MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 8 October 2009

" Hijir Ismail..." = Solat dalam kawasannye...

Duduk di barisan kedua..selepas solat sunat dan doa..aku sempat merakamkan gambar gambar ini...alhamdulilah
Keadaan belakang kawasan Hijir Ismail yang agak tenang kelihatan..jemaah melakukan Tawaf...
Sempat jugak aku merakam kan gambar "Pancur Emas" semasa selesai duduk berdoa didalam kawasan Hijir Ismail...alhamdulilah dalam minggu nih sudah hampir 7 kali aku dapat solat dan membaca doa kiriman pembaca blog aku yang budiman...sesungguh nyer allah maha mengetahui dan maha mendengar...semoga semua doa doa kita di berkati oleh Nyer...amin.. syukran..wasalam...


67 comments:

Ayah Zain said...

sALAM,

sYAHDUNYA SUASANA YANG MENGGAMIT MEMEORI UNTUK KE SANA

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Teringat Betapa mudahnya dengan izin Allah membuat tawaf wida selepas melakukan solat hajat dua rekaat di Hijr Ismail. Bercucuran airmata kerana begitu mudah melakukan tawaf ketika itu. Mengapakah sebelum itu tidak terlintas untuk bersolat hajat terlebih dahulu untuk bertawaf?

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..tak mengapa lah..asalkan kita tidak menyalahi apa yang di kenakan sudah ...tukl tak az..saya doakan az akan samapai lagi kesini dan mampu melakukan yang terbaik lagi..insyalah..

take care az ..jaga kesihatan yer...

waslam

Noor said...

As Salam CL..

tenangkan.. dapat bersolat sunat dalam hijir ismail.. berdoa pada Yang Maha Esa, merayu rahmatnya.. agar hidup sentiasa diberkati Nya..

psstt.. doakan kami kengkawan kat PDKM ek..

p/s: Kak Nija, semoga bonda akak sembuh sepenuhnya.. amin

IBAN MUSLIM said...

Salam Saudara Manzlie,
Seronoknya...

tolong doa sama...

Hj.Sabri said...

Doakan juga agar saya berjaya membawa jemaah jemaah untuk mengerjakan umrah pada awal tahun 2010

manzlie said...

salam hj.Sabri..

alhamdulilah...insyalah akan sya titpkan nanti doa dari tuan haji...

waslam

manzlie said...

salam Iban Muslim..

insyalaah...

syukrna

waslam

manzlie said...

salam kak Noor...

alhamdulilah..terasa ketengan dan kepuasan bila mana soalt didalan Hijir ismaill...semoga allah swt memebrkati kita semua...insyalah

waslam

Hj.Sabri said...

Alhamdulillah. Terima kasih.Semoga kita dpt bertemu satu hari nanti

Hj.Sabri said...

Penerbangan pertama Jemaah Haji Malaysia ialah pada 24 Oct 2009.Semoga mereka mendapat Haji Mabrur

manzlie said...

salam haji sabri...

alhamdulilah..semoga mahbrur hajinyer..insyalah

waslam

Ummi Wafa (UW) said...

Salam CL,

Beruntungnya! dapat solat di dalam Hijir Ismail. Ditambah pula dengan bilangan jemaah yang tidak ramai. DOakan saya dan suami untuk umrah pada hujung minggu ini. Agar diberi kesihatan yang baik.

Bagaimana kalau org perempuan nak solat di situ? Adakah ruang utk perempuan atau hanya dalam satu saf yg sama dgn jemaah lelaki?

RIndu yang teramat sangat dah nie. Ingin sekali merasai suasana yang tenang seperti sekarang, sblm ketibaan jemaah Haji.

Wassalam

cikgu mas said...

salam

teringat kepayahan untuk memasuki Hijr Ismail waktu CM di sana dulu,tapi dah memang jadi kebiasaan saya,saya akan cuba jua walaupun terpaksa berasak dan menunggu lama,akhirnya setiap kali selesai bertawaf saya akan dapat masuk Hijr Ismail,byk kali jugak Allah memberi saya peluang untuk bersolat sunat dalam ruang yg terhad tu,Gambar ni sungguh eksklusif untuk kami pembaca PDKM,gambar pancuran emas tu sangat jarang dapat dilihat di mana2 gambar pun,Thanks fren..your works always greats n well done...benar kata AZ semua usaha ciklie mengamit kerinduan...

yongzu @ 9W2YZU said...

