MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 4 December 2009

" Episode 26- Perjalanan Haji 2009 - Di Puncak Jabal Rahmah..."

Waktu wukuf pun dah bermula..semua jemaah berdoa...
Ramai jemaah masih lagi memanjat ke atas Jabal Rahmah
Ada yang cuba merakam kan suasana di situ..
Masih lagi jemaah tidak berganjak dari tempat doa mereka..



46 comments:

Zie said...

Salam CL

Zie said...

Salam CL,
Insya Allah doa-doa dimakbulkan Allah

Zie said...

Salam CL,
CL kat Jabal Rahmah bermulanya waktu wukuf ke? hebat sungguh perjalanan haji kali ini, alhamdulillah.

manzlie said...

salam zie..

insyalah..semoga mahbrur..

waslam

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Semoga mereka mendapt haji mabrur

manzlie said...

salam ayah zain..

insyalah

waslam

مسافر_اسلام said...

Salam Abang Lie, Salam ayah zain..
berape lame jemaah kena duduk kat bukit tu?

مسافر_اسلام said...

Ramai juga jemaah yg bawak kamera sendiri ye...

abangsulung said...

Salam CL,
Patut le tak de orang kat N3 bawah tu. Rupanye ada N3 baru.

Zie said...

Salam CL,
Tak nampak jemaah Malaysia la.... masing2 kat khemah lagi, biasanya ustaz tak bagi keluar, lepas waktu asar baru boleh keluar khemah...

Ada nampak khemah putih kat tepi batu besar, vvip ke?. Macam mana la nak panjat batu besar tu... Sayu dah syahdu suasana Arafah, kat khemah je tak nampak suasana begini.

Salam Musafir Islam,
Tengok tak Nur Kasih episod akhir?

abangsulung said...

Salam, N3 ni Zie sapu habis 3 pingat ye. Sampai hati dia.. Pingat Zink dia tingggal kat kita..

Aik..AZ pun dah ada. Ingatkan outstesen. Musafir Islam pun ada. Apa khabar..?

Zie said...

Salam,
Abg long, salah satu tips tanda CL dh masuk rumah dia, dia jwp n3 bwh dulu pastu senyap... nampak gaya tengah nak post tu, pastu dia g solat kat MH... betul tak CL?

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Salam Musafir Islam, abang sulong. Az masih di KL ni. ni tumpang pc anakbuah hehhe.

Zie jemaah malaysia tak berapa kelihatan kerana merekatidak digalakkan ke sana. betul ke lie

cikgu mas said...

salam

hanya pada Allah tempat kita berharap...

abangsulung said...

Salam CL,
Kalau saya dapat ke Jabal Rahmah masa wukuf, saya tak akan lepas peluang berdoa banyak banyak.

Cepat juga Zie study cara CL nak keluarkan N3 baru.

pss.. Patut le ramai senior2 PDKM tak de, rupa2nya siaran langsung anugerah skrin kat TV3.

manzlie said...

salam ayah zain..

betul tuh ..depa tak abgi kuar..

waslam

manzlie said...

salam abang sulung

betui tuh

dia sapu semua

waslam

manzlie said...

salam musafir islam..

ramai jugak aar yang abawak camera tuh


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

allah shaja yang tau isi ahati kita...dan kita sebagai hamba nyer haruslah mengingatinyer..


waslam

manzlie said...

salam abng sulung...



itulah yang harus kita rebut sebanyak mungkin..

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

kalau az dapat menjadi tetamu Allah nanti, nak ke berdoa juga kat JR tuh.

um. masyitah said...

Salam CL.

nailofar09 said...

salam....sambil godeh blog sndiri,takdan nak kejar Zie...ni kira lagi jauh nk dpt top 10...dpt sebungkus kecil gula2 pun ok. Masih episod jabal Rahmah...agaknya apa selepas ini CL?....abng Long, student saya org kucing nak balik sana esok...dah terlambat nk kirim buah naga kat abg long...

abangsulung said...

