MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 7 December 2009

" Episode 38- Perjalanan Haji 2009 - Selesai melontar dah......"

Pandangan dari tengah tengah jemaah duk melontar...
Selesai melontar kami pun turun ke luar..
Tuh dia pandangan dari sisi..escalator bertingkat hinga ke tingkat 5
Keluar untuk melalui jalan Utama
Berpusu pusu jemaah pulang ke maktab masing masing Cl bertahalul nih....hehehehehe apa macam Cr cam Jagindas ker..?





84 comments:

cikgu mas said...

salam

123

nailofar09 said...

salam...

cikgu mas said...

salam

Alhamdulillah selesai dah melontar,moga ibadah mu mendapat ganjaran terbaik..

nailofar09 said...

salam...salam snja...CM, tahniah...akak dpt perak.. apa pun...tahniah CL dah tahallul tuh

nailofar09 said...

salam...kita berdua jer errr?...org g surau arr...alhamdulillah...selesai dah, tp CL jad botak la yerr..hehehehe

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah...selesai sudah perkara utama..tinggal algi 2 kali melontar tuh..

wasalm

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah...syukur PErak..still top 2..

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

dah botak! cam Cr cakap Jagindas kan...Enam Jahanam..heheheheh


waslam

Engku said...

salam,

wah CL dah licin kepala eh? Ringan je rasa eh? Semoga CL dikurniakan haji yang mabrur.. :)

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... tahallul awal ye

manzlie said...

salam engku..

alhmdulilah dah licin...

waslam

manzlie said...

salam zie..

yup

waslm

Zie said...

Salam CL,
Moden sungguh jamrat... Insya Allah mabrur haji CL.

Ayah Zain said...

Salam LIe,

Semoga ibadah haji yang dilakukan diterima sebagai haji mabrur. Semiga Allah membrkatinya

rosli said...

Salam CL dan rakan,

Tahniah dapat kerjakan haji, semoga mendapat haji yg mabror,...

nailofar09 said...

salam CL...mesti kopiah longgar jerr, lar ni kan... terkini...kat MH dah makin kurang jemaah atau sama jerr. Rasa dekat sgt kat hati...suasana tu n suma yg CL paparkan...samada sebelum wukuf, di arafah, muzdalifah n Mina...skarg masa mlontar...nnt nk kopi pic ni lg..tq CL

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Tahniah pada CM dan Nailofar...ratu pecut....

Pada CL, Jagindas ni mulia di sisi Allah....rambut dan kepala botak akan jadi saksi kita nanti. Skrg saya lebih faham ttg haji dan setiap perkara yang dilakukan. Sgt memudahkan semua orang samada yang dekat atau jauh, yg pntg kena ada ilmu.

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulialh..
mekasih

waslam

Hj Karim said...

Tahniah Cgu M. Pecut jgn tak pecut

manzlie said...

salam rosli..

alhamdulilah..jagindas nih bukan enam jahanam kan..heheheh
mana tn ismet kita tuh..?


waslam

manzlie said...

salam nailofar..

nak copy go ahed jer...tapi gambar jagindas takyah lah..hodoh..hehehehe

waslm

Hj Karim said...

Salam CL. Alhamdulillah selamat ber tahlul. Kam Rial sekali botak ? Edan lihat ekau ceria ajo. Muko besori,tampan dn handsome.......

norsidah said...

Salam CL,

Alhamdulillah, dah bertahlul CL, semoga mendapat haji mabrur

Hj Karim said...

Salam warga PDKM.Sapo Jagindas tu..... bilo CL botak kepalonyo.....teringat edan mso mudo duli pelakun KOJEK.Eden percayo AZ setuju kato kato edan tu......... mano pogi AZ

rosli said...

Salam Cl dan rakan2,

Hari ni saya masuk blog ni lewat sikit, baru smpi dari Melaka, penat drive pergi pagi balik petang...

Yongzu, selamat pulang ke tanah air dan semoga mendapat haji yg mabror.

Best tgk tmtpt melontar skrg saya percaya lebih mudah, lebih selamat dan tidak berhimpit seperti tahun 1980an dulu.

