MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 20 December 2009

" Teringat....."

Bismillah...salam from K.L....petang tadi hujang lebat di Puncak Jalil...sewaktu duk termenung seketika TERINGAT lak aku suasana di luar HARAM...maysaalah..badan di KL tapi pikiran ku disana...masih terbayang bayang suasana di sana....kalau waktu camni ( 12.36 malam) disana bila boring jer aku dah masuk dalam MH duk di depan Kaabah berdoa/bermunasabah...tapi laa nih kat rumah agak rasa boring sikit lah tapi akpa, aku menghitung hari ni nak balik semuala kat sana( Kota Makkah)..insyalah..syukran..waslam

46 comments:

cikgu mas said...

salam..

yer petang tadi hujan

cikgu mas said...

salam

ambooii dia dah menghitung hari nk balik mekah tu,camner nk bayar hutang tertunggak hehehehe,

cikgu mas said...

salam..

tu lah namanya kerinduaan...insyallah akan terubat..

manzlie said...

salam cikgu mas...

dah rindu bangat disana...insyalah baliklah nanti yer..

waslam

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam CL,

Dah macam lagu krisdayanti pulak-menghitung hari. Wan pun rasa sedih tgk CL macam ni. Macam org angau pun ada. Kalau tak, bersemangat je cite pasal Kaabah, cerita pasal Mekah.

kalau dah jadi macam ni, CL siap-siap la, kita balik Mekah hari ni jugak. Eh! eh! apasal nak ikut org balik pulak? Umah kita kt sini ye! Soli... ampun!
Aaaa...CL balik soranglah ye, ada org mare!

Masayu Ahmad said...

salam CL

lama tak ke sini

Masayu Ahmad said...

salam juga buat cikgu mas & wan

Masayu Ahmad said...

Salam CL

penangannya membuat CL makan tak kenyang tidur tak basah ye

dah nak balik tu, tak lama lagi terubat lah, insya-allah

mama ju, said...

Salam CL.Sedihnya mmj tgk...tak ladi le projek....

Ayah Zain said...

salam CL,

umangaiiiii, baru jer beberapa hari kat sini dah nak balik ke Mekah. Yer le mamaju nak buat macam mana kan dah orang kerinduan yer kan CM, so menghitung hari ler dia kan wan.

pssst:az nak gerak balik ke kl pagi ini

ummi humaira said...

salam CL..
sabaq sabaq CL , rakan2 blogger blm ketemu lg nih , camna lak dah mhitung hari nk balik jumpa yg paling dirindui lak( kaabah la tu).

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah , tak lama lagi , pejam celik masa berlalu dgn pantas , nti tup2 dh balik mekah,

cl tak rindu pada pak itam ka he he he

semalam hujan sepanjang petang, pak itam tersangkut hampir 2 jam nak lpskan tambak johor ngeh,ngeh,ngeh
perjalanan dr singapore ke kt ambik masa 3 jam yg jaraknya hanya 40 km , redha jelah.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam,

Salam kembali Masayu. Tulah tak lama lagi terubatlah tu.

Tu la Ayah Zain, pening kepala memikirkan masalah CL ni. Dia dah menghitung hari tu, nampaknya dah tak lama la tu nak berangkat.

Mamaju, kita kena positif. Insyallah jadi punya gathering tu nanti. Sekarang CL tgh memeras otak nak pikir tentatif program. Tu yg tak respon-respon lagi, tgh cari masa yg teramat sesuai. 3 JANUARI agaknya! jeng!jeng!jeng!

umiazuddin said...

Salaam CL,

Alahai rindu MH yer...sabaq naa CL...tak lama lagi terubatler rindu tu insyaAllah.
Sementara tu, kasi chan la kat kaum kerabat famili CL melepaskan rindu kat CL dulu...hehe

VpeaceV

Erna said...

salam cl..ada kat sini rupanya..selamt menyelesaikan semua urusan disini dan selamat kembali ke makkah..agar terlerai semua kerinduan..

NGINAP SRENGENGE said...

salam anaknda azli CL,

Tiada tempat di dunia ni yang lebih baik dari Dua Tanah Suci.

Bersabarlah buat sementara buat menanti hari untuk kembali ke Makkah.

Semoga anaknda mendapat perlindongan dari Allah.Dan semoga dapat berjumpa ayah dan mak.

