MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 2 December 2009

" Episode 14- Perjalanan Haji 2009 - Di Arafah berjalan ke Jabal Rahmah dah nak sampai nihhh.. ...."

Di sini lah sya sempat solat zuhur masa tuh..solat atas jalanraya tanpa sejadah..seronok gak pengalaman camni...
Ada jugak orang bersadaqah...alhamdulilah beratur..
Cl beratur hampir setengah jam tak dapat...takda rezeki...pas tu pulang balik ke maktab dalam kelaparan..hehehehe
Cl merentasi jemaah jemah persendirian yang duduk disitu..agak sesak jugak masa nak pergi ke Jabar Rahmah..alhamdulilah



56 comments:

cikgu mas said...

salam

123

cikgu mas said...

salam

AZ ada tak,tadi dia kata nk lawat kawasan..

cikgu mas said...

salam

nampaknya CM sorang niii,semua dah letih kerr..

Zie said...

Salam CL

Zie said...

Salam CL,
Tahniah CM... AZ & YB dah letih

manzlie said...

salam cikgu mas..


Top Three....Dasyattt tuh...takperlu poto finish kali nih



waslam

manzlie said...

salam zie...


alhamdulilah

waslam

Zie said...

Salam CL,
Sian CL kelaparan... tapi tetap bertenaga ke Jabal Rahmah

Zie said...

Salam CL,
Jemaah persendirian tu dari negara mana?

cikgu mas said...

salam

CM rasa,wajah CL ni bukan muka kesianlah,tak dapat pun sedekah dia,sian CL,kuat beralah agaknya...muka CM ni selalu jer org beri sedekah,masa dok dlm MH ramai sedekah kt CM,,,ni nama yer,muka org kesian agaknya hehehe

Zie said...

Salam,
Kita bedua je CM dgn tuan tanah

cikgu mas said...

salam..


kuat semangat CL mendaki Jabal rahmah...tak ramai yg sanggup pergi.sampai ke puncak tak???

cikgu mas said...

salam

tak perr zie,maknanya tuan tanah bagi layanan special kt kita dua...

Zie said...

Salam CL,
CL sanggup harungi sbb ada doa teristimewa kat Jabal Rahmah.... sebaiknya di situ

Zie said...

Salam CL,
Tu la CM... jangan jeles ye Pak Itam, Kak Ngah

AMZ said...

sALAM.....cl

SERONOK NYER TGK GAMBAR CL P HAJI....

SEMUA GAMBAR2 NIE MERUPAKAN INSPIRASI UTK SAYA DAN PEMBACA BLOG PDKM UNTUK TUNAIKAN HAJI PLAK PAS NIE....

WA....CM N CIK ZIE KITER NI DAH JD PEMENANG CARTA HARI NIE...HEHEH

Zie said...

Salam CL,
Solat kat atas jalan je... kat mana pun bumi Allah ni suci, apatah lagi di Arafah. Sujud lama2 cium tanah Arafah...

umiazuddin said...

Salaam CL,

Setuju dgn Zie, kat mana pun bumi Allah ni suci...
Tapi alangkah baiknya kalau semua jemaah sama-sama menjaga kebersihan bumi Arafah itu...buangler sampah di tempatnya...

VpeaceV

cikgu mas said...

salam kak umiazudin

tu memang peragai manusia,yang buat kerosakan dimuka bumi ni,kan manusia jugak,kalau di mesia ni kat pantai,pusat rekreasi sedihh kita lihat ada tong sampah pun depa buang ikut suka...

Zie said...

Salam CL,
Betullah Kak Umiazuddin, tengok sampah menyeramkan... berbukit2 kat Arafah/Mina. Orang Islam sepatutnya lebih bersih 'kebersihan itu sebahagian dari Iman'. Tapi nak angkut sampah macam mana, jalan kaki pun jem.... lepas musim haji baru dibersihkan.

Ayah Zain said...

