MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 5 December 2009

" Episode 27- Perjalanan Haji 2009 - Turun dari Jabal Rahmah..."

Masa menurun bukit nampak ramai jemaah di celah2 batu
Haus..minum air sejuk seketika..alahmdulilah

Ramai gak jemaah yang minum..alhamdulilah
Lapar dah sangat nih cuba beratur nak amik sadaqah...



70 comments:

cikgu mas said...

salam

pagi sabtu yg indah

cikgu mas said...

salam

dah turun baru terasa lapar lah..

cikgu mas said...

salam..


ada rezeki tak kali ni,masa beratur tu dpt tak sedekah yer,,

manzlie said...

salam cikgu mas..

wahh..tetap maintain yer..
RAtu TRekkk....taniah top 2..

waslam

cikgu mas said...

salam..

aiiik,cm jogging sorang-sorang ker ni..mana yg lain???

manzlie said...

salam cikgu mas..

cba teka ..sya dapt ker atau tidak...


waslam

p/s; sori..bukan top 2 tapi top 3 dia nih..

مسافر_اسلام said...

Salam sorey pagi sabtu...semoga abang sihat setelah menjalani ibadah haji. turun tu minum air zam-zam ke?

hajah zainab bt abdullah said...

salam,

dah turun dari jabal rahmah...lapar!

manzlie said...

salam musafir islam..

ye lah ...turun tuh minum air tapi bukan zam zam tau..air biasa jer

waslam

hajah zainab bt abdullah said...

salam mas,

mama pun rasa lapar nih...kat sini ujan lebat...macam nak banjir jer...mas masak apa utk sarapan?

cikgu mas said...

salam..

ciklie tau,seorang kawan sy di mekah sudi call saya tika waktu wukuf ni,sudi mendoakan saya, indahkan persahabatan ni,,,saling ingat mengingati,,alhamdulillah..

manzlie said...

salam hajjah zainab...

ye lah kak..memag lapar sangat tuh..

waslam

cikgu mas said...

salam..

nak buat bubur ayam mama zainab,..sakit tekak selera mkn bubur..

cikgu mas said...

salam..

dapat ke tidak??alaaaaa dia suruh teka..

menurut nujum pak belalang,tuan hamba ada rezeki kali ni...betul tak belalang???

manzlie said...

salam kak nab

..aduhh masaka menu breakfast mesti best tuh...jgn lupa orang makkah yer..

waslam

مسافر_اسلام said...

Sarapan bubur je ke cikgu..

manzlie said...

salam cikgu...

setengah jam sya menunngu tapi hampa..tak dapat lah...takda rezeki...so berjalan lah cari makanan dari sesiapa masa tuh..cuba teka lagi.dapt tak sya makan semasa mencari makanan tengahri..?

waslam

مسافر_اسلام said...

wajib minum air ye CL...

manzlie said...

salam musafir islam...

cukup ker cikgu mas makan bubur..?


waslam

hajah zainab bt abdullah said...

azli,

kak nab belum fikir nak masak apa pun lagi...!!! rasa malas ke dapur...sejuk ni, hujan lebat. nak berselimut adalah...heh3!!

manzlie said...

salam musafir...

dah terlalu haus..kena lah cari air .badan dah lapar ayaq lah..heheheh


waslam

مسافر_اسلام said...

tak ada org jual makanan waktu tu ke?

hajah zainab bt abdullah said...

mas,

bubur ayam! sedap tu...CL terliuq nanti...

manzlie said...

salam kak nab..

aduhh bestnyer...kalau tido time ujan kan...di ulit lena...heheheheh
mana cikgu nih? jgn jgn dia pun dah tido lena tak sebab hujan lebat tuh...heheh


waslam

manzlie said...

salam kak nab...

jgn lupa bua posting nyer tau..

waslam

مسافر_اسلام said...

bubur kurang khsiat di waktu pagi...kena ada makan yg bekanji dan susu...lain la kalau bubur tu disulami dgn lauk yg berkhsiat...yg penting...sayur.

hajah zainab bt abdullah said...

azli,

kak nab teka...dapat makanan dari pemberian orang lain pulak!!

cikgu mas said...

salam

CL ni dia yg mengantuk,beri salam pada adik musafir Islam,tapi soalannya pada cikgu...

hajah zainab bt abdullah said...

azli,

mas masak bubur. akak dok sarapan depan lappy ni....muesli + susu & nescafe breakfast!!

مسافر_اسلام said...

eh ape da cita bab makan ni....nanti suruh CL post kategori mknan arab ye...baru boleh bukak cerita mkn...

hajah zainab bt abdullah said...

mas,

betul la...CL tu ngantok! tadi mama pun confuse gak dgn soalan tu..ngeh3!

cikgu mas said...

salam musafir

bubur cikgu ada ayam,kacang,ikan bilis,ikan kering,telur masin,ala-ala hotel tu,pas tu ada roti dgn jem,telur separuh masak..jom join cikgu ni..

wahhhh,tak de gaya selera org demam pun ciklie,,

مسافر_اسلام said...

cikgu mas...abang lie tak perasan kot..ye la..adik beri salam td..mungkin dia nak tanya cikgu kot...cikgu oh cikgu...jgn pening ye...nanti bubur kat dapur hagus..

