MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 2 December 2009

" Laporan Terkini - Masjdil Haram jam 12.30 tengahari tadi.."

Ramai Jemaah duk berselindung pancaran matahari
Meriah...dah ramai kat sini...Depan Haram

suasana tenang sewaktu masuk solat Zuhur tadi...alahmdulilah








74 comments:

Zie said...

Salam

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... syukur

Zie said...

Salam CL...
Bestnya CM tertinggal

cikgu mas said...

salam

layan noor lah ni

Zie said...

Salam CL,
Rindunya saya ingin ke MH sekarang jugak

cikgu mas said...

salam zie

tadi dok borak dgn noor dekat n3 bawah tak sedar dah ada n3 baru ni..

Zie said...

Salam CL,
Mama ju... CM kalah dengan saya kali ni

mama ju, said...

Ya Allah melaut orang.

cikgu mas said...

salam..


noor dah berhenti bersiaran tuuuu...

Zie said...

Salam,
CM... Noor tak datang lagi...

mama ju, said...

Hai Zie,hai CM...Mama memang tak boleh nak kejar...

mama ju, said...

Zie teruskan Zie...Zoom...Jgn marah CM!

manzlie said...

salam zie...

top three dia skg..

RAtu trekkkk

waaslam

Zie said...

Salam,
Mama ju... zie byk kali kalah dgn org dh pencen... kebetulan je kali..

manzlie said...

salam cikgu mas..


layan jgn tak layan...

waslam

mama ju, said...

Mama tgh on pun dapat no. bawah.Memang tabik spring lah...

Ayah Zain said...

Salam,


selamat bertemu kembali ya ahli PDKM

mama ju, said...

ooo CL dah ada....sibuk lagi ke?

mama ju, said...

Ayah Zain esuk tak jaga exam ke..ke jaga keyboard...

mama ju, said...

Cikgu Mas tu dah makan malam ke?dari petang kat sini?

rezeki said...

salam cl,

kan org kata ketulahan, berborak sakan kat n3 bawah, cl sudah keluar n3 baru keh,keh,keh

cl, jgn kata gangsa, pingat bauksit pun tak dapat he he he

Zie said...

Salam,
Mama ju, CM tu makan depan pc, tapi heran gak siang tadi sempat masak bawal bercili..

nailofar09 said...

salam...CL, dan semua warga PDKM...lagi2 kenangn menggamit...teruja sgt ngn PIC terkini ini...
..., muga ada lg ruangMU...aku akan ke sana lg...amin...

rezeki said...

salam cl,

apa2 pun, pak itam sgt merindui saat 2 sebegini kat haram

walaupun disiku org kiri kanan, disondol jemaah depan belakang,
namun tetap juga berada di situ

Noor said...

Salam CL..

Aik?? salah cheq ke.. sampai ati CL.. cheq p basuh periuk sat je.. CL dah kluar new N3..

mohon ampun CM..

Noor said...

Salam

pak itam.. cheq dulu pun depa dok tolak2.. sondol2.. tapi cheq wat keras badan.. kunun2 kuat.. kena senggol ngan jemaah turki.. melayang cheq.. heh heh.. jemaah turki, besaq2 sehh

rezeki said...

salam

cl lps keluar n3 baru, dia pi sambung keje balik, tu yang kejap lagi parlimen tok arab bersidang keh,keh,keh

bawah umur 40 tahun, gi tido , nak kena babap,keh,keh,keh

Zie said...

Salam CL,
Betullah Pak Itam, macam mana pun ramainya orang.. kena siku, kena sondol, kena pijak, kena dudukkan... kami tetap merindui utk berada di Masjidil Haram.

Ayah Zain said...

Salam Mamaju

sampai hati kata az jaga keyboard yer.

cikgu mas said...

salam

bukan orang dah balik masjid ker noor????..hehehe ada kenduri agaknya...noor ada lagi rupanyerr..

pak itam balik dah??? berapa ekor dpt ayam utan dapat??

rezeki said...

salam

kak ngah ,apa yg menjadi peristiwa masa pak itam tawaf peak hours, tetiba seorg jemaah pompuan africa boleh tunduk nk solat tgh2 ramai tu, berdentum kami belaga,
saya cakap tawaf2, dia cakap solat2

la tu jemaah turki kat belakang tergelah kat situ

Noor said...

Salam..

umiaziuddin.. tolong buat liputan arr.. sidang parlimen arab dah nak start.. tuan speaker dah balik dari utan.. heh heh

Ayah Zain said...

Salam Rezeki,

hehheh bagus punya arahan pada bawah 40an tuh.

aha, CL pun pandai, lepas buka n3 dia pun tinggai untuk ulasan selari daripada ahli panel terhormat tu

cikgu mas said...