Salam CM,

az baru lepas lawat kawasan ni. Memang nak bagi CM pun no wahid. Dapat kan. Tahniah

Abang Aji said...

salam cl,
jauh juga perjalanan cl ni, rasa-rasanya sepanjang musim haji ni dah berapa puluh km ?

Ayah Zain said...

Salam CL,

jemaah persendirian macam Lie juga ke. Maknanya makanan di uruskan sendiri la yer.

Kena kuat mujahadahnya tuh. Kalau yg ada gastrik kena siapkan roti la gamaknya. Tapi hari masa datang, hujan lebat kan, so roti habis basah.

Sian lie balik dalam kelaparan yer. teringat 'roti kapada aur makaan'

Zie said...

Salam AZ,
Pingat emas tadi kena belah 3 kata kak umiazudin, yang ni CM sapu bersih...

Ayah Zain said...

Salam Zie,

az gini ' ada aku kisah ' nak belah 3 atau berapa pun. hehehh. tapi Tuan punya rumah dah sahkan kemenangan tersebut.

CL : kalau lah kebersihan di utamakan oleh tetanu Allah itu, alangkah indahnya haji itu kan....... Smemoga Allah mengampuni tetamu-tetamuNya itu

YB said...

Salam CL

YB tengah minum ptg ni.....

Ayah Zain said...

Salam CL,

muka CM muka kesian yer. hehheh.

Ayah Zain said...

Salam CM,

kejap lagi CL ngan buat new n3 lagi. CM terus dok kat PC tu yer. az nak g layan mrszain. dia pening kepala. sian dia.

Zie said...

Salam AZ,
Betullah... beza sesaat. Tahniah sekali lagi AZ, dah beli lemari baru ke nak letak pingat?

PINATBATE said...

CL..kakpinat tak terkejar Cikgu mas dengan kasut rodanya tu...laju betul..hehe

norsidah said...

salam CL,

Terharu tgk jemaah sanggup solat tanpa sejadah , Cl pun ke..

ramai jugak jemaah persendirian

cikgu mas said...

salam AZ

ye larr mrs zain panggil tu,aduhai ciri suami mithali tu,sejukk hatiku mendengarnya,kalau ada n3 baru lagi,AZ lapor diri yer,tolong jengguk Pak Itam dia pi hutan tadi,dah nk maghrib ni takut tak balik pulak...

UmmuAdam said...

Salam CL,

Alahai...cepatnya CL post N3...tak terkejar! CM jugak yang masih bertenaga...ni mesti minum kopi radix...mai secawan!

Zie said...

Salam,
Betullah CM, AZ kena cari Pak Itam tu... dia g hutan sorang2, pulak tu suka berburu ayam hutan, takut tak jumpa jalan pulang...

nailofar09 said...

salam CL...dah tertinggal jauh nie...keldai pulak sakit kaki...terpaksa pakai ladam larr pulak, mbe bole pcut...heehhehe.
errr CL ikut rombongn UK kan?...tak larr mcm yg berkhemah comel2 tu...tu mcm saya g camping kat bkt larut jerr... 'anaknda saya pasang kemah camtu larr...maklumlah budak masih belajar kan?

Hajjah Siti Noor said...

SALAM CL,
rasanya saya org yg ada rezeki time beratur utk ambil sadaqah.ambil pengalaman beratur tu dgn pelbagai ragam mmg best ler time tu..mmg respek kepada yg menderma coz berkontena2 yg dtg sepanjang jalan yg kami lalui dr Mina ke Mekah.Terima kasih moga Allah membalas budi penderma tersebut.

Noor said...

Salam CL..

best gak bila ada pengalaman solat kat tgh jalan raya tanpa beralas sejadah.. cheq dulu solat tepi jalan je alas tikar plastik lipat2.. tu pun dah seronok gaban..

psstt.. kat M'sia kalu ada yang solat atas jalan.. tak dan angkat takbir.. DBKL terus saman.. salah prking ata dia.. ngeh ngeh ngeh

Zie said...

