MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 27 October 2009

"Musim Haji Tahun Lepas - Episod 9 = Melontar Jamrat...."

Dalam Perjalanan ke Jamrat....

Dah nak masuk kedalam kawasan melontar yang baru siap dibina 4 tingkat sekarang.untuk mengelakkan kesesakan....alhamdulilah


Ramai jemaah dah tak sabar nak melontar tuh..berpusu pusu dah..

Itu lah tembok yang di lontar batu ke arahnyer...jemaah sesudah melontar terus keluar dari kawasan tersebut..alhamdulilah..


Tips untuk bakal jemaah:


p/s: ketika melontar di nasihati supaya jangan berdiri di depan sekali..takut terkena lontaran batu dari jemaah yang di belakang sekali...







46 comments:

Zie said...

Salam CL,

Selamat melontar...

Kasmin said...

Salam Sdra Azlie,

Waktu saya dan isteri pergi melontar pada ibadah haji tahun lepas, walaupun perjalannya agak jauh dan mungkin pada peminat PDKM yg pernah malaluinya akan merasa nikmat yg tidak terkira rasanya. Hingga sekarang masih segar dlm perigatan.

Atikah said...

Salam.

Alhamdulillah... jemaah haji tahun nie, pasti tak sesak sewaktu melontar...

Zie said...

Salam CL,

Seronok g melontar, tapi jauhnya berjalan.. sian pada orang yang dah berusia. Moga semua dapat haji mabrur.

Ula Wusta Aqabah

10 Zhjh - - 7
11 Zhjh 7 7 7
12 Zhjh 7 7 7
13 Zhjh 7 7 7
JUMLAH 21 21 28

Imran Paris said...

En Li....hati saya terus berbunga lihat n3 ni....smlm dpt tau yg abang saya dan isteri beliau dijemput ke tanah suci musim haji tahun ni...

cikgu mas said...

Salam ciklie

pernah sorang kawan cm cerita melontar ketika peak hour or waftu afdal suasananya seperti berperang betul ker?,jemaah berpusu2,melontar sepenuh perasaan mengingati peristiwa nabi ismail melontar syaitan..ya Allah indahnya..

tq atas n3 ni saya amat teruja ikuti episod haji moga episodnya bersiri dan bertambah,,

PsssT: lata datin,jgn ngangu fikiran CL dengan perkara yg melalaikan sbb CL tgh fokos dengan program haji...hehehe

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah...

waslam

manzlie said...

salam saudara Kasmin..

alhamdulilah..masih sgar dalam ingatan skg nih..seronok tak terkata semasa dalam perjalanan berjalan kaki dari Mudzalifah ke Mina..itu lah nkmatnyer

waslam

manzlie said...

salam dik Tikah..

semoga mereka mendapt kemudahan dan kesenangan sewaktu melontar..insyalah

waslam

manzlie said...

salam zie..

insyalah..semoga mereka mendapt haji yang mahbrur..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam saudara Imran..

alhamdulilah..semoga allah swt permudahkan perjalanan mereka ..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas.


bila kita menyelami dan mendalami prasaan ituh akan pasti ada didalam hati dan sanubari kita..memag indah bila di ingatkan semuala peristiwa itu..alhamdulilah..

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Ada banyak informasi tentang melontar di jumrah dlm komen kali ini.bagus gak

Komen bermanfaat dan berkebajikan.

manzlie said...

salam suadara leenoh..

alhamdulilah..semoga kita semua bersatu untuk mebentuk informasi yang berguna pada pembaca blog PDKM nih..insyalah.komen komen anda amat lah di perlukan..

waslam

puteri said...

Salam CL...
Seronoknya tengok org mengerjakan ibadah haji.bilalah saya dpt rasa...dulu pegi buat umrah jer...itupun mak ayah bawa.CL tolong doakan saya dpt tunaikan rukun Islam kelima nie yer.rindu pada Kaabah sampai termimpi2...

norsidah said...

