milo kat noor...takmau orderkan cheq punya sekali ker..?
waslm

manzlie said...

salam cikgu mas..

marilah kita doakan semoga allah swt mencucuri rahmat keatas roh mereka..

waslam

manzlie said...

salam zie...

kat mana pergi nih kak zie..dah tetinggal dia skg..

waslm

Noor said...

salam

Zie, CL kan join jemaah from negri omputeh.. 'britain'.. tapi selalu nyer jemaah dari britain kebanyakan nyer org pakistan kan kan..

Zie said...

Salam,
Yelah.. dik hanis, cantik susunan CM & CN... cuma lapisan 6,7 tu tertebal sikit... pembuat kuih lapis tgh berangan kot.. ngeh ngeh ngeh

manzlie said...

salam kak noor...

kalau jemaah dah niat but tetiba meninggals seblum wukuf..makna nyer dah selesai/semoga allahs wt makbulkan..ituh yang sya cheq infor disini

waslam

Noor said...

Salam..

Pak Itam.. tulun jawap soklan kak ngah tu.. kengkadang kak ngah nie sedikit 'blur'..

CL, balik mai M'sia nanti.. kak ngah belikan melo refill 2kg arr..

manzlie said...

salam hanis...

ye lah..depa duk pas baton each others kan...RAtu Trekkk semua tuh..heheh

walam

Zie said...

Salam,
Pak itam... pakai tali pinggang besar gedabak tu boleh tak makan kenyang2... misti kurus & ramping kalau pakai 6 bulan.. keh keh keh

cikgu mas said...

Salam noor

sebagai cikgu sekolah teringin jugak CM nk jawab,tapi CM bukan ahlinya,kalau noor tanya isi perlembagaan mereka 1957 boleh jugak CM jawab..kalau tak de sapa jawab,noor refer pada rancangan tanyalah Ustaz pagi sabtu TV9,ok..

tapi pak itam,kalau dia tak ngantuk dia boleh jawab kot,,

Noor said...

Salam..

zie, ramping kat pinggang je dik, atas pinggang & bawah pinggang 'boroi'.. la la la..

pak itam.. ya ampunnnn

Salam Hanis.. miss u arr.. best tak raya kat 'saigon' city??

Noor said...

Salam cikgu..

tu dia.. nak kena tunggu sampai pagi sabtu.. lambat sehhh.. tapi teng arr cikgu diatas keperihatinan..

psstt.. pak itam tido awai.. esok nak kena bagi mandi tapir.. he he

CL.. teng kieu diatas jawapan..

rezeki said...

salam

cl, milo ais kat makkah tak semanis kat mesia keh,keh,keh kalau kak ngah buat lagi sedap , psl dia suka manis

zie, ada cara pakai tali pinggang tu , pakai kat atas perut, jadi dia tak ganggu usus keh,keh,keh

la ni pak itam buat buat lubang baru kat talipinggang tu, tu bermakna pinggang ku semakin ramping la la la la cl kita serupa

menurut pembacaan dan ilmu yg pak itam pelajari, wukuf itu suatu pekerjaan rukun dalam ibadat haji, tu sebabnya tuan punya diri mesti berada di padang arafah pada masa yg ditetapkan pada 9 zulhijjah walau lalu sahaja sekiranya dia sakit waima dalam ambulance sekali pun, perkara2 rukun dlm pekerjaan haji tidak boleh digantikan dgn org lain seperti wukuf, tawaf dan saei, tu sebabnya walau sakit sekalipun seperti tawaf, tuan punya badan mesti melakukannya dgn org lain membantu seperti menyorongnya semasa tawaf dan saei.

sekiranya dia meninggal dunia sebelum sempat berwukuf, maka tidak sempurnalah hajinya, tahun berikutnya pekerjaan hajinya perlu dilakukan secara badal haji.

namun pendapat setiap mazhab besar kita spt Imam Shafie, dan mazhab lain berbeza spt hambali, maliki

wallahualam

Qimi08 said...

Salam CL,

Pasal org Indonesia jatuh tandas tu saya pun pernah dengar berlaku musim haji 2006 ni yg diberitahu ustaz yang mengajar kursus haji tu.

Wah ada juga peniaga makanan ye di Arafah. Dgn TH semua makanan disediakan setiap waktu di dpn khemah sentia ada air mineral mater yg direndam dgn air batu.

Masa diArafah hujan x turun ke CL.

Salam

Zie said...

Salam,
Terima kasih Pak Itam atas penerangan ini...

Al-Qolamun said...

Salam,

cik lie. harap sihat hendaknya.

Macam mana jemaah Malaysia disana?

take care!

Nek Rock said...

Yooo Cik Li dear,

Nek kadang masok sempat baca2 pastu kena zass zass buat keja:))

Erkksss cikgu mas ratu trek eh, eeee patut lah nampak cikgu mas baru beli kasut trek baru, hahhaa

Yooo cikgu mas miss uuu, muahhh

Take care Cik Li and all geng, Nek kena zassssssssss buat keja dah..hehe

Salam from Phoenix, Az
Nekrock

mama ju, said...

Penerangan yang menarik,Rezeki,Teimakasih.

mama ju, said...

Macammana ye CM sentiasa mendahului majlis?

Abang Aji said...

salam cl.
masa abg aji dulupun ada kejadian jemaah haji wanita dr indonesia yang terjerlus dalam tandas kerana masuk ramai-ramai dan meninggal dunia...tapi kejadian tu berlaku di Mina..kesimpulannya kalau masuk tandas jangan masuk ramai-ramai sekali gus. ape pun dah ajal mereka.

ina said...

Konpius pulak....kalau masuk ke tandas beramai2, mcm mana nak buang itu hajat ye? Kerajaan Saudi pun tak pernah terpikir ada org nak masuk tandas ramai2, jd tandas tu design mmg tuk sorang je.

Kalau tak silap, tandas di Arafah/Mina tu cuma dikorekkan lubang dlm2 kemudian diletakkan WC atasnya, mcm tandas kg zaman dolu2. Jadi kalau roboh, mmg terus masuk lubang...Inalillahhiwainnailaihirojiun...semoga haji mereka diterima dgn sempurna.

nailofar09 said...

salam CL...tumpang lalu...CM CN...bolot pingat err...tahniah ratu lg...pingat damo, tupperware...hadiah sabun...apa lagi...angkut...,tak tinggal utk kita...sedey...., gurau jer, CM mtak jaga pereksa kerr...CL pakai tali pinggang gedabak tu kerr....6 bulan..wah ....ramping sih...