MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 3 December 2009

" Episode 20- Perjalanan Haji 2009 - Hampir di Puncak Jabal Rahmah dah nak sampai nihhh.. ...."

Masyaalah..lautan manusia...
Nampak Jemaah dari Turki di atas batu berdoa...alhamdulilah
Manusia berduyun duyun skg nih...sungguh teruja melihat nyer..
Sekumpulan Jemaah dari Negara Korea Selatan berdoa...
Subhanaalah..lihat lah di bawah tuh..lautan manusia..alhamdulilah




44 comments:

Zie said...

Salam

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah...


waslam

Zie said...

Salam CL,
Pelbagai jemaah seluruh dunia CL dpt tengok... syukur

Zie said...

Salam CL,
Tengok gambar je... terasa pilunya... semoga doa diperkenankan oleh Allah. Allah turun ke langit dunia.

Zie said...

Salam,
Mana mama ju ku sayang... nak bagi tips macam mana dapat no. 1

Hj.Sabri said...

Alhamdulillah. Jauh dan dekat dtg berkumpul menyempurnakan ibadah. Rakyat malaysia yg berkemampuan bila lg.Kuota jadi masalah sebenarnya

manzlie said...

salm zie..

ituh lah sya rasa kali nih pengalaman menunaikan haji bersendirian amat bermakna buat diri ku..satu pengalaman yang paling indah dalm sejarah hidup ini..syukur pada allah swt


waslam

manzlie said...

salam haji sabri..

alhmdulilah..syukur nikmat


waslam

ummi humaira said...

salam CL..
masa akak bwukuf dulu , tak pula teringat nk pnjat jabal rahmah,mgkn kerana tlampau ramai dan ada grup yg bersama akak seramai 5org(warga mas lak tu) , kalau sorang mgkn seronok jalan2 panjat jabal.

Andak Ros said...

Salam to all.

Ye la ummi .. masa kat sana tu nampak dari jauh je... tak dak pulak sesiapa ajak panjat jabal tu.. berapa kaki dari aras laut agaknya ye CL..

YB said...

Salam CL

siapalah agaknya jemaah m,sia pertama yg bertuah nanti...

مسافر_اسلام said...

Salam...lautan manusia yang penuh berdoa...alhamdullahh...

Andak Ros said...

CL
Dulu masa belum pegi org kata nanti lambai2 lah kami kat Msia bila dudk kat atas jabal tu... CL ada buat ke macam tu... atau baca doa khusus yg special ...??? Sory gurau.

مسافر_اسلام said...

kali ni AZ tak dapat kedudukan pertama...kenape ye...???

Abang Aji said...

salam cl,
teruja pulak tengok jemaah korea berdoa..sbb tak pernah berjumpa pulak dulu..subhanallah agama dapat menyatukan manusia dari seluruh dunia.

Abang Aji said...

salam cl,
abang aji memang suka tengok gambar. melihat gambar-gambar ni teruja rasa hati untuk ke sana lagi....

Abang Aji said...

salam cl,
cantiklah gambar-gambar, guna kamera jenis ape ye.

umiazuddin said...

Salaam CL

Subhanallah. Seronoknya tengok jemaah drpd pelbagai bangsa dan warna kulit. Bak kata Kamitaken, 'sejuta wajah menuju satu arah'.
Allahuakbar.

VpeaceV

rezeki said...

salam cl dan semua,

alhamdulillah, semuanya hanya satu matlamat, memohon doa kpd Allah SWT pada hari dibukaNYA pintu langit dan diangkat doanya terus ke langit khusus kepada jemaah haji yg dtg setahun sekali sahaja pada 9 zulhijjah, insyallah

rezeki said...

