MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 6 December 2009

" Episode 32- Perjalanan Haji 2009 - Bermalam Di Mudzaliffah..."

Cl pun dah mula kutip anak anak batu nih....
Ramai Jemaah dah mula masuk kedalam kawasan bermalam...

Masa mula mula sampai nih...belum ramai jemaah

Toilet di sediakan jugak kat dalam kawasan bermalam nih..

Semua duk kutip batu laa nihhhh

108 comments:

مسافر_اسلام said...

Salam sorey abang lie...selamat subuh dari adikda.

Ayah Zain said...

Salam

alhamdulillah,

tahniah MI, raja pecut

مسافر_اسلام said...

Sampai di Mudzaliffah kira-kira jam berapa ye...terus abg lie kutip batu ye...

Ayah Zain said...

Salam CL

wah, klasik betul gambar lie tuh.

مسافر_اسلام said...

hari ini tersasar ke MI, alhamdullah la az...tp sory la...selalunya tempat ini bukan line MI, selalunya MI akan duduk di last corner sbgai adik bungsu penutup bual bicara. Untuk pagi ini tak megapa kot..

Ayah Zain said...

Salam CL,

hati hati kutip batu tuh. nanti tekutip yang ala ala batu hehheh

Ayah Zain said...

Salam CL<

wah MI, kita berdia aje yer.

manzlie said...

salam Musafir Islam..

taniah..Raja pecut yang baru...no wahid...1

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

alhamdulilah


waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

tak apa MI, kat sini sesiapa boleh.

مسافر_اسلام said...

Keadaan jemaah bagaimana abg lie. dah makan ke ketika tu atau sampai di Mudzaliffah baru pdt sumber makanan?

manzlie said...

salam musafir islam..

sampai di mudzaliffah jam 7.30 malam...kutip anak anak batu tuh jam 10.00 malam..setelah selesai semua solat solat dan doa,doa..

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Lie tak tidor lagi ke ni, karang kul 4 dah subuh, berapa jam aje tidor tuh

manzlie said...

salam ayah zain...

betui ker klasik..bukan klasik nasiaonal tau..heheheh


waslam

manzlie said...

salam musafir..

lum ada lagi makanan...still alpar masa tuh..cuma minum jer..alhamdulilah


waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

lum lagi..lagi 3 jam nak solat subuh nih..takda masalah..heheheh

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

ok la CL dan MI, az nak g pasar pulak ni. Nanti sampai ketemu lagi.

CL kena tidor tuh dah kul 2 pagi tuh.

مسافر_اسلام said...

syukran az...ada wajah baru untuk trak kali ini ye...tp az apa kurangnya hebat juga di line perak.

مسافر_اسلام said...

massyallah..tak mkn lagi...bila jemaah mkn? letih la kalau mcm tu?

مسافر_اسلام said...

az bila ke pasar jgn lupe membeli tempe ye...abg lie suka mkn tempe, masak degan su-un, tahu kering, kacang panjang, lada besar dan petai.

مسافر_اسلام said...

Nak tanya skit...ada perasan tak bulat-bulat di gambar tu?
Itu ape?
Org ckap itu bukan masalah kamera, tetapi itu benar2 memang ada bila kita ambil gamabr.
Setiap thn perkara yg sama berlaku pada jemaah yg ambil gambar di waktu senja atau malam.
Wallahualam...

Zie said...

Salam CL,
Tahniah dik Musafir Islam dan AZ, awal sampai... Hari ni rancak berbual, biasanya MI menutup bicara, kali ni kita berimamkan imam muda, hafiz lagi... tahniah.

Zie said...

Salam CL,
Semua batu CL ambik kat Mudzalifah ke? 49 biji, sebab CL nafar awal.

zairin said...

Salam CL.

Seronok melihat perjalanan CL ni. Sebagaimana yang MUsafir Islam bagitau dalam gambar ada tanda bulat-bulat... Saya pernah dapat gambar macam tu juga... Berkemungkinan itulah malaikat yang sama-sama turun ke bumi dan berada di situ...

nor64 said...

askm..

teruja & terharu baca perjalanan haji ni...

Zie said...

Salam,
MI dan Zairin, gambar saya kat Mudzalifah pun macam tu, tak tau kenape, moga malaikat membawa rahmat yg sama2 berada disitu.

