MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 13 October 2009

" Pekerja bentang carpet sebelum masuk waktu solat Asar..."

Pekerja pekerja membentang kan kapet sebelum masuk waktu Asar..
Lihat lah , tekunnyer mereka vaccum kapet tuh selepas di bentang kan..alhamdulilah
Di depan Multazam jugak kapet di bentang kan mengelilingi Kaabah..
Bismillah....Salam from Makkah...lihat lah betapa tekunnyer pekerja Bin Laden yang sudah tau akan kewajipan mereka bilamana dan masa untuk membentang kan kapet sebelum masuk waktu solat Asar semalam..saya yang datang awal ketika itu agak ralit memerhatikan cara mereka bekerja dengan tekun dan rajin sekali...alahmdulilah..semoga mereka semua mendapat rahmat dan limpah kurnia dari allah swt..insyalah..syukran..waslam



35 comments:

shami2 said...

Salam CL..

Alahamdulillah tetamu yg pertama ker ni...

INSAN KERDIL said...

Salam,

Alhamdulillah rajin mereka bekerja tanpa mempedulikan panas terik...

Semuga mendapat balasan yang setimpal dari Allah swt... amin

mamaija said...

Assalammualaikum.

Alhamdulillah. Semoga beroleh gajaran pahala oleh Allah swt.

Wassalam.

manzlie said...

salam shami....

taniah ..no wahid dia..

waslam

manzlie said...

salam insan kerdil...

insyalah semoga mereka mendapt ganjaran nyer..

waslm

manzlie said...

salam Mamaija..

insyalah

waslam

normala said...

Salam CL,
Nak tanya, carpet dibuka ke lepas solat?

Seronoknya mereka dapat bekerja sambil beribadah. Moga diberi ganjaran olehNya.

shami2 said...

CL..sambung balik nohh..hehhe

Tekun mereka bekerja
Demi sebuah kehidupan dunia
Walau pun payah dan renyah gayanya
Demi rumah Allah usah dikira ganjarannya...
Tak terucap sudahnya....

Bahagia dan sengsara
Silih berganti..
Itulah dia pancaroba dunia..
Marilah kita sama2 berdoa
Moga bahagia menjadi milik kita
Didunia dan akhirat juga..

Wahai Allah Tuhan seluruh alam semesta..
5 waktu namaMu ku puja-puja
Mengharap kasihMu rahmat dan redha
Yang tiada tolok bandingannya

Malam sepi kupanjatkan doa..
Buat perjuangan penghidupan dunia sementara..
Moga beroleh kemenangan jua
Ganjarannya tunggulah dari Allah Taala..
Pastikan Syurga..jauhkanlah neraka
Buat hambaMu yang banyak kekurangannya...
Ya Allah ampunkanlah segala dosa
dari kecil hingga diriku dipanggil pulang sebagai mana janji kita..adanya..
Kurniakanlah kebaikan kepadaku didunia juga akhirat sana...
Juga untuk keluarga serta rakan taulan yg ada..muslimin dan muslimat seluruhnya...
selawat dan salam kukirimkan untuk Baginda Rasulullah sekeluarga dan sahabat2nya...amin

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Semoga Allah memberkati mereka yang bertugas sepenuh hati ini, tahun lepas saya memang suka memerhati mereka yg membentang carpet ini dan lagi saut yang saya suka tgk masa mereka mencuci lantai depan Kaabah tu, siap dgn arahan sekali, ada tali merah, yg curah sabun lain, yng mop lain dan kerjasama mereka sgt hebat.....
Sumbangan mereka dlm bentuk tenaga sgt hebat dan masa solat mereka masih boleh senyum lagi wpun nampak kepenatan.....Amin

manzlie said...

salam saudara rosli..

itu lah kenikmatan bekejra didalam Haram nih..alhamdulilah...semoga mereka semua mendapat keberktannyer..

wslam

safiudin dot com said...

salam sdr azli,

melihat mereka (pekerja Bin Laden) bekerja..

insaf ....
sanggup berkorban
untuk orang lain

tanpa mengharap balasan...

manzlie said...

salam kak shami..

aduhhhh sunguh menusuk kalbu bila mana memabca coretan akak..

waslam

manzlie said...

salam kak mala..

lepas habis solat subuh...
pstuh solat asar di pasang balikkk

waslam

manzlie said...

salam safiuddin..

alhamdulilah..semua nyer demi kerana RUMAH ALLAH...

waslam

cikgu mas said...

salam ciklie

dulu masa saya disana,saya suka tengok diaorg cuci lantai ,fuiiih magik ciklie sekejap jer,lantai tu kering,saya suka betul perhatikan diaorg cam ciklie jugak..,diaorg pun baik2 wajah bersih2 yang wanita pulak ramai dari indonesia kan...ada yg sempat borak dgn cm ni..

nanti ciklie boleh join depa,,,

manzlie said...

salam cikgu ams..

insyalah...semoga doa sya akan di makbulkan nanti..

waslam

sutera said...