Dah baca e-mail ayah ?

wassalam.

My Life said...

salam...
rindu itu manis.. moga rindu ciklie akan terubat.. bersabar ler.. dah tak lama lagi tu...
moga dalam redhanya sentiasa...

My Life said...

dan juga semoga dapat berjumpa ayah dan mak.. insyaallah

mki said...

Tuan,

Gambar tuan ada diselitkan dalam Ikhtibar Hijrah terbitan Astro Oasis. Malam ini 10.30 malam Channel 106.

MKI

mama ju, said...

Timpang lalu...Saya tgk Wan R kat majalah,wah taukeh besar awakkkk....

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam,

Mamaju, baguih la kalu mama doa macam tu. Insyallah jadi tokey besarlah saya. Amin!

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, gitulah kebesaran ALLAH, hati sudah terpahat di KAABAH, lambat laun kembali juga. Terima kasih kerana menjenguk kami di sini.

Amin.

tq.

nailofar09 said...

salam....CL terkenang Mekah..., manakan tidak, tmpt jatuh lg dikenang...inikan Mekah Madinah..., kenangan takkan susut walau waktu beranjak...semuga rindu dan kenangan itu mndekatkan kita dgn sang Pencipta... errr tumpang lalu...Zie mana Zie...mai lah, akk ktndusan idea...mata mmgntuk...lpas makan nasi ambang/ambeng

hajah zainab bt abdullah said...

Salam CL,

Sabar...sampai masa kembalilah ke sana. Sape yang tak rindu Makkah & Madinah..alangkan yang baru sekali pergi boleh merindui Baitullah, inikan pulak CL yang dok pandang Kaabah setiap waktu ketika di sana. Insya Allah, akan tiba jua saat untuk kembali ke Makkah.

Kak Sidah said...

Salam CL,

Amboi Cl , belum pun jumpa geng dah teringat nak balik, jangan lah macam tu CL.

Kak Sidah said...

Salam CL,

Memang lah rindu tersangat kat rumah Allah tu, tapi sabar ye CL, macam tu lah kami ni CL, rasa nak pegi je sana selalu , nak duduk tak bolih, sabar kan hati ni selalu

ijoismart said...

Salam CL
Dah rindu, resah ya dia. Hu3 sabarlah ya.

Latib said...

Azli,

Bila nak balik sana , tak de re union lagi ke dengan kengkawann di sini .Lama ke cuti?

KUNTONG said...

Salam :
Sdr Manzlie, rindu tandanya sayang. Kami yg sesekali ke sana apatah lgi. Kenapa tak buat gathering sebelum berangkat balik ke Mekah. Boleh kita org berkenalan dgn lebih lanjut lagi.

Noor Azaref bin Naim said...

Salam buat Sir Azli,

Salam ukhwah dan salam perkenalan. Selama ni saya jadi silent reader je dalam blog PDKM ni. Ni tergerak hatilak nak tinggalkan komen. Nak bagi meriah lagi, heheheh...

Harap2 lepas ni boleh tak Sir Azli buat entri tentang tempat2 di sekitar Masjidil Haram, spt kedai2, hotel2, apa jela yang terdapat di sekitar Masjidil Haram tu. Saje nak mengimbau kenangan masa buat umrah tahun lepas. Tahun lepas saya dok palace dolden naufe dekat ngan banyak tempat burung merpati...

Moga2 Sir Azli berkesempatan la yer. rasanya ramai gak yang berminat tu...

abangsulung said...

Salam CL,
Kesian ngan CL, masih rindu lagi kat Mekah. Saya cadangkan CL buka WWITV (ni..TV tenet online), buka TV Saudi 1. Setiap waktu solat akan ada siaran langsung. Mungkin itu boleh mengubat rindu.

Saya dulu cam tu juga selepas balik haji, dekat 3 bulan barulah saya OK. Fikiran sentiasa teringat kat Makkah je. Macam kata pepatah makan tak lalu, tido tak lena. Kalau tido pun sentiasa mimpi Makkah saja.

Sekarang salah satu cara saya hilang rindu ialah dengan mengakses TV saudi tu.

KAMATO said...

