MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 6 October 2009

" Waktu Zuhur...."

Keadaan Masjidil Haram waktu solat zuhur tadi....
Cuaca hari nih agak kelihatan terik sedikit 47c....alhamdulilah
Permandangan yang di rakam kan di blik Hotel Al Safwah ketika masuk waktu solat zuhur tadi...agak lengang kan skg di dataran Kaabah...


48 comments:

NGINAP SRENGENGE said...

salam azli,

Sepinya kota Makkah.Tapi lebih sepi lagi hati ayahanda.Dah seminggu kembali ke Tanahair,dan dah seminggu juga ayahanda terjaga seolah-olah masih di sana.Seolah2 masih di basemenet masjid tempat beriktikaf di bulan ramadhan.Rasanya kekawan masih berduyun bangun dari ketiduran untuk menunaikan solat seterusnya.

Ya Allah.Rindu serindu-rindunya.

Blog azli yang dapat mengobati rindunya.
Terima kasih azli.
Wassalam.

cikgu mas said...

salam ciklie

salam hormat dr cm untuk ayahanda..

Mekah tak pernah boleh dilupakan,kerinduan yg diredhai oleh Allah,kerinduan yg mendorong kita mendekati Allah,Rindu kita kerana Allah.Sesaat meninggalkan Mekah pasti auranya mengamit kita...Kebesaran Rumah Allah...

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Kelihatan sepi, mungkin sedang menyediakan diri utk menyambut tetamu yang lebih ramai tidak berapa lama lagi.

hilmyiskandar said...

Salam.

Suasana aman + damailah yg mengamit kesana, apatah lagi ketika ni amat dipermudahkan......ALLAH.

Amin.

tq.

yongzu @ 9W2YZU said...

Assalammualaikum semua,

Belum dapat membayangkan lagi suasana sebenarnya nanti apabila dikelilingi jutaan "tetamu Allah".

Terima kasih atas info terkini. Semoga imej terkini yang dipaparkan setiap masa dapat menjadi panduan.

Wassalam.

Abg Mgt said...

Salam,

Walaupun nampak saja sepi, tapi setiap detik rasa kerinduan menggamit bila saja buku N3 CL ni,

Aduhai rindunya...............

bonda said...

salam cik lie,gembira dpt melihat suasana paparan cik lie..cik lie, klu nk pi makkah thn ni mcmana cuaca agaknya perluker bawa baju sejuk??

bonda said...

salam cik lie,gembira dpt melihat suasana paparan cik lie..cik lie, klu nk pi makkah thn ni mcmana cuaca agaknya perluker bawa baju sejuk??

Noor said...

As Salam CL & fren,

Aku rindu..
bila melihat Baitullah
bagaikan menggamit aku kesana
beribadat serta berdoa
untuk diri serta keluarga
memohon ampun kehadrat Yang Esa
diatas perlakuan yang mendatangkan dosa

Aku sepi..
begitulah kata ayahda ku..
sepi lagi hati anak mu..
yang sudah lama tidak menjejakkan kaki kesana..
walhal impian telah ada..
jemputan Nya entahkan bila
masih sibuk dengan hal dunia
yang tidak pernah selesai sampai keakhir nyawa..

Aku pilu..
melelehlah air mata sayu..
memohon kepada mu Ya Allah
murahkan lah rezeki ku..
permudahkan segala urusan ku..
Agar bisa aku menjadi tetamu Mu..

psstt.. CM & shami, akak sedey arrr

cikgu mas said...

salam

wah mana bisa poem kak noor terbiar sepi...


dalam hening sepi
dalam dakapan sunyi
hati berbicara sendiri
melayan blog jejaka bernama Azli
ku temui ubat sepi
ku jejaki penawar rindu
menatap rindu para tetamu
Mencari cinta pada Allah yg satu.

Kota mekah yang dirindu'
ku tatap dalam renungan syahdu
Hati terusik sayu dikalbu
rindu Kaabah wahai kiblatku

kata ayahanda rindu serindunya
kata anakanda rindu ingin bertamu
Rumah Allah yang satu....


psstt: tetiba jer nk create poem,,,tumpang arr ciklie,,disini juga tempat mengasah kreativiti...

dr cm...

laila farhana said...

