MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 15 October 2009

"Jam 10.00 pagi tadi..."

Bismillah...beginilah keadaan Masjdil Haram pada waktu jam 10.oopagi sebentar tadi...agak tenang dan syahdu ketika melihat jemaah jemah yang begitu tenang melakukan tawaf...alhamdulilah...hmm rasa rasa nyer saya nampak saudari Ummiwafa lah tuhh ada disana...
Cuaca yang agak panas terik 44c, masih tidak melemahkan semangat mereka untuk melakukan Tawaf .alhamdulilah...syukran..waslam


35 comments:

IBAN MUSLIM said...

Salam

Demi mengejar ganjaran drpd-Nya....cuaca bukan penghalang....

Noor said...

As Salam CL,

walaupun panas terik, tapi kalu tawaf waktu nie kita akan terasa hembusan angin yang sejuk.. tambah2 kalu duduk dalam hijir ismail.. dan dikala ini juga orang berkurangan sikit kalu dalam musim2 umrah.. tapi kalu dalam musim haji.. panas terik pun tetap melimpah ruah jemaah yang bertawaf.. Alhamdullilah, semua nya mengejar ganjaran dari Allah..

manzlie said...

salam iban...

alhamdulilah.....benar tuh..


wasalam

manzlie said...

salam kak Noor..

semoga mereka semua mendapt keberktan dari yang maha esa..inysalah

waslam

safiudin dot com said...

salam sdr,

ya... kena bersyukur walau apa jua yang berlaku..

manzlie said...

salam safiuddin..


alhamdulilah...

ummi humaira said...

ganjaran pahala dikejar walau cuaca terik membahang .. begitu lah nikmat berada di tanah suci hanya org disana dpt merasa nya..masyaAllah ..

shami2 said...

Salam CL...

Putih nampak dipandangan jauh alhamdulillah..ya Ilahi..
Panas hnya.. cuaca matahari..
Tuan punya diri tentu boleh rasa sendiri..
Siapa yang memberi tentulah ya Ilahi...
Sambutlah dengan penuh rasa rendah diri
Ada hikmah dn hidayah dari NYA..pasti

Wahai Allah Tuhanku yang Maha Esa
Lembayung kasihMU nikmat dirasa
Dikejauhan ini aku hanya mampu berdoa...
Moga amanah diberikan mampu dilaksana.dengan sempurna..
Kekurangan yang ada mohon diampun segala dosa...
Sejahtera hidup sampai keakhirnya..

Jumaat malam berkunjung lagi
Membawa rahmat dan keberkatan dariMu Ilahi..
Wahai sahabat ku Cik Lie yg baik budi lagi dihormati...
Mohon dipanjatkan lagi doa2 yang cukup bermakna buat kami yang jauh ni....

Ya Allah sesungguhnya kami berlindung kepadaMU
dr perasaan sedih dan susah
dr kemalasan, sifat bakhil serta ketakutan,
Sesungguhnya kami berlindung kpdMu dr beratnya beban hutang dan juga kekerasan para pemimpin..

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kpdMu ditetapkan iman yg sempurna..
Kurniakanlah sebenar2nya iman dan keyakinan, serta lidah kami yg sentiasa menyebut2 namaMU
Jadikanlah hati2 kami khusyuk dan taubat kami sebenar2nya taubat sebelum kami mati,
kurniakanlan kepada kami kelapangan ketika menghadapi ajal dan maut..
kurniakanlah kemenangan kepada kami dgn beroleh syurga firdausMU..
Jauhkanlah kami dari azab api nerakaMu....
Akhirilah kehidupan kami dengan kesudahan yang baik jgan sekali kau akhiri kehidupan kami dengan kesudahan yang tidak baik...
Kau terimalah segala doa2 dan hajat2 kami yg baik..
pimpinlahlah kami dengan..pimpinan al Quran..
fahamkanlah kami dengan kefahaman Al quran...
Selawat dan salam buat junjungan besar baginda Rasulullah..keluarga baginda dan para sahabatnya...amin..

cikgu mas said...

Salam ciklie..

Walaupun panas kesempatan yg ada pasti takkan dilepaskan...

hmm nampak sis Ummi Wafa kat situ yer.sis Ummi kan tinggal di Saudi jugakkan..tapi kalau ciklie nampak Cikgu Mas ciklie kena gosok mata banyak kali,hehehe..

Ayah Zain said...

Salam CL,

Selamat bertemu kembali CL di alam maya selepas beberapa hari tiada di di rumah. Tenang sungguh melihat MH sebegitu rupa, terasa ke hati yang syahdu ini. Moga dapat ke sana melepaskan rindu ini tetapi entah bila lagi.

shami2 said...