Assalammualaikum,

Petang semalam sambil menemani ayahanda bonda berbuka puasa, banyaklah nasihat dan pesanan yang diberikan sewaktu berada di sana nanti. Di antaranya adalah untuk mengenal pasti di mana lokasi berada dan salah satu yang disebut adalah "pancur emas".

Alhamdulillah, subuh ini dapat melihatnya dengan jelas :)

Wassalam.

p.s Keep on writing...

rezeki said...

salam cl,

solat dalam hijir ismail seumpama solat di dalam kaabah, salah satu tmpt doa yg mustajab ialah di bawah pancur emas.

alhamdulillah, cl berpeluang melakukannya

safiudin dot com said...

salam sdr,

benar-benar menginsafkan saya.

terasa diri terlalu kerdil.

eha said...

Salam Cik Lie,

InsyaAllah hujung bulan Dis ini, saya dan keluarga akan berangkat ke Tanah Suci utk mengerjakan umrah (visa ziarah). Cik Lie doakan ye semoga urusan kami ke sana di permudahkan dan impian kami untuk ke sana tercapai. Jazakallah..

Yem0805 said...

Salam,

Hati memangil2 ke sana utk menjadi tetamu Allah..teringat dpt melakukn solat sunat di Hijir Ismail semasa umrah 5thn lepas..Cik Lie doakan saya serta keluarga di murahkn rezeki menjadi tetamu Allah

hilmyiskandar said...

Salam.

Terima kasih.

Amin.

tq.

rose.othman said...

Salam CL,
Alhamdulillah saya berpeluang melakukan solat dalam hijir ismail dan berdoa di bawah pancur emas semasa melakukan ibadat umrah baru2 ini.. semasa musim haji 2008 yg lepas mmg susah saya nak dapat peluang solat di situ.. org sentiasa bertolak-tolak utk masuk ke hijir ismail.. CL bertuah kerana boleh melakukannya pd bila2 masa shj..

pari said...

Salam CL,

Tenangnya rs di dalam hati
Betapa Agungnya kebesaran Ilahi
Terasa air membasahi pipi
Bilalah saya nak sampai ke sini...

Andak Ros said...

Doakan agar akak dapat kesana lagi. Dulu pergi 40 hari shj tapi memnag tak cukup masa.. Kalau bolih nak pergi masa lapang mcm tu le..

mnasir said...

Salam CL

Bertuahnya manuasia yang bernama MANZLIE yang mendapat segala kesempatan yang jarang2 dinikmati. Bershukur dan manafaatlah sebaik mungkin atau semaksimum mungkin.
Selamat bersua dimusim haji nanti, insyaAllah

rosli said...

Salam CL dan rakan,

Kalau tak dapat solat dan berdoa di bawah pancur emas dan dalam Hijir Ismail, tetapi dapat solat belakang Hijir Ismail atau tingkat satu mengadap pancur emas adakah doa seseorang itu mustajab, bila musim haji bukan mudah nak dapat tmpt itu dan adakala bila musim umrah pun tak mudah .

Sepertimana juga kalau nak berdoa di Raudah (taman syurga)bukan mudah nak dapat solat dan berdoa di situ. Ada yang bertanya adakah doa seseorang itu mustajap jika tidak mendapat tempat tersebut.

manzlie said...

salam Mnasir...

alhamdulilah..terimakasih atas komen suadra tuh..sesungguhnyer rebut lah peluang yang telah ada disini kan tetapi ..tanggonajwap sya di hotel juga harus diutamakan sebab ia juaga adalah amanah yang diberikan pada sya untuk menajga jemaah yang dtg kesini..insyaalah..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rose andak...

alhamdulilah..semoga saudari akan dtg lagi lah ke sini nanti..insyaalh

waslam

manzlie said...

salam ummiwafa...

ada syaf untuk wanita di belkang 3 baris di beri...insyalah dtag skag dapat lah nanti masuk di dlam hijir ismail nih ...minggu depan baru penuh dgn jemaah nanti..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas....

mekasih atas komen cikgu tuh...sememeng nye sya cuba papar kan gambar gamabr yang terbaik nanti..insyaalah

waslam

normala said...

