MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 30 October 2009

" Suasana Solat Jumaat tadi....

Permandangan dari bilik Hotel AlSafwah...DAtaran Kaabah penuh tuh

Keadaan di Luar Masjidil Haram sewaktu menunngu masuk waktu solat Jumaat

Bismillah...Begini lah dia permandangan Masjidil Haram sewaktu menunggu Solat Jumaat tadi...keadaan yang agak panas seketikatidak mematah kan semangat jemaah untuk duduk di dataran Kaabah itu..alhamdulilah..harinih sewaktu Khutbah Jumaat di baca kan Imam Besar agak sayu sekali yakni seketika beliau MENANGIS tersedu sedu...sungguh menyentuh perasaan kami semua tadi..syukran..wasalam



38 comments:

Love Islam said...

Salam. Mohon izin save dua tiga gambar untuk wallpaper handphone. Syukran jazilan.

yuyee cap limau said...

num 2 ke???
yahoooooo

yuyee cap limau said...

salam from bangi..
CL amboi nak pegi solat jumaat sempat lagi ambik gambar..hehe
TQ CL,tapi mana gambar CL taim nak p semayang??




CM..ooo CM dimanakah kamu???

Atikah said...

Salam...

Alhamdulillah... tentunya solat jumaat hr nie jemaah lebih ramai dari kebiasaan coz jemaah haji dah memasuki haram....

manzlie said...

salam Love Islam...

boleh...silakan...takda maslah

waslam

manzlie said...

salam dik yuyee...

time semayang takyah lah nak amik yer...

syukran

waslam

manzlie said...

salam adik tikah...

memang dah ramai tadi..dalam tingkat satu penuh tadi...


syukran

waslam

lifeisbeautiful said...

salam.

Apa yg Imam Besar sebut dlm khutbah nya sehingga
beliau menangis tersedu-sedu?

Syukran.

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah. rasanya khutbah ttg ibadat haji

ijoismart said...

CM dok masak agaknya. Tu yg lambat. Noor lagi sibuk dgn kerjanya. Apa2pun tk CL dgn N3 ni... To tell d truth we alwayz cry all the time. Nobody knows

Zie said...

Salam CL,
Walaupun banyak tak faham bahasa arabnya, saya percaya ramai yang cukup sayu bila Imam Besar menangis. Imam sebut hari kiamat nak tiba ke

ummi humaira said...

salam CL ..
kepadatan jemaah dah mula terasa ..jemaah haji dr Malaysia dah mula masuk Makkah ker ?

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Memanglah masa nak bergerak ke Padang Arafah hampir tiba.

kita bernasib baik kerana blog PDKM akan menyiarkan siaran secara langsung hehehe.

mama ju, said...

Salam CL.Aduh syahdunya..

Yem0805 said...

Salam CL,

Jemaah masih tak ramai lagi sebab di luar masjid masih lapang lagi..mungkin 2 minggu akan datang solat jumaat akan di penuhi jemaah haji.

Noor said...

Salam CL,

berpeluang mendengar khutbah Jumaat ketika disana.. terasa rugi tak faham sangat bahasa arab.. setakat dua tiga patah je yang reti.. tapi bila tengok kiri kanan orang pakat meleleh ayaq mata.. cheq pun terikut-ikut bersedey.. mengenangkan dosa2 yang telah dilakukan..

psstt ijoi, ari nie cheq cuti menoreh.. ujan lebat.. pokok getah basah.. heh heh.. wow, u speak omputeh lah.. cayalah..

CM ooo CM.. p manalah CM nie..

cikgu mas said...

Salam..

ramai pulak cari CM ni,Cm mabook tomato arr,

pada lifeis beautiful

kalau saudari pi rasai sendiri,insyaallah saudaripun nangis tersedu-sedu,tak perlu faham bahasa arab,umpama kita membaca Alquran,ayat2 tuhan pasti menyentuh hati kita yang paling dalam,selalunya zahir kita tak terucap,bila orang bertanya kita kenapa kita menangis???hanya kita yg tahu kenapa kita menangis,maaf bagi pihak ciklie,saya rasa cikliepun tak boleh jawab atas apa sebab imam tu menangis???ciklie takkan mampu memberi jawapan sebenar,imam tu sahaja merasakan kesyahduan yg meruntun yg sekaligus dirasai oleh semua jemaah..sesungguhnya mereka yg mempunyai hati yg lembut pasti akan mengalir airmata...

