MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 7 December 2009

" Episode 36 - Perjalanan Haji 2009 - Keluar Terowong Muaasim.berjalan ke Jamrat..."

Baru lepas keluar dari terowong Muaasim...
dah nampak Jamrat tuh..Kawasan Melontar yang baru...
Dah nak hampir masuk..semua kena menuju ke tingkat bawah sekali..
Masa nih dah terasa TERUJA sangat nak melontar di dalam..ada 5 tingkat kesemuanyer...



51 comments:

Zie said...

Salam CL & Semua,
Apa Khabar

Zie said...

Salam CL,
Perjalanan CL sungguh mudah... Alhamdulillah

Zie said...

Salam CL,
CL melontar kat bawah sekali ye..
cantiklah jamrah tu

Zie said...

Salam CL,
Balik melontar CL makan apa?
Kat situ banyak kedai jual makanan... teringat ayam goreng, apa ye namanya, mcm kfc... ni tentu pak itam tau.

Zie said...

Salam CL,
AZ jangan marah ye.. hari ni saya bangun awal, cukuplah 5 AZ pingat tempurung pulak...

مسافر_اسلام said...

Salam subuh...bolot semua kak ye kak zie...

Zie said...

Salam,
Dik Musafir Islam, akak tunggu gak tadi... nak gak solat subuh berimamkan hafiz muda, tapi takde... Salam subuh ye...

مسافر_اسلام said...

maaf kak..celik2 mata je..baca buku..sat lagi nak berperang ni...
insyallah..kita boleg solat jemaah sesma.

Zie said...

Salam MI,
Selamat menempuh peperiksaan... semoga ingat apa yg dipelajari, idea turun mencurah2 & berjaya akhirnya. amin.

Ayah Zain said...

Salam Lie,

wow zie, nak bagi az pingat tempurong yer.

Ayah Zain said...

Salam Lie,

lega rasanya bila dah kuar drpd terowong tu yer. Lontarlah iblis itu dengan sesungguhnya. Iblis datang kepada umat adam drpd muka, belakangm kiri dan kanan hinggakan umat adam tidak bersyukur kepada Allah swt. Allah hu akbar.

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Semoga MI dapat menjawab exam dengan sempurna pada hari ini. Insya Allah.

yongzu @ 9W2YZU said...

Assalammualaikum,

Alhamdulillah, telah selamat tiba ke tanah air pagi tadi. Semoga pengalaman dan cabaran yang dilalui oleh setiap individu yang berpeluang menjadi tetamuNYa dapat terus membentuk insan seperti mana yang dikehendakiNya.

Ayah Zain said...

Salam CL,

ermm makasih zie ingatkan az maknanya zie tak lah tergolong dalam golonga gila kuasa yer.

Ayah Zain said...

Salam,

alhamdulillah, tahniah yongzu. Selamat kembali ke Tanah Air tercinta

cikgu mas said...

salam ciklie

Sebelum cikgu ke perbatasan cikgu jenggok ciklie disini,

melontar dengan penuh keinsafan,keterujaan dan semangat yg tinggi

mcm lontaran Nabi Ismail ke atas Iblis yg menghasutnya..

Ayah Zain said...

Salam,

yor la CM, hati diperbatasan, banyak ranjau dan duri yang ditempuhi itu. Apa-apa ingat Allah, insya Allah akan permudahkannya

Abang Aji said...

salam cl,
sepanjang buat haji ni cl asyik berjalan kaki..patut nampak kurus sikit..tentu lepas ni bertambah kuat berjalan..stamina banyak wehhh

Abang Aji said...

salam cl,
dengan keprihatinan kerajaan arab saudi tentang masalah jemaah, kesulitan telah banyak berkurangan, tak lah sesukar jemaah haji yang dulu-dulu..syukur alhamdulillah

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

bila melontar tu rasa mcm balas dendam kt syaitan je.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam,

semalam letih betul. dah pkl 10mlm, rasa mcm nak pengsan je. pas tu pengsan sungguh. tapi tido tak lena, teringat PDKM. apasal pun tak tahulah. Ni pening kepala sikit. tak cukup tido.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

alhamdulillah sudah melepasi terowong. bersemangat semua nak melontar ye. CL, saya rasa melontar di tingkat paling atas. Ada betul?