Salam CR

dia buat dahhh,topik apa nak kuar ni????topik kopi sudah,ikan air tawar sudah,paper Julai pun sudah...CM dgn CN bawah 40.kena pi tidor ker??

manzlie said...

salam rezeki...

oklah tuh..heheh

waslam

manzlie said...

salam mamaju..

ada lagi nih..next entry..

waslam

Ayah Zain said...

Salam,

CR, masa u tawaf u boleh cakap?

rezeki said...

salam

cm, ayam hutan kak ngah telah ku solekkan mcm unta kat jabal rahmah tu, ayam hutan dh jadi ayam serama

minta maap lah kak ngah, psl rindu sgt kat tanah suci, tu yg pak itam solekkan bila lihat n3 cl psl unta tu

manzlie said...

salam noor..

apakah salah ku..?

waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Hehe berlumba pula CM dgn Zie..
apa2 pun layan...

Noor said...

Salam..

owhh.. cheq pun ada cite gak pasai tawaf nie.. antara pengalaman yang tak bleh dilupakan..

kita nie kan kalu nak tawaf kena jaga bahu.. dalam dok menjaga tuh.. tetiba mai mak cik pakistan.. dia tolak cheq pasai dia nak ikut laki dia yang dah kat depan.. berpusing cheq.. aduhai.. cobaan..

manzlie said...

salam noor,cm,rezeki..

bersidang janga tak bersidang...sementra menunngu entry lagi satu nak kuar nih...heheh

waslam

manzlie said...

salam yem...

betul lah tuh...

layan....jgn tak layan..

walam

cikgu mas said...

salam

ok new topik AFRICAN LADY...sila hantar usul,,,

CM ada experience dengan seorang pompuan afrika bernama fatimah,CM ni sekolah arab kt melaka tu wp bahasa arab fail CM bolehlah cakap arab sikit2,tu yg boleh mengurat samad hehehe,

Fatimah ni rasa nyer peminta sedekah,hari tu dia berpuasa CM pun berpuasa,dia ada sedikit buah anggur,terharu CM rela dia share buah anggur yang tak seberapa tu dengan CM...tu arr CM ni memang muka kesian...kata orang sekali pandang dah sayang (wahhh statement perasan)hehehe

Ayah Zain said...

Salam Lie,

tak samapi 30 minint dah leboh 40 ulasan, tak macam n3 az hehhe.

bulan november pengunjung PDK< lebih 60% meningkat 80% drpd bulan okt lie. Tahniah

rezeki said...

salam

az, masa tawaf boleh cakap, tapi bukan perkara yg melalaikan dan melekakan, selagi niat kita tidak berubah

lagipun pelangaran itu berlaku secara spontan

cm dan kak ngah, hari tu kan kata umur dh nk masuk 55 (timed based) keh,keh,keh

Ayah Zain said...

Salam LIe

pembetulan : jumlah pengunjung 60K meningkat 80% drpd bulan Okt

Noor said...

Salam CL..

jangan berasa hati arr.. cheq melawak je.. he he

Pak Itam.. kasiklah chance under 40.. sat lagi cheq p tido..

CM.. sedang bersiaran dalam waktu kecederaan.. cam main soccer..

cikgu mas said...

Salam

YEM sokong sapa?????,Zie ker CM.hari ni YEM tak salah taip kerr????YEM sokong CM yerr,

Ayah Zain said...

Salam,

yer ker boleh cakap masa tawaf, az nak kena refer ngan yg arif ni,

TN hJ Lie, macam mana? boleh ke bercakap masa tawaf

Noor said...

Salam..

CL dah bagi hint.. abislah.. tak jadilah bersidang kat sini.. semua pakat tggu N3 baru..

Zie said...

Salam,
Masing2 nak tunggu n3 baru... persidangan hambar je..

rezeki said...

salam

tu masa kecederaan mau kat satu dua jam keh,keh,keh

apa2 PDKM dibawah pimpinan mamak bendahara CL mcm2 ada

good work CL

Noor said...

Salam..

Az, menurut kata2 ustaz yang ajaq cheq dulu.. dia kata kalu tak sengaja tak pa.. yang penting niat tak lari.. janganlah cita pasai kopi 'espresso' yang kat hilton tuh.. memang sah berlari-lari niat.. he he..

my two cent

Noor said...

salam..

masa kecederaan stakat sejam je kot.. he he

sahhhh.. sudah hambar perbincangan.. semua pakat dok kalut 'refresh'..

Atikah said...

Salam...

alhadulillah... masih ramai jemaah..