Salam CL..

tumpang..lalu nak bergurau jap ngan CM

CM..kalau CL nampak CM kat sana..cepat2 bagitau bng Samad....hehehehehh...cuba teka apa ....jadiknya....tentu bagi bilik free kt CM..tetamu terhormat dia kan...ngeh..ngeh..ngeh

manzlie said...

salam ummiHumaira..

alahamdulilah...


wslam

manzlie said...

salam shami2..

aduhh syhaduunyer madah akak tuh...menusuk jiwa dan raga...
terasa keinsafan diri nhh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

bak kata akak shami tuh..kalau nampak cm maknanyer dia p jumpa bang smadnyer lah tuh..heheheh


waslam

manzlie said...

salam ayh zainn...

insyallah satu hari az akan kwe sini jua..

waslam

Abu Uwais said...

assalamualaikum ya ahli PDKM kalau dah mengadap baitullahi syarif depan batang hidung mcm tu, panas pun dah tak rasa CL.

hilmyiskandar said...

Salam.

Aman + Tenteram + Damai + Nyaman. Cuaca bukan halangan sebenarnya dipermudahkan untuk Tetamu Allah. Memang rindu suasana sedemikian.

Amin.

tq.

chuah seng hua said...

salam CL,

Panas bukan penghalang untuk beribadat. Moga ganjaran berlipat ganda menanti disana kelak. Dari tingkat atas rasa macam tak sanggup nak tawaf, bila tawaf tak terasa pun kepanasannya.. Alhamdulillah.

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Alhamdulillah komen yang saya nak beri semua dah ada. Komen saya lebih kurang sama dgn hilmyiskandar...menatap gambar yg sdra azli paparkan dlm entri kali ini...semua perasaan ada di situ...Tak pernah jemu....Amin.

manzlie said...

salam rosli..

alahamdulilah...bagaimana dgn saudara khairuddin kita tuh..?

waslam

manzlie said...

salam hi,y...

alhamdulilah syukur nikmatnyer..

waslam

manzlie said...

salam abu uwais..

bnar kata saudra tuh..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam chua seng hua..

alhamdulilah..benr kata kta suadra tuh...

waslam

rezeki said...

salam cl,

menjelang musim haji, rasanya cuaca dan suhu dah mula turun sikit.

tapi panas di kota Makkah adalah nikmat sebenarnya

rosli said...

Sdra Azli,

Khairuddin yang mana ? Saya pun dah lupa,

manzlie said...

salam rosli..

maaf bukan saudara lah sya terslah taip...untuk saudra Rezeki sebnarnyer...mohon maaf yer..

waslam

manzlie said...

slam sadra Rezeki...

alhamdulilah..walaupun cuaca disni 44c tpi kami tak terasa pun bahang kepanasanyer...

saudara maaf...camner kaeadaan saudra khairuddin..?

waslam

naiz said...

semoga satu hari diriku kesana. satu tekad utk kesana. terima kasih share all this.

manzlie said...

salam naiz...

insyalah sya doakn semoga allah set makbulkan doa mu ith..

syukran

wlam

Yem0805 said...

Salam,

Walau bagaimana panas pun bila tawaf di Kaabah rasa sejuk aja..

manzlie said...

salam yem...

itu lah kebesaran Baitullah....


waslam

nazlinamohamed said...

Alhamdullillah, semenjak dari mula Nabi Ibrahim a.s membina Kaabah bersama anaknya Nabi Ismail a.s, manusia tidak putus-putus melakukan tawaf (non-stop 24/7), hatta pd zaman jahilliyah. dari segi geografi, Kaabah terletak di tengah2 pusat bumi. Di situ ada rahsia Allah s.wt. Jika di bumi ada baitullah, betul2 tegak lurus di atas Kaabah, ada Baitulmakmur di mana malaikat melakukan tawaf tanpa henti. Beruntunglah orang yang bertawaf krn dia juga sebenarnya bertawaf bersama malaikat2.
Allah Huakbar, Subhanallah, Alhamdullillah.

Ummi Wafa (UW) said...

Salam Cik Lie,

Wahhh, tajam tul mata CL nampak UW tgh tawaf wida' :D mmg waktu nie laa semlm kami buat tawaf wida' sblm pulang ke Yanbo'.

Hanya mata yang menyaksikan terik mentari tapi yang sebenarnya sejuk dan nyaman. Marmar di sekeliling dataran pun sejuk berbanding di dataran luar yang terasa kepanasannya. Anak kecil seusia 2tahun pun boleh bertahan ketika tawaf sunat jam 2.00ptg. Hanya jam yg membezakan waktu tapi suasana tetap sama. Subhanallah. Sungguh indah ciptaanMu. Ya Allah, rindunya saat itu.

Wassalam

manzlie said...

salam Ummi wafa..

alhamdulilah...semoga semoga ummi mendapat keberktana dariNyer yang ,maha Esa...Insyaalah..

p/s: Saya teropong dari pandangan biilik tuh..heheheh dan mekasih nohh bagi cili kering tuh..


waslam

manzlie said...

salam NazlinaMohamaad..


alhamdulilah ..benar kata kta suadarai tuh..meeka semua bertawaf bersam sama dengan malaikat seklai...


waslam