Salam, dah tak sabar nampaknya CL kita ni nak balik.....CM macamana, jadike ghatering PDKM ni

bonda said...

salam cik lie,xlama lagi terubat ler rindu dapat ke MH.memang betol kata abang sulung , mimpi pun suma latarbelakang kt mekah dan madinah selepas kembali dari tanah suci...harap cik lie penuhkan masa ngan aktiviti n urusan keluarga kt sini dulu.insyaaalah cik lie akan kembali ke sana dgn izin NYA.

bonda said...

cik lie,jadi ker cik lie nak buat rombongan umrah untuk pembaca PDKM?

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...

Dengan izinNya kita bersua
Dari Alam maya ke dunia nyata
Bak kawan dan juga sedara
Walaupun huru hara
Tiada bertukar harta benda..hehe
Bercakap pun tak tersusun sebaiknya
Alhamdulillah amat bermakna buat saya sekeluarga...semuanya kerna
Allah Taala..
Walaupun tiada perancangan sempurna..demi penghargaan dan
anak2 makbul jua..

Betul kata mki.. saya ada ikuti siaran tu..ingat nak msg kat CL...hehhe masa tgah tgok tu..

Rindu...tu biasalah..
Jangan duduk sorang2
Berjalanlah ziarah saudara mara
Atau kawan2 insyallah terisi waktu tuh...
dalam pada berjalan tuh..kunjungilah setiap masjid sambil bersolat fardu...bersolat sunat juga...berdoa..moga kerinduan tu sentiasa terisi..insyallah cik lie..
Munajat, bertahjujlah ..setiap malam...insyallah ..

Hidup mesti berteman CL...huhuu akak dah bilang dulu...suruh bawa bang samad cuti tak nak ..aarrr

AuntieYan @ Makcik Blogger said...

Salam Tn.Hj. Manzlie,

Dah lama Auntie mengikuti PDKM...baru kali ni nak tinggal jejak dan bekenalan dengan tuan rumah. :-)

Selalu Auntie terfikir, betapa bertuahnya menjadi Manzlie..insan terpilih menjadi penghuni Kota Makah bukan setakat musim haji saja....kalaulah Auntie juga diberi peluang...masyaallah! tak tahu apa nak kata.
Semaga, satu hari Auntie juga dapat menjadi tetamu Allah.
Sementara ada di M'sia ni bolehlah ziarah kawan-kawan dan pengikut setia PDKM.

Yem0805 said...

Salam CL,

Teringat CM dan kawan2 yg penah jumpa CL kata nak wat Gathering ujung thn ni bila CL balik..tunggu CL wat comfirmation ramai yg jauh nak datang..

safiudin dot com said...

Salam sdr dan warga PDKM,

Alhamdulillah, syukur bertemu lagi.

'Teringat' dan menghitung hari ni nak balik semuala kat sana( Kota Makkah.....

Eh!,eh!,eh! baru 2 ke 3 hari sampai dah menghitung hari.... dasyatlah rasa rindu sdr...

Tarikan 'dataran Kaabah' benar-benar 'bersatu' dalam diri sdr...

Syukur...

safiudin.com

Quran on Mobile Phones

linda said...

Salam...

Saya juga rindu ke sana...kali terakhir bulan Ramadhan 2008.

bonda said...

salam,gambar cik lie posing latarbelakang kaabah tu cantek ler. masa tu lps haji ker???

Atikah said...

Salam,

Dah nak balik sana ke? alahai...tak sempat pun buat gathering...udah ler dulu pun tak sempat nak jumpa...

alhan said...

Alhamdulillah bertuahnya saudara...rahmat dariNYA dapat bermukim di tanah suci. kami di sini jua kerinduan. apatah lagi yang belum berpeluang kesana. pastinya rindu jua mengamit. Moga diberkati rindu ini, semata2 keranaNYA.

NGINAP SRENGENGE said...

salam azlie,

ayah pun dok teringatkan Makkah.

wassalam

NGINAP SRENGENGE said...

salam azlie,

tiap hari dok doa,nak pi bulan ramadhan ni.1431 ni.

Aki44 said...

Salam CL,

Dah rindu bangat tuh. Cepat2lah balik utk mengubat rindu tuh.

aji nugraha said...

ya alloh sampaikan hamba ke mekah dan madinah tempat nabi dan rosulmu dilahirkan dan di makamkan,,saya suka sekali dengan info ini . sangat menarik dan menambah wawsan pengetahuan saya . saya sedang mencari Obat Rematik yang ampuh murah dan aman kira kira apa yah ??