Bagi Wan pula bila you kata datok dan nenek pernah belajar byk kali gi Makkah, ingat semula citer IP semasa ibunya pergi haji tahun 1973....atuk nenek kita mendoakan semua keturunan dan waris mereka agar di jemput ke Tanah Suci... saya sgt yakin Wan jugak akan mendapat jemputan dari Allah utk mengerjakan haji satu hari nanti... Doa dan byk bersabar.Amin

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Semasa CL nak ke mina pada 25 Nov 2009 yang mana CL membuat liputan hujan di Makkah selama 2jam setengah, rupanya berlaku banjir besar di jeddah yang telah mengorbankan lebih 100 orang dan lebih 100 orang masih hilang. Sesungguhnya Allah maha berkuasa. (Lihatlah dalam paparan n3 ayahzain di ceriakan hari-harimu)

norsidah said...

Salam CL,

Cantik tempat melontar sekarang, tak de lah jemaah bersesak lagi, macam dulu2

Alhamdulillah ....

Ayah Zain said...

Salam semua,

maaf ye, az menyimpamg ke cerita lain pulak. kalau tengok youtbe, masya Allah, dahsyat sunggu banjir yang melanda Jeddah itu.

Hj Karim said...

Salam warga PDKM . Edan nak cerito mso buet haji 90 an dulu....... berado d Jumrah amat menakut sokali.Mulo2 eden sampai di Jumrah Akabah. Lautan manusia tanpo arus. Eden tak sodar mada bilo eden berado d topi dinding jumrah.... apolagi eden sodih dan menanggis dan berdoa Allah bagi jalan kelua ...pengolaman yg menakutkan dlm hidup eden ALLAH AKBAR

cikgu mas said...

salam tuan haji karim

jagindas tu,tuan haji tengok cerita 6 jahanam,cerita P.Ramlee..isssh cm tak rela arr kawan cm jadi jagindas mintak diselisih ...pilih watak lain lah bro."KOJEK" pun ok kot??

tapi tu botak yg diredhai,mcm kata cik rosli rambut tu jadi saksi..

nor64 said...

salam CL..bertahlul kena bayar ke...nak tanya sikit, dalam ribuan jemaah ni..ada berlaku sebarang kecurian....

Hj Karim said...

Salam AZ. Dari maklumat yg aden dopat,banjir yg belaku tu di sobabkan tiado longkang d Bandar Jaddah. Yn mati lobih 400 org dan yg hilang tak tau brapo. Raja Saudi bagi pampasan sotiap waris mendopet 1 juta Rial

Hj Karim said...

salam Rosli. Lopes ni ekau pecut laju yo....... Eden bgi support. kito kn serupo.......AZ jangan marah yo....... bogi semangat pado anak mudo

Hj Karim said...

Salam Cgu M. Edan lupo nak tengok cerito 6 jahanam tu......... lamo eden tidak nonton wayang gambor.

rezeki said...

salam cl dan semua,

pak itam lambat sikit, psl lihat je n3 ni, terus keluar cari tantari, karambit dan kekawan lainnya, pasti mrk gumbira lihat jagindas keh,keh,keh

rezeki said...

salam cl,

lps lontar aqabah 10 zulhijjah tu,, kepuasan. kemenangan moral dan hati yg sukar digambarkan dgn kata-kata

lps tu cukur botak pulak, lps cukur ok lagi, masa first time mandi , adusss pedih, mesti ada sompek sikit2 punya he he he

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Hj Karim, dah ready ni,terima kasih atas sokongan dan dorongan.....

Cl mgkn bz dengan tetamu hotel atau masih kat masjid ni......

rezeki said...

salam

Tahallul ialah keluar daripada ihram dengan atau bergunting setelah sampai masanya. Terdapat dua jenis tahallul iaitu:

1. Tahallul awal iaitu bercukur lebih awal di Mina sebaik saja sampai dari Muzdalifah pada 10 Zulhijjah selepas melontar jamrah.

2. Tahallul thani yang dilakukan selepas bertawaf dan sai haji (sekembalinya ke Makkah selepas selesai wukuf).

Bercukur pula adalah dengan cara mencukur seluruh rambut di kepala. Bergunting pula adalah sekurang-kurangnya tiga helai rambut. Bagi yang sedia botak, maka hendaklah sekadar melalukan pisau di atas kepalanya.

