MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 7 October 2009

" DAtaran Kaabah Sebelum Asar.."

Permandangan dari sisi Dataran Kaabah di depan Multazam sebelum masuk solat Asar...
DAtaran Kaabah yang agak lengang seketika pada jam 3.30pm semalam..kelihatan beberapa jemaah/penduduk Makkah melakukan Tawaf Umrah dan Sunat..alhamdulilah...
Permandangan dari belah Hijir Ismail Dataran Kaabah...syahdu rasanyer...


49 comments:

Rahim said...

Salam CL,

InsyaAllah 40/41 hari lagi ambo sampai disana.

rosli said...

Salam CL,

Saya jadi no 2 lagi ni, tgk dataran pun rasa aman , tenang, tenteram dan rindu pada MH.

manzlie said...

salam rahim..

alhamdulilah....semoga allah swt permudahkan perjalanan tuanhamba..jgn lupa jumpa sya yerk...
waslam

manzlie said...

salam saudra Rosli...

alahai..top 3 lah dia skg nih....

memeng terasa aman skg ...agak nyaman dan tenang..

waslam

Abg Mgt said...

Salam,

Alhamdulillah,
Nyaman rasanya.

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Saya nak cop no.4 dulu...cisss...asyik tertinggal je nih...

ps: kata laluan pun caphur...suruh saya cap dulu kot...

Asnija said...

Cik Lie,
tadi dapat cium hajarul aswad tak? cium tiap-tiap hari ok...ada satu perkara saya nak minta tolong cik lie doakan untuk saya kat HI...nantilah saya emel...

ps: ada mimpi bonda tak?
petang ni nak buka ngan air Tang yang dibancuh dengan air zam-zam ais....macam yang selalu dijual kat sana..Tang tu saya simpan dari hari tu tau...tapi teh rabaie saya dah habis...

Ummi Wafa (UW) said...

Salam Cik Lie,

Permandangan yang sangat indah, rindunya nak jadi tamu-NYA dalam keadaan yang aman sebegitu. Semoga dipermudahkan oleh_Nya, Ameen.

Wassalam.

manzlie said...

salam UmmuWafa..

alhamdulilah..terasa nyaman dan tenang disni..

mai lah sini Ummu time skg lah amsanyer duk rebut peluang nih...

waslam

manzlie said...

salam datin Asnija...

takda maslah..kalu nak cepat sikit lah email..karang sya nak amsuk haram boleh bawak sekali doa tu ( sya kena print lah ramai ayng kirim heheheh) takut tak ingat..

waslam

manzlie said...

salam abg megat..

alhamdulilah...tenang dan nyaman..

waslam

safiudin dot com said...

salam sdr,

terasa tenang...
lapang....
damai....

hilmyiskandar said...

Salam.

Paling tenang, aman dan sentiasa sedemikian berpanjangan.

Amin.

tq.

manzlie said...

salam sauadra Safiuddin..

alhamdulilah tenang...

wasalam

manzlie said...

salam Hilmy..

alhmdulilah...sebentar nanti sya nak ker Hijir Ismail...insyaalah yer..

waslam

Laalaa said...

Tenangnya suasananye.. damai terus terasa.

Rindu sesangat nak kesana, doakan lalaa murah rezeki dan dapat kesana lagi. Amin.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Tak tau nak kata apa...rindu sangat dah ni, lebih-lebih lagi musim haji dah nak sampai...rasa macam baru aje mengerjakan haji.....

manzlie said...

salam ummuadamm..

alhamulilah..itulah amsa terlalu cepat berlalu kan..

waslam

manzlie said...

salam laala..

alhamdulilah...semoga lala akan sampai lagi ke sini..insyalah..

waslam

alhan said...

tenangnya. waktu sebelum haji ni mmg boleh lg ka jemaah dtg utk umrah, ka visa ditutup ketika ini bg urusan persiapan menerima tetamu ALLAH (haji). oleh itu kelihatan lapang dan tenang. Tenangnya melihat lapang di dataran. doakan saya dan suami dijemput lagi ke sana. doakan sy dan suami dan anak2 jua dapat berkelana di sana buat beberapa ketika mcm cik manzlie juga.

einaa said...

