MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday 8 October 2009

" Jam 8.00 malam....'

Agak syahdu dan tenang kelihatan dari pandangan ini
Suasana Masjidil Haram pada waktu jam 8.00 malam yakni selesai sahaja solat Isyak tadi...keadaan yang agak tenang dan aman damai dapat dirasa kan pabila menatapi dari jendela Hotel Al safwah..alhamdulilah....

39 comments:

cikhany said...

Assalammualaikum.

Sekarang keadaan di sana agak lenggang ya. Tak lama lagi penuhlah dengan jemaah haji. Senanglah buat ibadah bila waktu begini.

Wassalam

aznaz said...

salam mamaija...


alhamdulilah...senanglah skg kalau nak beribadah...rasa lagi tenang dan sayu..


waslam

safiudin.com said...

salam sdr,

segala-galanya dalam tenang.

biar jutaan jemaah yang mendatang..

safiudin.com said...

sayu, tenang dan damai
bagai melambai-lambai
kehadiran
jemaah...

aznaz said...

salam safiuddin..

alhamdulilah..setenang melihat keadaan disni amat lah nyaman dan syau juga terasa dihati...berdoa dalam keadaan yang paling tenang jiwa nih..syukur


waslam

S said...

salam,

Indah, tenang dan damai.
sayu dan syhdu
meruntun sanubari.
menggamit para tetamu
labbaikallah....

kilauan lantai bumbung Haram memantulkan cahaya lampu memberikan gambaran teramat indah.

begitu gigih pekerja mencuci Haram
mencuci tak pernah kenal jemu dan letih.

smoga Allah memberi ganjaran Syurga buat mereka juga kepada CL yg berusaha memberikan gambaran indah ini pada kita semua.Amin....

hilmyiskandar said...

Salam.

Lambaian Haram meruntun betul + ketenangan yg sedemikian sampai bila2......

Amin.

tq.

einaa said...

Salam,

Subhanallah , sungguh indah permandangan Masjidil haram pada waktu mlm .

Indah lagi kalu dapat merasai sendiri ketenangan dan kedamaian di sana .

aznaz said...

salam einaa..

alhamdulilah..sungguh indahnyer...

waslam

aznaz said...

salam kak As...

aduhhh sungguh meruntun kalbu bila menbaca madah pujangga kak as tuh...sungguh sayu..

waslam

aznaz said...

salam hilmy...

alhamdulilah...

sungguh tenang..


waslam

UmmuAdam said...

Salam

Tenang dan mendamaikan. Rasanya inilah saja masa dimana MH berkeadaan begitu iaitu selepas Aidilfitri sementara menunggu musim haji dimana pernerbangan awal akan bermula sebulan selepas hari raya. Rasanya visa umrah tidak dikeluarkan bagi persiapan menanti kedatangan jemaah2 haji.

Unknown said...

CL,

Suspen juga skrg masih belum dapat tahu tarikh penerbangan ke sana.

Moga di keheningan MH ,CL sudi doakan kesejahteraan akak sekuarga.

CM said...

salam...

( CM tuliskan satu poem khas untuk ciklie yg cm ingati...terimalah n hayati tiap bait kata...dan jgn lupa royaltinya semangkuk dalca istimewa untuk CM nanti)..


"seorang aku di bumi barakah"

seorang `aku`(ciklie larr tu) merenung dari jendela kaca
terasa diri bagai burung
burung terpilih dari jutaan burung
menatap kebesaran Allah
menginsafi duka lara
menyelak lembaran kisah
aku dan citera hidupku,...

Aku renung dalam diri
akulah musafir dibumi barakah
ingin aku kongsi rahmat dan cinta
buat teman dan saudara yg sudi
mengiringi perjalanan hidupku
dalam kembaraku
meraih kasih Allah dan Rasuluallah..

Aku tatap kaabah mulia
terasa air mata membasahi wajah
aku terasa kerdil demi cinta Allah
terasa lapang di bumi Rasuluallah
terasa hanyut dibuai bayu ibadah..
jika kau berkata aku bertuah???
tuah ini untuk semua...
Pembaca PDKM yang aku cinta.....


ok tak CL..berapa markah..ni??

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Tak tahulah camner nak ucapkan terima kasih yang tak terhingga atas kesudian mendoakan mak saya waktu Isyak kat Mekah tu (lebih kurang 12.30am M'sia)...saya amat menghargainya dan hanya Allah yang boleh membalas nya...
Pagi-pagi buta tu masa ter sangkut kat Hospital Serdang, memang terharu sesangat dapat panggilan Cik Lie...perihatin nyer lah sahabat saya yang sorang ni...masa tu saya ngan adik pompuan saya je...memang tengah panik...keajaiban Allah, BP dari 185, boleh turun ke 142, level gula 18 boleh turun ke 12...macam tak caya je...berkat doa cik lie...

kitorang kena refer dari KPMC Puchong ke Hospital Serdang, pas tu Hospital Ptrajay, pas tu ke Kajang, sedih betul masa tu...last-last, memandangkan emak saya dah letih...saya bawa dia balik utk berehat...hari ni nampak ok, kena follow up saja....abah jaga kat rumah sementara kitorang kerja...

terima-kasih...terima kasih....

shami2 said...

Salam CL

Alhamdulillah malam yg cemerlang
Indah tenang...damai itu bezanya antara mlm dn siang
Malam yg hening menghilangkan apa yg bersarang..
Marilah kita sama2 berdoa kepada Allah yang Maha penyayang...