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Alhamdulillah, pakar-pakar kt Arab tu dpt idea buat tempat melontar yang bertingkat. kalau tak, susah jugak, ramai-ramai tu. mesti berhimpit-himpir nak melontar, takut terjaadi kejadian yg tak diingin pulak. alhamdulillah Allah bg idea mcm tu kt depa.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Apa perasaan CL bila melontar? kalau di arafah, kita rasa sayu. kt sini mcmana pulak? tak pernah dengar cerita perasaan org bila ada kt sini. Arwah nenek saya cuma cerita pg sana je.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

dulu arwah datuk saya menuntut di mekah. dia pegi sana masa usia belasan tahun hingga lewat 20-an. arwah nenek pula blh kata tiap-tiap tahun gi mekah, bw jemaah haji ke sana. kt sana arwah, jaga semua keperluan jemaah, dr urusan pasport, visa, hinggalah memasak utk mereka. seronok dengar cerita arwah nenek.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

masa buat haji sempat lg arwah nenek jual keropok kt sana. satu kotak besar, arwah muatkan keropok keping. rasa-rasa kotak sebesar washing machine. wah! biz international tu!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

term-term syarat haji ni wan dah biasa dengar cuma, tak begitu memahami. tapi bila di sini ilmu yg ada sikit tu dah jadi hampir jelas. rasa-rasa akan bertambah jelas kalau berada di sana. Insyallah

rezeki said...

salam cl dan semua

jemaah dh 5 tingkat, dpt menampung jemaah yg ramai, kalau dulu 10-20 tahun, ada yg pegi melontar, tapi balik sebagai arwah krn pelbagai tragedi rempuhan

tapi segelintir jemaah dr negara arab tak mahu gunakan tingkat2 yg atas, mrk ttp mahu melontar di tingkat plg bawah krn mrk berpegang pada berpendapat yg itu ialah jamrah yg asal , dan pada zaman nabi ibrahim hingga nabi Muhammad takde benda tu yg bertingkat.

rezeki said...

jamrah dh 5 tingkat

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah..

Tertinggai byak hari ...dek kerna cuti2 msia.., cuti sekolah..bagai...jiran yg pergi haji ..ada yg dah balik dah...
Ada jgak sedara yg meninggai kt mina...bagai khabar diperolehi...

P/s: Seronok tgok gambar kat PDKM ni yer ,..terima kasih buat CL...

Hj Karim said...

salam ZIE ,Kali ni ekau pulon Johan pecut.Orang masih tido ,enkau awal2 On your Mark. Tahniah yo

Noor said...

Salam CL..

seronok tengok ramai2 berjalan dengan satu niat untuk melontar.. dah banyak kemudahan jika dibandingkan 4/5 tahun yang lalu..

pssstt.. jemaah 5 tingkat?? sib baik ada pembetulan.. kalu tidak dah jadik kes 'semput selamanya'.. heh heh

Hj Karim said...

Salam wan. Eden ucap tahniah..... Commentar no.Wahid. Mcam tu ekau bolih buet ...... novel tntng PDKM ...ksi tau anak mudo bagimano susah sonang pekerjaan rukun Islam ke 5.

Hj Karim said...

Salam Zie. Knapo di tanyo kat CL makan apo salopes melontar di Jumrah.makanan dn minuman no. Isnin ajo. Wahid nyo lontar kat syaitan dulu....... salopes nyo jaln jalan cari makan kat gorai yg ado....makan tempe ko......ikan bakar ,mee rebus.Oh yo munkin Kek pun ado. Resepi Wan

Hj Karim said...