مسافر_اسلام said...

Salam kak zie, ini secara kebetulan shj, mugkin ana terjaga subuh, selalu terigat PDKM dan rindu akan perkhabaran Mekkah. ana juga insan biasa kak zie. Insyallah, lain hari kak zie boleh di tangga emas. Insyallah..

مسافر_اسلام said...

Salam zairin, selamat pagi. setiap jemaah akan terima benda yg sama. ana ada tanya pada ustaz tentang hal ini, tetapi tiada siapa boleh memberi jwpn yg tepat. Ini kekuasaan Allah s.w.t . Kita mahluk hanya boleh merasai dan mensyukuri nikmatNya.
Walllahualam...

Hj Karim said...

tahniah raja pecut baru Musafir Islam. Eden minto maaf keyboard tak ado tulisan jawi yo........

Masayu Ahmad said...

Salam CL
Alhamdulillah

Zie said...

Salam,
Apabila terbenam matahari 9 Zulhijjah, jemaah haji boleh meninggalkan Arafah tanpa menunaikan Solat Maghrib disamping memperbanyakkan zikir dan talbiah. Apabila sampai di Mudzaliffah bersegera menunaikan solat Maghrib dan Isyak serta boleh juga dilakukan secara jamak takhir.
Solat jamak sering dibahaskan, jika kita jemaah Malaysia tiada masalah. CL macam mana ye.. sebagai penduduk Mekah. Pak Itam tolong bantu atau sesiapa yg tahu… terima kasih.

Hj Karim said...

Salam Cl . Maso ekau dkutip batu di Mudzaliffah tu ,tak ado ko terkeno batu yg lombik2? Orang tua dulu selalu pesan kat eden yo......minto hati2.takut tesalah kutip jo...

rezeki said...

salam cl dan semua,

utk jemaah mesia, pastikan ada sedikit bekalan makanan ringan dan air , psl kalau lapar dan dahaga, boleh juga mengunyap biskut , krn lama kat mudzalifah tu, beralas tikar, beratap langit yg indah , tu sebab salah satu barang keperluan ialah lampu picit, bukan apa nak buat menyuluh masa cari anak batu dan menyuluh masa nk mengaji .

rezeki said...

salam cl,

jgn lupa gambar dlm last2 n3 nti, gambar jagindas tu he he he

tapi takmo pakai kupiah tau hi hi hi

rezeki said...

salam cl,

zie, kalau nk kira arafah,mudzalifah dan mina belum lagi lebih 2 marhala, tapi itulah kebesaran dan hukum Allah, dalam memberikan kemudahan kepada jemaah haji sahaja , tak kira dr luar atau penduduk makkah sendiri
hukum membenarkannya, tapi masa musim haji sahaja.
Perjalanan haji rasulullah juga begitu dlm mengerjakan solat jamak tamam semasa baginda mengerjakan haji dan itu dijadikan panduan sehingga kini dan selamanya.

Zie said...

Salam CL,
Tuan Rezeki,
Terima kasih banyak2 atas penerangan ni... mula2 teringat gak Rasullullah pun buat jamak, tapi baginda dari Madinah.

Alhamdulillah, semuanya Allah permudahkan. Balik haji saya baru belajar, dulu belajar tak berape faham, dah praktikal baru ada gambarannya.

Terima kasih ye Pak Itam... makan tapir kak ngah rupanyer, apalah rasanya... hehehe

nailofar09 said...

salam CL..salam warga PDKM...Tahniah MI...jadi raja pecut errr! mai arr akak blnja lontong utk bfast...atau nak makan rorti jala...
bestnya...mcm drama larr CL...cerita bersambung2, episod dmi episod ada tarikan tersndiri utk mngetahui sambungannya....tahniah CL...teruskan usaha CL...Allah saja beri ganjaran

nailofar09 said...

salam..minta laluan...Zie, masa akak dulu solat di arafah...baru k muzdalifah....semasa nak ke Mekah dr Mina...pun dibolehkan jamak tamam....itu larr kebesaran ALLAH...di dalam sukar ada mudahnya...kan tuan hj rezeki, org h castle b fast apa?...

cikgu mas said...

Salam ciklie

Cikgu tak sabar nk ikuti episod demi episod,beratus-beratus episod pun tak per,teruskan usaha yarr...balik mesia cm belanja..