Salam CL,

Indahnya pemandangan ...tenang jer suasana mungkin setenang dan sedamai hati Cik Lie yang sentiasa dekat dengan baitullah .

Tak sabar rasanya nak menikmati keindahan dan berpeluang beribadat di sana .

Ya Allah Ya Tuhanku,jadikanlah kami antara hambamu yang Engkau pilih sebagai Tetamumu untuk menunaikan haji dan menunaikan ibadat di tempat2 mulia di Mekah dan Madinah .

Ya Allah Ya rahman Ya rahim ,Moga dengan ibadat haji ini mampu menginsafi diri kami ,mampu juga meningkatkan keimanan dan ketakwaan kami kepadaMu ,mampu juga mengubah diri kami menjadi Muslimah yang lebih baik yang sentiasa menunaikan segala perintahmu Ya Allah dan meninggalkan segala laranganmu Ya Allah .Amin

NGINAP SRENGENGE said...

salam azlie,

semasa ayah di sana ,tak jumpa suasana sebegini.Penuh padat.Terpaksa bertarong dengan iman yang ada.Terpaksa memohon pertolongan dariNya dalam apa hal saja.Menyerah terus segala jiwa dan raga.....uuummmph nya di tahap maksima.

Subhanalah.
Wassalam.....dah baca emel yang ayah hantar ? personal sikit.

nazlinamohamed said...

Salam CL,

Yg ada di Mekah skrg nie penduduk tempatan/pekerja saja ke atau ada jugak jemaah luar yg buat umrah? Kalau kerajaan KSA bagi Visa utk buat umrah time mcm skrg, Insya Allah, tahun depan bolehlah plan buat umrah lepas ramadhan.

normala said...

Salam CL,

Seronoknya kalau dapat buat tawaf waktu ni.. lapang dan tntunye ambil masa kejap untuk CL habiskan 7 pusingan. Dan paling bes boleh baca doa bnyk2, dapat doa multazam solat kat hijr ismaildan kat maqam ibrahim.

Ari tu masa praktikal tawaf haji masa kursus perdana(3 dan 4 okt)ya Allah akak rasa kelam kabut, jemaahnya baru sekitar 3000. Tak dpat baca doa ngan proper.

Doa akak agar tawaf sebenar di sana nanti Allah mudahkan.

manzlie said...

salam aka Normala..

alhamdulilah..insyalah seoga akak boleh nanti berdoa dengan sempurna..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam ayahanda..

alhamdulilah...sya dah pun membaca nyer..sykur kehadrat ilaahi punya ayah yang sanggup membimbing anak ananknyer..semoga lalh swt memebrkati ayah..

waslam

manzlie said...

salam nazlina..

yup..sektrang cuma tinggal pekrja dan penduduk makah shaja.. visa umrah di tutup baut smentara waktu..

wasalm

manzlie said...

salam ahlan..

alhamdulilah..memeng tenang skg akeadaan di dataran dan sekitar kaabah...

waslam

manzlie said...

salam einaa.

syukur kehadrat illah ...alhamdulilah..terimakasih atas doa doa mu ituh...

wasalam

Gee said...

salam cl,

walaupun lenggang, tetap ade orang yang melakukan tawaf. insyallah, kt 1 dari malaysia pada 20 okt ini dan akan semakin ramai jemaah nanti.

manzlie said...

salam Gee..

benar kata mu ituh...bermula 21 hb nih akan ramai lah jemaah yang akan msuk di dalam Haram..isnyalah

wasalm

abh said...

Salam sdra manzlie,

pada setiap saat Baitullah akan sentiasa menerima tetamu Allah (tawaf), sekiranya tiada manusia malaikat akan tawaf mengelilinginya...rumah itu akan tetap didalam peliharaan Allah....

manzlie said...

salam abah..


alhamdulilah..benar kata kata mu ituh...malaikat senantiasa juga melakukan tawaf di sekeliling kaabah..

waslam

rafidi said...

