MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 11 December 2009

" Episod 51- Perjalanan Haji ku 2009 - Cl keluar dari jamrat pergi bermalam di MINA..nak tido atas Jambatan King Abdul Aziz ............"

Semua jemaah berjalan keluar pulang ke maktab masing2
Beramai ramai pulang bertalbiah dan bertakbir....
Sepanjang jalan penuh SESAK dengan jemaah....alhamdulilah
Terasa sayu dan syadu masa nih...teruja,seronok tak terkata...
Masih lum la gi sampai ke Jambatan King Abdul Aziz.....




89 comments:

Atikah said...

salam...

testing 123

honey said...

SALAM SEMUA

BANGUN CEPAT NEW N3 NI

Atikah said...

Salam...

Wah.... pertama kali dpt komen pertama..

hari nie tgh tension....

Atikah said...

Salam honey...

akak2 nabg2 yang lain dok kuar p jalan2 kot.. hari nie selangor cuti...

manzlie said...

salam dik tikah...

taniha..dia jadi Ratu trekk skg nihh..

waslam

manzlie said...

salam honey...

ada lagi 4 entry ni..

taniah..no 2...pingat perak dia..

waslam

manzlie said...

salam dik...

cuti apa dik..

waslam

cikhany said...

Salam CL

Ramai lagi ke jemaah kat sana?

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah...
Wah dik tikah, juara dia, tahniah

Atikah said...

Salam,

Seronok nampak suasana tu... berjalan beramai2..

Zie said...

Salam CL,
Berape jam CL kat Mina utk memenuhi wajib haji. Berlainan sama sekali perjalanan haji CL dgn saya, maklum persedirian, boleh bebas.. seronokkan, syukur sangat

Atikah said...

Salam,

Selangor cuti sempenan Keputeraan Sultan Selangor.

Zie said...

Salam,
Hari ni Selangor cuti birthday sultan, jumaat depan cuti awal muharram, jumaat depan lagi krismas. 3 jumaat cuti...

Noor said...

Salam..

tepuk.. tepuk.. tepuk.. cayalah tikah.. laju merempit.. dah lama tak mengunguli tahta.. tahniah.. he he

akak pun tension nie dik.. orang cuti.. akak kena kije.. uwaaaa.. opsss! lupalah.. estet kat KL.. heh heh

shami2 said...

Salam Cl..

Alhamdulillah...

CL...sayu mayu bagai dpt kita rasa bila selesai buat ibadah...puas rasa...penuh nikmat...moga Allah terima amalan kita semua walau dimana kita berada..

Dpt no 12 hari ni.. Dik tikah dikau jati ratu hari nih yer....

Atikah said...

Salam,

Kak noor... akak pun kijer jugak ker? estet kat KL tu kat mana? nak g jengok sikit..

pst..pst... ada org ajak p ronda2kat estet akak...tu saya tanya nie... nak naik cik CT Nur..

KAk shami2, bukan senag nakk jadi ratu...ari nie rezeki saya kot... dah lama tak tinggal jejak....

shami2 said...

Salam,..


Dek tikah..habaq kat afezzz ladang gotah ct nur...jln tar ada highway lagi...tak calaq aih kereta baru dia..hiks,..

shami2 said...

Salam..

Lar ni waktu abang kita semua p jumaat larrr tu yg pompuan jar dok komen kat sini..tu CL ngan bng Samad pun jap g nak pi jumaat lar tu...hehheh

CL doa nahhh kat kami semua ni ...semua yg baik2 tau...

abangsulung said...

Salam,

Kak Ngah, sabar je. Sama lah kita ni.. Asyik ganti tempat orang je, tunggu pejabat.. Bos kena selalu keluar musim2 cuti sekolah ni ada urusan rasmi.

Rehat tengahari nanti, boleh le curi-curi bukak PDKM di office. Kita buat riuh di alam maya ni..

Tapi yang best nye kita bukan main kecoh sembang di alam maya ni.. Tapi tak kenal antara satu sama lain bila jumpa kat jalan..

rosli said...

Salam CL,

Best entri ni.....

shami2 said...

Salam CL..

Lupa depar kat slgor cuti pi dok call yg kat selangor hangin depar tak angkat ...rupanya coti...pulak

aihh kak noor kita KL senasib larr kn...tngu 1 feb nanti kita cuti pulak hr isnin cheq dh cek clendar dah...

samerlah kita...hari ni sunyi sepi..sikit ..lega buat kerja laju skit... tak sangkut2...kalau tidak meriam lintas, peluru melintas...depan pintu bilik ...

Ayah Zain said...