salam cl,

hari ni pak itam baru keluar hutan tadi sebelum magrib, ada persidangan tergempar dgn ketua2 suku kaum kat hutan tu td keh,keh,keh

tapi , sepanjang pemergian pak itam ke hutan, ada gosip2 liar mengatakan pak itam belum deliver lagi keh,keh,keh

cis, sapalah yg bawa gosip tu

pak itam kan buting kerbau ngeh,ngeh,ngeh

sebenarnya bagi sesiapa yg pernah pegi haji, tentu penah dgr ttg "bilik barakat " he he he

tapi , alhamdulillah, masa pak itam pegi dulu, kami berdua je

tak payah bilik barakat tu

ini bukan cite tak senonoh, tapi itulah kenyataan kerana manusia dilahirkan bernafsu , tapi jgn pulak waktu berihram, krg tak pasal-pasal kena dam unta he he he

sedikit perkongsian, antara larangan semasa dlm ihram salah satunya ialah mukadimmah ... dgn isteri spt bercumbu-cumbuan
tapi byk perkara yg berlaku akibat kejahilan spt didpn mata saya, seorg suami memeluk dan mencium pipi isterinya yg sedang menangis di padang arafah selps waktu wukuf tapi masih dlm ihram

hanya Allah SWT yg dapat menentukan apakah akibat dr perbuatan tersebut

jadi, kpd suami isteri yg pergi menunaikan haji, belajarlah sebrp byk ilmu haji agar kita semua dpt melakukan yg terbaik, dan selebihnya serahkan kpd Allah SWT krn hanya DIA yg berhak menentukan

rezeki said...

salam

hari ni pak itam pasti tak boleh berlari laju psl baru kena ubat batuk gamat asli dan madu lebah hurix keh,keh,keh

ni pun mata dok layan, kuyu je

cl, apabila batuk, teringat suasana kat masjidilharam, batuk bersahut-sahutan spt mengejek pulak

manzlie said...

salam ummi humaira..

memag seronok tau kalau pergi sendirian ke jabal rahmah...satu nostalgia..

waslam

manzlie said...

salam andak rose..

entah lah..cl pun tak berpa tahu sngat...waslam

manzlie said...

salam abang aji..

memag teruja bila melihat berbagai bangsa kan...

waslam

manzlie said...

salam ummi azuddin..

alhamdulilah...memag teruja

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

ohh ada mesyuarat tergemparker..?
dimana?

waslam

manzlie said...

salam musafir islam..

alhamdulilah..lautan manusia..

waslam

rezeki said...

salam cl,

kat hutan panti kih kih kih

bincang masalah negara ngeh,ngeh,ngeh

manzlie said...

salam yb..

saipa kah ituh?

waslam

manzlie said...

salam andak rose...

sya cuma menbaca doa doa jer...takda lambai pun..

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

malam malam nih ada jugak ker pesyuarat tergempar..?

waslam

rezeki said...

salam cl,

ahli2 dewan ada tu , sembunyi kat belakang, tunggu n3 baru keluar, muncullah tu kjp lagi kih kih kih

ranting said...

salam che li,
semoga mendapat haji mabrur..Amin...

Erna said...

salam Cl..suhanallah..masyaallah..lautan manusia...teringinya nak sampai kesana

Hj Karim said...

salam CL. Alhamdulillah selamat sampai d Jabal Rahmah. Panorama yang cantik dn indah. Lautan manusia d keliling bukit.Mso doa tu ...... tak kan lupo nak lambai kat eden dan semuo d Malaysia supayo copet buat umrah.

manzlie said...

salam rezeki...

dah kuar dah n3baru tuh

waslam

manzlie said...

salam ranting...

alhamdulilah...insyalah..meaksih ats doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

slam erna..

lautan manusia kan...sungguh mengasyikkan

waslam

manzlie said...

salam haji Karim..

insyalah tahun depan kita lambaikan yer..

waslam

Hj Karim said...

Pak Itam (razeki) salam bahgio. Apo certo tu........ mano ado hutan kat Arapah...nak jumpo pokok senudok pun tak ado.... kasian le kat CL ...bepeloh panjat Jabal Rhmah. Bri le semangat kat anak mudo ni..... maaf yoo........

Hj Karim said...

Salam CL .Semaso jumpo Jamaah Korea tu... tanyo ko doa apo mereko minto!

مسافر_اسلام said...

Salam semua,
AZ kirim salam,
sekrg dia outstation KL.
Sunday baru on balik...jaga2 untuk tempat pertama.

ina said...

Tumpang lalu ye, nak cite sikit. Masa di Mudzalifah menunggu bas utk ke Mina sehingga lah masuk subuh. Ada sekumpulan jemaah (campur2 pelbagai negara) terus solah Subuh berjemaah. Imamnya dari Korea, tapi masya allah, sebutan surah yg dibaca sebijik mcm orang arab, malah lebih sedap lagi. Syahdu & sayu kita mendengarnya.