MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 30 October 2009

" Hujan Lebat pas Mahgrib..."

Subhnaalah..walaupun dalam keadaan Hujan Lebat jemaah still melakukan Tawaf..alhamdulilah
Lihat lah air di Lantai Luar Haram...penuh melimpah....
Allah huakbar...semoga mereka semau di berikan kesihatan yang baikdan dilindungi Allahswt....insyalah
Bismillah.....semalam selepas jer abih solat Mahgrib tetiba Kota Makkah Al-mukarammah telah dilanda sekali landa Hujan yang paling Lebat...alhamdulilah..aku yang sewaktu itu sibuk bermesyuarat dengan Team HK bagi persiapan Musim Haji terhenti seketika kerana level 22 yakni tingkat atas hotel ku jugak air dimasuk..ceiling leaking...then terus menjenguk di tingkap bilik menyaksikan betapa luhurnyer hati semua jemaah jemaah yang berTawaf walaupun dalam keadaan Hujan yang LEBAT serta kilat berdentum tanpa berhenti selama sejam..subhanallah..tetiba tanpa kusedari airmata ku menitis melihat akan keadaan mereka sewaktu BERTAWAF itu...mereka semua menperhambakan diri pada Allah swt tanpa mengira kesihatan dan keadaan mereka walaupun waktu itu Hujan turun dgn Lebatnyer serta guruh berdentum dentum.TERASA keinsafan dalam diri ini..hanya doa ketika ituh yang dapat aku lakukan pada Allah swt supaya memelihara akan keselamatan mereka sewaktu tuh..semoga allah swt memberkati mereka semua..insyalah..syukran..waslam



44 comments:

Zie said...

Salam Cl,

Wah hujan lagi, rinduku pada kaabah datang lagi

afiqq said...

Salam CL,

terasa diri saya begitu 'kecil' di disisiNya...

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah hujan turun penuh rahmatnya.. tawaf sewaktu hujan pastinya terlalu menitiskan air mata, betapa kerdilnya hambanya ini, apatah lagi masatu pintu kaabah dibuka. syukur alhamdullah. semoga semuanya mendapat haji mabrur. amin

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Tahun sejak dua minggu ini hujan di Makkah begitu lebat....syukur dan kita semua berdoa Makkah tidak kena banjir kilat. Kita sama2 doa semua jemaah dapat buat ibadat dalam keadaan yang selesa. Hujan rahmat dan suhu akan lebih sejuk dan nyaman selepas ini.

manzlie said...

salam zzie...

alhamdulilah..cuma marilah kita doakan semoga mereka semua dilindungi dari sebarang maslah..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam zzie...

alhamdulilah..cuma marilah kita doakan semoga mereka semua dilindungi dari sebarang maslah..insyalah..

waslam

norsidah said...

Salam CL,

Mekah hujan lagi, hujan rahmat, susah sana nak hujan, kuatnya iman mereka yang bertawaf dalam hujan tu, semoga mereka dipermudahkan dan diberi kesihatan dalam menjalani ibadah ini.
Terima kasih Cl dengan info ini, dapat tengok kaabah hujan. CL jaga kesihatan ye......

Zie said...

Salam CL,
Semoga jemaah dapat melakukan ibadah haji.. sian pekerja bin laden bertambah tugas. menitis air mata bagaikan hujan juga tengok mereka basah kuyup. CL jangan dah main hujan.. nak main hujan lepas musim haji tau.

manzlie said...

salam afiqq...

betul tuh ..itulah perasaan abg masa melihat live dari tingkap..masyalah..

waslam

Rahim said...

Salam CL,

Teringat pertama kali jejak kaki kat dataran kaabah utk tawaf umrah, subhanAllah hujan turun, melebatkan lagi hujan dari mata ana.

Tengok pd suhu kat Mekah skrg, mcm tak beza sgt dgn kat sini.