Salam CL,

wow tikah, hebat kau, new chmpion arrr. Bagus bagus bagus

S said...

salam,

menggamit kenangan lalu.
Alhamdulillah.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

salam,

alhamdulillah

umiazuddin said...

Salaam CL,

MasyaAllah meriahnya. Seronok bertalbiah beramai-ramai macam tu. Alhamdulillah.

Kalau kat sini, jambatan biasanya merentasi sungai...Jambatan KAA tu merentasi apa ye? Menariknya pengalaman bentang sleeping bag, bermalam kat atas jambatan...beratapkan langit bertatah bintang...perghh (mulalah nak berjiwang nih...)

VpeaceV

umiazuddin said...

Salaam

Tahniah dik Tikah ratu pecut baru kategori junior ;)

ohh selangor cuti ye? sure KL sesak kena serbu dek orang Selangor... :)

shian kak ngah kene kejer arini...estet kat KL kalau cuti sehari pun jutas-jutas rugi woo...tupasal tokei estet kerah kakngah suh kejer gak...ehh silap...bukan kak ngah ke tokei estet? hmm...

VpeaceV

Ayah Zain said...

Salam,

Dengar kabarnya mulai minggu ini hingga awal tahun depan orang negeri selangor kerja hanya 4 hari sahaja. Untung orang selangor yer

Ayah Zain said...

Salam CL,

dari hari tu sampai hari ini, CL tak habaq lagi jadi ke tiod kat atas JKAA tu? ooo belum sampai kat JKAA lagi nooh.

Ayah Zain said...

Salam CL,
teruja betul tengok jamrat 5 tingkat tuh, dah macam kompleks nampaknya. Bila la nak merasa pengalaman ituh

Ayah Zain said...

Salam CL,

Mana pulak [egi kak sidah tak muncul2 ni, saja nak habak hjh teh sabriah dah contack Az sebelum solat jumaat tadi, dia ajak az jadi suplier pulak kat area pontian ni.errm ada berani ke?

Ayah Zain said...

Salam CL,

Mana pulak [egi kak sidah tak muncul2 ni, saja nak habak hjh teh sabriah dah contack Az sebelum solat jumaat tadi, dia ajak az jadi suplier pulak kat area pontian ni.errm ada berani ke?

Ayah Zain said...

Salam CL,

oklah, setakat ni aje dulu, nak sambumng gi manjek poko jering lagi ni. hari ini jering semalam dah habis jual kat psar tani tadi. Tak cukup bekalan pulak. Semenjak dua menjak ni 3J semakin hangat di pasaran.

ina said...

Salam CL,

Tahniah, dah lebih 50 episod perjalanan haji CL. Boleh sampai 100 tak? Gambar yang dikongsi membangkitkan nostalgia bagi sesiapa yg pernah naik haji. Terima kasih CL yang tak jemu2 update gambar setiap hari.

Noor said...

Salam..

Tikah, akak dah bentangkan carpet kaler2.. silalah bawak cik CT mai ronda2 estet..

Abg Sulung, bagus2.. sama2 lah kita menjalankan kewajipan pada nusa & bangsa.. heh heh.. (semangat seh)

Noor said...

Salam..

Shami.. lambat arr nak tggu 1 Feb.. tak sabar menanti jemaat depan dan depan dan depan.. horey.. horey.. (3 jemaat cuti wooo)

dear umiazuddin.. waktu nie lah org selangor pakat2 turun masjid india.. kalut beli tudung segala.. jenuhlah cheq petang nie.. psstt.. bukan tokei estet.. 'jaga' je..

Atikah said...

Salam,

Kak noor, akak dah bentang karpet caler2 ker?tak pa,sat lg cheq bgtau si afeezz, estet akak dah bersedia terima cik CT... he..he..

AZ,Selangor kerja 4 hari seminggu? nie buat cheq jeles thp gaban nie... udah ler selangor banyak cuti.... huhuhhu....

Cik umaizuddin, kak noor kan tokey estet,sbb tu dia kerja... takut rugi juta2kalu cuti...ngeh..ngeh..ngeh..

Atikah said...