Berdasarkan penjelasan Allah s.w.t di dalam surah al-Fath ayat 27 yang bermaksud: "Sesungguhnya kamu tetap memasuki Masjidil Haram (pada masa yang ditentukan) dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadah umrah kamu), dengan mencukur kepala kamu dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya..."

Antara hikmah bercukur adalah mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w yang mana apabila rambut gugur di bumi Mina, semuanya menjadi saksi di akhirat kelak.

Zie said...

Salam,
Pak Itam, nak tanya:
Kalau org lelaki bertahalul 'botak' sebaiknya jangan gunting rambut dulu ye... Pahalanya lain ....

Hj Karim said...

Salam warga PDKM. Pendapatan bagi tukang cukor tu......lumayan yo. musin haji mereko boleh dopet doket ......SR 50,000 . Rozoki untok keluarga di kampong . Tapi....... eden tak jumpo anak Melayu di sano... kerjo cukur rambut

rezeki said...

salam

zie, bagi yg mengerjakan umrah bercukur atau bergunting sekurang2 nya 3 helai rambut setelah sempurna melakukan tawaf dan saei,

tapi bagi jemaah haji pula, selpas melontar jamratul aqabah 10 zulhijjah, dan apabila bergunting atau bercukur, maka terhasillah tahalul awal.

amalan sunat bercukur atau bergunting

1. nagi lelaki, afdal bercukur seluruh kepala
2. bagi wanita, disunatkan bergunting seruas jari dr mana2 sudut kepala
3. bagi yang takdak rambut, adalah disunatkan melalukan mata pisau cukur di atas kepala
4. memeulakan cukuran atau guntingan di bahagian kanan, kemudian kiri dgn mengadap kiblat, diiringi bacaan doa semasa bercukur atau bergunting sambil memegang rambut

jadi sebenarnya takde masalah lps umrah nk botakkan terus , nti dia panjang balik masa 10 zulhijjah tiba, kalu dh botak pun, sekadar syarat lalukan mata pisau

insyallah, allah lebih mengetahui perancangan ke atas setiap hambanya

wallahualam

Zie said...

Salam,
Terima kasih Pak Itam,penjelasan yg panjang lebar, nanti saya copy..

CL, kalau botak kat mesia dan ikut pak itam berburu, kena pakai kopiah atau topi, nyamuk hisap darah karang... hehehe

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, dah banyak kemudahan disediakan dan dinaik taraf, muga2 semua amalan diiringi barakah.

Amin.

tq.

rezeki said...

salam

zie, kalau kami berdua pegi masuk hutan, jgn kata nyamuk, tapir pun lari, kalau "panda" bukan kata lari lagi , terus cabut keluar dan tak masuk2 hutan lagi serta semput sepenuhnya keh,keh,keh

rezeki said...

salam

zie, mana panda , rasa2nya pi melontar juga tu , tapi melontar rm kat soping kompleks
psl dgr bonus 18 bulan gaji
ngeh,ngeh,ngeh

Zie said...

Salam,
Pak Itam... Panda kena ulang lontaran, tadi dia melontar buah-buahan, lontaran tu batal kata ustaz. Nasib baik belum bertahalul lagi masa tu... tak pun kena dam sekoq kambing lagi.. hehehe

Ayah Zain said...

Salam hj Karin,

hj ni nogori pure ke idak yer hhehe. menengek jor bunyi cakap tu. apa? dopet? doket? ooo speling error yer.

SR50.00 satu kepala, lumayan tuh. tp az dulu cukur peri jor. kawan2 yang cukurkan, bukannay susah mencukur tu, amik pisau blade, taghah heheh

rezeki said...

salam cl dan semua,

sekrg saya sedang baca buku "KEMBARA HATI DI TANAH SUCI" karya ustaz ghazali ibrahim, dia ni adik Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim (Rabbani)

sebagai motivasi diri , kekawan carilah buku ini, harganya RM30.00
tapi harga saya dpt RM21.00 , harga pembekal.

dulu masa kami pegi haji 2007, dia salah sorang dr guru agama di hotel kami, mmg leka dgr ceramahnya kerana disulami dgn pelbagai cerita dan teknik yg menarik sebagai motivasi diri dan panduan.

