MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 4 October 2009

" Depan Masjidil Haram..."

Suasana Depan Masjidil Haram yang agak lengang sekarang....
Begitu tenang dan damai bila mana melihat jemaah memasuki Haram
Permandangan ini di rakam dari Surau Hotel AlSafwah di tingkat 5 Bangunan Al Safwah Towers.....


54 comments:

SUHAIMI said...

salam....
no 1? 2? 3?

cikgu mas said...

salam

2,3,4 hehehe,,awat cikgu suhaimi mengira tu..

SUHAIMI said...

nak tengok siapa yang bertuah....bukan senang nak jadi no 1

Gee said...

Salam cl,

Tak lama lagi akan berpusu2 lah orang di MH. Maklum saje lah musin haji dah pun bermula.

bonda said...

salam cik lie,lengang tu senang ler cik lie cium hjrulaswad..yer..nak berdoa dpan multazam..puas ler berdoa yer...... baru balik keje ker cuti hari ni?

malek said...

Salam CL

Tahun ni buat haji lagi ker? Atau nak buatkan haji badal?

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Rasa sgt tenang orang pun tak ramai masa ni dan bila tengok langit yang biru di atas Masjidil Haram tu lagi sgt tenang, rindu sgt pada Makkah dan Madinah......

bonda said...

salam cik lie...hari nih makan apa?...klu cuti x tengok video ker atau main game ker sebagai hiburan...xkan nk tengok tv arab jer kut????

manzlie said...

salam suhaimi..

tahniah jadi raja Pecut lak dia skg...no 1...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

tuh tanda nyer cikgu dah terelpas tahta ratu trekkk lah....bukan kreeekkk aaarr..


waslam

manzlie said...

salam bonda..

alhamdulilah..hari ni off dya ..tak p mana pun...masuk haram..alhamdulilah dapt lagi sya cium hajar aswad dan solat di dalam Hijir ismail..insyalah ...esok kaur entry nyer yer..

wasalam

manzlie said...

salam gee..

insuyalah pas abih jer syawal nih masuklah balik semua bakal2 jemaah haji tahun nih..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam malek..

insyalah tahun nih sya buat haji untuk arwah abah dulu....insyalah.

doakan yer..


waslam

manzlie said...

salam sadura rosli..

memang tenang kan langit menbiru tuh...lagi pun rasa aman jer jiwa nih bila memandang Haram jugak..

waslam

rosli said...

Sdra Azli,

Tak lama lagi musim org gi Haji, tahun ini sorang bekas staff saya dengan wife dia gi Haji, rakan pejabat yang lain pun ramai yang dapat gi haji. Dulu2 saya tak kisah, skrg saya selalu bergurau dgn rakan yg nak gi haji, saya mesti cakap yg saya 'jeles' dengan mereka, semua mereka senyum saja (Dalam hati saya tau ini adalah 'jeles' yang terbaik).

Saya pun dah tetapkan hati dan berdoa agar tahun yang saya pilih tu mendapat pertimbangan dari Allah dan saya sgt yakin Allah akan bagi masa yang terbaik utk saya dan wife mengerjakan haji, saya akan mengikuti kursus mulai selepas musim haji ini, mmg nak prepare awal..Saya percaya sdra Azli sentiasa mendoakan semua rakan2 dapat mengerjakan haji dan umrah. Terima kasih sekali lagi. Amin.

hilmyiskandar said...

Salam.

Walaupun jauh beribu batu, namun hatiku dekat pada Mu (Masjidil Haram), Begitulah Kenangan Mengusik Jiwa....

Amin.

tq.

Hanis said...

salam abang,

sungguh jauh suasana di haram sekarang jika dibandingkan sewaktu ramadhan kan...

manzlie said...

salam rosli..


alhamdulilah..sesuatu yang positif kalau jeles pun takpa sebab still positif kan..insyalah akan ku doakan nanti..insyalah

waslam

manzlie said...

salam hilmy...
saya baru jer balik dari hijir ismmail solat sunat situ dan mendoakan suadra..insyalah..semoga allah memebrkati kita semua

waslam

NGINAP SRENGENGE said...

Salam anakanda,

Sekarang sudah lengang.Semua kekawanku di Masjidil Haram dah pulang ke negeri masing2.

Tapi kami kami semua berjanji,insyaallah dapat bertemu kembali di Jannah.

Kekawan sesama beriktikaf di bulan ramadhan di basement Masjid membawa kesunyian dalam diri.Hanyut di bawa arus gelombang perasaan dan sunyi di dada kerana dah tak boleh berinteraksi lagi.Bersama munajat kepada Allah.Bersama berbicara dalam bahasa masing2,tapi bisa saja memahami isi hati masing2.