Salam CL,
Sekarang ni dah boleh cakap arab sikit-sikit lah ye.. Saya ingat sikit ari lagi CL dah boleh betul2 kot.. CL cakaplah dgn Mr.Samad dalam bahsa arab, mesti cepat dapat.

Saya disini pun blajar gak,ngan seorang Ustaz. Dia asal Penang kwin ngan org Kuching. Dulu dia blajar kat Mekah gak. Tapi kaedah dia,lebih kepada latihan bercakap bahasa arab pasar.

Zie said...

Salam,
Kak Nailofar, saya bukanlah nak mengejar hadiah, tapi seronok kunun2nyer yg pertama membaca n3 terkini... w/pun ramai silent reader tu... hehehe

CL, berdebar sungguh episod Jabal Rahmah ni... sbb panjang, tak tau lah kalau CL betul2 jumpa Siti Rahmah kat JR tu..

abangsulung said...

Salam,
Nailofar, ye..ke. Tak apa tu, lain kali boleh lagi. Saya pun ada tanam pokok tu, tp kecik lagi. Mungkin lama lagi nak rasa buah ditanam sendiri.

Adalah jiran sekampung saya, dia orang melaka. Depan rumah dia penuh dengan pokok naga. Makan hari-hari pun tak habis. banyak sungguh.. Eh..kat kampung saya ada kampung Terengganu tau, sekarang hanya generasi ke 3 saja yang masih tinggal.

nailofar09 said...

salam, tumpang lalu...err Zie, akk gurau jer, tp kan mmg sronok kalau tengok n3 tu lum ada komen...kita yg pertama baca la kunun....ssssttt nk tau, pkai b bnd nie...slow, pic tak kuar2..ada ayat2 yg CL taipkan tuh jerr, apapun akak...trus jer taipkan komen...ada aku kira, asal aku dapat join kat PDKM ini...fenin CL di buatnya...:)

nailofar09 said...

salam...CL, nak sembang ngn org kucing tuh..., nnti cuti2 pnjang depo akan balik k kg masing2.Ada rezeki...Insyaallah dapat rasa, bukan tanam sndiri pun...tapi dekat jer ngn ladang nih...abng long, saya teringat bubur pedas yg enak tuh...agaknya kalau bawa ke Mekah...ramai pminat yerr...

مسافر_اسلام said...

salam kak zie...ana sempat tgk episot akhir NUR KASIH. tetapi apa yg dapat difahami di dalam diri ini, cerita tu kerang menarik tentang watak yg lain. banyak fokus tentang kesah nur dan suaminya shj "adam". Apa2 pun cerita drama bersiri tu menjadi tontonan umum paling tinggi rangkinya di malaysia dan laman web TV3.

مسافر_اسلام said...

oooohhhh ayah zain...kalau tegah kerja tu, sempat pula ke PDKM ye...siap sewa latop anak buah lagi...ni baru yg dikatakan semangat PDKM. trimakasih la abang lie yang banyk N3 topic menarik di tanah haram.

Zie said...

Salam,
Betullah kak, saya pun begitu... kadang tak tunggu gambar sampai habis, alamatlah no. 10 pun belum tentu... fenin CL tgk peminat maya pdkm nih,lagipun ayat & gambar byk yg juga hampir sama.

abangsulung said...

Salam,
Nailofar, tul jugak ye.. Kita bawak ke Mekah, ajak CL masak sekali. CL, bubur yang nailofar cakap tu ala-ala bubur asyura. tapi ramuan bubur pedas lagi banyak. Boleh dimakan begitu saja atau boleh dimakan dengan nasi.

مسافر_اسلام said...

abangsuluh mahu ke mekkah?

Zie said...

Salam,
Macam sedap je bubur pedas tu... pedas cili ke pedas lada hitam/putih?, makanan org Sarawak ke? Nanti belanja CL makan...

Tak lama lagi, 18/12/09 awal muharram... nanti 10 muharram byklah bubur asyura. CL pandai makan tak?, kat Mekah ada ke?

abangsulung said...