مسافر_اسلام said...

cikgu pelawa ana mkn sama ye..alhamdullah, semoga Allah murahkan rezeki cikgu...

norsidah said...

Salam CL,

Wah CL 123 semua CM sapu bersih.

Akak rasa Cl dapat makanan sedekah tu, sebab CL juga sudah bersedekah sebelum tu kan

norsidah said...

Salam CL,

Nasi lemak kopi o pun best

norsidah said...

Salam,

Hari ni banyak jemputan kawin , dah mula dah jalan2 mah kenduri kawin, bila lagi CL he. he...

Mas, Pn Nab, ada ke jemputan ari ni..

hajah zainab bt abdullah said...

Nor,

Kak nab ada dua jemputan kahwin untuk hari ni....hmm..hujan lebat nih, gelap jer.

Nor...kopi O panas best pekena pagi2 nih!

cikgu mas said...

salam

sekarang ni musim orang kawinkan,datin nija pun menjemput kenduri kawin PA nya nurul di KL,sampai ciklie sekali pun Datin jemput..

PA ciklie tu dah kawin???hehehe

Abang Aji said...

salam cl,
Biasanya kalau bab beratur ambl sedekah ni, baris lelaki lebih panjang berbanding perempuan sebab tu kalau abg aji selalu hantar isteri aje yang ambil, tapi cl terpaksa ambil sendirilah nampaknya...kesiantu..

مسافر_اسلام said...

cuti sek la cikgu....mesti ramai yg ambil kesempatan buat kenduri kawin....

Abang Aji said...

salam cl,
abg aji teka cl dapat makanan dari pemberian orng lain, biasanya masa kat arafah, mudzalifah ke, mina ke banyak makanan...pendek kata kat mekah ni waktu musim haji ni makanan melimpah-ruah, betulkan cl.

cikgu mas said...

salam

aduhai abang aji,kak aji yang kena pi amik ker???kesian kak hajjah tu,penat dia beratur berdiri..

abangsulung said...

Salam CL,
Aik..seawal 3.30 pagi jam Mekah, CL dah bersiaran. Tak tido ke..?
Best juga tuan rumah ni, dia spoting ngan kita kat Malaysia ni. Lagipun CL nak balik cuti, kena awal2 sesuaikan masa tidur ikut masa malaysia.

amboi..CM 123 sapu abis. Ratu pecut N3 episode 27..

abangsulung said...

Salam CL,
Amik peluang sebelum pegi keje ni. CL, kalau kita nak buat umrah, bulan masa mana paling selesa. Kira masa yang paling kurang orang kat makkah tu.

Masa ini, ramai juga ke rakyat kita bekerja disana.

mama ju, said...

Pagi yg indah juga.Nampak bekalan air byk,alhamdullilah...tapi sampah..

Masayu Ahmad said...

salam pagi sabtu buat CL

mama ju, said...

Wah nampaknya abgsulung hampir kepuncak top cmtt.Teruskan..Mama nak berehat...

abangsulung said...

Salam,

Mamaju, saya join pagi ni saja. Sbb..kejap lagi nak pegi keje, jaga kontraktor membaiki sekolah. Menyediakan kemudahan untuk orang belajar ni fardu kifayah jugak. Saya tak kisah mengorban hari sabtu & ahad saya, janji kemudahan untuk pelajar nanti baik.. Seronok & puas rasanya dapat menyumbang.

Ayah Zain said...

Salam,

aik! tadi pagi-pagi bguka tiada n3, ni buka dah lebih 50? CM tetap maintain yer, hehhehe az dah tahu rahsia cm tu tetap maintain.


anakanda MI woa aktif pagi ni yer dah bergurau senda ngan MI tuh.

abangsulong, abang aji, kak hj zainab dan semua salam ceria. Pagi ni az ada 2 jempuan ni. satu akt Bandar Baru bangi ssatu lagi kat JB.

Ayah Zain said...

Salam

top 50 oklah tuh CM. Ni tersasul kat MI. Kena baca MI dah pandai bergurau senda dengan CM yer. Tak apa teruskan.

MI, kat sana memnag kena banyak minum air, kalau daoat zair zam zam lagu bagus. muyah muyah muyah, tak mahal serial pun boleh dapat kat sana.

Ayah Zain said...

Salam,


Insya Allah CL dapat tu makanan kerana Allah telah menentukan rzki hamba-hambaNya yang dikasihi.

Tetapi sayang yer jemaah ni tak mementingkan kebersihan.

Ya Allah ya Tuhanku, Engkau ampunilah tetamuMu yang tidak mementingkan kebersihan itu.

Ayah Zain said...