Salam tuan haji,melihatkan keadaan skrg agak2nyer ada tak org luar cthnya dr mlysia masuk buat umrah .

manzlie said...

salam rafidi..

alhamdulilah..ada jugak skg dudk di hotel sya..Datuk Zakiah and suami...


waslam

bonda said...

salam cik lie.....cik lie selalu berjumpa ngan org kaya jer kt hotel cik lie u yer.....alhamdullah....

doakan kami suma pun mencintai beribadah mcm cik lie....

manzlie said...

salam Bonda...

entah lah bagi sya mereka semua sama shaja...sebab kami disni dalam kawasan Haram..semua tetamu allah adalah VIP jugak..layanan yang serupa dan tiada beza..insyalah

waslam

rezeki said...

salam cl,

tapi esok hari jumaat, pasti kembali penuh kawasan haram

hanalee said...

Salam CL,
InsyaAllah Hana dan suami akan kesana. Doakan semoga dipermudahkan ya. Masyaalah seronoknya menatap gambar kaabah dan hati ni terasa sayu.

p/s Boleh CL bagi e-mail address?

shami2 said...

Salam CL

Terlepas satu N3...
Tertinggal komen lai
Sungguh hensem 3 jejaka ni
CM...hi..hi..hi warning sudah mari
Abang samad mana nak letak ni
2 minggu lambat lagi...
Jaga-jaga arrrrr jgan noti...

Lapang sungguh dataran Kaabah
Ingin ku berlari menuju mu wahai baitullah..
Bermunajat merayu mohon restu dariMU Ya Allah
Agar beroleh kekuatan istiqamah beribadah...insyaalah..

Wahai CL yg baik budi..
Doa2mu jelas terisi buat kami..
Semoga rahmat bersamamu dan kami
Dari Allah ya rabbi..

Terima kasih CL kawan ku dan juga abg mie...
Sekali lagi ku mohon doa darimu wahai cik lie
Tolong doakan mudah-mudahan hajat abg mie berniaga barang2 haji menjadi..suatu ketika nanti..
Itulah harapan suamiku yg dikasihi
Sekarang ni giat berusaha mengkaji
Buat bekalan pabila berhenti kerja nanti..katanya kalau diizinkan hujung tahun bulan disember ni...

Tugas ku sebagai isteri..
Memberi semangat dan menasihati..
Juga berdoa tanpa henti...
Moga dia berjaya dlm bidang yg diceburi...
Itulah harapan kami yg dh meningkat usia ni...

manzlie said...

salam shami...


Insyaalah akan ku titip doa itu mu dan semoga allah swt memeberkati usaha suami puan shami....

waslam

manzlie said...

salam Rezeki...

insyalah , besok solat jumaat akan ramilah dgn jemaah yer..

wasalm

manzlie said...

salam Rezeki...

insyalah , besok solat jumaat akan ramilah dgn jemaah yer..

wasalm

manzlie said...

salam hanale...


alhamdulilah...emaild address sya
manzlie@yahoo.com

wasalam

mnasir said...

Salam CL.

Ketenangan yang dirasai sekarang perlu dimanafaatkan sebaik mungkin supaya kita semua tenang semasa menemuiNYA nanti seperti tengannya jamaah menunaikan tawaf umrah dan sunat skg.

Ayah Zain said...

salam CL,

Rindunya hati bila melihat suasana tenang di Haram itu. Semoga Allah memperkenankan hambanya ini ke sana.

manzlie said...

salam ayah zain...

insyalah semoga az nanti nakan sampai ke sini...dengan Izinnyer..

waslam

manzlie said...

salam mnasir...

alahmdulilah sesungguhnyer ketenangan seperti ini lah harus di rebut peluang untuk menmanaafaatkan apa yag patut dilakukan..insyaalah..

waslam

mamawana said...

Bestnyer...rindu ngan kaabah. Tolong doakan Mamawana sampai Mekah Musim Haji 2010 ya. Insyaallah.