Salam kak noor,

Alamak... td baru post bgtau akak tokey... tiba2 akak bgtau jaga jer... jgn merendah diri lak kak... ari tu kata p Brazil... tak kan jaga p tandatangan MOU kat Brazil lak... huhuhu

rezeki said...

salam cl dan semua

taraaaa, aduih pak itam baru balik mandi , pi mandi 7 perigi, then 7 sungai , tak cukup juga pi 7 parit pulak, nak buang bau badan , ada org kata bau pak itam dh mcm bau anak hindu , la la la

lps mandi , tak masuk umah sendiri, pegi umah CL dulu, ambik berkat org makkah

cl, sonok kalau dapat peluang tido kat atas flyover tu, mana ada org lain dpt tidur kat atas flyover selain mina , main khemah2 mcm kecik2 dulu

tikah, apa testing2 he he he
ni mesti tak confident leh dapt pingat emas keh keh keh

Noor said...

salam..

tikah.. brazil???.. lum sampai lagi dik.. takat2 bachok kelantan selalu gak dok p.. apalah ada sangat kat brazil tu.. kopi je.. kat kota tinggi pun ada.. pak itam akak tanam.. 8 ekar sehh.. psstt, tu yang dapat nama pak itam.. wa ha ha..

Ya ampunnnn tn ismet..

opssss, tn ismet dah hilang sehari dua nie.. tak kan sesat kat utan kot..

Atikah said...

Salam CR aka pak itam,

saja testing dulu kot2 dpt no 1... biasanya tgk kosong lagi,postjer komen,tgk dah berderet... he..he

Noor said...

Salam..

alamak.. baru kata hilang.. tup tup muncul.. cayalah pak itam.. ada bela2 ka??..

cheq dulu kecik2 main pondok2 je.. khemah2 lum ada lagi.. kalu ada pun khemah orang kawin.. khemah beratap zink pas tu keliling gantung kain gambaq bunga raya.. perghhh! grand giler

psttt.. tambah 7 longkang baru hilang bau.. ngeh ngeh ngeh

Atikah said...

Salam kak noor,

Kak noor tak p Brazil??? Opsss... tersilap ler pulak...

Pak itam tanam kopi 8 ekar???? huyoooo... nak kopi free 1 kg pak itam... he..he..he

Atikah said...

Salam,

kak Noor... tu tandaNya Tn.Ismet Panjang umur.... Aminn...akak dok sebut2 tup2 keluar...

Hmmm... kak Mas mana ek...

rezeki said...

salam

kak ngah dan tikah,

pak itam baru nak mkn tgh hari ni, tu mak itam dah panggil kat bawah

abe,jom make he he he

shami2 said...

Salam CL..

Tompang buat kecah narrr

Kak Noor bila masuk jarr brobah suasana alam maya ni..macam tumis gulai...kari kepala ikan

teringat kat depan rumah ader jiran tu kalau tumis gulai..mau macam bunyik mercun...

Tokeh kopi musti ada cap brand dia...pak itam cuba habaq mai..

Psst kak Noor 3 kali jumaat..coti yar..pass tu kalut balik anak2 nak masuk skolah...main pondok2 yerr..pondok kita atap daun pisang tiang batang ubi kayu.. abis bawang , cili kering mak, sayur atuk cheq tanam cheq buat gulai...hehhehe

kenduri zaman dolu siap ada wayang kulit malam2 ooooo...astro tak dar lagi masa tu..hebat sungguh...

Kak Sidah said...

Salam CL,

Indah sungguh tempat jamrah tu sekarang, alhamdulillah.....

CL jadi ke tido kat jambatan tu

Kak Sidah said...

Salam,

Az, Hjh Teh tu dah tel az ye, tgk la az, kalau percaya buat ,istikharah dulu, wau tak lama lagi ada yang jadi jutawan ni. mcm pak itam kita.

Atikah said...
This comment has been removed by the author.
Atikah said...

Salam,

Lambat mkan tn ismet... tqvm semawa cheq... ceq dah kenyang... baru lepas makan... Alhamdulilah... Selamat menjamu selera CR.

Kak Sidah said...

Salam ,

Shami, Noor, Dik Tikah , Ummi tula untung jadi orang KL ni dapat cuti berturut2, Johor tak ke AZ.

rezeki said...

salam

tikah dan shami

pak itam tanam kopi segera, benih kak ngah beri. hari ni tanam , esok dah boleh tuai he he he

brand dia " cap tapir laut aprika"

sekali minum, mesti nak lagi
bukan mai secawan, mai setempayan
ngeh,ngeh,ngeh

Noor said...

