MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 2 October 2009

" Solat Jumaat tadi..."

Keadaan suasana di Masjidil Haram yang agak lengang sikit ketika masuk waktu solat Jumaat....
Hari ni baru lah kami nampak agak lengang suasana Solat Jumaat tadi...kebanyakan jemaah tadi terdiri dari penduduk serta peniaga peniaga di sekitar Majidil Haram nih...mungkin ramai jemaah dari luar sudah pun pulang ke negara masing masing..insyalah selepas abis jer Syawal nanti kemasukan Jemaah Haji akan bermula....

45 comments:

Ummi Wafa (UW) said...

Salam CL,
Agaknya visa untuk buat umrah sudah ditutup oleh kerajaan Saudi ker?

Harap2 off asben hujung minggu nie dapat ke Haramain lagi untuk umrah yang seterusnya.

Wassalam

IBAN MUSLIM said...

Bila agaknyer berpeluang bersolat di Masjidil Haram...Rindu rasanya...

manzlie said...

salam UmmiWafa..

Alhamdulilah....

wasalm

manzlie said...

salam Iban MUslim...

insyalah nanti satu ahri adalah rezeki hendaknyer..

wslam

cikgu mas said...

Salam ciklie

mungkin ciklie di hotel pun dah tak sesibuk mana kot??bila jemaah makin berkurangan....hmmmm patut arrr!!!!baru cikgu ni faham nape lah dia aktif betul skrg ni,hehehehe

ciklie ooi

anak cina makan penggat
sendiri mahu ingat, ngeh,ngeh,ngeh..

manzlie said...

salam cikgu mas..

noti aar....skag ada 150 bilik guest menginap nih...mana ada free ..busy gak lah...

Anak cina makan Pengat
memag skg cheq Penattt..

waslam

naniimram said...

Salam Cik Lie,
Semakin menjengah blog PDKM ni, semakin tak tertahan rindu nak ke Haram. Cik Lie tolonglah doakan di Multazam saya dan suami terpilih menjadi tetamu Allah tahun ni. setakat ni masih dalam senarai menunggu...
Terima kasih banyak...

Ustaz Nazmi said...

Semakin berkobar-kobar menyimpan duit...Moga hajat untuk menunaikan haji akan kesampaian...

PINATBATE said...

Seronoknya....

Cik Amy Sensei said...

salam..

moga diberkati Allah selalu..

manzlie said...

salam kak Pinat..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam Ustaz Nazmi...

insyalah..semoga allah swt murahkan rezeki ustaz nazmi dan beroleh sampai ke sini nanti doa sya..

waslam

manzlie said...

salam Naniimran

insyalah..semoga berjya dan smapai jua kesini nanti..

waslam

normala said...

Salam CL,

Keadaan nmpak lengang sgt. Untung CL dapat berdoa di tempat2 yg mustajab tu. Akak harap CL sudi doakan anak akak Ct Maryam yg akan duk exam PMR nya bermula 7-13 Okt ni.

O iye cantik bilik baru CL tu.

yuyee cap limau said...

salam CL..
oo kiranyer skrng dah tak ramaila jemaah??kiranya tunggu jemaah haji la pulak kan..taim tu msti ramai jemaah haji,msti CL bz je..


amboi CM
siap berpantun lagi..
besnyer dapat makan pengat..
pengat pisang saya suka..hehe

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Daftar pun sudah.
Duit pun cukup dah.
Teringin sangat nak ke Makkah.
Nak sampai giliran bukanlah mudah.
Nakkan Haji mabrur bukan boleh redah.
Potong "Q" bukanlah ibadah.
Usaha dengan baik barulah ibadah.

Tak dak keja saja aku bermadah.
Dalam blog Pengalaman Di Kota Makkah.
Sampai di sini madah pun sudah.

hayati said...

salam CL..

lama saya tak tgk berblog..rindu kat haram..ada tak tip2 utk mudah ke hajar aswad..ada kwn bgtau ms dia 'q' utk ke sana ada org offer jd agen utk than tolakan org lain..boleh CL ceritakan sikit..

nk mintk tolong CL tolong doakan saya terang hati. tgh belajar ni..cepat lupe je apa yang dh belajar. dan dijauh dr sikap buruk dan menjd hamba yg bersyukur..

t. kasih bebanyak.

manzlie said...

salam kak mala..
insyalah akan sya doakn nanti..

waslam

manzlie said...

salam Leenoh..

alahamdulilah..wahh pandai sunnguh dia bermadah...insyaaaaalah adalah rezeki tuh nanti..

waslam

manzlie said...

salam yuyee..

kamu nih.., ingat pengat pisan glak dia heheheh

walsam

manzlie said...

salam hayati...

insyalah akan sya doakan yer...
ohh ituh ada agen cari duit lebih tuh...depa mintak pas tolong cium hajar aswad tau..hati hati,,,
ada jemmah kena bayar 3-400 riysal tau..bahaya

waslam

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

Bz sangat semalam, tak sempat nak komen, just tengok n baca jer n3 ih.