Salam CL,
Saya tengok TV saudi tadi masa solat isyak. Nampak MH masih sesak ye, sampai depan hilton tu pun sesak juga orang bersolat.

nailofar09 said...

salam...abng long, kat mekah apa aja jual, org beli...bubur nasi...betul2 nasi n telur dadar, sambal, ishhhh kalau bubur pedas...mau tak d' saji tabik spring... saya sampai ke Samarahan...myeberang sg...apa tu, dh lupa arr...mlawat kilang sagu...pjlnn ckup jauh...4 hari lawatan...lum puas...psttt ! CL bz tahap gaban yer Zie...hehehehe

Zie said...

Salam,
tumpang lalu CL...
Dik Musafir Islam,
Menghayati sungguh Nur Kasih ye... ramai gak yg kata episod akhir tak seronok.

Dik, siapa pun teringin nak ke Mekah balik, tak kira byk mana masih tak puas berada di Tanah Suci. CL antara org yg paling beruntung dapat bertugas sambil beribadat kat bumi paling barakah tu..

مسافر_اسلام said...

eemmm kak zie...awal muharam kita sambut dengan doa dan bacaan yassin...semoga lembaran baru hidup kita di tahun baru memberi semangat dan kekuatan iman agar kita terus berusaha di jalan ALlah. Insyallah bubur assyurah tu mesti ada sesetengah masjid yg bergotong royong membuatnya...CL akan ke malaysia, myb beliau akan jamah bubur malaysia. Bubur malaysia letak belacan,bubur arab letak gandum...hehehehe

abangsulung said...

Salam,
Belum lagi dik, insyallah tunggu ada rezeki lebih sikit. Yang tu tadi cadangan kita aje..nak bawa kalau pergi nanti.

Zie said...

Salam Musafir Islam,
Amalan yang baik teruskanlah sempena menyambut awal muharram. ada doa awal dan akhir tahun... Memang ada yg kata bid'ah amalan ni, pada tak buat apa2, baik teruskan je.. baca yassin 3 kali. Nasyid awal muharram tu seronokkan... Dik Tikah pandai nyanyikan.

Zie said...

Salam,
CL misti bz tahap gaban... makan pun mau tak teratur, tapi cukup puas dapat berkhidmat utk tetamu Allah, pastinya CL kerja melebihi gaji, Insya Allah ganjaran akhirat tetap ada.

abangsulung said...

Salam,

Zie, saya fikir CL sedang berjalan balik ke Al Safwah ni, lepas solat isyak. Lepas ni, mungkin dia sambung balik kerja. Saya bukak siaran TV Saudi sekarang ni.

Minta izin jap CL,
Nailofar, saya ingat melintas Sg. Muara Tuang kot nak Ke Samarahan tu.

Seronok le member PDKM di KL, CL nak balik cuti. Klu ada kelapangan teringin gak nak silaturahim ngan CL.Sembang2. Zie bila2 masa leh jumpa CL nanti.. sbb duduk KL.

Klu saya ke KL nanti, nak try lagi bawa motor pusing KL. Ari tu saya naik moto sorang diri, sesat. Terpaksa anak buah saya pegi amik saya kat jalan. Hah..kalau kaki mana2 pun tak sesat.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kita sama sahaja di sana. Masing-masing mengharapkan keampunan Allah. Terasa begitu kerdil diri berbanding kuasaNya yang maha hebat. Ampunkanlah diriku, Wahai Pemilik seluruh alam.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Beginilah keadaan kita nanti di padang mashyar. Semua berlari menadah tangan memohon keampunan, memohon syafaat. Kita tak punya apa...yang ada hanya iman ini.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

sedih sungguh melihat suasana sebegini. kita hanyalah seperti orang yang berdagang, datang dan akan pergi mengadapNya. Sebelum tiba masanya nanti, moga pintu taubat terbuka luas untuk dimiliki.

manzlie said...

salam semua pembaca PDKM..

alhamdulilah..mekasih atas komen komen bernas anada semua tuh..semoga kita semua beroleh kesejahteraan dan dilindungi oleh nyer.insyalah

waslam