Salam..

sila2.. makan lah pak itam ye.. kalu tak makan kang.. kurusss.. heh heh

pssttt.. abe jom make?? ye ke! wa ha ha.. cheq macam dengar lain je.. 'pak hang oiiii, udah2 le tu ngadap lap top.. kang, anja bakor lappy tuh'.. la la la

rezeki said...

salam

kak ngah, pandai la kamu he he he

cm dia sibuk banyak, bukan sikit. pegi perang , tapi senjatanya pen he he he

tapi keluar je n3 baru, tup2 muncul, bak kata kak ngah "ada bele ke " he he he

jgn marah cm, nanti habis kertas bebudak tu, mcm nasib cheq dulu2

shami2 said...

salam...CL

CM sibuk ngan kertas pen semua yer..bng samad pun sibuk jgak lipat kain cdr pagi tadi berbakul2...berhenti p solat jumaat jarr...lepas ni kuar entry makan beridang ngan CL sekali..tayang kat kita ....semua..hehheh

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, walaupun sesak yg utama keselesaan di Jamrat, tugasan selesai.

Amin.

tq.

Ayah Zain said...

Salam,

kadang kadang beto gak apa kata kak ngah tu Tam, sibok g perang tapi bila n3 baru, dia nombor satu. ha kok pakai ilmu nenek kebaya kot. ngeh ngeh ngeh

abangsulung said...

Pak Itam,

Tanya sikit boleh tak,bang long masih tertanya-tanya ni, betul ke idak ni... Hari tu cerita makan tapir. Boleh makan ke natang tu..biar betul ni..

Imran Paris said...

En Li....wah...kata 40 episod...tgk2 dah 51 episod...hebat betul liputan haji En Li kali ni...setaraf Astro :-)

Thanks En Li

cikgu mas said...

salam kekawan n CL

CM adalahh!!!!seronok tengok blog CL sentiasa update demi peminat PDKM tersayanggg!!!..

ciklie oh ciklie..mana dia poi ni????hehehehe

Hj Abdul Rahim said...

Salam,

YB said...

salam CL

baru balik ni..banyak tertinggal n3 ni. Tgh tinjau tinjau n3 lama...

shami2 said...

Salam..

Kalau Ck lie tak update tak bersembang ler kita semua..kat sini...tak tau saper CM, Kak Ngah @ Noor..hiks...pak itam, AZ, IP, tikah..zie, kak umi, afezz, abg sulong ( kwan bru)..ina, kak umiazuddin...ck rosli..honey dll tuh...

abangsulung said...

Salam,
Shami2 kita kawan sekarang kan. Ada satu kawan tu, dulu kita panggil dia Dik Su tapi karang dah upgade panggil dia Kak Su. Dia tu cikgu sejarah, mana dia sejak 2 menjak ni. Kak Ngah dia ada sembang ngan Zie KL. Tapi zie PtJ hilang terus ni..

cikgu mas said...

salam..

abang long sapa cikgu sejarah tu?

rezeki said...

salam abang sulung

laaa, tapir mmg boleh makan, babi pun boleh makan, kalau tak boleh makan mcm mana dia nak hidup he he he kebuluranlah dia he he he

tapir tak boleh dimakan oleh kita lah abg sulong, depa tu saja menyakat je

dulu arwah atuk saya suka berkias, kalau tanya , dia kata tak payah sembahyang, tapi yang dimaksudkan itu semabhyang itu satu perbuatan yang tak payah (bermaksud tak susah utk dikerjakan/dilakukan)

ngeh,ngeh,ngeh

Ayah Zain said...

Salam Semua esp CL tn Punya blog,

CM tanya CL tu,CL poi mano. Manolah budak betuah ni poe, kobau tu x boei makan laei.

yor la shami2, kuasa Allah menggerakkan CL buatPDK, then kita yang tak pernah kenali mengenali ini dah macam kawan2 lamo pulak.

ma kasih CL.

shami2 said...

Salam CL..

Betui larr Az abg sulong...apa pu cheq minta diri dululah....dah potang..kobau tak bagi makan laie..nanti dia mgamuk..pecah kandang susah cheq..bukan senang ...malam nanti sambung lagik...lah..shift malam pulak..sahlah tak dapat jdi ratu...trek...semua laju2 makan kopi pak itam. jual..hehheh

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Alhamdulillah, segala-galanya menjadi mudah dengan kuasa Allah.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Adventure tido atas jambatan. kalau kt sini dah lama kena angkut kat jabatan kebajikan masyakat.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

tertanya-tanya kt sudut mana kt jambatan yg CL tido? silap-silap kalau tido lasak sgt, ada terjatuh kt bawah tu. hehehehee

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

berjalanlah di muka bumi, lihat burung-burung yang terebang tinggi.

Ayah Zain said...

Salam CL,

yo la Shamie, poei la boei kobau tu makan, kang mengamok kat ladang kopi pak tam, kandang tapir kak ngah, ha capo nak jawab tuh.

kojap laei ni, CL muncul tuh

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Ramai yang dah tertanya-tanya ni CL kat mana ni....entah2 dah kat Airport Jeddah nak ke KLIA...tp episod haji belum tamat lagi ni...

