MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 20 October 2009

" Seat A - Solat Asar Depan Kaabah.."

Lantai Kaabah yang di lekatkan Batu Marmar..kelihatan kain kiswah kaabah yang di ikat pada gelung besi tersebut. Permandangan dari bawah semasa duduk menunggu masuk waktu solat
Lihat lah aksi aksi para penduduk/pekerja di sekitar Makkah
Bismillah...Salam from Makkah...gambaran di atas menceritakan suasana ketika masuk waktu solat Asar di depan Kaabah yakni tempat solat yang paling depan sekali...terasa keharuman bau Kain Kiswah tuh masa aku duduk berhadapan di situ.juga terasa kelainan sungguh masa solat disitu amat menyentuh perasaan dan hati ini....tak kala menunggu masuk waktu solat aku telah menerima 2 sms kiriman dari saudara Rezeki( Tn Ismet) dan Himy pembaca blog PDKM ku yang budiman...alhamdulilah...syukran..waslam



53 comments:

Kassim Selamat said...

Salam Azlie,

Moga sihat sejahtera disana...Ameen!

Salwani said...

saya sempat solat Asar di dataran kaabah semasa buat umrah yang pertama selepas tiba di Mekah tahun lepas

manzlie said...

slam abg kassim..

alhamdulilah..sihat sejatera jugak pada abg kassim sekeluarga..

waslam

manzlie said...

salam Salwani..

alhamdulilah..satu pengalaman yang manis kan...syukur nikmat dari Nyer...

waslam

m.q said...

seronoknye
siap dapat seat A
first class tuuuu...

manzlie said...

salam m.q..

alhamdulilah...rerzeki yang di Beri Oleh Nyer...


waslam

ummi humaira said...

salam CL,
kalau ler ummi juga dpt menikmati suasana sebegini tenang masa berada di sana , alangkah bahagianya... doakan ler kami rakan2 blogger di sini sama yer .

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, barisan Utama.
Terima kasih.

Amin.

tq.

Kassim Selamat said...

hahaha...1st time dpt no. 1. Hari dlm sejarah tuu...

Masa buat umrah thn 2007, sy berpeluang sentuh kain kaabah...wangi sungguh! Mmg sukar nk merapati kaabah...lebih2 lagi yg berkerusi roda.

Alhamdulillah...dlm berhimpit-himpit dua jari sy dpt menyentuhnya.

Rahim said...

Salam CL,

CL duduk sebelah penjuru mana tu? Saya rasa antara rukun Syami dan rukun Yamani. Betul Tak?

Imran Paris said...

En Li....untungnya....nasib badan, jgn lupa doa2kan kami semua.

En Li, tumpang lalu ye.....Abg Kassim, 1 jari, 2 jari atau hanya dgn padangan pun bg saya sudah cukup selagi kita mendapat keredhaanNya. Saya kagum dgn Abg Kassim...cukup, cukup KAGUM. Kkdg malu dgn diri sendiri....benarlah kita dijadikan dlm keadaan yg berbeda...dipertemukan utk mempelajari dr 1 sama lain. Moga kita semua mendapat iktibar dr kecekalan Abg Kassim.

En Li, syukran, wassalam

Salwani said...

MasyaAllah saudara Kassim!

Tahniah. Makin saya baca blog CL, makin teringin nak pegang kaabah. Ustazah pernah cakap sunat letak kedua2 tapak tangan kat dinding kaabah dan pipi kat dinding kaabah. Orang lelaki sesenang je dapat nikmat tu.

Agaknya selain dari masa sebelum umrah, bila agaknya masa yang paling lengang di Mekah?

Jemaah Malaysia dah mula sampai di Madinah. Dalam 8 hari lagi sampai le mereka ke Mekah pula, ya CL!

My Life said...

alhamdulillah..alhamdulillah..
alhamdulillah..

mnasir said...

Salam CL.

Masih berkesempatan menunaikan solat fardhu betul2 dihadapan kaabah. Bertuah badan dan bershukur kerana ramai yang tak berkesempatan sebegini.

manzlie said...

salam Umi Humaira..

insyalah...

waslam

manzlie said...

salam Hilmy..

alhamdulilah...aminn


waslam

manzlie said...

salam Abg Kassim..

alhamdulilah..semoga abg mendapat keberktan dariNyer yang maha esa..isnyalah

waslam

manzlie said...

salam saudara Imran..

benar kata kta suadra tuh...alhamdulilah syukur nikmat..

waslam

manzlie said...

salam saudar Rahim...

alhamdulilah..pandai nyer saudara meneka yer...

syukran

waslam

manzlie said...

salam salwani...

selepas musim haji..yakni hujung tahun dan awal januari...

waslam

manzlie said...

salam My life..

alhamdulilah...

waslam

cikgu mas said...