doa saya saudari lifeisbeautiful akan segera bersama menikmati kesyahduan khutbah,..insyaallah..

cikgu mas said...

salam

adik yuyee time semayang tak boleh main camera dik yerr,nanti batal semayang,adikkk ni!!!

ijoii
mana yer cm masak,cm letih sikit,ijoi speaking london tu,fuuuh bangga kami ni,nanti ijoii ajar kami yerr...

manzlie said...

salam life...
mungkin imam menghyati apa yang di beritahu tuh..

waslam

manzlie said...

salam ijoismart..

alhamdulilah...orang yang menangis sekrang insyalah "disana" meraka akan bergembira nanti..

waslam

Lady Aries Kajang said...

salam CL,
tengok gambar2 ur entry tak sabar rasanya nak ke sana untuk merasai perjalanan yang yang digambarkan. insyallah 17 nov akan tiba di sana. hati sebenarnya sudah di sana. rasa gementar pun ada, hendak menjadi tetamu Allah. memang macam tu ke perasaannya CL?

manzlie said...

salam kak zie...

ye lah...ramai ayng sayu tadi..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..


ye lah...


waslam

manzlie said...

salam mamaju..

memag syahdu rasanyer..


waslam

manzlie said...

salam ummihumaira..

semalam deap semua dah mula masuk ke kota makkah..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Leenoh...

insyalah..akan ku cuba buat yang terbaik untuk semua pembaca PDKM..

waslam

manzlie said...

salam yem...

insyalah...minggu depan sure ramai lagi lah..

waslam

safiudin dot com said...

salam sdr,

syukur, alhamdulillah..

tanyalah siapa2 yang dah pernah ke Makkah... (tak kiralah buat umrah atau haji..)

kalau dah pergi sekali pasti nak pergi lagi, lagi dan lagi...
(siapa sokong saya, angkat tangan sekarang....)

mengasyikkan, sahdu, sayu, indah, sedih, hina dan kerdil....

ps: masih tak puas menatap Kaabah...

safiudin dot com

manzlie said...

salam kak Noor..

amboi akak cuti motong gotah yer...

ok..selamat bercuti..

waslam

manzlie said...

salam lady aries kajang..

alhamdulilah...syukur pada allah swt yang saudari akan kesini semoga di permudahkan...memang lah camtuh..semua perasaan akan timbul bila nak kesini..Rumah Llah...jgn lah risau dik isnyalah takda apa apa yang akan berlaku..

waslam

manzlie said...

salam saudara saffiudin...

alhamdulilah....
SAYA SOKONG....

WASLAM

sdura said...

Assallamualaikum dan salam sejahtera buat saudara Manzlie,

Betapa indahnya gambaran Makkah waktu ini. bila berada di sana terutama didatarannya, hilang rasa panas apatah lagi bila menatap Kaabah.

manzlie said...

salam Sdura...

alhamdulilah..tenang bila menatap nyer..hilang rasa panas...

waslam

hajah zainab bt abdullah said...

salam azli,

tentulah sedih & syahdu...apatah lagi dia mengetahui segala makna dlm bacaannya.lagi pun imam tu seorang yg lembut jiwanya..bukan semua orang boleh menitiskan airmata, terutamanya hati2 yg keras..betul tak CL?

manzlie said...

salam Hajjah Zainab..


alhmdulilah..itu lah dia Imam Besar MH...

waslam

sal said...

salam cl

alhamdulilah...dapat tengok suasana kabah walau pun belum ke sana..

nak tanyalah en cl under tabung hj ke..

kalau nak buat umrah thn depan..mahan ke jika ikut syrikat en cl

berhajatnya..kalu Allah izinkan untuk menjadi tetamu Dia..Allahuu Akbar

manzlie said...

salam sal...

bukan lah..sya kerja sendirian disini..

waslam

lifeisbeautiful said...

Salam.

Ya saya faham bab mengapa menangis tuh,.
Faham sgt2 when it comes to that matters.
Maksud saya, berkenaan apa khutbah t'sebut.
itu sahaja. Terima kasih semua memberi pandangan.

Syukran.