Salam Yongzu. Selamat kembali kat tanahair. Semogo ibadat ekau lakukan d bumi Ambia (mekah/Madina) mendopet keberkatan. Aamin.

YB said...

Salam CL,

Kalau dulu memang susah melontar, tetapi bila dah selesai hati terasa puas dan seronok. Kadang kadang batu org sebelah boleh melantun ke kepala. Kalau dah kene tu, muhasabah diri jer lah....mungkin kifarat dosa dosa lalu...

Wassalam

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

amboi Hj.K, tu nak bls dendam kt saya la tu, komen berderet. Tu lah, ingat nak buat cerpen je, novel tak larat la. Habis kek & kuih saya siapa nak buat kalau asyik nak buat novel??? sila jawab

Zie said...

Salam,
Selamat kembali ke tanahair Yongzu, Insya Allah mabrur hajimu. Wah hebat, boleh bangun waktu Malaysia lagi, solat subuh & sarapan... pastu tido. Entah2 Haji Yongzu dah masuk pejabat pun...tahniah, mabrur mabrur mabrur.

Wan, awak ni dah peminat tegar PDKM, pening pun ngadap pc, jangan pula buat kek gula terlebih pulakkk..

AZ, saya tau waktu subuh masa pupular AZ ....

YB said...

Salam Hj Yongzu,

Ada QSO dgn rakan rakan kat mekah ke? Bagus jugak kalau bawak radio...

Zie said...

Salam,
Kak ngah dah ada... apa khabar? cuti bersidang 2 hari, kena tolak la elaun parlimen.

Zie said...

Salam,
Haji Karim, nampaknya tuan berlumba dengan Hajah Wan Rusyaini (bakal hajah tak lama lagi)ye...

Haji Karim, bila balik melontar memang lapar la... penat berjalan pergi/balik 6 km kot. Sampai kat khemah sedap betul tido, semua senyap.

Noor said...

Salam

dear zie.. kak ngah baru kembali menoreh setelah 3 hari tinggalkan pokok2 getah yang ku sayangi.. kurus semua pokok2 tu dik..

psstt.. kak ngah dah jual tapir kat pak itam.. nak cover balik elaun yang kena potong tuh.. he he

Zie said...

Salam Kak Ngah,
Pak Itam kata tapir kak ngah degil macam kak ngah... keh keh keh

Ya ampunnn kak ngah, cuma ulang ayat pak itam je....

nor64 said...

salam....macamana ni rupanya terowong tu..t.ksh CL atas info2 yg sgt bermakna ni...

YennyNenny said...

Subhanallah..
CL doakan saya dan suami mendapat jemputan agung untuk musim 1431 nanti. Rindu pada laungan azan Masjidil Haram

nabileinstein said...

Salam CL.wah zie 7 sekali!lawan ngan sorang je...apa2pun bahagia semua

Imran Paris said...

En Li...rindu suasana sebegini...moga kami semua dijemputNya lagi

manzlie said...

salam semua..

alhamdulilah..masa berjalan melontar tuh hati tak sabar sabar nak amsuk kedlam Jamrat..perasaan membuak buak bagai tanpa di kawal masa tuh tapi alhamdulilah akhirnyer kembali tenang dengan berxzikir serta bertalbiah...syukur pada allah swt..

waslam

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kak zie, amin! tima kasih lah tlg doakan jd hajah. lain macam pulak rasa bila dipanggil mcm tu.

yongzu @ 9W2YZU said...

Salam,

Ayah Zain:
Terima kasih :)

Hj. Karim:
Juga terima kasih.

YB:
Orang ketiga bertanyakan soalan yang sama :) Kalau bawa radio pada masa itu, tentu tumpuannya akan beralih arah. Satu lagi adalah permasalahan mengenai komunikasi... masih banyak yang perlu dipelajari.

Masayu Ahmad said...

masya allah, berpusu-pus