MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 9 December 2009

" Episod 49- Perjalanan Haji ku 2009 - Cl nak keluar dari jamrat pergi bermalam di MINA..guna escalator nihh ............"

Turun lift 5 tingkat nak keluar dari Jamrat ke Mina
Permandangan dari atas...
Ramai Jemaah yang tak sedar escalator boleh di gunakan...
Nih lah dia kiri dan kanan terletak escalator nyer...

58 comments:

Zie said...

Salam

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah

rosli said...

Salam Cl,

Zie said...

Salam CL,
Canggihnya jamrat

rosli said...

Salam CL,

pun best sgt entri ni

Zie said...

Salam CL,
Sekarang CL nak tunaikan wajib haji ke... bermalam di Mina

manzlie said...

salam zie and rosli..

wah bersaing nampak ..Ratu trerkk dan Raja Pecut laa nih..

next entry akan masuk dlam setengah jam lagi yewr..heheheheheh

waslam

rosli said...

Salam Cl dan rakan2,

Bagi yang kurang upaya dan susah berjalan Kerajaan sediakan escalator....bagi orang2 tua tak perlu risau....yg volunteer nak tolak pun ramai spt kata abang sulung...senang nak dapat pahala kat sini...

rosli said...

Salam CL,

Next entri saya tak sempat , nak gi jumpa mak mertua kat rumah abg, dia baru smpi dari Muar,,,,,Lepas maghrib ni nak gi rumah abg ipar ...Hope lewat malam ada lagi entri baru....

noorhamzah said...

Salam,

noorhamzah said...

Salam,
Tak dapat top 10

Zie said...

Salam,
Rasa nak pergi haji tahun depan...
doakan kita pergi ramai2, dapat koata VIP. amin.

Hj Abdul Rahim said...

Salam,

cikgu mas said...

salam

yang ni lah cikgu tunggu nk tengok,,

CL terimakasih yer..terharu sungguh saya ni!!terimakasih tak terhingga atas segalanya..

abangsulung said...

Salam CL,

Wah..ini sudah bagus. Kat jamrah pun ada eskeleter gak.

Betul betul dah berubah kemudahan disini. Alhamdulilah, terima kasih CL bagi cerita-cerita perkembangan di tanah suci ni.

Eh..nak bagitau mak ni..gambar jamrah terbaru..

Masayu Ahmad said...

salam

modennya

Masayu Ahmad said...

salam

tahniah buat zie &

Ayah Zain said...

Salam Lie,

nampak moden sungguh yer. Itulah apabila teknologi yang dimanfaatkan untuk keselesaan pengguna

Noor said...

Salam..

Alhamdullilah.. pembaharuan naik taraf bagi menggalakan dan mempertingkat amal ibadah.. tahun depan dah ada monorail.. unta dah bleh pencen.. tggu panggilan korban je.. he he

Noor said...

Salam CL..

CL tulis ada lift 5 tingkat.. maksud nyer selain escalator ada lift jugak ke.. perghh! cangih sehhh..

nor64 said...

seramai org tak perasan ..kenapa ramai org x perasan eskalator tu

rezeki said...

salam cl,

tu dia, eskelator mcm kat shopping kompleks , utk kemudahan jemaah

alhamdulillah.

kak ngah tak ambik adik tuisyen ke malam ni la la la la

Leenoh said...

Salam.

Senang banyak - ahlan jiddan.

manzlie said...

salam kak noor..

yup..lift memagn ada 5 tingkat...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah..best kan.

waslam

manzlie said...

salam abang sulung...

tunjuk jgn tak tunjuk..heheh

waslam

manzlie said...

salam rosli...

best kan entri nih

waslam

manzlie said...

salam zier..

yup bermalam di mina la nanti..

waslam

manzlie said...

salam leenoh..

memag dah banyak senang dah


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

ye ker cikgu...


ok gak kan tuh..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

ye ker cikgu...


ok gak kan tuh..

waslam

cikgu mas said...

salam

k.noor mesti zaman kak noor wat haji dulu jamrat ni lain kan..

zaman tu kak ngah muda remaja pasti tenaga tgh membara melontar penuh semangat dannnnnn pasti kak ngah lebih selimmmm dr CL tu kan..