Salam Kak Ngah,
Tolong pi cari Pak Itam, dia tak balik lg dari hutan... ayam & tapir kak ngah byk sangat..

Noor said...

salam..

sampai hati CM & zie.. pak itam baru sat je tak ada.. dah kalut suruh AZ p carik.. kak ngah tak ada.. tak dak sapa pun nak carik..

'batu belah batu bertangkup' telan lah cheq nie.. uwaaaaa

Noor said...

Salam..

Uwaaa.. kijam sungguh dak zie nie.. bukan nyer nak 'welkam' kak ngah.. di suruh p carik pak itam lak..

pssst.. pak itam kena telan ngan tapir.. wa ha ha

Zie said...

Salam Kak Ngah,
Kak Ngah duduk rumah... Pak Itam CM pun suruh carik, dia masuk utan sorang2... lain kali kak ngah ikut sekali ye.. keh keh keh

cikgu mas said...

salam

kak ngah tu,tak cari pun dia pandai balik sendiri...dah siap pun lapor diri,pak itam ni mana???risaulah hati cheq berdebar2 pulak rasanya,,,sekejap pak itam tak de gelap gulita rasa blog ni...alamak ada elemen mengurat ker noor????wakakaka

manzlie said...

salam semua..

sungguh meriah komen komen and..cl takda msa nak menjawapnyer..almaklumlah skg nih busy tahap gaban...530 bilik checkout masuk 530 bilik lagi..dah naik bp nih...
apa apa pun mekaish syang semua..itulah perjalanan haji ku semasa di jabar rahmah...ada lagi tau..tungguuu...nak post ni....

waslam

mama ju, said...

Apalah ayat yg diguna CM ni,asik dpt tpt 1 je..

mama ju, said...

Wah mencabar juga bersembahyang di jalanraya...tapi pemandangan biasa kat sana kan

Noor said...

Salam..

amboih cikgu.. ngan pak menakan cheq pun dia nak kenen.. jangan risau.. masa masuk utan tadi dia dah siap bawak khemah & peta 'topo'.. sesat kalu.. emm, bagus jugak kalu sesat.. heh heh

pak itammmm.. 'keluarlah dikau dari persembunyian'..
'kecinggg!!!'..

zie, cepat gosok labu ayaq.. sat lagi pak itam kluar macam asap.. heh heh.. ala2 cite aladin.. kak ngah jadi aladin.. pak itam jadi jin.. la la la

mama ju, said...

Cuba kita lihat sepanjang jalan mekah madinah bersihkah?selain dari kena jaga kebersihan dari org perseorangan.pihak berwajib harus buat sesuatu misalnya bangunan yg lebih canggih.Arabkan duit byk!

mama ju, said...

Pak Tam Pegi Mesjidlah...syish...

Noor said...

salam..

CM & Zie tgh standby utk new N3.. he he.. tu yang tak post any komen.. takut terlepas.. la la la

umiazuddin said...

salaam...

kakngah pi bancuh melo lekaih! boh dalam pelask siap-siap...peh tu stand-by depan pc... ;)

on your mark...
get set...
go!

VpeaceV

Zie said...

Salam,
Kak ngahku.. cheq tertidur tadi, penat kat estet siang tadi, lupa bawak ayaq minum.

mama ju, said...

Masa Haji dulu tak naik pun Jabal Rahmah. sekarang dapat juga tgk...

mama ju, said...

Ingatkan Jabal Rahmah tu tak ada dataran..rupanya macam tu..ingatkan 'menuju puncak gitu'

mama ju, said...

Wah nampaknya blogger dah 600 lebih,boleh buat majlis ni...

mama ju, said...

Kesian CM lapar...

mama ju, said...

wah satu kontena makanan!Tapi masih tak cukup jugakan!Sesuatu mesti difikirkan...