MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 8 December 2009

" Episode 40- Perjalanan Haji 2009 - Cl buat Sae'i lak......"

Nak berjalan ke Bukit Safa , bermula nye sae'i dari situ..di tingkat atas sekali nih..
Permandangan dari atas nih...ramai kan..
Subhanaalah..ramai jemaah jemaah kan..alhamdulilah
Mengelilingi bukit safa untuk melakukan Sae'i...



56 comments:

cikgu mas said...

salam

utk episod saie..

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah

PINATBATE said...

Alhamdulillah...

cikgu mas said...

salam CL

bersaie dengan penuh keinsafan dan pasti rasa kerdil sebagai hamba Allah.

Zie said...

Salam CL,
Ramainya jemaah turut bersaei...

PINATBATE said...

Dah sampai episod saie..

yongzu @ 9W2YZU said...

Terharu membayangkan Siti Hajar yang keseorangan berusaha mencarikan air untuk anakandanya pada masa yang lalu...

cikgu mas said...

salam

cantik yer tempat saie sekarang..

Zie said...

Salam,
Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar (lambang) agama Allah, maka sesiapa yang menunaikan ibadat haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah maka tidaklah salah berulang alik di antara keduanya dan sesiapa yang bersuka rela mengerjakan perkara kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Pemberi balasan lagi Maha Mengetahui.

manzlie said...

salam cikgu mas..

wahh juara lagi dia nihh...


waslam

manzlie said...

salam zie and kak pinat...

alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam cikgu..

penuh dgn keinsafan ...alahmdulilah

waslam

manzlie said...

salam yongzu..

alhamdulilah terasa keinsafan kan dlam diri ini.bila memikirkan bagaimana siti hajr melalui nyer..

waslam

zairin said...

Salam CL,

Pengalaman yang dilalui oleh CL dalam mengerjakan ibadah Haji amat mengesankan, Rindu betul saya untuk ke sana lagi. Rindu sangat...

Ayah Zain said...

Salam CL,

alhamdulillah, saie di mana siti hajar mencari air untuk anaknya ismail antara bukit safa dan marwah, kadang kala ia berlari-lari.

Erna said...

salam cl..Alhamdulillah..masyaallah..ramainya jemaah...

nor64 said...

salam CL...rupanya macam ni keadaan semasa Sae'i...semoga Allah memberkati pejalanan haji CL

nor64 said...

salam CL...rupanya macam ni keadaan semasa Sae'i...semoga Allah memberkati pejalanan haji CL

rezeki said...

salam cl dan semua,

alhamdulillah, sekarang tempat saei dah bertingkat2, utk menampung jemaah yg ramai, saei safa marwah , safa marwah kejap je , tak perasan dh tamat,

alhamdulillah

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Uhhh! tertinggal byk. semalam letih lps gi jalan-jalan. hebat! cantik!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

dapat menghayati pengorbanan siti hajar berulang alik dr bukit safa ke marwah. sedih gak ye!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

saya perasan, CL lebih tenang sekarang berbanding masa pertama kali sampai di mekah (saya tgk entry 2008- kelakar pun ada, CL namapk comel masa tu, sihat walafiat!) berkat haji mabrur hendaknya.

Abang Aji said...

salam cl,
nampak tempat saie tingkat atas ni macam dah siap sepenuhnya kan...

AuntieYan @ Makcik Blogger said...

Salam En.Manzlie,

Tekun mengikuti perjalanan saudara..semoga Allah juga akan menjemput saya ke sana nanti.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

salam,


Alhamdulilah, rasa bersemangat menjalankan ibadah haji ramai-ramai mcm ni. ditambah pulak kita tahu kita sedang buat apa, tahu tujuan, tahu sejarahnya... semua perasaan menjadi satu.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

salam Eh abg Aji & Makcik Blogger, awal pagi ni sampai? Makcik dah buat sarapan ke? makan apa kita pagi ?

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kalau dah niat ke sana, insyallah makcik blogger akan samapi juga ke sana. sentiasalah berdoa utk itu!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

CL tgh tido skrg ni. Eh! entah-entah tgh solat tahajjud. Alhamdulillah! doakan yang terbaik utk saya ye!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

mari saya teka apa sarapan cl pagi ni?


jeng..jeng..jeng... Roti bakar dengan teh tarik kurang manis!

ya! betul! Meh!meh! CL belanja Wan !

Abang Aji said...

salam cl,
Kisah Fatine Young ni , memang betul-betul terjadi. fatine ni orang malaysia, anak melayu beragama islam . kerana cinta telah berkahwin dgn mat saleh ni...dunia akhir zaman mcm-mcm boleh berlaku. boleh rujuk dalam face book guna nama fatine min bahari/ cl buka dalam oh bulan pun boleh. kesian dia....