مسافر_اسلام said...

Salam tuan Hj Karim, trima kasih tuan Haji, tak ada tulisan jawi pun tak apa, itu gelaran di dunia je tuan...janji ikhlas dlm perkataan dan sebutan...

nailofar09 said...

salam... minta laluan... MI! errr pic yg akak snap pun mcm tu...paling bnyak kat arafah n muzdalifah...tu yg buh pic tu kat blog...bila bnyk diperkatakan kaitannya, ada yg kata itu hanya zarah2 debu yg terdepat di kedua tmpt tuh...cuba tnya pd yg arif ttg fotografi. Zie....b fast apa?

مسافر_اسلام said...

Salam kak nailofar09, syukran...alhamdullah pelawa ana sarapan pagi...semoga Allah membalas jasa usha akak itu. ana baru hbs sarapan prata, org jawe yg tau ape tu perata.

Hj Karim said...

salam chegu mas .Kemano lamo menghilang tu.......... kali ni tak pecut ko!

مسافر_اسلام said...

ye la kak nailofar09, ana ada terbaca juga...org ckp tu zarah2 udara dan debu yg terjadi. sbb jemaah ramai di kawasan itu...Walllahuallllam....Massyallah..kuasa Allah s.w.t

Hai kak..tak tanya adik bungsu ni sarapam ape ke? asik zie je...hehehe

مسافر_اسلام said...

Salaam CM, kira ini dah mcm cerita Nur Kasih la ye...nak kena tunggu...

Ayah Zain said...

Salam, (CL tengah tidor tu)

Salam MI, hang ni bila nak menelaah, besok ada exam tu. heheh

Salam CM, CM p mana? sian keyboard tu betuan

nailofar09 said...

salam...MI akak tau prata...kalau kat selatan...mcm suma org tau apa itu prata...Alhamdulillah...ada lg rezeki kita...tak kira , prata kerr, r canai kerr...cucur ikan bilis pun rezeki,tuan hj rezeki' ada juga...bz apa larr tu, b betong kuar puteri pulak kot?...gurau jer CR

Hj Karim said...

Salam warga PDKM. eden nak tanyo jo....... sapo agaknyo yg pertamo nak offer makan percumo ? tak kira kiro tempe,lontong,roti jala ,nasi dagang dll. Eden tunggu ajo.......kalo ado rzeki.Jgn lupo kat CL yg jauh d mato

Ayah Zain said...

Salam,

Zie sarapan apa tadi, az baru balik pasar ni, ingat tadi nak sarapan capati, tak ada pulak, makan tosai jer. kat pasar tani beli ketupat. Jom minum pagi ketupat ngan az, jemput sekali haji Karim ngan hafiz muda tu (MI)

MI, az tak beli tempe sebab cl tak makan tempe

Hj Karim said...

salam AZ. ekau betul hebat yo....... Eden lamo tak makan tosei. Kat Mekah /Madinah ado ko...... ka odo copet kasitau kat eden.Eden nak suruh CL blanjo.........

مسافر_اسلام said...

buku dah baca..tinggal nak buat selak-selak balik je...jgn risau ye..insyallah ana boleh jawab esok..doakan ana ye..

مسافر_اسلام said...

nasib baik la kak nailofa tau apa tu perata...kalau tak nak suruh AZ orentasi makana selatan je...boleh ye AZ.

Ayah Zain said...

Salam,

hj karim ni kat mokah atau mesia. konfius nih.

ghasoe kek mokah tak ado kot. ehh, tak kan x ado kan, mosti ado tuh. nanti CL bangun tiod kito tanyo kek dia.

Ayah Zain said...

Salam,

Prata tu roti canai kan MI. kau ni hebat sambil menelaah sambil berblog. padai kau la. az nak g kluang pulak ni, ziarah kawan yangs sama-sama g umrah baru ni.

مسافر_اسلام said...

AZ dah sarap ke lum? banyak juadah sarap ayah ye...ada tosei, ketupat. Alhamdullah...

Nanti tanya CL ye...tempoh hari dia kata suka bangat tempe masak sambal letak petai.

مسافر_اسلام said...

ya betul tu...perata tu roti canai, ini bahsa jawe..az mesti tau..

ana tak pandai mana pun ayah...baca buku skit2 je... ini pin ada yg tak faham.