Salam CL,

Walaupun jauh, tak terasa kerana dalam perjalanan asyik bertalbiah,itulah dia menguji keimanan dan kesabaran terhadap Allah,terima kasih CL kerana episod haji ini, dapat juga kita mengingat segala kerja2 dan amalan yg telah dilakukan, tak mungkin lupa.

S said...

salam Hj Azlie,

7 yang diulang
memlontar nafsu syaitan dalam diri
membuang segala sifat keji

7 yang diulang
akan terus diulangi
hanya Allah yang mengetahui
hikmah yang tersembunyi.

hilmyiskandar said...

Salam.

Tugas membawa 'Bendera' Jemaah memang seronok kerana itulah tuju arah utk melontar. Walaupun jauh namun tak terasa kaki berjalan 3km, tak rasa penat dan mengeluh pun malah sentiasa riang. Sebenarnya keiklasan hati - Allah memberikan bantuan kekuatan utk sama2 ketempat melontar. Memang seronok.

Amin.

tq.

umiazuddin said...

Salaam CL,

Dah 4 tingkat ye sekarang? Alhamdulillah. Masa saya pegi 10 tahun lalu, 2 tingkat jer dan ada macam tiang besar jer kat tempat melontar tu. Sekarang dah ada tembok pulak. Alhamdulillah, semoga semakin mudahlah hendaknya para jemaah dapat mengerjakan ibadat melontar ni.

Terima kasih CL atas entri2 Haji ini. Semoga bakal jemaah kita mendapat sepenuh manafaatnya...teringin pulak nak nak haji lagi... sememangnya satu pengalaman yang teramat istimewa... a life changing experience indeed! masyaAllah.

VpeaceV

manzlie said...

salam Puteri..

alhamdulilah..semoga saudari akan kembali ke sini lagi..insyalah doa dari ku..

waslam

manzlie said...

salam Norshidah..

alhamdulilah...ememangnyer usatu pengalaman yang begitu manis sekali..tak ternilaikan ..

waslam

manzlie said...

salam S..

alhamdulilah...syukur pada nikmat yang diberi Oleh Nyer..

waslam

manzlie said...

salam Ummi Azuddin..

alhamdulilah...kemudahan yang disedikan sudah pasti akan menringankan beban dan amslah bakal bakal haji nanti..insylah..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alhamdulilah..itulah keberkatana nyer ..allah senanstaisa bersama kita...

waslam

mama ju, said...

Terimakasih kerana banyak informasi,teruskan...salah seorang jurutera yg terlibat buat binaan tu org kita.Suami sy pegi melawat masa pembinaannya.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Saya nak jawab pertanyaan CM.. Memang melontar waktu afdal keadaannya macam waktu perang. Jemaah malaysia biasanya tak dibenarkan melontar waktu tu kerana keselamatan sbb terlalu ramai yg akan melontar masa tu. Saya tak melontar waktu tu tapi pagi tu balik dari melontar begitu ramai askar bersiap sedia untuk mengawal mereka yg akan pergi melontar waktu afdal. Lepas balik ke Mekah dari Mina saya ada terserempak dgn 2org makcik tua di MH yg dlm keadaan penat dan luka2 di muka. Bila saya tanya mereka kata mereka telah pergi berdua shj melontar pd waktu afdal (menurut mrk tiada yg maklumkan jemaah malaysia tidak dibenarkan melontar waktu itu dan mereka pergi berdua shj... masyaallah)Mereka kata suasana mcm berlaku peperangan/mcm nak kiamat dimana semua org berlari tak tentu arah dan mereka berdua slps teruk dilanggar org ramai terus duduk dan menyorok dibelakang tiang sehingga suasana agak redha. Nampak sgt muka mrk dlm ketakutan. Sampai sekarang saya masih ingat lagi kat makcik berdua tu...

manzlie said...

salam mamaju..

alhamdulilah..ada jugak wakil dari mesiakan...syabas anak malaysia..

waslam

manzlie said...

salam UmmuAdam..

alhamdulilah..salah satu informasdi ayng amat berguna untuk kita renungkan..

waslam

yuyee cap limau said...

salam CL,
selamat melontar..kami nantikan lagi cerita bakal haji disana..
alhamdulillah sekarang dik yuyee tengah exam,doakan dik yuyee tau semoga berjaya dunia akhirat..

manzlie said...

salam adik yuyee cap limau..

insyalah..semoga adik beroleh kesejahteraan dunia dan akhirat..

waslam

cikgu mas said...

