MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 20 October 2009

"Musim Haji Tahun Lepas - Episod 4 = Tandas - tandas di Araffah..

Bismillah... ini lah dia gambaran keadaan tandas tandas yang telah di sediakan di setiap Maktab maktab di padang Arafah..agak boleh dikata kan teratur dan selesa jugak untuk kegunaan para jemaah jemaah yang menginap di tempat rehat mereka...kepada bakal bakal Jemaah yang akan datang ke sini nanti jangan lah risau...semuanyer telah tersedia untuk kegunaan kita nanti..insyalah...syukran..waslam


50 comments:

cikgu mas said...

Salam

gambaran realiti yg takkan dapat dimana-mana,wah sungguh hebat reporter sorang ni,good effort,teruskan usaha!!

mnasir said...

Salam CL

Jadi orang no 2 pun tak apa la. Sungguh mengagumkan. Boleh dibayangkan untuk pedoman dimusim haji nei.

PINATBATE said...

cukuplah jadi orang nombor tiga..

Ayah Zain said...

Salam CL,

tahun 1988 dulu, tandasnya pun ok dah. Toib, mumtaz

tajamkannuraniku said...

Salam perjuangan...syukran jazilan sekali lagi ..semua gambar2 dan info sentiasa membuatkan saya semakin rindu untuk ke sana..airmata begitu mudah mengalir laju...
mg Allah kurniakan tuan kekuatan dan kesabaran untuk berkidmat di musim haji ini...
Doakan saya dan suami menjadi tetamu Allah dalam masa terdekat...
Tahniah syabas sekali lagi..atas semua posting tuan..syukran jua..

ummi humaira said...

salam CL ..
Alhamdulillah semakin kemas dan tersusun..
masa ummi mjadi tetamu Allah dulu tak ler sehebat thn2 terkemudian nie yer .
agaknya dapat ler CL buat liputan untuk acara umrah lak slps habis liputan haji.

safiudin dot com said...

salam sdr,

panduan yang berguna untuk semua..

Gee said...

salam cl,

terima kasih. dapat akak jadikan panduan nanti.

Yem0805 said...

Salam,

Memang tandas ada di Araffah cuma hendaklah bersabar dan bertolak ansur sesama jemaah haji.

Ciklie dah 400 follower. Alhamdulilah

manzlie said...

saalm cikgu mas..

alhamdulilah....cuma berkongsi pengalaman semsa menunaikan Haji tahun lepas..insyalah semoga boleh dijadikan panduan buat bakal bakal haji nanti...

waslam

manzlie said...

salam M nasir..

alhamdulilah...syukur nikmat jadikan pedoman..

waslam

cikgu mas said...

salam

CM nk share ni,CM nk ucap tahniah ur follower dah pun 400 org,selamat dtg buat Haji Zaki..follower ke 400

manzlie said...

salam kak Pinat..

still top three kan....
taniah gak untuk kak pinat dan mnasir..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

mekasih atas info dari ayah tuh...

wslam

manzlie said...

salam kak gee..

semoga akak gembira lah hendkanye dgn entry sya nihh..

waslam

manzlie said...

salam tajamkannuraniku..

alhamdulilah...hanya sekadar pengalam di kongsi bersama..

mekasih atas komen mu ituh...

waslam

manzlie said...

salam Ummi Humaira..

insyalah nanti ada masa sya buatkan liputan umrah pula yer..

waslam

manzlie said...

salam yem..

ohh ye ker..kat pc saya tak kuar lah..sapakah gerangan yang ke 400 folower tuh..taniah dan terima kasih ats sokongan anda semua..

waslam

manzlie said...

salam saudra safiuddin..

alhamdulilah...tq..

waslam

manzlie said...

salam Haji Zaki...

taniah..follower sya yang ke 400...terima kasih atas sokongan anda dan semua Pembaca Blog PDKM nih..

syukran

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Entri ini sangat sesuai pada masanya kerana bakal Haji yang terpilih kini sedang bersiap-siap hendak bertolak ke sana.

Mereka yang membaca blog ini tentu mendapat banyak penduan dan faedahnya.

nazlinamohamed said...

Alhamdullillah...tandas di Arafah agak teratur walaupun kena que. Sebaliknya di Mina, tandasnya benar-benar mencabar kesabaran sehingga ada jemaah yg boleh hilang kewarasan (marah2 & sebagainya). Subhanallah, baru bertaubat di Arafah, tiba di Mina dah lain pulak citenye.

Sudahnya saya sekeluarga buat Nafal Awal.

Atikah said...

Salam,

Thanks... paparan nie sedikit sebanyak dapat membantu kami mengetahui keadaan di sana... tambah2 pada yang tak pernah menunaikan Haji cam saya nie... tersusun cantik tandasnya... tertib jemaah mengunakannya...

manzlie said...

salam leenoh...

alhamdulilah..semoga mereka mendapat manafaat sgnt paparan2 haji nih...

waslam

manzlie said...

salam adik tikah...

semoga adik bersemangat nanti untuk dtg kemari yer..insyalah


waslam

manzlie said...

salam saudari Nazlimamohamad..

memang betul tuh..tandas di mina memag menduga jiwa dan hati kita...subhanallah...


waslam

sdura said...

salam..bila agaknya dapat mengerjakan haji, tak sabar rasanya mcam dah dipanggil pangil. doakan saya Sdr manzlie

mama ju, said...

kakju baru masuk adalah 2,3 bulan.Sangat menarik!Boleh kakju dan suami jumpa kalau ke mekah?
Gambar yang cantek2 tu boleh kak 'pinjam ' masuk blog kakju?Gambar masjidilharam sangatlah mempesonakan dan mengimbau masa lalu.

manzlie said...

salam kak ju..

alhamdulilah..mekasih pad kak ju kerana sudi melayari blog sya ...amik jer lah kak..is ok..takda masalah..semua nih kan hak allah swt...kita hanja meminjam jer...kalau dtg mekah jagn lupa jumpa saya yer...insyalah

waslam

manzlie said...

salam sdura..

alhamdulilah..sya doakn semoga satu ahri nanti saudari akan brad disini mejadi Tetamu allah..insyalah

waslam

mama ju, said...