AZ dah nak pergi Keluang ke..kat mana tu ayah...?

Imran Paris said...

En Li...gambar2 yg menggamit memori lalu, bagai melambai menjemput melaluinya utk ke sekian kalinya.

Merci

SUHAIMI said...

Salam.....
catatan perjalanan yang cukup best....ternanti-nanti episode seterusnya......mengalahkan drama bersiri "Nur Kasih" ni...he2

rezeki said...

salam

nai, bf mee goreng mak itam masak, baru lps ni bf, bf dh kat kul 11.00 pagi ni tadi psl mandikan keta dulu kat dpn umah, he he he

jadi tgh hari tak yah makan, mak itam tutup dapur

rezeki said...

salam
zie, tapir kak ngah degil mcm kak juga, he he he

ya ampun kak ngah

Zie said...

Salam,
Wah.. hebat citer sarapan, best jugak, baru tau roti canai tu roti prata, pernah beli yg frozen, mcm roti canai tapi naper disebut roti prata....

Saya sarapan nasi goreng kampung je.. masak sendiri. Masak sendiri tak rasa sedap, kalau orang lain masak... memang sedap sangat.

Zie said...

Salam,
Pak itam...tapir binatang halal makan ke? betul2 tak tau pak itam oii... tak penah dengar org buat korban pulakk.

Hari ni tak berburu ke pak itam, asyik dapat ayam utan je, kancil, pelanduk dapat ke?

Hj Karim said...

Salam AZ.den ni orany M'sio.........skali skalo gi jugo kat Mekah,Madinah dan Jeddah. Anak kojo kat Jeddah.InshaALLAh kito jumpo yo....... Ekau tu orang Kluang ko...atau Muar

Hj Karim said...

Salam ZIE, Ekau sebut Pak Hitam yg mano satu tu...... eden tau dio tk hitam .....hanyo sawo matang ajo.suko masok hutan ....cari rusa,pelanduk ,nyapuh,kancil n ayam hutan ajo. jangan lupo kalau CL balik kat M'sia samo2 ajak gi nyuluh pelanduk .

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Wah! ketinggalan banyak rupanya saya. Semalam dpt byk tempahan kek. start 2 pagi sampai malam baru siap. penat sgt, tu yg tak sempat nak tulis apa-apa. kenguk sekejap-sekejap tu adalah.

Ooooo.... mcm tu cara kutip batu. Terima kasihlah CL tlg tunjuk ajar. Hehehehe.

Seronok ye kutip batu mlm-malm, ramai-ramai pulak tu.

hajah zainab bt abdullah said...

Salam CL,

Ya Allah! Kurniakan saudaraku ini haji yang mabrur...dia seorang insan yang berjiwa luhur, walaupun aku hanya mengenali dia di alam maya nih!

Zie said...

Salam,
Hj Karim, Pak Itam tu Tuan Rezeki... dia sawo matang ke, putih ke tetap dipanggil Pak Itam.

Dia suka berburu, tak tau pulak kalau suka memancing juga... sian pulak binatang tengah berehat menjadi mangsa. ngeh ngeh ngeh

Zie said...

Salam,
Tokeh kek Wan Rusyaini dah sampai... nanti CL balik mesia boleh wan sponsor kek 5 tingkat tak? hehehe... gurau je wan.

Musim kenduri kahwin dan raya, rezeki melimpah ruah pengusaha makanan. alhamdulillah.

ina said...

Salam Cl,

Zie & MI...gambar2 yg saya ambil di Mudzaliffah pun ada byk cahaya2 kuning tu. Ada yg kata itu doa2 jemaah yg diangkat ke alngit...Wallahualam.

Zie said...

Salam,
Ina.. bila saya mengenang kembali, rugi rasanya tak bermunajat betul2 kat Mudzalifah. Malaikat turun membawa doa ke langit.

Sepatutnya solat, berdoa sehingga tak rasa pun ramai orang. Memang kat Mudzalifah penuh asap dek bas ulang alik, jadi saya tak sabar2 nak ke Mina apabila telah memenuhi wajib haji, masa tu sejuk mencengkam hingga ke tulang.

