MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 21 October 2009

"Musim Haji Tahun Lepas - Episod 5 = Berjalan ke Bukit Araffah..

" Ini lah dia jalan utama keluar dari Maktab maktab jemaah untuk pergi ke bukit Arafah yakni ke Jabal Rahmmah....
Bismillah......salam from Makkah...jalan utama ini adalah jalan terus ke Bukit arafah , ada jemaah yang mahu berdoa di tengah panas di atas bukit Arafah ( Jabal Rahmmah) dah ada yang berdoa di Maktab masing masing....alhamdulilah...setiap bahu jalan terdapat beberapa orang menjual makanan dan minuman untuk jemaah jemaah yang lalu lalang disitu....dan jangan terperanjat di hujung perjalanan ada beberapa van dan kereta sudah menyediakan bekalan makanan ( sudah dibungkus dalam bekas) percuma untuk para jemaah jemaah di situ..alhamdulilah..syukur pada Allah swt kepada penderma penderma tersebut semoga di berkati oleh Mu Ya Allah. kepada bakal bakal Haji nanti jangan lah risau tentang bagaimana nak cari makanan dan minuman semuanyer sudah tersedia disini..insyalah....syukran..waslam

37 comments:

Zie said...

alhamdulillah

cikgu mas said...

Salam ciklie

Cikgu rasa bertuah dapat tengok suasana ni.Alhamdulillah segala yg dipaparkan kelihatan menyennangkan hati jemaah haji...insyaallah kita doakan yg terbaik untuk jemaah semua..

Zie said...

Salam Ciklie,
Alhamdulillah, terima kasih atas usahamu ini. Nostalgia masa di Arafah.. masanya bermula gelincir matahari hingga maghrib.. betul ker? Saya pergi tak banyak ilmu, rugi rasanya.. moga Allah beri rezeki, kesihatan, masa dan kelapangan untuk berada di Arafah lagi.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Kenangan mengerjakan haji 5 tahun lalu kembali lagi. Pengalaman selama 49 hari yang tak terucap dgn kata2...semuga diberi rezeki dan dipanjangkan umur untuk kesana lagi...insyaallah. Saya menyimpan harapan untuk kesana setiap tahun walaupun tak sama macam CL yg dapat berada disana setiap hari....betul cakap Hanis, jelouslah...tapi kan itu semua ketentuan Allah semata-mata. Jelous pada yang baik tak pe kan CL.

Imran Paris said...

En Li....tetamu2 Allah utk musim haji tahun ini dah mula bersedia utk berlepas ke tanah suci. Kami yg tidak berkesempatan tahun ini, turut sama berasa teruja....lebih2 lagi bila tgk gamar2 yg dipaparkan. Saya nak sgt menulis pengalaman haji...tp belum berkesempatan...dan hanya 4,5 keping gambar diambil sepanjang 37 berada di sana tempohari. InsyaAllah akan saya catatkan juga esok2 nanti. Pengalaman serta pengajaran yg saya pohon pd Allah swt utk saya diberikan kemudahan berkongsi bersama....insyaAllah di makbulkan.

Syukran wassalam :-)

rafidi said...

Salam t/haji ,semlm jemaah aji msia dh mula berangkat ketnh suci . Labaikallahumalabaik.Aduhai..hati getaran rindu memijak bumi haram bagai tak tertanggung lagi.Ya Allah permudahkanlah rezeki dan urusan kami agar dpt bersujud di rumahMu yg tua itu. Amin.

MohdArshad said...

Salam...Hj Li..Padang Arafah dan jabal Rahmah..

manzlie said...

salam mohd arshad..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu...

insyalah..doakan semoga semua bakal bakal haji kita diberi kesihatan dan kekeutan dalam menepuh dugaan ini...

waslam

manzlie said...

salam imran..

alhamdulilah...kenangan yang manis untuk dikongsikan bersama kita..inysalah...

walam

manzlie said...

salam rafidi..

alahamdulilah....semoga mereka beoleh haji yang mabrur..insyalah

waslam

mnasir said...

Salam CL.

Berbahagialah hamba2 Allah yang menjamu atau memberi makan kepada jemaah2 yang berada disitu dengan percuma. Allah akan sentiasa melipat gandakan rezeki yang mereka berikan kepada jemaah lain yang dilakukan hanya kerana Allah S.W.T.

manzlie said...

salam UmmuAdam..

alhamdulilah...takpa ..tak kisah..hehheh

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

insyalah semoga allah swt memebrkati usaha mereka tuh..

waslam

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
hilmyiskandar said...

Salam.
Alhamdulillah, rezeki pemberian ALLAH.

Amin.

tq.

Atikah said...

Salam...

Alhamdulillah.... murah rezeki jemaah di sana... sentiasa ada yng bermurah hati memberi sedekah... Ganjaran pahala yang besar menanti mereka yang membuat kebaikan dan kebajikan d jalan Allah...

ijoismart said...