Salam CL,

Benarlah CL memang beruntung. Dan kami followers PDKM juga bersyukur kerana CL turut mendoakan kami .

CM, AZ , Rezeki , dll,
Pengalaman kalian akan saya gunakan utk merebut peluang bersolat dan berdoa ditmpat2 yang mustajab smasa musim haji ni.

manzlie said...

salam yongzu...

alahamdulilah..suadara dapat jugak melihat nyer....syukur nikmat yang allah swt beri pada kita semua ni...

waslam

manzlie said...

salam safiudin..

sememang nyer kita semua adalah insan yang kerdil di sini...semoga allah swt memebri kita kekuatan keimanan pada kita untuk beribadah sepanjang hari dan waktu

syukan

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

alamdulilah...benar dalam hijir ismail adalah salah satu dalam kawasan kaabah jugak...salah satu tempat yang paling mustajab untuk berdoa...insyaalah..

waslam

manzlie said...

salam yem...

insayaalah semoga allah swt memebrkati suadra dan murahkan rezeki saudara untuk kesini..

waslam

manzlie said...

salam eha...

alhamdulilah..semoga allah swt memudah kan perjalanan umrah saudari nanti..jgn lupa nanti bertemua dgn sya..

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

alhamdulilah...
amin...seoga allah swt memebrkati doa daoa kita yahhh..insyaalah

waslam

manzlie said...

slaam pari...

insyaalah..semoga satu ahri nanti akan kesini jua..insyalah

waslam

manzlie said...

salam Rose othman...


alhamdulilah..mungkin itu satu pengalam yang paling berharga buat akak tem[pohari...

syabas..


waslam

manzlie said...

salam kak mala..

alhamdulilah..semoga akak nanti berpeluang merebut peluang bersolat dan berdoa didalam hijir ismaill..insyalah...

waslam

manzlie said...

salam saudara rosli...

alhamdulilah....sememng nyer dalam hijir ismail adalah slah satu dari tempat yang paling mustajab..ttatpi jgn lah risau..walau diaman kita berdoa seklipun allah swt tetap mendengar dan memperkanankan doa daoa kita..insyalah

syukran

waslam

Kak As. said...

salam,

Allah sentiasa dekat dengan kita walau dimana kita berada.

CL lebih beruntung kerana ibadat di MasjidilHaram diberi ganjaran oleh Allah 100,000 kali ganda dari tempat lain.

segalanya tergantung pada ikhlas dan betul caranya.

ikhlas kalau tak betul caranya tidak diterima Allah.

betul cara tapi tidak ikhlas juga tidak diterima Allah.

marilah sama sama kita perbaiki amalan kita agar mendapat redha Allah.

shami2 said...

Salam CL..

Pgi dinihari jumaat penghulu hari
Selembut bayu besarnya rahmat ya ilahi..
Wahai hamba2 Allah yg berdoa dinihari
Mohonlah keampunan kesilapan sepanjang hari....
Moga selamat dunia dn akhirat kemudian nanti...

p/s: Pagi tdi sebelum keluar kerja sempat tgok berita ttg gempa bumi di Pdg...Allahuakbar...begitulah ..janji Allah pd Hamba2nya, sesungguhnya janji Allah itu benar tidak lagi perlu kita semua ragu...sabarlah menanti kiranya baik..yg kita ingini...kalaupun tidak diberi...didunia ni akhirat nanti pasti..dikecapi...

CL, sya dh bgitau abg mie ttg doa CL ntuk dia tu...semoga berkat dan rahmat Allah ...diperolehi insyallah.

einaa said...

salam ,

Alhamdulillah ,bhagianya CL dpt bersolat dkt hijir Ismail antara tpt mustajab doa.

Kirimkan juga doa untuk saya dan ibu supaya kami terpilih untuk menunaikan haji juga daripada senarai menunggu . Harap dibukakakan hati kerajaan Arab Saudi untuk menambahkan kuota jemaah haji malaysia agar senarai menunggu berpeluang juga untuk menunaikan haji tahun ini .Amin

Nurulhana2000 said...

salam saudara manzlie,

Agak2 saudara tahu tak lepas musim haji, bila kerajaan Arab Saudi bagi buat umrah? Waktu cuti sekolah bulan disember ni boleh ke buat umrah..ke..kena tunggu semua jemaah balik dulu?

cikgu zainab said...

salam azli...