Salam ummu adam

tq atas pengkongsian cerita ni...tapi hati saya berkata,entah2 makcik tu kawan saya,sbb dia cerita dia langgar arahan tabung haji,dia nk jugak pergi waktu afhdal bersama kawan yer,keadaaan sgt kritikal.mcm berperang arr,tahun bila tu ummu pi buat haji??

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, pengalaman indah dari khemah di mina menuju jamrah , melalui terowong muassim . Jemaah bertali arus . Jutaan manusia membanjiri jamrah . Keseronokan yg tak terhingga , yang tersirat dari melontar utk membuang segala sifat keji dan buruk dalam diri dan menanamkan sifat terpuji .

alhamdulillah, 3-4 tahun ini , setelah jamrah dibina sedemikian rupa, kemalangan jiwa dapat dikurangkan . Utk jemaah haji malaysia, turutilah waktu melontar yg ditetapkan .

Yem0805 said...

Salam ,

Alhamdulilah CL sekarang melontar dah senang tak perlu nak berebut2 insyallah jemaah dapat melontar dengan selesa.

safiudin dot com said...

salam sdr,

syukur, alhamdulillah.

kemudahan yang disediakan memberikan ruang untuk memudahkan ibadat untuk semua jemaah......

syukur...

< safiudin dot com

Hanis said...

salam,

bila baca n3 abg nie...hanis teringat pada penulisan prof dalam bukunya...terima kasih & banyak ilmu yg adik dpt drpd PDKM ni....

p/s:...kak zie terus memecut...kak mas terlewat sbb dok sebuk mop lantai umah baruu ;-)

ina said...

Saya sekeluarga pergi melontar ikut saranan TH. Waktu afdal melontar selepas gelincir matahari. Tapi kalau dah memudaratkan...tak usah buat waktu tersebut.

Sama jugak mcm org perempuan berebut2 cium hajarul aswad. Ada makcik Turki tu sampai kena papah sebab nak pengsan dan tudung dah berserabai.

Oleh sebab masa jln pergi melontar tu kami ikut arus org berjln, sedar-sedar dah sampai ke escalator, terus naik sampai ke tkt 3.

manzlie said...

salam ina..

alhamdulilah...satu perjalanan yang amat menguja diri dan jiwa kita nih..

waslam

manzlie said...

salam Hanis...


alhamdulilah...mekasih atas komen adik tuh...

ye lah akak zie tuh dah jadi ratu pecut kan....heheheh

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

alhamdulilah..mekasih atas informasi yang di kongsikan bersama...

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

alhamdulilah..mekasih atas informasi yang di kongsikan bersama...

syukran

waslam

manzlie said...

salam yem..

alhamdulilah dah takperlu nak berebut rebut dah..

syukur kita pada yang esa..


waslam

manzlie said...

salam safiuddin..

alhamdulilah...syukur sudah aada banyak kemudahan yang baik waktu melontar nih...

waslam

norwahida said...

Salam cl,

Dah byk tingkat ye skrg jamrat..ada escalator lagi..tapi bole ka jemaah mcm kita naik?
kak ida n family dulu lps asar jalan dkt sejam dr umah ke mina..tgh malam baru gi lontar. Perjalanan yg bole tahan jauh tu tak terasa ..itu la nikmatnya haji.

ummu masyita said...

Salam.
terima aksih atas perkongsian ini.Wah ibubapa saya pun patut tahu blog Tuan yang bermanfaat ni.

manzlie said...

salam Ummumashitah..

alhamdulilah...mekasih atas sokongan saudari tuh..

waslam

manzlie said...

salam Norwahidah..


ye lah..sekrang dah bertmbah senang..semua kemudahan dah ada..syukur kita pada yang Esa..alhamdulilah

waslam