Ceritalah sikit pasal hotel ini.....Dengar cita beribu-ribu?Harga bilik yang sedang2 berapa ya,saja le nak tau.Mana tau ada rezeki lebih....

Ayah Zain said...

Salam CL,

Tahniah daripada AZ untuk Manzlie kerana pengunjung PDKM semelam mencatat 1,749 kunjungan. Musim-musim haji ini, tetamu Allah sangat-sangat memerlukan panduan dan sebagainya untuk mendapatkan haji mabrur. Lagi banyak info yang lie paparkan, lebih mudah mereka nanti, Insya Allah. Teruskan usaha murni LIe ini.

Doakan AZ bila Lie berada di Seat A yer.

p/s : Semoga Jemaah Haji yang telah berangkat ke Tanah suci semalam dipermudahkan ALlah segala-galanya sepanjang menjadi tetamu ALlah di sana. 3 penerbangan semalam yang dapat AZ ketahui.

rezeki said...

salam cl,

tandas yg terhad utk menampung jemaah yg ramai. di situlah kita dapat lihat kesabaran yg ada pada setiap individu.
sikap tolak ansur dan bertimbang rasa sgt penting .

ijoismart said...

Lama juga saya tak masuk blog CL. Terlalu ketinggalan. Rindu pada semua, tentulah pada CL, kemudian CM, AZ, Noor, ayah bonda dll

Babah Iman said...

Salam Cik Lie

Info-info ni memang sesuai untuk jemaah.

Semoga mereka bersabar dengan kerenah masing-masing.

Hj.Sabri said...

Lebih selesa sekarang,tak mcm tahun 2007 dulu,pagar zink ajer

cikgu mas said...

Salam ijoismart

..ijoi,long time no see yer... miss u too,noor sambil menoreh selalu teringatkan ijoi katanya,where did you go??jgn menghilang lagi yer!!!n3 CL meletop-letop sekarang ni..jgn ketinggalan..

saya cari kak TAj,mana dia???

Noor said...

As Salam CL,

membaca N3 kali nie, mengimbau kenangan lama.. dok beratur menunggu giliran.. semua harus dilakukan dengan pantas dan ala kadar je.. kalu nak mandi kena mandi ala2 P Ramlee.. celup jari dalam ayaq pas tu tenyeh2 mata.. emmm.. dengaq kata tn ismet selalu mandi cam nie..

ngeh ngeh ngeh..

ala la ijoi.. p manalah cheq oii, lama sungguh tak dengaq crita.. kalu bz kije tak pa arr.. skali skala mai lawat kami semua tau.. bukan saja cheq yang ghindu.. CM pun sama, sampai naik 'cengkung' dok ingat kat ijoi.. heh heh

kak As said...

salam,

berada di Arafah merupakan rukun haji.

tujuan adalah untuk beribadat.
memohon ampun dan redha Allah.
segala dosa akan diampunkan.
bersih dan suci seperti bayi baru dilahirkan.

jangan leka membuang masa dengan berbual dan makan.
kita munkin hanya sekali saja berpeluang wuquf di Arafah.

Allah menguji kita dengan berbagai kesusahan. bersabarlah....
pasti kita akan merasa nikmat jika kita berjaya mengawal perasaan kita.

selamat menunaikan ibadat haji pada semua bakal2 haji 1430

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah dapat tgok gambar..selalu org citer puas membayangkannya..camner bila buat haji nanti...

p/s; Abg mie tu mcam mana nak pntg..pantg jumpa ada larr..tu yg geram...bagai ubat, petua dia tau..saja jarrr..

along said...

CL...DOAKAN KAMI YE..IRUAN & FUZRAHANER SMOGA CEPAT DIKURNIAKAN ZURIAT SEBAGAI PENGGANTI PERJUANGAN KAMI DI DUNIA INI..

manzlie said...

salam along..

insyaalah nanti sya titipkan doa suadra tuh di depan multazam..

waslam

manzlie said...

salam Hj Sabri..

alhamdulilah ada peningkatan skg keadaannyer.

waslam

manzlie said...

salam ijoi..

wahh lama dia menghilang diri , kami semua ghinduuu lah pada ijoi...


waslam

manzlie said...

salam kak Noor..

alhamdulilah...penuh kesabaran..tapi takda lah cheq mandi cam cerita p ramlee uth..hehheeh

waslam

manzlie said...

salam kak As...

benar kat mu ituh kak as,
ini lah masanyer untuk kita gunakan dan rebut peluang yang dtg dalam setahun...

waslam

manzlie said...

salam shami 2..

alhamdulilah..tapi kak abg mie tuh kena gak pantang....bahaya kalau tak pantang..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

alhamdulilah dan terima kasih kerana sudi lah az duk kira pengunjung sya nih..
yup mak dan ayah pijal pun dah smapai tadi..mereka berada di Madinah laa nih..

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

memag memerlukan kesabaran dalam menunngu time untuk menggunakan tandas tandas nih..


waslam

manzlie said...

salam babah Iman..


alhamdulilah....


waslm