Salam ciklie

Seat A...ditemani harum kain kiswah,,seat A tempat mereka yg terpilih,,,Alhamdulillah...izinkan CM berasa jelesss ,

Noor said...

Salam CL..

Alhamdulillah dapat lagi CL dok kat 'seat A' kan.. jeles cheq.. terbayang-bayang saat cheq dok raba2 kain kiswah tu, mencium haruman kiswah, meletak pipi didinding kaabah.. Subhanallah, rindu sungguh.

tak pa arr.. nanti CL tolong doakan 'akak' & the geng, dapat p mekah selalu..

psstt.. minggu depan, para jemaah M'sia dan jemaah negara lain dah mula masuk Mekah.. selamat sibuk semula..

p/s: aik!! tn ismet, rajin kirim doa arr.. kirim skit utk cheq ngan CM.. ngeh 3x

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, masa send sms tu tak terfikir pulak kat sana dah nk masuk waktu asar dan cl betul2 di depan kaabah.

Gambaran yg CL maksudkan itu adalah
Shaadharwaan merupakan binaan yang berbtk melengkung di bawah dinding Kaabah sampai ke lantai kaabah kecuali Hijir Ismail. Di atas Shaadharwaan inilah, jemaah berdiri sambil berdoa kepada ALLAH dengan merapatkan perut,dada , lengan dan muka mereka. Tujuan asal pembinaannya ialah untuk melindungi kaabah dari aliran air dan untuk mengikat tali kiswah pada gantungan yang berbentuk bulat yang terdapat padanya.Ia juga utk menghindarkan jemaah yang bertawaf dgn bergesel dgn kiswah dan dinding kaabah. Batu2 yang digunakan utk menutup Shaadharwaan ialah dari jenis marmar yang keras.

Sekadar perkongsian

manzlie said...

salam cikgu mas..

Seat A tuh pun tak dirancang..tetiba lalu dah ada tempat cheq p duduk jer lah amik kesempatan skg..nanti musim haji bagilah semula depa pelaung nohh..dtg jauh jauh sian depa semua..sya doakan semoga bakal bakal haji kita berpeluang lah nanti kucup hajarul aswad dan duduk berdoa dlam hijir ismail..insyalah..penuh dgn dugaan kalau ramai jemaah nanti..

waslam

manzlie said...

salam kak Noor..

insyalah nanti sya titipkan lagi doa buat semua akak aka ku and the Geng di mesia..jgn lah risau yer...

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

ye lah dah rezeki saudrakan .masa masuk jer sms tuh saya duk ralit duduk berdoa disitu tetapi jgn lah risau..taipa kali sya memasuki Haram pasti hp ku aktifkan Silent mode"..

terimaksih atas informasi yang dikongsikan bersama..

waslam

rezeki said...

salam cl,

tumpang lalu, memula nk minta no IP pada cl psl lama tak dgr sahabat kita sorang tu, apakhabarnya.

then kebetulan cl berada kat situ, dgn hati yg ikhlas mendoakan rasanya bukan utk cheq sahaja bahkan utk kita semua rakan PKDM.

TQVM pada cl. Hanya Allah swt yg dapat membalasnya.

psss ada org tu sepurnama tak boleh mkn nasi ngeh,ngeh,ngeh

Zie said...

Salam CL,

Beruntungnya cik lie! syukur alhamdulillah. Moga ada kekuatan untuk terus menghantar berita terkini buat kami. Buat semua jemaah haji, tambah pula haji yang pertama (untuk diri sendiri), buatlah yang terbaik, paling baik.. tiada gantinya.

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah...semoga mereka semua mendapt manafaat dari nyer..insyalah..mekasih atas dorongan dan ansihat tuan..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

ye lah rindu gak akt kawan kita tuh kan..

alhamdulilah..juga untuk semua kekwan kita di PDKM kan...semoga allah swt memberkati kita semua..insyalah

syukran

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Alhamdulillah, gambar ini yang CL share semalam tp blur sahaja. Masa tu juga AZ terima panggilan dari seseorang, ermmm tp tak dapat menjawab kerana sedang solat Isyak. Terasa pulak AZ keharuman bau kain kiswah tuhh.

