MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 4 December 2009

" Episode 25- Perjalanan Haji 2009 - Di Puncak Jabal Rahmah..."

Masih lagi jemaah berdoa....alahmdulilah
Berdoa dan terus berdoa..alhamdulilah..syukur
Mengasyikkan suasana ini..
Jemaah duduk di atas batu besar....masyaalah






48 comments:

cikgu mas said...

salam

coooppp

cikgu mas said...

salam

mencari tempat selesa untuk berdoa..

cikgu mas said...

salam

Doa boleh membelah batu,merubah segala yg tertakdir,doa lambang kasih Allah pada hambanya..syahdu sungguh gambaran ni..

Hj Karim said...

salam semua. Jamaah tu...... tengah lepak atau ambil angin Arafah. Relek aje.nak tunggu hujan ke baru nak turun dari Jabal Rahmah........

Hj Karim said...

tahniah cikgu Mas. kali ni ekau dapat no Wahid yo.....nanti eden pecut laju laju.

manzlie said...

salam cikgu...


ratu trekk..taniah..no whid..nih kena beli hadiah nih..

waslam

Zie said...

Salam CL,
Nostalgia betul... episod Jabal Rahmah je mau 30.. terima kasih CL.

um. masyitah said...

Salam
Ya Allah bestnya.Bila agaknya saya dapat naik kat atas tu?Kalau orang kerusi roda boleh tak naik atas tu tn haji?

manzlie said...

salam cikgu mas..

disitu setiap jarak dan ruang adalah selesa bagi kami semua tuhh
alhamdulilah


waslam

manzlie said...

salam haji Karim..

Jemaah tuh bukannyer melepak or amik angin seperti yang tuan haji sangka kan..dia mencari tempat yang paling selesa untuk berdoa...marilah kita doakn semoga allah swt menerima doa doa mereka..aminn

waslam

manzlie said...

salam zie...

alhamdulilah..ok tak episode kali nih?

waslam

manzlie said...

salam um.masitah..

alhamdulilah..time wukuf memag tak bleh lah...

waslam

nailofar09 said...

salam...tak dpt nk kjar CM..., tak perr...tak jd msyuarat tingkap...duk dalam dewan persidangan la kot...bole dok lama2n khusyuk berdoa...muga tuan rumah di Rahmati
...

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah..cm tuh kuat berlari tuh..ratu trekk lah katakan..

waslam

Masayu Ahmad said...

terima kasih cl atas perkongsian

manzlie said...

salam masayu..

alhamdulilah

waslam

Erna said...

salam CL..alhamdulillah..adenya PDKM ni..terase dekat je nak sampai kesana..doakan ye Cl..adik saya masih ade disana..akan sampai ke klia pada 16hb.12..kalau jadual tak berubah

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Subhanallah, sungguhpun padat, masing-masing dlm dunia sendiri. Ramai tetapi berseorangan.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Berseorangan tetapi tidak bersendirian. Berfalsafah lah pulak...

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Bersendirian kita ber-uzlah dengan Nya. Membara demi Allah dan RasulNya.

manzlie said...

salam erna...

insyalah..

waslam

manzlie said...

salam wan rusyaini..


alhamdulilah..semoga mereka mendapat haji yang mabrur..

waslam

PINATBATE said...

Salam ciklie..
semuga sentiasa dalam rahmat dan keredhaan Allah.
banyak cik lie ambil gambar kat jabal Rahmah yer..tak ada ker org marah cik lie snap gambar sana sini..? kakpinat pernah kena sergah pakcik Arab masa tengah klikklik kat Jabal Rahmah..dia kata bid'ad..bid'ah..agaknya sebab kakpinat snap gambar dia tengah tercangkung kat atas batu tak minta izin..hihihi..

مسافر_اسلام said...

Salam abang lie, sedetik saat beibadah, teringat keadaan jemaah, keadaan mekkah dan situasi di sana. PDKM banyak suntikan ilmu.

Hj Karim said...

salam CL. Eden nak tanye ekau. ..... bropo km jarak puncak Jabal Rahmah dgn penginapan ekau dn jugo penginapan Malaysia?

abangsulung said...