Alhamdulillah bertuahnya en azli berada dkt dgn rumah Allah.. moga saya juga antara umatNya yg bakal menjejakkan kaki ke sana... Amin.

manzlie said...

salam ayahanda..

anakanda baru saje selesao solat asar di sna..jumpa beberapa jemaah duk didalam Haram...berbagai bangsa..teringat kat ayah masa tuh.dalam fikiran kalau ayah ada nih sure seronok duk borak degn mereka semua..cuma dapat bersama mereka 20 mint jer..alhamdulilah...

saya doakan agar ayah akan kembali kesini nanti..insyalah ayah jgn risau...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

betul kata kta cikgu tuh..amin...

waslm

manzlie said...

slam Leenoh...

sepi tapi masih mengamit lagi jemaah untuk bersam sama datang kesini..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alaahamdulilah..sya baru je balik solat di Haam..alhamdulilah dapt lagi solat dlam hijir Ismail dan mendoakan semua pembaca dan kirirman PDKM tadi...semoga allah swt memebrkati kita semua ..isnyalah

waslam

manzlie said...

salam Yongzu..

alhamdulilah...semoga musim haji nih akan memebri lebih makna dan kerinduan yang memabara pada jemaah untuk melepas kan rindu mereka...inysalah...

waslam..

manzlie said...

salam Bonda..

untuk dtang ke makkah..takperlu bawa baju sejuk ..skg musim panas 47c ...tapi insyalah jgn lah risau..panas tapi takkan terasa ..itu lah kebesaran tanah Haram...

waslam

manzlie said...

salam laila farahana..

insyalah ..ada rezeki lah tuh annti ek sini..

wasalam

manzlie said...

salam kak Noor..

alhamdulilah...sejuk dan syu nyer hati memabca poem mu ituh...


walam

manzlie said...

salam cikgu mas...

bermadah lah didalam blog ku ini...blog yang penuh bermakna pada semau pembaca budiman ku...insyalah semoga kita semua mendapat kebertana dari Nyer yang Maha Esa...

waslm

safiudin dot com said...

salam sdr,

syahdu, rindu teramat sangat...

biarpun Kota Makkah sepi, tapi hati saya tidak pernah sepi dan puas menatap setiap gambar (lintas langsung tertunda) yang sdr paparkan di blog ini.

terasa kerinduan yang amat sangat.. Ya Allah, berilah aku peluang kesana lagi...

Kak As. said...

salam,

sekarang ni masa untuk bersiap sedia menunggu jemaah haji masuk Makkah.

tentu peniaga kedai pun dok sibuk susun barang. ubah suai mana yg patut.

20 hb oktober nnt penerbangan pertama haji Malaysia.

tentunya Masjidil Haram akan sesak semula.

manzlie said...

salam saudara saifuddin..

alhamdulilah...semoga suadra dapt melepskan kerinduan Nyer..

waslam

manzlie said...

salam kak As..

yup..mereka skg sedang sibuk menyusun semua barang barang untyuk dijualkan pada musim haji nih...alhamdulilah..

waslm

Hanis said...

salam abang,

sayu hanis membaca komen & sajak2 kerinduan pada baitullah ...

manzlie said...

salam Hanis..

syu dah syahdu kan..nasib abik ktia ada depa nih kan..heheheh

syukran

waslam

Kasmin said...

Salam Sdra Azlie.
Kata2 kerinduan ayahanda, poem dari kak Noor serta sambutan poem dari CM sangat mengharukan pada diri pribadi ni. Baru sepuloh bulan yg lalu diri ni berada di MH bersama jutaan yg menyambut seruan Ilahi. Sebak didada ni dek rindukannya yang sangat mendalam pada kaabah tu, airmata tanpa disedari mengalir hingga basah ‘keyboard’ ni takala membaca serta melihat gambar2 di MH. Sdra Azlie gambar2 yg anda paparkan membuat saya lebih dekat pada sang pencipta dan terasa betapa kerdil diri ni.
Wassalam

PINATBATE said...

Salam Cik Lie..
mohon didoakan anak-anak murid kakpinat dapat jawab soalan dengan tenang dan cemerlang dalam peperiksaan PMR esok..berjaya di dunia dan dia akhirat..syukran Cik Lie

manzlie said...

salam kak Pinat...


insyalah...akan sya tiitpkan doa nanti di dalam hijir ismail..

syukran

waslam

manzlie said...

salam kasmin..

alhamdulilah...semoga allah swt amemebrkati ktia semua yang berniat baik dan mulia nih..insyaalah

waslam

rezeki said...

salam cl,

begitulah rutinnya di sana, sekiranya tiada larangan visa utk ke sana, saya rasa pada setiap detik dan saat, haram akan sentiasa dipenuhi dgn umat Nabi Muhammad SAW

Yem0805 said...

Salam,

Walau pun nampak sepi tapi Kaabah sentiasa ada orang membuat tawaf.
Itu lah keistimewaan Makkah.

Andak Ros said...

Salam CL.
Mohon kesudian CL doakan untuk 7 org anak-anak akak berjaya dalam pengajian mereka dan seterusnya menjadi pejuang dan penegak agama Allah....Jazakallah...
Satu lagi kat sana ada tak ambil pekerja part time (dlm 2-3 bulan shj, cth utk student masa cuti mereka)

shami2 said...