Zie said...

Salam,
Tahallul awal terhasil apabila jemaah haji selesai mengerjakan dua daripada 3 perkara berikut :-

1. Melontar jamrah kubra
2. Tawaf rukun dan saei (jika belum dilaksanakan)
3. Bercukur atau bergunting.

rezeki said...

salam

az, ambik pisau , tarahhh keh,keh,keh lps tu terus gi hospital aziziah ngeh,ngeh,ngeh'
AZ sihat ?

Zie said...

Salam,
Pak Itam, saya beli buku tu harga pembekal boleh tak?, nak untung jual mahal sikit kat tokeh kek tu..
ngeh ngeh ngeh...

rezeki said...

salam

zie , kalu jual kat tokeh kek tu , up lagi sikit , ikut kat makkah, nak wukuf semua brg naik rega keh,keh,keh

rezeki said...

salam

sedikit sedutan dr buku ni

"SEBAHAGIAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA BERANGGAPAN... NAK PEGI HAJI

- KENA TUNGGU SERU
- BILA DH PENCEN BARU BOLEH PEGI
- PEGI HAJI MUDA2, RUGI
- TUNGGU SEMUANYA DH OK, BARU LEH PEGI

......
buku ni bagus utk motivasi diri ,
284 mukasurat dan bergambar serta bahasa penulisannya santai

Zie said...

Salam,
Salah satu bisnes pak itam ni misti pembekal alatulis seluruh malaysia, patutlah jutawan....

nailofar09 said...

salam, minta laluan...CR kita g mmng sama taun err?...ana KT 63...ni hj yg tolong bawa beg saya tu ka?...hehhehe...hj yg baik hati..mana larr tahu ttiba kat PDKM kita ketemu kawan sekapal...krem salam larr kat hjjah kat umah tu...CL, saya copy gak pic CL tuh...tp tak tempek kat mana2 dinding blog...simpan jerr dlm album...ok naaaa

Ayah Zain said...

Salam,

CR, heheh, beto tekau, az dulu cukur sesama sendiri jer. alhamdulillah, tak kono poei sptal azaziah tu.

az sihat cuma lepak sikit. ponek beto beto ni.

Zie said...

Salam,
Kak Nailofar.. CR ni la yang buat pengumuman kat dalam kapal terbang tu... yg banyak bagi bantu kat semua jemaah.

rezeki said...

salam

zie, pak itam bisness ayam hutan dgn burung wak-wak je je, alhamdulillah

Ayah Zain said...

Salam,

insya Allah CR, nanti az g cari buku tu, ni tongah baco bukau berguru dengan Allah karya abu sangkan. baru dapek baco semuka duo dah telelap. mato ni bila baco buku agamo, nak lolap jor kejo eh

rezeki said...

salam,

nai, kan saya yg bawak kapal tobang tu, takkan tak ingat keh,keh,keh

Ayah Zain said...

Salam.

Pandai budak zie meneko kejo tn ismet ni. Tn ismet ni pun satu kata boli buka dapek rego pembokal. heheh, kalau az suruh CR tolong belikan buku tu boleh tak.

rezeki said...

salam

az, memula az baca buku, lps tu buku baca az keh,keh,keh

biasalah, dh masuk line 45 keatas mmg mcm tu , esok saya pun gitu juga gamaknya , nasib baik saya baru 18 tahun ngeh,ngeh,ngeh

Ayah Zain said...

Salam,

u parghah, jagindas bawak kapa tegobang maso g buek haji tu yor. padan la copek sampai eh

eydah said...

salam...

Zie said...

Salam,
Pak itam, masa ayam utan tu kena tembak, adakah ayam utan tu terleka dari mengingati allah, sebab tu jadi habuan dan rezeki pak itam...

pak itam ni mmg byk bisneslah.. ngeh ngeh ngeh

rezeki said...

salam az,

boleh, apa salahnya, tapi kene ambik kat saya di KT lah he he he

rezeki said...

salam ,

sepanjang hayat , tak penah pun tembak ayam hutam keh,keh,keh

tapi bisness ayam hutan ngeh,ngeh,ngeh

tu semua ayam hutan kak ngah , kasi pinjam kak pak itam masa raya puasa dulu suruh jagakan, tapi nk biakkan dulu

kak ngah leka dgn pokok gotahnya aje

Ayah Zain said...