Salam,

Baguslah abangsulong ni. Betul tuh, itu juga satu ibadah. biasnaya cikgu2 ni tak kira hari sabtu atau ahad. kerja tetap kerja. Semoga Allah memberkati abangsulong

um. masyitah said...

Salam
Alhamdulillah..dah dapat turun..

cikgu mas said...

salam AZ

alamak rahsia apa tu????,rahsia bagaimana saya tetap mantain??ayook,ada rahsia ker?hehehe..berdebar dah ni..

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, Tugasan yg penuh cabaran memenuhi KehendakNya.

Amin.

tq.

umiazuddin said...

Salaam CL & semua.

Oh dah turun Jabal ye, alhamdulillah.
Kalau tengok batu2 besar kat gambar 1 tu, susah nak bayangkan macam mana jemaah boleh daki sampai ke puncak dengan barpakaian ihram lagi...masyaAllah. Usaha dan tekad tangga kejayaan.

CL tak berjaya juga dapat makanan sadaqah tu yer...kesiannya..tapi rasanya CL dapat sadaqah yang lebih special lagi kot lepas tu...kan? Sama-sama kita nantikan episod seterusnya :)

Meriahnya dewan PDKM ni...alhamdulillah..besar pahala CL kerana mengeratkan silaturrahim saudara sesama Islam ni meskipun secara maya saja.

Cikgu demam lagi ker? ...shiannya dindaku yang sorang nih....get well soon, dear sis!

VpeaceV

Hj Karim said...

tahniah CM. hip hip horrey........ ekau betul jagoan. 24 jm lepak kat Internet ke....... maaf gurau ye .he he he.

مسافر_اسلام said...

air zam-zam pun kena beli ke ayah zain..?

مسافر_اسلام said...

bukan anakda bergurau dgn cikgu mas sahaja...semua ana kawan..

مسافر_اسلام said...

kalau balik jb, boleh singgah teratap buruk anakda. Insyallah ye ayah zain.

Hj Karim said...

salam CL .Alhamdulillah ekau selamat turun dri Jabal Rahmah. Sesungguh nyo kito semua insan kerdil disisi Allah. Semoga Allah terima ibadat ,doa dn munajat kito.Jngan lupo banyak kan doa untok keduo ibu /bapo kita yg telah pergi untok selamonyo.AaMin

مسافر_اسلام said...

Allhamdullah tu abangsulung...satu pegorbanan yang baik..insyallah..dibalas pahala yg mulia.

مسافر_اسلام said...

benar tu tuan Hj Karim...
insyallah ye..
doa tu sedekah, doa tu pegubat dan doa juga perantaraan kita dgn Allah.

ummi humaira said...

salam CL
..
tugasan akak yg paling utama kat PDKM ni ialah copy gambar2 ni n simpan ...dah minta izinkan dulu lg..
yg pelik dan tertanya2 nye akak naper gambar2 terkini (terutama yg dimusim haji nih) yg CL paparkan begitu bagus sekali , terang dan jelas qualiti gambarnya , cukup puas hati .
time kasih banyak2 kerana berkongsi suasana disana dgn rakan2 blogger semua.

ummi humaira said...

salam CL...
maksud akak beza gambar2 yg terdahulu dgn yg terbaru nih , Cl guna kamera lain ke???

cikgu mas said...

salam

ye kak umi humaira,kualiti gambar musim haji mmg sangat terang,saya pun tertanya-tanya masihkah N95 yg sangat berjasa tu atau dah bertukar ke N97 ni,cuba jawab ciklie...N97 yer????

manzlie said...

salam saayang semua..

alhamdulilah.
1. sya bersiaran pagi tadi jam 2.30 pagi kerana sya baru pulang menunaikan umrah ...
2. Beratur punya panjang tapi takdapat lah makanan tuh...takda rezeki jugak...
3.Saya masih lagi pakai N95 tuh..insyalah hujung tahun ada orang nak sponsor saya N97..heheh

waslam

Imran Paris said...

En Li dan kekwan semua....saya ikuti tiap perjalanan menaiki Jabal Rahmah hinggalah perjalanan turun...kira2 dl 10, 11 episod on Jabal Rahmah. Cukup memberangsangkan. En Li dan kenkawan, boleh tak citekan lebih mendlm perihal Jabal Rahmah...setau saya ada yg berkata ia adalah tempat bertemunya Nabi Allah Adam dan Siti Hawa, tmpt memohon dipermudahkan jodoh dll...Cite sikit boleh...sbb masa musim haji lalu saya tak pun berkesempatan mendaki Jabal Rahmah ini...PLEASE....tentu Kak Umi Humairah tau citenya....TQVM

مسافر_اسلام said...

semua sudah ke n3 yg lain..biar adik bungsu menutup tirai n3 ini ye..untuk persoalan saudara imran paris, boleh rujuk ke n3 berikutnya..sayang tiada siapa yg boleh tolong anta, insyallah..lain hari dengan n3 yg lain dapat diselesaikan pertanyaan anta ya siddiq...