Lie nak tahu kunjungan PDKM setakat 5.42 waktu mesia? udah 1.2k


p/s: wow, Tahniah KS jadi raja pecut hari ini

umiazuddin said...

Salaam..

MasyaAllah bertuahnya CL! Seat A+++ tuuu...alhamdulillah.

Terima kasih atas ingatan dan doa CL buat para pembaca PDKM semua. Kami juga mendoakan kesejahteraan CL di sana.

p/s : CL, kalau tak keberatan dan ada kesempatan, boleh tak CL cuba snap gambar semasa mereka nak tukar kain kiswah baru menjelang haji nanti? Saya dahului dengan ucapan terima kasih kepada CL yang budiman :)

VpeaceV

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Masya Allah baiknya habuan anta,alhamdulillah.syukran.

Hanis said...

salam,

abang...duit dlm tabung adik tak cukup lg nie....tp hati dah meruntun2 nak p sana...teringin nak dok seat A tu...

walaupon adik tak penah p sana...tp adik dpt bayangkan bau haruman kain kiswah tu...

shami2 said...

Salam..CL

Alhamdulillah..lagi dekat gambaq..di ambil..

Ya Allah, kasihMU
Buat ku tak jemu mengadu..
SayangMU buatku dibuai rasa rindu
RahmatMu buat ku bersyukur selalu
HidayahMU...
Buatku tak jemu mohon diampun dosa2nan lalu..
Memandang rumahMU..
Buat hatiku berlagu sayu..

p/s: CL tolong doakan moga abg mie sihat ..(BP dia naik lagi smlm..dh makan ubat)..

manzlie said...

salam kak shami...

insyalah..semoga abg mie cepat sembuh dari bp nyer tuh..kena pantang tuh kak..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..az kira rupanyer...hmmm mekasih yer

waslam

manzlie said...

salam leenoh..

alhamdulilah..rezeki dari Nyer yang esa. syukur sangat

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

sabr laer..kasi penuh dulu tabung tuh yer..isnyalah dapat lah nanti mai ke sini


waslam

manzlie said...

salam ummi azuddin...

alahai yang tu takdapat nak tolong sebab sya pun akan pergi menunaikan haji..insyaalah..

waslam

PINATBATE said...

Cik Lie..
berbagai nikmat Allah di dunia ini tapi nikmat Cik lie selalu dapat set A membuat kakpinat rasa cemburu...
ya Allah!permudahkanlah hambaMu ini..

safiudin dot com said...

salam sdr,

alhamdulillah, syukur dengan kekuatan yang ada sdr adalah penyambung apa yang berlaku disana (Makkah).

terima kasih...

umiazuddin said...

Salaam CL,
ohhh...depa tukar kain kiswah masa orang pi wuquf ek? oo patutla... ingatkan dalam 2,3 hari sebelum hari wuquf..heh

OK, saya doakan semoga CL mendapat haji yang mabrur dan dipermudahkan segala urusan. amin. :-)

VpeaceV

WAK said...

Salam buat manzlie...syukran...mudah2an diberikan kekuatan untuk terus memberikan info terbaik dari kota suci....mengingatkan saya pada ketika haji 2006...

Atikah said...

Salam...

Alhamdulillah... Allah sentiasa permudahkan perjalanan abg...

Bahagianya jika mendapat peluang cam abg nie... moga2 suatu hari nanti saya juga diberi peluang untuk mencium haruman haruman kain kiswah... Aminn..

kak As said...

salam,

smoga kita dapat menjadi tetamu Allah setiap tahun.

Hanis,
sabaqlah nak... nnt kita p sama sama.

manzlie said...

salam adik tikah....

insyalah nanti abg bagi adik cium kain kiswah tuh dgn harumannyer sekali..

waslam

manzlie said...

salam kak As..

alhamdulilah...kak mai dgn hanis la nanti yer..

wasalm

manzlie said...

salam saudara safiduin..

alhamdulilah...terimakasih atas komen anda tuh..

waslam

manzlie said...

salam wak..

meaksih atas doa dari saudra tuh..

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat..

jgn lah camtuh yer...insyalah nanti satu hari ada rezeki akak akan dtg kesini..

wasalam

manzlie said...

salam ummiazuddin..

terimakasih atas doa kak Ummi tuh..

syukran

waslam