Pada En. Rosli dan rakan2... pengalaman haji CL banyak membantu kita. Semoga kita dapat membuat yg terbaik apabila dijemput menjadi tetamuNya kelak.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

yaa.... tokeh kek dah sampai. ni nak lepas geram tertinggal semalam. Zie, nak dijadikan cerita, 2 hari lepas saya tinggalkan pesanan pd blog akak, jemput ziarah blog saya. Semalam memang berbalas lah di blog sayya. tapi rupa-rupanya Zie tu Zie lain daa... Dia kata saya silap orang. memang dia tahu ada zie yg aktif kt PDKM ni. tapi dia bukan zie itu. malunye saya... entah blog sapa-sapa saya redah.

Zie said...

Salam Wan,
Takpe.. best jugak kembar seiras tapi tak sama... silaturrahim terjalin di sini. Tahun depan saya tukar nama sikit ye...

Wan, bila mengenang kembali haji, saya sayu dan sedih sangat... macam tak buat yg terbaik je. Sepatutnya bila yg pertama haji, buatlah yg terbaik sbb utk diri sendiri, kedua dan seterusnya hanya sunat. Tu pasal pergi kena byk ilmu.

rosli said...

Salam SA dan rakan,

Tgk SA kutip batu utk lontaran tu best jugak, dulu masa kecik kutip batu untuk lastik burung tp kali ni kutip batu untuk melontar di Jamrah.

Tgk berita dalam surat khabar, kerajaan Arab Saudi menyediakan lebih kurang satu juta beg plastik batu dah siap bersteril lagi...beg2 batu ini diperuntukkan kepada siapa ?

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kak Zie, alhamdulillah akan dah ke Mekah. Saya belum lagi. Dulu saya selalu mimpi berada di MH, baru nak solat depan Kaabag, terjaga. Saya menangis sedih sangat. rasa mcm betul-betul dah pegi sana. setakat ni dah 3 kali saya mimpi mcm tu. sampai sekarang perasaan utk kesana meluap-luap. Blog CL ni bnyk membantu saya utk mendalami ibadah Haji. komen drp rakan-rakan lain yg arif dan pernah ke sana benar-benar membantu pemahaman saya. Terima kasih.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kat mudzalifah tak de lampu jalan ke? betul ke kena bw lampu picit. kalau betul memang kita semua kena berlampukan langit dan bulan. betul-betul mengikutjejak nabi-nabi terdahulu.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

wow! tak de org. semua mesti tengah makan tghari. kalau cl baru nak bersarapan rasanye. sarapan apa CL pagi berkat ni? pagi ni saya makan nasi lemak daun pisang. tengok daun je dah tak sabar nak makan. sedap!sedap! kat sana ade ke nasi lemak daun pisang. kalau CL rindu sgt kt nasi lemak daun pisang, beli je nasi lemak kt d'saji felda pas tu cari daun pisang kt pasar. pastu bungkus jadi tiga segi. pastu buka, pastu makan. Yey! nasi lemak daun pisang!

Zie said...

Salam Wan,
Insya Allah mimpi Wan akan jadi kenyataan. amin.. Sebelum ke Mekah akak dua kali mimpi tawaf kat kaabah. Tapi sekarang dah tak mimpi kaabah lagi...

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

ni baru siapkan kek bentuk mickey mouse. sambil rehat tekan keyboard, tgk blog ni lagi. kt mudzalifah macam buat jungle trekking malam-malam je. dengan lampu picit nya, cari-cari batu. Fun! sebab nanti esok nak melontar.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

AMIN!AMIN!AMIN!alahai sedih lah pulak akak cakap macam tu. dada saya pun dah berombak-rombak sekarang. sedihlah kak!

Zie said...

Salam Wan,
Kat Mudzalifah ada lampu jalan. Kita bawak lampu suluh bukan sekadar nak cari batu, tapi nak baca quran juga, kalau betul2 duduk kat bawah lampu baru nampak, kat bawah lampu biasanya ramai jemaah.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kira-kira macam kelip -kelip lingkung lampu lah.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

jadi kt mudzalifah tak de khemah lah ye?

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Suhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

"Marilah kaum muslimin, maralah ke hadapan. Kerahkanlah tenagamu dan jua fikiran"

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

"Berjuang ertinya terkorban. kerana kita berjuang untuk berkorban. Itulah asam garam perjuangan. Demi mendapat cinta Allah"

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

"Namun jiwa tetap mara menuju cita membara demi Allah dan RasuNya"

umiazuddin said...