Wahai anak2 muda dari Algeria , kita berbicara hampir sebulan.kita juga ketiduran bersama di lantai Haram.Kita berbuka puasa bersama.Ikatan hati kita cukup erat terjalin.Airmata ku tak dapat tertahan.Aku mau sekiranya biarlah Ramadhan Itu berpanjangan seterusnya.Biar tanpa akhirnya.Gitulah enaknya pengalaman ku di Ramadhan tahun hijrah 1430.

Ya Allah ampuni dosaku dan hamba2 mu yang lain juga.

Hari ni azli , ayah dah mula rasa sihat.Dah jumpa doktor 2 kali.Dah mula kembali mendapat selera makan.Tapi rindu ayah pada anakanda dan sahabat handai di Makkah cukup terasa.Menikam kalbu.

Wassalam.

manzlie said...

salam hanis..

memang jauh bezenyer dari ramadan hinga sekarang...tadi abg dapat lagi kcup hajar asward..jgn jeles...

waslam

manzlie said...

salam ayahanda..

alahamdullah..ayah dah siaht..syukur pada allahs wt...terasa jua bila kita bersama sma masa ramadan dulu..insyalah dapt lah nanti kita bertemu..bak kata ayah..kalau tak disni insyalah di Jannah..
ayah..tadi sya dapat lagi mencium hajar aswad dan soalt di hijir ismail..syukur pada allah swt memeberikan sya keizinan tuh yang taida dlam perancangan masa soalt asar tadi...alhamdulilah ..

waslam

waslam

adriana az said...

assalamaualaikum....
saya sentiasa rasa rindu,pilu,sebak bila saya teringat kembali rezeki yg Allah taala berikan pd sya utk mengerjakan umrah bersama ayah sya pd tahun 2000.saya berdoa moga saya dapat kesana lagi kini bersama suami,anak2 dan bersama ibu saya pula.(parents dh lama bercerai)doakna semoga hajat saya tercapai.insyAllah.terima kasih CL.

Ayah Zain said...

Salam Azlie,

Sampai je rumah drpd Kluang (1210am), terus buka PDKM, rindu amat sangat nak tengok Kaabah, alhamdulillah. Seronoknya kalau berada di sana sekarang, orang tidak ramai mudah la nak tawaf dan saie. Namun apa apa pun dengan izin Allah, semuanya akan dipermudahkanNya. Amin

manzlie said...

salam adriana..

insyalah..semoga satuhari nanti allah swt menjemput saudari sekeluarga...

wasalam

manzlie said...

salam ayah zain..


yupo skg dah takramai dah..sampai minggu depan...insyalah akan bermula lah jemaah haji sampai nanti

wasalm

rezeki said...

salam cl,

begitulah suasana menjelang ketibaan musim haji . rasanya base bawah dan tingkat atas telah di tutupkan ?basemen bawah aircondnya terlalu sejuk .

alhamdulillah, CL dapat mengucup hajarulaswad dan solat dlm hujir ismail.

semoga ayahanda semput sepenuhnya .

mnasir said...

Salam CL.

Boleh lah CL nak solat dimana2 sudut dihadapan kaabah dan tak la berpusu2 nak dapatkan tempat yang lebih mustajab.
Tahniah kerana dah pindah di kawasan yang lebih luas tetapi tidaklah dapat mengambil gambar tetamu yang datang berkunjung ditingkap yang nampak suasana masjid haram.

Yem0805 said...

Salam CL,

Wah leggang nya tapi bln depan ramai yg akan dtg dan meriah suasana mekkah.

Noor said...

As Salam CL..

cheq nak perbetul tulisan sahabat cheq.. tn ismet..

"semoga ayahanda semput sepenuhnya"
maafkan kawan cheq ayahda..
pembetulan..

"semoga ayahda SEMBUH sepenuhnya"

psstt.. jagindas kalu bawak kreta laju.. tulis pun laju.. tu yang terbabas ejaan..

ngeh ngeh ngeh

rezeki said...

salam CL,

tumpang lalu, bila baca komen noor, baru perasan salah eje ngeh,ngeh,ngeh

ayahanda,
minta maaf bebanyakla , tak sengaja.

ni pun tgk tergelak sesorang
kik kik kik

yongzu @ 9W2YZU said...

Assalammualaikum semua,

Walaupun dah tersenarai sebagai "terpilih" diri masih lagi terasa bagaikan bermimpi....

Setakat ini, tarikh belum ditetapkan lagi tetapi Insya'Allah akan tiba jua di sana.