Noor said...

Salam..

syabas pak itam.. akhir nyer berjawap jugak persoalan abg sulong tuh.. sian kat abg sulong.. jenuh carik cikgu sejarah nak tau tapir boleh makan ke tidak.. ungguh bagai dikata.. tapir kalu tak makan.. matilah.. ngeh ngeh ngeh

Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
abangsulung said...

Salam CL tumpang sembang ngan kawan jap.

Amboi..Cikgu Mas lama tak sembang, cheq sibuk check kertas peksa ka.

Seingat saya dulu CM kata cikgu sejarah kan..

Pak Itam, baru saya tahu pasal tapir tu.. Kat Kuching mana ada tapir sbb tu saya tak tahu sangat.

rezeki said...

salam

kak ngah, kat umah saya tadi , abg sulong tanya psl jll he he he

saya cakap mengikut tafsiran kak ngah JAGINDAS LARI LAJU

menurut tafsiran AZ
JANGAN LUPA LIRIK he he he

abang sulong ,biarlah jll tu menjadi tanda tanya , suatu hari nti abg sulong akan tau juga he he he

Noor said...

Salam..

Pak itam.. kak ngah dok p baca tulisan pak itam tu.. tapi kak ngah sesaje je malas ninggal jejak.. enjoy reading maaa.. heh heh

abg sulong nak tau ke??.. pengeras! tiket to & fro Kuching beserta penginapan tepi sungai 3h 2m.. opsss, lupalak.. kek lapis 84 kotak.. wa ha ha

pssttt.. pak itam, lepas nie tlg jualkan kek lapis tu arr..

UmmuAdam said...

Salam CL,

Rindunya pada suasana begitu....

shami2 said...

Salam..CL..

Asalamualaikum..

Izinkan kami berborak yer...sambil2 tu buat ler kopi barang seteko dua pastikan dari cap tapir aprika ladang pak itam..tau..tu kek lapis dah ada..bang sulong kata nak bagi..kak noor jual..belum jual kena bagi rasa dulu kan...kak Ngah..hehhhe

Hari ni lambat mask Cik lie nih..
doa panjang tuh...

abangsulung said...

Salam,

Pak Itam, kalau tak ada aral saya ikut kawan balik mersing. Salah satu program nanti menangkap ayam hutan di ladang kelapa sawit.

Kalau ada kesempatan nak merayap kat KT tengok JLL. ???apa JLL tu ye???

Ayah Zain said...

Salam,

masih tak muncal dak lie yer. Dak lie ni bz ngomeh , besok nak timo tamu laie, kang tak capai target, susah shoru tuh

Ayah Zain said...

Salam,

sian kat abangsulong pasal JLL yer.

Rezeki bukan jangan lupa lirik la tapi Jering lagi lazat.

rezeki said...

salam

abg sulong, kocik tapak tangan , niru pak itam tadahkan, tapi bagitahu dulu nak datang , pasal saya ni tak boleh nak diramal , kejap kat hutan semenchu, kejap kat hutan penggerang. nti email saya kalau jadi turun mersing dan ke kt

Ayah Zain said...

Salam,

tak apa abangsulong, kalau rezeki sibok az sedia membantu. Kota Tinggi ngan Pontian tak jauh. Nanti az tunggu kat airpot. Jangan lupa kek lapis, tikar buluh, kain pua pun bagus jua

Noor said...

Salam..

alaaa, abg sulong nih.. tak yah tanya kat pak itam.. meh sini kak ngah tolong jawapkan.. tapii.. pengeras nya dulu dong!

pak itam.. jangan bagi tau arr.. cheq nak kek lapis 84 kotak.. heh heh

Shami.. no rasa2 arrr.. amik bau sahaja.. la la la

rezeki said...

salam kak ngah,

tu bukan pegeras lagi, tu peras ugut hi hi hi

pak itam tolong jualkan kek lapis tu , komisen jgn lupa ngeh,ngeh,ngeh

oooo, kak ngahlah kuntilanak harum siang dan malam yg tak tinggalkan jejak di bumi ye he he he

cikgu mas said...

salam..

CM rasa jap lagi CL muncul ni....cam ternampak-nampak pulak dlm mangkuk telekkan hamba ni...penat nampaknya..

kak ngah nampak tak???

abangsulung said...

Salam,

huk..huk..betui tu pak itam, awal-awal cheq dah kena peras ugut.

tapi takpa nanti cheq buat kecik-kecik mcm cup cake..ha..ha..ha