Salam

yor ko CR, baru lapan boleh umo kau yor jang. anda boto kau. kocik kocik dah kayo ghayo, bawak kapa tegobang lae. Padanlah satu dunia dah kau poe bejalan.

Ayah Zain said...

Salam CR,

bilo kau dah boli buku tu, kau simpan la dulu, nanti bilo kau ke utara, az tunggu joe kek toil simpang renggm, baru la jimat ngeh ngeh ngeh

Zie said...

Salam,
Nasib baik bela ayam hutan... kalau pak itam pelihara binatang liar rusa, kancil, seladang. Betul ke kena lepaskan atau jual sebelum buat haji...

Ayah Zain said...

Salam,

az ni menyambil2 tengok utube pasal banjir di jeddah ni. dahsyat beto la, keto BMW tuh sonang2 jeo di angkut dek arus. kuek beto arus tu. Kalau kancil, agaknya tunggang langgang dikejokannyo

rezeki said...

salam

az, ok. insyallah

nailofar09 said...

salam...CR, rasanya kalau CR yg bawa...ana dah tak moh balik, jeran ler naik kpatorbang lelong gitu, lbeh baik jadi pkerja kat safwah hotel...,smp musim haji dpt wat hj lg...kan CL

Hj Karim said...

salam Az. anak mudo Razeki tu orang tgano ... ko? mcam tu sonang aden orde Keropok Lekor .....hadiah untok teman PDKM. Ekau sponser dulu yo.....

Ayah Zain said...

jom, ahh

az sorang jer kat newn3 ni

Zie said...

Salam,
AZ, saya dah g tengok..macam tsunami tahun 2004, 2006 tu banjir kat tempat pak itam sampai tenggelam tingkat 1 rumah dia..

Moralnya, jangan beli keta mahal2.. hanyut kena tanggung sendiri, ngeh ngeh ngeh

rezeki said...

salam

zie, sebenarnya kalau ada binatang peliharaan sebagai contoh kucing ke , lembu ke, sebelum pegi haji , kita mesti pastikan ada penjaganya sekiranya dlm kandang atau sangkar, supaya makan minumnya terjaga dan terpelihara, jika tidak, kita menzalimi binatang tersebut, baik2 pegi nk buat pahala, dosa yg kita dapat .

kesimpulannya tak perlu lpskan jika segala makan minumnya terpelihara dan dijaga

masa saya dulu ada berbelas ekor kucing yg dlm sangkar, makannya dh stanby utk 2 bulan , jadi staff tukang jaga tu pagi dtg , bersihkan dan kasi makan minum , ptg sekali lagi.Alhamdulillah, cuma masa saya balik hilang 3 ekor kucing kesayangan saya tu psl masa dia bersihkan , dia terlepas dr sangkar, rasanya org yg jumpa dh ambik bela psl cantik2 kucing tu.

salah satu nama dia yaya(nama pendek) nama panjang maria sharapova psl bulunya kelabu , mata biru mcm maria sharapova keh,keh,keh

Hj Karim said...

anak mudo Razeki...apo dipangil CR jo. Ekau ni org tgano ko.? Org Losong ko.......org manir. Edan hanyo teko ajo.mno tau sokali sokalo gi singgah di Kuala Ibai rehat kat masjid doket tu.........

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Cerita melalui gambar memang berkesan.

rezeki said...

salam

hj karim, den org joho keh,keh,keh

Zie said...

Salam,
Pak itam.. saya masih kurang paham, kucing binatang kemanjaan... tak leh makan, maksud saya binatang liar peliharaan, bukan juga lembudan kambing. Asalnya binatang ni dok utan seronok2 kita tangkap dan bela.. macam kancil, seladang.

Apa pun terima kasih banyak2, saya kena banyak belajar...

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

CL tak bagitau pun melontar kt tingkat berapa? kot2 saya tak perasaan

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

namapak sedih je muka cl masa bercukur! kenapa?

Zie said...

Salam,
Wan, CL melontar tingkat bawah la.. wan, tak abis baca lagi tu, gi ulang balik. hehehe