N95...samalah dgn kak nab punya! tahun lepas masa gi umrah kak nab takut nak bawa masuk ke masjidil haram..
tapi sekarang akak dah ada kamera baru!! so..dua2 pun akak guna..

Hanis said...

salam,

tenangnya...
seronoknya jika berpeluang berada disanakan di waktu ini...

Ummi Wafa (UW) said...

Salam Cik Lie,

Rancangan kami ingin melaksanakan umrah pada 6hb yg lepas, tp kesihatan anak yang tak mengizinkan. Harap-harap dapat laa ke Haramain pd 15hb nie, sebelum jemaah haji tiba. Doakan semoga kami semua diberi kesihatan yang baik.

Terima kasih untuk info saf wanita disediakan. Semoga UW berpeluang untuk bersujud di bawah Pancuran Emas. Ya Allah, permudahkanlah urusanku dan perkenankanlah doaku.

Wassalam

PINATBATE said...

Betullah..gambar Cik Lie ini menggamit kerinduan kakpinat utk kembali berdoa di bawah pancur emas seperti suatu masa dulu..mudah-mudahan niat dan cita-cita ini akan dipermudahkan Allah

ummu_hanis said...

salam CL,
terima kasih CL.
tenang nampaknye suasana masjid berbanding bulan puasa haritu.

manzlie said...

salam Ummu_Hanis..

alhamdulilah...
sesama...

manzlie said...

salam Kak Pinat...

alhamdulilah..mengamit prasaan kerinduan akak..syukur padaNyer..

waslam

manzlie said...

salam Nurulhana..

selalu nyer depa buaka umrah ziarah...pas raya haji...cuba lah tanya pada travel agent..betui koot..

waslam

manzlie said...

salam kak As...

mekasih for the info


waslam

manzlie said...

salam eina..

semoga mak dan ayah eina akan dapt serta untuk menunaikan haji nanti..insyaalah...

waslam

manzlie said...

salam shami..


alhamdulilah..insyalah semoga allah swt memebrkati usaha usaha kita semua..

waslam

manzlie said...

salam kak Nab..

alhamdulilah..sma lah hp kita yer..tapi kak nab dan ada dua..best larrr...

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

terasa tenang..mai lah sini..bila lagi tuh..tempat baru dah dapat dah ...hehehe

waslam

manzlie said...

salam UmmuWafa..

alhamdulilah..semoga allah swt mempermudahkan nanti perjalanan saudari tuh..insyaalh

waslam

abh said...

Salam sdra

Sdra merupakan salah seorang yg dipilih Allah utk mendapat keistimewaan ini....betapa bertuahnya

manzlie said...

salam abh...

alhamdulilah..syukur alhamdulilah padayang maha esa..ku ambil kesempatan begini untuk menolong semua orang sesama islam sebaik mungkin..dan merebut peluang pleuang yang di berikan..insyalah...

terimakasih atas ingatan suadra..

waslam

My Life said...

salam.. alhamdulillah rezeki ciklie.. semoga ciklike sentiasa dalam redhanya...insyaallah.
subhanallah..

melanie said...

salam,,
sy masih mencari dan jumpa yg paling murah RM4,999.00 pada Mac..2010..tapi masih mencari..
doakan sebelum 2009 berakhir ya..dan dapat ke usia baru di sana..

manzlie said...

salam Melanie..

alhamdulilah....semoga berjumpa yang terbaik yeah..insyalah

waslam

manzlie said...

salam my life..

alhamdulilah...



syukran

waslam

4981 said...

salam..
saya ni baru mengikuti blog bro
boleh tak saya nak minta tolong gak.
tolong doakan saya dapat pindah tempat keja dr JB ke t'ganu
TQ
hannah

manzlie said...

salam Hannah..

alhamdulilah dan terimaksih keran sudi melayari blog sya...
takda maslah insyalah..

waslam

iesya theology said...

assalamualaikum...
Doakan juga kami suami isteri dan kaum keluarga dapat menunaikan Haji dan Umrah, dikurniakan anak2 soleh serta dimurahkan rezki..