Salam..CL

Mlm seperti mlm2 yg lalu
Aku bgun jam 1.30 pgi demi tugasku
kepada Allah dan juga keluargaku
masa yg ada kuluangkan waktu
berbicara denganMU dikala mlm sepi semua enak beradu...
Bersolat, mengaji mengisi waktu
Berulang2 kali aku berdoa merayu
Nur hidayah limpah kasih sayangMU buat ku..
tak lupa..keluargaku dn sahabat2ku
Moga diampunkan segala dosa dan tertunai hajat2 yg padu
Beroleh kebaikan didunia dan juga akhirat..hanya Allah yang tahu...

Wahai kak Noor...akak kesayanganku
Kudoakan kau bahgia..selalu
Usahlah gelisah ..sedih dan pilu
Hapuskanlah airmata...sedeymu itu
Panjatkan doa2 tanpa jemu walaupun dlm bahasa melayu....
pasti hari bahagia kan bertamu..utkmu
janji Allah itu benar usah diragu
Kuatkan iman, semangat tekad, dn ushamu
Yang palsu biarkan berlalu..
Carilah ilmu tanpa jemu..
Adanya ilmu hidup kita aman selalu
Walau kita dikelilingi insan yg haru biru...hehhe

p/s: Kak Noor, CM mari kita berpoem..buat menghibur hati ..lorrr

mnasir said...

Salam CL.

Ketenangan yang dilihat pada pemandangan diwaktu dhuhor di depan kaabah, begitulah hendaknya tenangnya kita mengadapNYA setiap kali mendirikan solat fardhu, solat2 sunat yang lain dan didalam setiap perbuatan kita seharian.

manzlie said...

salam Mnasir..

alhamdulilah..syukur nikmat pada Nyer..

waslam

manzlie said...

salam shami...

wahhh sungguh saydhu lak baca pas solat subuh nih...alhamdulilah..


waslam

manzlie said...

salam andak Rose..

insyaalah..akan ku tititpka doa mu ituh nanti di sna...

waslam

manzlie said...

salam Yem...

dataran kaabah tak pernah sunyi dari jemaah yang dtg bertawaf..alhamdulilah...

waslam

manzlie said...

salam saudra rezeki...

alhamdulilah....nanti pas syawal nih kami busy balik lah...

syukran

wasalm

abh said...

Salam Manzlie,

Melihatkan gambar terbaru mengingatkan saya semasa berada disana beberapa tahun yg lepas...tempat penginapan dihujung Marwa telah pun tiada...sungguh nostalgik....

Ayah Zain said...

salam,

terfikir pulak, kalau nak g umarh g pertengahan Syawal.

Asnija said...

salam cik lie..
aman dan tenang nyer...tak boleh tengok pintu abdul aziz tu...sedih nyer...boleh paham perasaan ayahanda yang kerinduan tu...duk sana sebulan, 2-3 minggu ni memang pasti sakit merindu....

ps: bila rukuk, nampak sejadah dengan gambar kaabah dari pandangan ruang solat tingkat 1...terasa betul-betul macam solat kat situ...tengah ruku airmata menitik...1-2 minggu ni, tetiba jadi rindu sangat...esp lepas N3 cik lie cium hajar aswad kali ke-2...

BiNtUn HaLiL said...

assalamualaikum...
terkenang ketika umrah bersama keluarga pada tahun 1998...lbh 10 tahun berlalu tapi hampir setiap detik ketika di sana tak dapat di lupakan..time tu baru berumur 8 tahun.. dulu saya dan keluarga menginap di Dar-Radhuan.. masih ada ke tidak hotel tu agaknya..depan hotel tu ada kedai ais-krim yang rasanya lebih sedap dr ais-krim kt mc donald...1 riyal aje harganya.. tiap kali balik masjidil haram mesti beli...sempat lagi pekerja di situ "takel" kaka saya...
sekadar kongsi pengalaman..mudah2an dapat p\g lagi tahun dpn..masih dalam perancangan..

manzlie said...

salam Bintun Halil..

alhamdulilah..satu pengalaman yangpaling mansi tuh yang takdapat dilupakan..insyalah nanti dtg lah kesini lagi..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

benar tuh...lain kali kalau nak buat umrah pas ramadan dtg mesti best....

waslam

manzlie said...

salam Abah...

alhamdulilah..skg distu semua sudah di robohkan....dah baut tempat baru nak solat..di dtaran saei...

waslam

manzlie said...

salam DatinAsnija...


alhamdulilah....sekrang nih sya merebut peluang keemasan untuk solat dalam hiji ismail dan cium hjar aswad ni..bila musim haji bermula berilah mereka peluang semula..datin..semalam sya dapat cium lagi...kali ke3..insyalah karang sya nak cium lagi yer dan solat sunat di HI..

waslam