Mak oiii... lama tk jenguk sini... ada persidangan ropenya... kak mas, kak noor, az, cr, kak zie menguasai...

rezeki said...

salam

az, ada 8 syarat sah tawaf

1. menutup aurat
2. suci dr hadas kecil dan besar
3. suci badan, pakaian dan tmpt tawaf dr najis
4. bermula dan berakhir di dudut hajarul aswad
5. menjadikan kaabah disebelah kiri dan berjalan ke hadapan
6. dilakukan dlm masjidilharam dan diluar binaan kaabah, hijir ismail dan syazarwan
7. mengekalkan niat tawaf
8. cukup 7 pusingan dgn yakin

sekadar perkongsian

Zie said...

Salam,
Ada gak yang tawaf macam solat.... tanya dah berape pusingan pun tak nak jawap.

Noor said...

salam..

syabas pak itam.. ilmu itu untuk dikongsi bersama..

renung2 kan dan selamat beramal..

Zie said...

Salam Dik Tikah,
Lama tak nampak...
Pak Itam kata bawah 40 kena pi tido... hehehe

rezeki said...

salam

namun utk mematuhi syarat no 7, mcm ustazah kak ngah cakap, jgn pulak berbual psl ayam hutanlah, tapirlah, untalah yg takde kena mengena , takut2 nti lain jdnya, tu sebab kalau dh terpisah dgn pasangan, biarkan je dulu, nti takut niat tawaf bertukar dgn niat nak mencari pasangan yg terpisah tadi

Zie said...

Salam,
Terima kasih Pak Itam.. pak itam ni ustaz ke?, cepat sungguh dia jawap apa jenis soalan.

Ayah Zain said...

Salam,

tu dia, cukup detal ust ismet bagi penerangan tu. jazakallah.

tapi nak refer gak dengan yang ariff. bukan tak caya kat CR, saja untuk konpem saja

rezeki said...

salam

jadi perbincangan kita hari ni dh bertukar jadi kuliah agama

Noor said...

Salam..

kadang2 sedey jugak.. bila melihat jemaah yang sedang tawaf.. pas tu depa pakat brenti.. terpinga-pinga cam carik kawan.. dan paling sadis.. siap pusing2 kapla & bahu nak cari pasangan masing2.. yang sedey nyer.. jemaah M'sia.. hu hu

Zie said...

Salam,
Pak Itam... kalau tanya dah berape pusingan boleh ke?.. tak lari niat tawaf

rezeki said...

salam

az, alhamdulillah, sedikit ilmu yg saya ada ni, saya pun selalu rujuk kat memana utk kepastian , psl hukum hakam ni tak boleh ikut suka je , takut lain jadinya

Noor said...

Salam..

Zie.. pak itam dulu ngaji sampai kelas khas.. tu yang terer..

psstt.. CM dah tak join persidangan.. dok kalut refresh.. heh heh

Zie said...

Salam,
CM dan mamaju tunggu n3 baru...

rezeki said...

salam zie,

saya ni bukan ustaz, tapi sedikit ilmu yg dikurniakan , alhamdulillah sekiranya boleh membantu, saya ni masih terus dan terus belajar ilmu agama sampai mati, insyallah

kalau tanya brp pusingan selagi tak menyalahi syarat ke 7, tapi pastikan syarat ke 8, yakin 7 pusingan diikuti, jgn lps balik ke hotel baru was2, tadi 6 ke 7, tu yang tak sah tawafnya

Zie said...

Salam,
Teruskan bersidang... CL busy gilerr tu.. dia nak kuarkan pukul 3 pagi waktu malaysia.

mama ju, said...

mama nk bagi can dekat Zie jelah. tunggu n3 baru. mama nak pencen nih.

rezeki said...

salam ,

kak ngah , ilmu haji tu sgt penting, psl kita nk buat yg terbaik di sana , krn bukan senang nk dapat jemputan tetamu allah ni

sia2 kalau wang yang dihabiskan ribuan ringgit

sekrg senang, pakar rujuk tabung haji ramai kat sana utk membantu

kalau dedulu, pepandailah sendiri

namun apa2 pun , kita berserah kpd Allah SWT, dia yg menentukan samaada perlakuan haji kita itu diterima atau tidak

Zie said...

Salam Rezeki,
Terima kasih atas penerangan ini...
Banyak sungguh jasa Pak Itam ni, moga Allah sentiasa memberkati...

Pak Itam,
Kalau tak yakin tawaf bila dah sampai hotel, pastu dah siap saei dan bertahalul, macam mana dam nyer pula?. Dah tentu tak sah umrahnya. Bulan ni saya ada lagi kursus haji.