Wahai Tuhan ku tak layak
KesurgaMU...
Namun tak pula sanggup aku kenerakaMU
Dengan RahmatMU ampunkan daku Ohh Tuhanku..
Akhirkan hidup dengan kesudahan yg baik jgan sekali kau akhiri kehidupanku dengan kesudahan yg tidak baik...
Hidupkan Aku dengan iman,
matikan daku bersama2 iman dan masukkanlah daku kesurgaMU
bersama2 iman..

Kurniakanlah kebaikan kpd ku dan rakan2 didunia n akhirat..
Selawat dn salam keatas junjunga besar Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga dan sahabat2 baginda..amin

p/s: CL..tak leh tgok gambar haram..mesti rasa nak tuliskan doa kat sini..

CM said...

salam kak nija

bersabar yer kak...ciklie msg suruh sy call akak sejak mlm tadi lagi..saya try nak call akak tapi myhphone tertinggal dirumah sehari ni,sabar kak,Allah bersamamu,doa saya segalanya berjalan dengan baik,kesembuhan pasti datang.Jika ada di hospital Putrajaya,insyallah saya akan menyusul..

bersabar ye kak...disebalik beban yg berat pasti ada kelapangan..

aznaz said...

salam Ummu adamm..

alhamdulilah..ketenangan dapt dirasakan yang amt sangat sekarang..

waslam

aznaz said...

salam Normala..

alhamdulilah...insyalah semoga nanti akak akan di permudahkan perjalanan haji mu ituh..insyaalah..

wasalm

aznaz said...

salam cikgu mas..


hmm boleh lah tuh....semangkuk dalca jer tau..bukan seperiuk..hehehe

waslam

aznaz said...

Salam DAtin Asnija...

alhamdulilah..semua nih adalah datang dari Nyer yang Maha Esa...sya hanya menolong datin dan adik Faisal...terassa sungguh bersyukur pada illahi kerna mmebrkati doa doa kita semua...pada mak datin dan adik faizal sya doakan semoga cepat sembuh seperti sedakala..insyalah doa dariku...

syukran

waslam

aznaz said...

salam Shami...

alhamdulilah..takpa..tulis lah sebanyak mana yang mau asal hati mu gembira menatap gambar gamabr tersebut...alhamdulilah

waslam

IBAN MUSLIM said...

Tenangnya suasana...mendamaikan... suatu hari nanti Insya-Allah aku akan berada di situ...

Ya Allah, semoga namaku tersenarai sebagai tetamu-Mu...

aznaz said...

salam Iban Muslim..

insyalah semoga nama suadra juga akan naik mendapt Jemputan dari Nyer..insyalah..

waslam

mnasir said...

Salam CL

Indahnya pemandangan masjidil haram dengan pantulan cahaya yang bergemelapan. Alhamdullillah, hari ini saya dah dapat surat tarikh penerbangan saya suami isteri ke Madinah pada 27/10/08. InsyaAllah kalau diizinkanNYA , kita akan bertemu selepas tinggal 8 ke 9 hari di Madinah. Doakan

Ayah Zain said...

Salam Azlie,

Salam rindu teramat sangat
kepada bumi yang berakah
semoga Allah memberikan rahmah
Rezki yang luas melempah ruah
umur yang panjang, kesihatan baik untuk beribadah

Bila masa aku dapat ke sana
menghilangkan rindu yang teramat dalam
Bila ku tatap, hati yang rawan
bergenangan di pinggiran
Semoga Allah mempermudahkan jalan
ke Tanah Haram penuh berakah.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam azli,

cantik gambar2 tu...tenang & syahdu. guna camera apa eik??

aznaz said...

salam kak Nab...

kamera saya cuma N95 saja...
ok lah tuh...heheheheh


waslam

aznaz said...

salam mnasir..

alhamdulilah...

insyalah semoga allah swt permudahkan perjalanan saudra ke sini..dan semoga kita dapt bertemu..

waslam

aznaz said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...sesungguhnyer kerinduan az akan terubat bilaman melihat gambar gamabr ini..insalah..

waslam

aznaz said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...sesungguhnyer kerinduan az akan terubat bilaman melihat gambar gamabr ini..insalah..

waslam

Yem0805 said...

Salam,

Alhamdulilah memang suasana malam penuh indah dan syahdu di Kaabah..
masih ramai lagi orang2 mengililingi Kaabah..aman damai rasa hati.

Hj.Sabri : said...

Semoga saya sendiri dapat bertemu saudara satu hari nanti.amin

Hj.Sabri : said...

Menatap gamabar gamabar yg saudara muatkan dlm blog ini membuatkan saya semakin rindukan Mekah dan Madinah

aznaz said...

salam haji sabri...

alhamdulilah..semoga kita bertemu jua nanti disni insyaalah..

waslam

aznaz said...

salam Yem..

alhamdulilah...memang setenang nyer skag di dataran kaabah...

waslam

rezeki said...

salam,

indahnya keadaan haram, subahanallah,allhuakbar

aznaz said...

salam Rezeki...

sungguh indah dan benar kata kata mu tiuh...

syukrn

waslam

SHITA said...

cantik sungguh pemandangan tu..ambil dr mana? tahun depan insyaaallah saya akan sampai ke sana...