Semoga jemaah haji dpt melaksanakan ibadat yg terbaik dan mendpt haji yg mabrur.

p/s. semakin dekat hari makin berdebar hati ni.

manzlie said...

salam rosli..

alhamdulilah..ye benar tuh ..tahun lepas cuma sekali jer hujan ituh pun renyai mas amusim haji..but tahun nih alhamdulilah..allah memberi rahmat pada kita semua..insyalah

waslam

manzlie said...

salam Norshidah..

alhamdulilah..benar tuh..mekasih atas ingatan mu..

waslam

manzlie said...

salam zie..

benar tuh..pas berhenti jer hujan depa duk pulun semua area..alhamdulilah..jgn risua balik nanti sya nak mai hujan di lestari perdana LP*..heheh

waslam

manzlie said...

salam saudara Rahim..

alhamdulilah...semua tuh adalah kenangan yang tak mungkin kita lupakan ..betui tak...?

wasalam

Noor said...

Salam CL,

Subhanallah kuat sungguh keimanan mereka.. dalam hujan lebat + kilat pun masih meneruskan tawaf.. lately nie selalu gak hujan kat Mekah kan.. hujan rahmat.. kat Damansara pun tengah hujan nih.. Semoga semua para jemaah diberikan kesihatan yang baik dan dapat mengerjakan amal ibadat dengan bersungguh-sungguh. amin

haticantik said...

salam cik li...

wah seronoknya dapat merasa hujan di mekah...menitis air mata tengok gambar hujan yang cik li paparkan nih...rindu pada kaabah sentiasa datang..semoga dapat ke sana tiap2 tahun..

manzlie said...

salam Hati cantik..

kalau saudari tengok dari gamabr dah menitis airmata..camner dng saaya tengok live lagi menitis airmata malam tadi..terasa keinsafan..

waslam

manzlie said...

salam kak nOOr..

alhamdulilah..aminnn semoga mereka semua mendapa keberkatan dari allah swt..insyalah

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Memang kepingin sangat utk tawaf waktu hujan lebat & air hujan turun dari Pancuran Emas di Hijir Ismail. Curahan rezeki.

Amin.

tq.

sal said...

alhamdulilah...saya terjumpa blog saudara..semoga saya dapat gambaran yg banyak tentang kota makkah ini..

keinginan untuk ke sana amat tinggi..tapi masa belum mengizinkan..

terima kasih

manzlie said...

salam Hilmy...

alhamdulilah..semoga allah memberkati nait suci mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam sal..

alhamdulilah..mekasih kerana sudi melayari blog sya..insyalah akan sya paparkan beberapa siri yang menrik annti di bulan November ini...

waslam

sal said...

tuan..saya belum ke sana..baru nampak blog tuan dan cerita2 di sana..air mata saya dah melilih..insyaAllah saya nak ke sana ..semoga bertemu..kalau bukan saudara..tetapi baik macam saudara..doakan saya sampai...

Ayah Zain said...

Salam CL,

Selalu sahaja hujan kat Mekah. Sayu pulak membaca n3 CL kali ini. Semoga mereka dalam perlindungan Allah.

ibu,mommy,mom... said...

Salam Cik Li
Ya ALLAH,penuh rahmat sekali dengan hujan lebat di Makkah.
ALHAMDULILLAH SYUKUR

manzlie said...

salam ayah zain...

insyalah semoga mereka dlam peerlindungan Nyer yang maha esa...


waslam

manzlie said...

salam sal..

alhamdulilah..kalau nait di hati tuh ikhlas ..insyalah allah swt akan makbulkan..


just call sya cl jer lah yeer.


waslam

cikgu mas said...

salam ciklie

pandai sungguh dia buat hati orang sayu baca n3 ni...ye larr sedih melihat keimanan dan keluhuran hati hamba Allah yg ikhlas beribadah,semua kerana Allah..

kan sini pun hujan ni,CM hujan pun takut nak driving,tapi jemaah tu semua tak rasa apapun bertawaf di dataran kaabah,semua kerana Allah..

cik lie ni!!!hah dah sedih dah kami ni,jgn bagi n3 dedih2 arr...

silversarina said...