Salaam CL,

CL dah sampai Muzdalifah. Ramai lagi jemaah. Alhamdulillah.

Masa saya pegi 10 tahun lepas, rasanya macam tak de lagi kot sportlight mcm skrg. Bas berhenti tepi jalan kejap jer, lepas kutip batu terus berangkat ke Mina. Jemaah pun dah kurang masa tu. Mungkin sebab dah lewat kot. Bila kami sampai di Mina, waktu subuh pun dah hampir habis...frust betul...dugaan...

Lepas baca pengalaman2 haji kawan2 di PDKM, terasa banyak benar kekurangan dalam ibadat haji diri sendiri....semoga Allah menerima ibadat kita semua. Amin.

VpeaceV

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

"Sudah sunnah orang berjuang. mengembara dan berkelana. Miskin dan papa jadi tradisi. Berenggang dengan anak dan isteri."

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

tak pe, Allah terima ibadat kita semua. Insyallah. yang penting semua ibadat hanya utk Allah swt.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

musafir islam tgh exam ye? tak pe dik, jawab btul-betul ye! akak doakan yang terbaik utk adik, insyallah. akak pun sibuk jugak ni. Sibuk nak kejar. dyg lambat-lambat ye!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

hari ni kita pulun. kerja keras. usaha tangga kejayaan!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

CL mesti sibuk jugak. Ialah dah lama cuti utk Haji, masuk kerja tentunya sibuk. tak pe kita sama-sama kirja keras!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

petang ni sunyi sgt. Kenapa hari ni semua org sibuk ye? tak pe sibuk mengejar redha Allah.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

dah lama tak dengar bahasa ana, ente ni. MI ni menggamit kenangan akak di U je. kawan-kawan akak dulu entah pegi mana dah. sorang ada kt UK sambung belajar. yg lain tak tahu. tp sekarang ramai kawan baru kt PDKM ni. Best!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

MI belajar kt mana sekarang? ambil tahfiz ye? Alhamdulillah!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Lailahaillallah Muhammaddur rasullullah
There is no god but Allah and Muhammad is the messsenger
People only praise Allah! Of all He give, how could I deny...

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

i see the world beauty. everything i do, i dedicate to You. Coz U made me, i'm for you.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

CL ni umpama tongkat si buta, bila tiada satu kehingan. ibarat simpanan ilmu semoga kekal untuk diwariskan

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

You can walk in the moon if u want.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Kini, saya menghadapi dugaan yang berat untuk disandang. Allah knows what is inside me right now. Please Allah, help me out from this! Pls make dua for me, my friends.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Bicaraku tampak gembira, tampak ceria. Tetapi deep down inside me....only Allah knows. may this obstacles good for me although itis hard for me to go through. Pls make dua for me!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

inside me, i'm crying... Give me strength my Lord!

manzlie said...

salam syang semua...

alahamdulilah..semasa di Mudzaliffah nih kami lalui banyak perkara yang memerlukan kesabran dan alhamdulilah..semuanyer berjalan dgn sempurna..
1. Ada buih buih dalam picture tuh bukannyer malaikat, sebenarnyer zarah zarah habuk akan appear di screen camera..
2.ayah zain..cl makan tempe lah..heheheh
3.Hj. Karim..disini jugak ada tosai dan roti canai tapi bukan di dsaji ada di madinah..
4. Nasi lemak d saji..alahai sambal nyer tak lulu piawaian sirim lah..hehehh maaf tak sedap.


wasalam

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Allahummasahlailla
majaal tahusahla
waantataj a'lul
hasna iza shiktasahla...

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Syahdu dengar Mishari Alafasy reciting Quran especially surak Al-Mulk

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

harapan diri ini,moga doaku doamu jua

مسافر_اسلام said...

Salam semua, lembaran cerita yang menarik di Mudzaliffah. banyak pegalaman dan pegajarn yg kita perolehi. adik bungsu menutup tirai setelah lebih 100 coment di luahkan,,,trima kasih semua...dan abang lie.

p@dol said...

assalamualaikum.alhamdulillah sekareang isteri dan anak lelaki saya telah berada dimasjidilharam,mg beliau dpt menunaikan ibadahnya dgn sempurna.