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

kisah fatine young ni memang menyakitkan hati. memperkecilkan kuasa Allah dengan menagtakan bhw dia lahir dlm tubuh yg salah. jelas sesat! Haram!

saya tak tahu nak ckp apa lagi psl dia ni. GERAM!!!!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

CL tak de kt rumah ni, tak pa jemput! jemput masuk! Saya ada! buat macam rumah sendiri je. nak minum apa? teh tarik? boleh... buat sendiri!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

saya suka sorang-sorang mcm ni. boleh bermaharajalela!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

nanti bila saya dah besar, saya dah pandai, saya nak pegi haji. itulah cita-cita saya, mama

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Alhamdulillah.... mama doakan anak mama ni jadi anak soleh, dapat haji mabrur.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

mama, boleh tak saya nak duduk depan Kaabah macam Cik Lie tu mama?

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Boleh, tapi janagan duduk bersila macam tu, awak tu pompuan! Duduk bertimpuh ye!

Yem0805 said...

Salam CL,

Saei dah 3 tingkat..

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

sibuk ye semua org!

abangsulung said...

Salam CL & geng2 semua,

Saie ni, kita ambik iktibar pengorbanan seorang ibu kepada anak tercinta. Cuba kita bayangkan keadaan kita ditinggalkan tanpa ditemani sesiapa ditengah2 padang pasir tanpa makanan. Begitu keadaan mereka dulu.

ps.. pada geng2 PDKM, siapa yang nak berkelah dipantai, bolehlah datang ketempat saya di Kampung Santubong, Kuching sempena cuti sekolah ni... Puteri Santubong..puteri sejinjang..menjaga gunung negeri sarawak..

shami2 said...

Salam...CL.

Alhamdulillah..

Seronoknya...jemaah haji semua tu..

Imran Paris said...

En Li, saie punya pengertian tersendiri bg saya....terlalu bermakna, tak tercite dlm episod2 haji saya...nantilah kalau sempat sy tintakan kemudian2 nanti. Thanks for the upload.

Syukran

ummi humaira said...

salam CL...
seronok berjalan dr sofa dan marwah beramai2...kalu haus berhenti minum air zam2 yg ada ditepi dinding tu.
teringat masa akak habis sa'i dan nk bertahallul di bukit Marwah, selepas kumpulan kami hasis bergunting , polis mak arab tu rampas gunting dr tangan hubby ummi .pastu ummi ugut dia ,ckp dlm bhs dia ler "kalau kamu ambil gunting untuk ku bertahallul tu , .......... dpn kaabah " takut dia , terus dipulangkan .

Rusyaini Food Industries said...

wow! Ummi humaira, main ugut-ugut! garangnye!

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Semua jemaah haji dari dulu sampai sekarang, semua hebat di bumi Allah , Insyallah. hendaknya amalan di sana berterusan hingga hari ini.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

IP ada episod baru pasal sae'i ye?. tak sabar nak tgk.

Zie said...

Salam,
Kak umi humaira, saya pula lain... polis mak arab tu ambik gunting sebab dia nak guntingkan rambut kita, dia pun nak pahala jugak...

Kak, ingat tak Bukit Safa sebelum dipagar tu kita sering dok rehat sebelum meneruskan ke marwah.

rosli said...

Salam CL,

Klu tgk tmpt Saie memang lain dari tahun 2008, maknanya semua dah siap dibukak sepenuhnya. Dengar kata 4 tingkat, betul ke?. Luas dan nampak jemaah berjalan kaki lancar. Satu pujian kepada Kerajaan Arab Saudi dengan usaha mereka ini. Syukran.

manzlie said...

salam semua...

alhamdulilah..mekasih atas komen komen anda semua nih...semoga allah swt merahmati dan memberkati usaha usaha kita bersma..insyalah..

waslam

um. masyitah said...

salam subhanallah..
bestnya kalaulah saya pun dapat gi sana
eh ada makcik naik kerusi roda pun gi saie juga.kuat semngat makcik tu kan

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, bersantai pulak.....

Amin.

tq.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

walaupun ramai tp tidaklah padat sanagat. yg penting perlu ada perasaan sabar dan tenang, barulah dapat rasa nikmat yang Allah bagi untuk kita jalani.

Rozali said...

Assalamualaikum

Sekarang dah tak boleh pijak batu di Safa dan Marwah, namapaknya berpagar.

CL, sekarang dah dibenarkan ke mengambil gambar dalam Masjidil Haram, saya dulu, curi curi ambil gambar, takut dgn pak arab

Kalau dah dibenarkan, saya nak ambil gambar macam CL jugak

Wassalam

manzlie said...

salam sozali..

skg dah boleh amik gambar tapi dgn hp camera lah..

waslam

geraugebang said...

Salam, cantik dah kawasan safa marwah. Dulu, tengah renovation. Banyak batu-batu kecil. Sekarang cantik betul. subhanaallah/