Salam CL,

Banyak pahala yg diperolehi memudahkan umat Islam melakukan ibadat. Walaupun nampak mudah tapi perlukan kesabaran. Semoga semuanya berkerja dengan hati yg penuh keikhlasan...

Abu Uwais said...

saya pun suka tgk depa ni buat kerja. Nampak keikhlasan di hati dan wajah depa ni.. masyaallah. kadang2 rasa malu bila compare diri kita dengan depa ni. kebanyakkannya daripada depa ni adalah mamat bangla yang kat Malaysia ni kita dok peleceh. Buat kerja, tak pernah merungut. Saya syok bila tgk ada yg bg sedekah kat depa. rupa2nya depa tak makan sorang. depa akan kumpul duit2 yg diterima oleh 5 - 6 orang kawan2 depa dan dibahagi sama rata. Masyaallah. Kat Tanah Haram mmg Allah banyak mengajar kita melalui makhluk. Cuma kita nak ambil iktibar atau tidak saja.. CL saya ada kawan kulit hitam sorang (nama Ibrahim) kerja kat Hotel Ajyad Salah. kenal masa pi dulu

Abu Uwais said...

part yang paling syok adalah tengok depa cuci lantai.. macam main2 je... saya balik try buat kat rumah mcm depa buat. tp tak jadi.. hehehe...

babykhalifah said...

salam...kirim salam dgn my favourite imam syeikh maher maqualy..amazing reciter...masyaAllah..dulu selalu tunggu imam maher kt pintu no 5masuk utk imamkan solat magrib...miss his voice...

cikgu mas said...

Salam ciklie

insyaallah ciklie moga doamu dimakbulkan Allah,renunglah mereka dengan seribu harapan,insyallah saya disini doakan jua untuk ciklie,biasanyer bila kita nak,kita doa sepenuh hati kita pasti dapat,insyaalah segalanya penuh hikmah yg semuanya dalam pengetahuan Allah..ok,fren,jiwa yg bersih hati yg tenang pasti dipilih Allah..

LIZA said...

A'skum...
Salam ziarah..abg, saya liza selalu ziarah blog abg... suka tengok... blog abg rasa nak je pergi ke sana...rasa x sabarnya... tapi blm ada rezeki lagi insyallah klu ada rezeki nanti sampai juga saya ke sana...doakanlah...

Bila melihat mereka yang berkerja...tanpa mengira waktu panas atau tak... moga mereka mendapat balasan dan rahmat dari Allah swt... amin.

ummi humaira said...

salam CL ..
walau hanya bentang carpet , tapi kalau dgn ikhlas hati , rasanya nanti di akhirat mereka di ranking teratas , coz di sini mana ler nak datang riak di hati mereka , hanya sekadar kerja begitu , namun di sisi Allah mereka org mulia .. masyaAllah.

Azemi Ali said...

Assalamualaikum cikli,

InsyaAllah minggu depan jemaah haji pertama dari malaysia akan berlepas ke sana. Semoga mereka dapat haji mabrur.

Harap-harap tahun depan dapatlah saya ke sana. InsyAllah.

manzlie said...

salam sutera..

memag benar kata suadra tuh..semoga mereka mendapat ganjarannyer..

waslam

manzlie said...

salam azemi..

insyalah..semoga taun depan saudara akan kemari juga..

wasalam

manzlie said...

salam abu uwais..


benar kata suadara tuh..mereka kerja penuh dgn keihlasan...cuci lantai tuh memag depa cepat dan tangkas lah..

waslam

manzlie said...

salam liza..

insyalah kalaua d rezeki nanti marilah kesini..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah..berdoa lah tanmpa henti semoga doa doa kita di makbulkan olehnyer..insyaalah

waslam

manzlie said...

salam ummi humaira..

memang benar tuh kata kata saudari..semoga allah mereka mendapt ganjaran dan pahala dari yang maha esa.


wasalm

manzlie said...

salam baby khalifah..

insyalah..

waslam

abh said...

Salam sdra manzlie,

Mereka tekun dan komited kerana sedar itu adalah sebahagian dari ibadah yg akan mendapat ganjaran pahala yg berganda, khususnya di tanah haram...

Amat cantik sekiranya kesedaran seperti ini berlaku di Malaysia....

hajah zainab bt abdullah said...

mudah2an para pekerja mendapat balasan yang setimpal dar Allah swt.

manzlie said...

salam hajaah zainab..


insyaalah ..semoga mereka mendapt ganjarannyer..

wasalm

manzlie said...

salam abh..

memag mereka amat tekun bekerja...

di malaysia masih jarang untuk kita temui sebgini kan..

wasalm