CL tayang `kekurusan` dia kak...camner ni???hehehe

rezeki said...

salam cl,

off topic sikit, sekadar renungan dan pengajaran

td masa kat traffic light kat KT lebih kurang 8.00 pg lampu merah saya pun berhenti , kat blkg ada sebuah keta wira hitam jc.. 2825, saya pun tertoleh kat cermin dlm keta, masyallah sepasang budak bangsa kita sedang berpeluk dan bercium sementara lampu nak hijau, lampu hijau , saya buat dek je dkt 10 saat juga, tak jalan. baru dia terperasan ,lalu terus dia meotong dan memecut laju. astarfirullah .
kat dalam keta tgh bandar pun jadi, apalah nk jadi dgn pemuda bangsa kita

nak cakap lebih2, saya pun ada anak lelaki dan perempuan, saya hanya mampu berdoa agar anak2 saya dan kita semua tidak begitu

sekadar berkongsi cite dunia sekarang

Noor said...

Salam

dear cm.. he he.. selim giler dik.. bak kata umiazuddin, cam isaura.. kih kih kih

psstt.. tu yang kak ngah jeles nih.. dengar kata tak makan nasik.. makan laban je.. arab sehh

safiudin dot com said...

Salam sdr,

Syukur kemudahan yang memberi manafaat kepada semua jemaah.

Inilah 'rezeki' yang tidak dilalui oleh jemaah terdahulu...

Apakah mampu kita harungi jika kita menempuh saat demikian.

syukur, Alhamdulillah.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, semua kemudahan disediakan utk dipermudahkan tugasan Jemaah.

Amin.

tq.

Noor said...

Salam

dear pak itam.. tu tempat pak itam.. yang boleh dikategorikan bukan bandaraya.. budak2 dah lupa dunia.. cuba mai tgk kat kolumpo.. tak gaduh p jauh.. takat KLCC je.. Allahuakbar.. bukan setakat sakit mata.. bisa sakit jiwa raga.. yang bertudung pun sama naik ngan yang tak bertudung..

cheq pun ada anak dara & anak teruna.. (opsss, adik arr).. tu yang siang malam tak brenti dok berdoa..

pssst.. andaikan je pandangan pak itam sebagai pandangan terhadap pasangan suami isteri.. kot2 dah kawin.. he he.. positif maaa

cikgu mas said...

salam CR

CM nk kongsi cerita jugak,pernah satu mlm CM balik dr kelas tambahan,ada satu kereta bawak kereta mcm perarakan kereta berhias,slow gaban,saya jadi pelik saya stress follow kereta slow ni,saya rapat sikit Astagfiruallazim..`ada adegan melampau,

CM ni nakal CR,Cm hon kuat-kuat,potong dan pecut laju-laju ,terperanjat biawak yg tgh berasmara dana,baik tak terbabas,kalau terbabas mati dalam iman dia..itulah anak bangsa kita sudah kering iman dan moral..

cikgu mas said...

salam

alah k.noor kalau depa suami isteri kita tahu gaya suami isteri dalam kereta,tahu benar saya..dah kawin nk pegang tangan bini pun segan..

kat mekah suasana begini,mana adakan,pemuda arab tengok pompuan pun tak boleh,kawan CM cerita kat saudi,zoo hanya dibenarkan untuk yang dah berkahwin,tak kahwin lagi@org bujang dilarang pi zoo,haraaamm.tak caya tanya CL betul tak info ni?kesian pulak budak arab,

rezeki said...

salam

noor , mmg pak itam mulanya bersangka baik mereka suami isteri, tapi dalam bersangka baik, tak penah pulak pak itam dgn mak itam buat keje mcm tu dlm kete keh keh keh kalau org lain penah buat tak tahu lah la la la la

risau pasal anak2 kita pun tgh membesar

cm, cheq tak boleh hon, psl hon keta cheq kat depan , keta tu kat belakang , adegan baik punye he he he

kalau nk tgk keta berhias , jalan kiri kanan melelong, hari cuti am dr kt ke desaru , bukan main panjang berbaris keta kat belakang krn pelakon sedang acting kat keta paling dpn sekali, tu yang kalau memotong , buka tingkap siap bagitahu, adik, kalau nk buat keje carilah tempat lain, bukan dlm keta kat jalanraya he he he

Hj Abdul Rahim said...

Salam,CL
Monorel dari mekah ke jamrat dah dibina ker..kalau dah mula pembinaannya boleh ler CL tunjukkan gambarnya..

rezeki said...

salam

nanti kita minta tuan speaker kita ahli parlimen Makkah Al Mukarammah kita CL agar sentiasa mendoakan agar kita dan anak-anak kita semua sentiasa diberi petunjuk dan hidayah

insyallah

umiazuddin said...

salaam CL,

fuyoo canggih manggih betuila kompleks jamrat nih... sekali pandang macam dalam citer Buck Rogers in the 25th century pun ada gak...

kompleks ni 5 tingkat je pun nampak macam tinggi sangat kan? cheq tengok gambaq escalator tu pun dah rasa gayat dah...

wajah CL nampak ceria dalam entri sebelum ni...selim-melim, muda remaja gitu...macam upin dan ipin pun ada gak...heh (jangan mare ye CL, itu compliment tu)

VpeaceV

Hj Abdul Rahim said...