Ramainya peminat blog CL. Memang ramai yg suka dengan info menarik berbanding dgn seorang dua yang kritik. Tp percayalah CL sy, CM, Noor, Kak As dll tersangat2 suka dgn maklumat sebegini. Teruskanlah usahamu. Dlm hati ini, rasa dh tak sabar lagi utk ke sana selepas menatapi gambar2 dlm blog ni.

hu hu hu ...rupa2nya ada juga ya yg ingatkan sy. Sy taklah keseorangan.

shami2 said...

Salam CL..

Mlm ni jiran sya akn turun dari rumahnya jam 11 mlm...iaitu
Kak Som & Abg Khairi..insyallah..
sya pesan kt kak som kalau ada masa pilah jumpa sahabat baik sya di hotel tu...bla..bla..bla

Pada yg bersedekah disana..pastilah besar ganjaran pahalanya...kebesaran Allah buat hamba2nya..jua

Panggilan haji..
telah tiba lagi..
Menunaikan ibadah panggilan Baitullah...
Tanah suci makkah ya mukaramah..

p/s: time gurau:
CM, kak Noor ada dak lagu sempena bulan haji ni...mai kita nasyid sama-sama..seronok rasa..

Nani said...

salam...
bertuah saudara dpt menatap kaabah depan mata hari-hari...bila agaknya saya dpt pergi lagi ke sana...rindu rasanya...

manzlie said...

salam nani..

insylah nanti adalah rezeki nani kesini..doa dan berusah lah..pasti allah swt makbulkan..

waslam

manzlie said...

salam kak shami..

alhamdulilah syukur nikmat...
ok sya tunggu tau kak shom and abg khairy dtg sini...

waslam

manzlie said...

salam ijoi..

alhmdulilah..semua org syangkan ijoi jugak tau...jgn risau..we like family already...

mana taj ..lama tak dengar berita ..?

waslam

manzlie said...

salam dik tikah..

alhamdulilah..semoga allah shaja yang dapt membalasnyer..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

alhamdulilah...rezeki jugak dtg darinyer...insyalah..

waslam

mama ju, said...

Cik lie, tak nak cita pasal pertanyaan semalam ke?tu, pasal hotel safwah....bye

manzlie said...

salam mamaju...

oh nak tau harga hotl bilik sya ker...hmmm 10 hari between 55k ke 75k sekrang peak period..mahallah...kalau harga biasa sr600 ke sr3000 semalam..ok tak?

waslam

norsidah said...

Salam CL,
Salam pengenalan pada CL dan kawan2diPDKM,akak telah lama mngikuti blog ini, tapi tak berkesempatan nak komen, tapi kali ini akak teringin nak berkenalan dengan kawan2 di PDKM. Terima kasih pada CL yang bersungguh2 membina blog ini demi memberi gambaran dan keadaan di Mekah dari masa ke masa.Masa akak menunaikan haji pada tahun lepas, akak tak berkesempatan untuk menaiki Jabbal Rahmah kerana kesihatan tak mengizinkan,akak rasa serono0k sangat dengan adanya blog CL ini dapat juga akak melepaskan rindu pada Masjidil Haram, terima kasih CL, semoga pengenalan ini bpanjangan bersama kawan2 yang telah lama mengunjungi blog ini.

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Insya Allah kalau diizinkan Allah tahun depan Pak Ngah pi.

Yem0805 said...

Salam,

Masa inilah semasa masuk waktu wukuf segala doa di makbulkan oleh Allah ..insyallah ramai yg mengeluarkan airmata di bukit araffah penuh syahdu..

rezeki said...

salam cl,

itulah kelebihan arafah. bumi yg berpenghuni setahun sekali sahaja.
namun keberkatan dan kenikmatannya ditagih oleh para jemaah haji.

alhamdulillah

m.q said...

alhamdulillah
seronok rasanya melihat jemaah2 haji yg bertolak baru2 ni

manzlie said...

salam kak Norshidah..

alhamdulilah..terima aksih kerana sudi melayari blog sya...seronok rasanyer bila mendapat tahu akak amat gembira melihat lihat gambar 2 didalam blog ni...semoga akak tidak merasa kesaorang bila mengjenguk blog ku ini..

cm dah ada ahli baru nih...apa macam presiden GPK, daftar lah akak kita nih..?

waslam

manzlie said...

salam Pak Ngah..

alhmdulilah...insyalah emoga kita boleh bertemu annti..

waslam

manzlie said...

salam Yem..

yup masa ini lah semua jemaah memohon keampunan pada yang Esa...insyalah di perkenankan

waslam

manzlie said...

salam Rezeki...


benar kata saudara tuh..semua menagih keamponan pada yang Esa..

waslam

manzlie said...

salam m.q..

terasa teruja kan..

waslam