Pagi ni buka PDKM tengok MH, rindunya hati. Cara Lie amik gambar pun hebat terasa kelengangan MH tuh. Namun Lie mudahlah g cium HA kan?

tak pernah dengar pulak kena bayar sr3-400 nak cium HA tuh. Macam2 yer orang nak kaya cepat yerk.

Noor said...

As Salam CL..

waktu sebeginilah harus direbut peluang.. peluang berehat setelah penat bekerja.. peluang untuk lebih banyak 'merayu' pada Yang Esa.. peluang untuk bertawaf sunat dengan keadaan yang selesa.. peluang untuk mengucup Hajarul Aswad sepuas-puas nya.. peluang untuk berdoa dlm hijir ismail.. berderet-deret peluang yang boleh dikecapi oleh CL.. uwaaaa.. cheq jeles gaban nih..

psst.. bertambah semangat menoreh nih..

NGINAP SRENGENGE said...

assalamualaikom,

Bila ayahanda dah sampai ke tanahair,rasa rindu pada Kaabah cukup mendalam.Tak tau apa nak dikata.Aduhai Allah jemputlah aku lagi untuk ke Makkah.

Terimakasih azli di atas layanan kepada ayah dan mak semasa di sana.Dalam kesibukan bertugas azli masih dapat mencari ruang bersama ayah dan mak.Hanya Allah saja yang dapat membalasnya.

Wassalam

cikgu mas said...

salam

Az meh cikgu nk share cerita,cikgu pi mekah thn lepas ,Cm dapat cium hajarulaswad 2kali,sekali atas usaha saya sendiri jam 2 pagi,sekali lagi dibantu oleh 2 lelaki indonesia,pas bantu mereka nak SR50.saya tak pernah sangka kena bayar,kebetulan saya hanya bawa SR20,saya pun beri pada 2 mas joko tu,so pada bakal jemaah dkt dataran kaabah ada lelaki indonesia yg menawar khidmat membantu cium hajarulaswad,tapi org pompuan tak eloklah,sebab mereka akan tolak-tolak tubuh kita,ada seperi memeluk dr belakang...nak dapat yg sunat dosa pulak yg kita dapat....huh sekadar pengajaran...kerana terlalu teruja nk cium hajarulaswad saya tersilap....

noor cikgu nk buat part time menoreh boleh tak???nk ikut noor pi makkah nanti,,,

manzlie said...

salam cikgu mas...

laa dia pun kena dgn mas joko gak...patuut lah nama mas joko melekat kat dia heheheheeh
lain kali jgn di bayar sindikit tuh...depa semua tuh suka amik kesmepatan kat jemaah mesia..sebab jemaah dari mnegara lain takakan layan dan bayar

waslam

manzlie said...

salam ayahanda..

alahmadulilah ayah dan selamat sampai di sik kedah..semoa ayah sihat hendaknyer..insyalah nanti ada rezeki saya doakn semoga aayah dan mak smapai lagi kesini...

syukran

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

memang sini ada sindekit nak p[oww jemaah mesia yang nak cium hajar aswad...harapa mereka tak terpedaya...ada tuh kena bayar smapi 5oorm..mahal giler kan...


qwaslam

manzlie said...

salam kak Noor..

benar kta kakak tuh..skg lah amsanyer nak rebut semua peluang tuh..abis syawal nih..mausk balik lah lagi jemaah for Haji nihh...
syukran for the ingatan dan pesanan tuh...

waslam

rosli said...

Salam srda Azli dan rakan2,

Sdra Azli saya mintak laluan nak bagi pandangan kpd Hayati, yg pntg kita kena mintak doa dr skrg kalau nak kucup Hajarul Aswad tu, musim umrah agak mudah sikit, klu musim haji saya sendiri tidak ada pengalaman, tp sentiasa sesak. Semua ikut rezki dan doa masing2. Saya percaya sdra Azli boleh bagi komen lebih detail.

Tahun lepas masa saya dapat kucup Hajarul Aswad antara waktu zohor nak masuk asar...saya dapati ada barisan...dekat2 45 minit berbaris, syukur.

Kawan2 sebilik saya ada yang kucup melalui khidmat 3 mas joko spt yang CM kata tadi, ada yang kena bayar sr 20 dan ada yang kena sr 100 dan ada yang bayar SR 200 dan ada yang kena bayar SR 400. Hebat khidmat dan 'sindiket' tersebut sampaikan depan Kaabah pun ada perkara tersebut. Salah sorang mutawif agensi umrah yg saya ikut juga menasihatkan kami agar tidak menceritakan perihal aktiviti 'tidak sihat' di Masjidil Haram ini takut orang ramai salah faham dan akan membuat telahan yang negatif. Khidmat tersebut tidak ada paksa...tepuk dada tanya selera. Saya sgt yakin pada doa dan permohonan kita , InsyaAllah semua akan dipermudahkan
Ramai mutawwif menasihat kami kata mereka kucup Hajarul Aswad sunat tetapi bertolak2 dan menyiku orang jadi berdosa, apapun pun saya doakan Hayati akan berjaya kucup Hajarul Aswad satu hari nanti. Sentiasa simpan dalam hati dan jgn putus berdoa. Amin.

juk said...