Bila tengok gambar dalam blog ni..teringat pengalaman saya tahun lepas..selepas melontar hari yg terakhir 13 saya dan isteri naik ker tingkat paling atas,kalau tak silap tahun lepas baru empat tingkat,tingkat 5 blm dibina.Org tak ramai kat atas tu..

cikgu mas said...

salam

wah desaru memang top perarakan kereta berhias@kereta rosak...

tu larr,nk bawak anak2 pi jalan pun depa tengok yg bukan-bukan..anakku hairan napa sepa bercium tgh jalan..?

sekarang ni tempat top,menghadap tasik,depan masjid putra ,Putrajaya,depan masjid tu,jgn terkejut???tak hormat agama lgsung..

maaf CL menumpang ruangan komentar sosial..

rezeki said...

salam semua,

sabda Rasulullah SAW

"BARANG SIAPA YANG MEMPUNYAI BEKALAN YANG CUKUP UTK MEMBIAYAI PERJALANAN DAN KENDERAAN MENUNAIKAN HAJI DI BAITULLAH, TETAPI DIA TIDAK MAHU MELAKUKANNYA, ANDAI DIA MATI, MAKA MATINYA SAMADA MATI SEBAGAI ORANG YAHUDI ATAUPUN MATI SEBAHAI ORANG NASRANI"

riwayat Tarmizi

rezeki said...

salam

mengikut pengajian pak itam spt yg dibagitahu oleh ustaz, bagi setiap batu yang dilontar kepad syaitan, ganjarannyaialah Allah selamatkan diri kita dari melakukan satu dosa

Noor said...

Salam..

tn ismet.. memang niat nak p lagi dan lagi dan lagi.. simpanan lum penuh satu tabung ayam.. amacam, bleh tolong penuhkan tak??.. cheq anak yatim.. pak dah tak ada.. hu hu

tu dia umiazuddin.. imaginasi tahap gaban.. dah lama sungguh tak dengar pasai 'buck rogers'.. emm, robot kecik tu apa nama arr.. he he.. kita mcm sezaman je..

rezeki said...

salam

dan lagi 1 sebagai perkongsian,
sabda Rasuliullah yg diriwayatkan oleh Tabrani dan Bazzar

" seseorg yg berbelanja utk mengerjakan haji tidak akan miskin dan papa"

Noor said...

Salam..

cheq tabik ngan pak itam.. mengaji tinggi oooo.. khatam kelas khas arr..

psstt.. kalu buat tetiba ada batu yang dilontar 'pelepuk' kena kat dai@dahi kita.. tu kira cam ner arr..

rezeki said...

salam

kak ngah, yg dimaksudkan haji yang wajib

cheq pun anak yatim ,

kak ngah kan zaman et dgn wan kenobi he he he

Noor said...

Salam..

dear CM.. jangan p dah depan masjid putrajaya tu.. ari tu cheq p.. ada satu kapel kena maki ngan satu pak cik.. 'h_r_mj_d_h'.. tapi kapel nie bleh buat slamba bodo je.. ish ish ish..

psstt.. p masjid besi best cikgu.. shahdu giler..

rezeki said...

salam

kak ngah, tu kira nasib badan , redha je lah,

tapi org pompuan pakai telekung , kena kapla tak pa, tapi kalau kena kapla botak mcm CL , kan naya namanya , sompek dah, jatuh saham

ya ampun CL he he he

pengajarannya , masa melontar kalau ramai sangat kene jauh sikit dari takungan jamrah tu

Noor said...

Salam

Pak itam.. kalu CL kapla sompeh.. saham tak jatuh aihhh.. lagi ramai yang kalut.. ngeh ngeh ngeh

tapii.. takat2 Pak Itam kapla sompet.. cheq ngan CM pakat sorak horey horey.. heh heh

Noor said...

Salam..

kak ngah mintak diri dulu arr.. nak p amik 'adik'.. heh heh

CM.. tolong jaga PDKM arr..

rezeki said...

salam ,

spi hati kak ngah he he he

mana pulak tuan speaker makkah ni , nak kata pegi melontar, dh habis, rasanya CL tgh melontar cadar, bantal kat bilik ni he he he

hajah zainab bt abdullah said...

salam,

hebat sungguh jamrat yang dibina
memudahkan jemaah melontar...

Salwani said...

pergh... escalator ni menyeramkan. tinggi.... tapi tak setinggi escalator di LRT Kg Baru