Salam CL,

Alamak, terlepas.. no.26 ni.

Zie said...

Salam,
Orang kuching dah balik masjid ye..kat sini baru nak masuk isyak.

manzlie said...

salam kak pinat..

alahmdulilah...

so far takda lak kena marah msa wukuf nihh


waslam

manzlie said...

salam hj karim...

jauhnyer cuma 2km jer dari tempat khemah sya..kehmah mesia den tak sempat nak chek aar.

wslam

manzlie said...

salam abang sulung..

alhamdulilah..abg sulung dah kemabli lagi..

waslam

manzlie said...

salam zie..


alhamdulilah.sini dah nak masuk asardah..

waslam

manzlie said...

salam musafir islam..

aalhamdulilah..berkat semua pembaca PDKM

waslam

abangsulung said...

Salam CL,

Kita cakap melayu kat org arab..diaorang tak faham..

kalau org arab cakap arab, kita pulak tak faham..

last-last main janggut diaorang.. i say mannnn.. seronoknye diaorang ..sampai nak dicium nyerr kita.. Itu dianggap seolah2 memberi penghormatan pada diorang. Kalau tak caya tanya CL.

Tp jgn pegang dipunggung.. kerana dianggap seolah2 mempersendakan diaorang. Silap2 tangan depa hinggap ke muka.

ultra_irfan said...

Salam CL,

Bertauhnya mereka, semoga doa mreka diperkenankan Allah.

abang sulung dapat juga no 26, az cuma lepas 30an ni.

abangsulung said...

Salam CL,

Tumpang lalu jap CL,
Zie, malam ni abg long nak lepas gian, lama dah tak membebel ni.. Tadi lepas salam, tak sempat pak imam menoleh..abg long dah hilang. Heh..heh..

Zie, mana pak itam alias raja buluh betong ni.., cikgu sejarah..takkan malam2 gini ada kelas juga.. Kak Ngah.., oh Kak Ngah..udah le belek2getah tu..

Ayah Zain said...

Salam CL,

heheh, tak perasaan, inilah sebab pinjam pc anak buat, tak kuar nick az heheh.

Zie said...

Salam,
Abg long... depa semua pakat tunggu new n3... biasa jap lagi

Zie said...

Salam,
Aduhh... hehehe... abg long ingat PDKM masa solat...

Zie said...

Salam CL & Kawan2,
Kak Zakiah berkirim salam pada semua, dia tak sempat nak jumpa CL. Pagi esok ke Madinah. Insya Allah tahun hadapan jumpa kat Tanah Suci lagi.

abangsulung said...

Salam,

ultra_irfan, AZ tengah menahan hati mlm ni tak leh join PDKM,dia outstation.

Zie said...

Salam,
Ciklie misti bz gilerrr... jemaah nak berangkat pulang, bilik macam tongkah pecah... sabar jelah CL.

abangsulung said...

Salam,

Alaikum Salam, ya Puan Hjh.Zakiah. Nina seronok lah tu, tak lama lagi mak dia balik.

Zie said...

Salam,
Cuba tengok gambar no. 2... ada yg khusyuk berdoa, ada yg bertelefon, ada yg tengok helicopter... Semoga mabrur haji mereka.

NiNa sekarang membilang hari menyambut mak dan ayah dia. Mak dia dah belikan cenderamata... jam kot. hehehe

abangsulung said...

Salam,

Zie, celak mata ada ke..? Masa saya kecik-kecik dulu kan, orang balik haji misti ada beli celak mata & gelang plastik yang warna warni.. Nostalgia sungguh, dalam satu minggu semua budak dikampung laki popmpuan pakai celak mata.. gelihati bila teringat kisah tu.. Nina, klu mak beli celak mata nanti pakai ya..dek, jgn mare..

Zie said...

Salam,
Memang banyak celak mata... made in india, made in pakistan... murah je, bekas emas mcm piala malaysia tu dgn serbuk celak cuma 2 rial...

manzlie said...

salam abang sulung..

alhamdulilah..benar tuh cakap abg long...

waslam

manzlie said...

salam zie...


oh ye ker..cl busy nhh..bilik penuh..

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..

nak order celak makkah ker..?

walsam