Salam,

Untungnya jemaah dapat rasai hujan yang mencurah di bumi berkat itu ... memang sayu .

Imran Paris said...

En Li....HUJANNNNN....lagi nampaknya, alhamdulillah. Hujan di luar basah di tanah....hujan di jiwa meruntun hati....moga jemaah2 kekal dgn ibadah.

Tumpang lalu ye....geng2 semua...jom saksikan Part II perjalanan haji saya...jom

Syukran wassalam

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah....syukur

Hujan lebat turun bersamanya rahmat
Pd yg bertawaf muslimin dan muslimat
Pastinya doa2 kalian segra diangkat

Ohh Allah ...Ohh Tuhan
Hanya padaMU dipersembahkan
Keinsafan, ketaatan
Kami sekelian mohon ampun dan kemaafan
Agar diterima segala amalan
Dengarkanlah juga segala rayuan
hambaMU yang minta belas kasihan
Sambutlah segala amalan
yang telah kami tunaikan
Rahmatilah kami tambahkanlah keimanan...
Anugerahkan kami sebuah syurga firdaus yg diidamkan..
Jauhilah kami dari neraka jahanam..
Selawat dan salam buat Nabi junjungan..
Muhammad sekeluarga dan para sahabat sekelian...amin..

P/s: Hari ni ada kemajuan doa2 yg sya mta CL dn yg sya panjatkan buat psgan berkenaan..alhamdulillah disambut.baik..moga hidayah dan rahmat Allah memimpin mereka kearah kebenaran...insyallah

manzlie said...

salam kak Shami..

alhamdulilah..semoga allah swt memberkati kita semua..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam Imran...

alhamdulilah..hujan penuh kerahmatan darinyer..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

laaa jgn lah bersedih....hujan rahmat....

waslam

manzlie said...

salam kak Sarina..

memag beruntung nyer mereka mendapat kerahmatan dari hujan tersebut..alhamdulilah..

waslam

hanimmokhtar said...

subhanAllah...masyaAllah..Allah
hu Akbar..

Seronok dan sayu..bumi yang kering ini dilimpahi hujan lebat dah 3 kali kan CL?

Last year saya dan suami mengerjakan haji. pernah juga masa langit agak2 mendung tu berdoa minta2 hujan..nak rasa hujan kat Makkah, tapi tak de rezeki..

Semoga Allah memberi rahmat dan kesihatan kepada kita semua terutama yang mengerjakan haji tahun ini..Amin

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah hujan rahmat lagi di bumi Maakah semuga menyucikan dosa2 umatnya di didunia.

safiudin dot com said...

salam sdr,

alhamdulillah, syukur....

semua yang bertawaf, menghambakan diri......

apa yang kita perolehi sekarang pun segala-galanya hak milikNya.

kita hanya dipinjamkan sahaja....

begitulah kita, terlalu kerdil diccNya...

nailofar09 said...

salam...
Subhanallah...sayu n hiba sangat nengok pic mekah n masjidilharam dalam hujan begitu...rindu ssngt...sebnyak titisan hujan begitu rindu ini...malah lebih lg.
saya pernah mengalami hujan di sana sewaktu musim haji 2007...serasa bagai berada di sana lg...syukran ngn papapran ini

manzlie said...

salam nailofah09..

alhamdulilah..ituh lah kebesarannyer..

waslam

manzlie said...

salam saudara Saffiudin..

alhamdulilah..ini lah semua hanya pnjaman dariNyer...

waslam

manzlie said...

salam Yem...


Insyalah..alhamdulilah..semoga do berkati olehnyer..

waslam

manzlie said...

salam Hanimorktar..

dah 5 kali hujan dah sini..tahun lepas cuma sekali jer hujan..ituh pun renyai...

waslam

babykhalifah said...

ALLAHU...hujan tanda kaseh dan rahmat Allah melimpah ruah pd umatNya...beruntung siapa yg mencari redha Allah...rugi bg sebaliknya...mudah2an Allah melimpahi hujan rahmat pd seluruh umat Islam...