Salam Che Li,

jemput jadi follower blog saya pula? Saya dah jadi follower blog che li sbb pos2 u best2 belaka. TQ.

cikgu zuki

zukidin.blogspot.com

shami2 said...

salam CL

Terima kasih ...sbb gmbr dh kuar hehehh itulah setiap hari yg dok tak sabr2 nk msk PDKM..hehehh
Namun berita tuan tanah jga sama ptgnya...betui kan kak Noor

Tumpang lalu..CL
kak Noor...betui..betui..betui..cepat smgat noreh tu dibuat..sbb bulan Nov..n Dis musim hujan...depar kata noreh wktu mlm pkul 1 pgi..susu gotah byk kuar...
da tgok kat kg akak sya kt guar napai deper buat camtu...

tpikan kak Noor kalu yer noreh waktu tukan jgan lupa bwa kain telekung kut yer penat..solat tahjuj dulu...kan..kan..kan
jgan sampai kecoh satu kg dah ler kan.....hehehheh

Ayahanda betui dak cheq habaq nihh...cheq tgok jer ...(ketaq jugak tak pernah usha ayahanda...)
kut ok bole singgah kt sik...bla otw balik jitra....sssssh)

manzlie said...

salam saudara rosli..

benar kata suadra tuh..BERDOA adalah ubat yang paling mujarab untuk kita mendapt impian atau keinganan kita ..lebih lebih lagi pada perkara ayng baik dan suci...berdoa lah panda Nyer yang maha esa nercaya aku akan perkenankan doa mu...allah swt takpernah melupakan kita yang senantisan berdoa padnyer.insyalah..
dan pada suadra rosli taniah dn syabas atas berkat doa tak putus asa allah swt perkenan kan..alhamdulilah

walsam

manzlie said...

salam cikgu zuki..

mekasih dan insyalah atas jemputan cikgu tuh..

waslam

manzlie said...

salam shami..

alhamdulilah dan terima kasih nohh

waslam

einaa said...

seronok dgr mcm2 cerita/pengalaman umrah/haji .at least boleh dijadikan panduan .

semoga kita juga diberikan Allah kesempatan dan dipermudahkan untuk menjadi tetamuNya dan dipermudahkan juga untuk mengucup hajarul Aswad .Amin.

manzlie said...

salam eina..

alhamdulilah....aminn..

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Paling 'Aman + Damai' sukar utk ditafsirkan bila berada di Masjidil Haram.

Amin.

tq.

ranting said...

salam che li,

Masa kami ke mekah bulan 6 dulu pun, suami sy terkena dgn mas joko tuu..di mintak 300rial.Tak nak bayar tapi depa ni ikut jer..sampai my husband bagi duit 150rial baru depa beredar..yang perempuan indon pun ada gak buat perkhidmatan nii..tak patut betul depa nii..

cikgu mas said...

salam

alahai melekat pulak gelaran Mas Joko yg ku beri tu,hehehe,tak payahlah guna Mas joko,cik ranting n cik rosli kita guna Pak Joko,bila disebut mas terasa pulak diri ni...

iyer selagi tak dibayar mereka tak beredar,kawan CM tak bawak duit langsung masa tu,berhempas pulas kn menerang pada Pak joko tu..dia tak bawak duit masa tu...selalunya Pas Joko tu akan tawarkan diri untuk menolong...tapi awas,kelakar sungguh kawan cm,dia ingat seolah wali allah dtg menolongnya tetiba kena powww,,,,hehehe,,bukan menceritakan yg buruk,tapi buat pengajaran bagi yg belum pernah dtg sebelum terkena..

berdoalah kita dapat mencium hajarulaswad ,Allah akan izinkan..manusia

manzlie said...

salam Hilmy..

alhamdulilah....benar kat kta suadra tuh..

waslam

manzlie said...

salam ranting..

hati hati kalau ada orang yang menawarkan perhidmatan macam tuh..depa sebanryer ada sindikit masa time peak period nih...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

aikk takleh ker mas joko suruh letak pak joko..heheheh ok lah tuh..

wasalam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Pendek cerita kalau ada sesiapa nak tawarkan pertolongan jangan di terima la, ..... kalau terima nanti depa ikut ke mana kita pergi selagi tidak di bayar.

manzlie said...

salam ayah zain..


benar tuh..jgn duk ikut lagi bagus..nak cium baut sendiri kan..insyalah kena banyak berdoa kan...


waslam