Wassalam,
yongzu.

manzlie said...

salam rezeki..

tu lah drive keta laju sangat jadi lagu tuh..hehehehh

nak mai habaq lupa lah kat tuan ismet...hati hati lah memandu nooh...

syukran

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

alhamdulilah...dah tak ramai leh lah amik kesempatan nih..tul tak..nanti bila dah ramai jemaah haji bagilah depa peluang lak...


waslam

manzlie said...

salam yongzu..

insyalah semoga saudra akan terpilih nanti kesini doa kami semua...

waslam

manzlie said...

salam kak Noor,

terima kasih atas pembetulan tuh...


wasalam

nije said...

Salam. Seronok bila dgr mereka-mereka yang dah dapat kad jemputan menjadi tetamu ALLAH....

Pasti terlalu teruja nak berjumpa dengan kekasih Allah.Nabi kita Muhammad S.A.W.

Sampaikan salam saya pada baginda apabila ke Madinak nanti ...

manzlie said...

salam nije...


alhamdulilah dan terima kasih kerana melayari blog sya..inysalah..

waslam

cikgu mas said...

salam

adoii kelakar yer rezeki tu k.noor,hehehehe.....terlebih makan nasi minyak tu..

nije said...

Salam...

Seronok dapat balasan dari tuan.

Bagaimana dengan kos penginapan di tempat tuan bekerja...

Saya ada pengalaman ke sana so...kalau tak pakai agent rasanya..boleh ingat lagi..lagi2 hotel depan Masjid...betul tak??

shami2 said...

Salam CL

Alhamdulillah...dpt lagi gambar terkini...ceria jer cuaca dn suasana disana...

Doakan kesejateraan kami kawan2 diPDKM..yer CL..seceria, seindah gambar haram yg dikirim...

manzlie said...

salam shami...

alhamdulilah..semoga ceria dan hepi selalu hendaknyer..
insyalah...semoga kita semua di berkati oleh nyer..

waslam

manzlie said...

salam nije..

aagak mahl jugak kalau nak stay di hotel sya nih..apa pa pun just email to me yahh..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

suadra tuan ismet tuh sebnernyer terlalu hepi dah..makan nasi minyak lah kata kan hujung minggu..heheheh

waslam

Noor said...

As Salam CL & CM..

tn ismet bukan setakat hepi makan nasik minyak dik oii.. tapi hepi gaban sebab dapat 'renjis2 air mawar' kat pengantin.. terkenang kenangan lalu.. kik kik kik

pstt.. bergaya tn ismet ngan baju melayu bersamping luar.. CM, usha arr..

ngeh ngeh ngeh

nazlinamohamed said...

Salam CL,

W/pun dah jadi tetamuNya tahun lepas (1429H), hati terus merindu. Dah daftar semula minggu lepas(30/9) di TH utk haji kali ke 2. Huh..huh..huh..thn 2027 baru tiba giliran. Kalau panjang umur mungkin jadi haji wada'kot sebab masa tu umur dah 63thn. Lagi baik kalau dapat meninggal di sana...Amin.

manzlie said...

salam kak Noor..

ohh ye ker..hmm oklah tuh kalau dah tn ismet terkonang konang...hehehheh

wslam

manzlie said...

salam nazlina...


insyalah nanti adalah tuh datng lagi ke sini awal lagi..

waslam

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Hati jadi sayu bila tengok MH yang lapang...semua keadaan Cik Lie dapat alami, yang sesak, yang penuh, yang lapang...kalau kat pelentar minyak...mana de...heh...heh...citer lama kan...

Tahun ni buat haji badal untuk ayah ye? Beruntung nyer arwah ayah Cik Lie, bakal menerima kiriman besar...seronok saya mendengar nyer...jaga kesihatan dan stamina yer...semuga dipermudahkan...

ps: alahai...rindunyer kat korang sume...tertinggal keretapi memanjang...bila le ratu trek bakal menjadi milikku...pss...bagi le tips cik lie...

Asnija said...

Tadi saya singgah masuk bilik Cik Lie...jeles ngan screen saver laptop Cik Lie...cam ner nak buat screen saver cam tu yer???

manzlie said...

salam Datin Asnija...

alhamdulilah...semua tuh adalah dari yang Maha Esa...dengan keizinnanyer sya mapu melakukan..insyalah..tahun nih giliran arwah bapa sya...semoga kita semua mendapt keberktan darinyer..insyalah..

waslam

mohd said...

assalamualaikum shaik...tengok gambar gambar yg shaik kirimm kan sayu hati . bertuah shaik dapat berkeja disana,dah berapa tahun shaik di makkah almukaramah

manzlie said...

salam Mohd..

ye ker alhamdulilah...dah hampir 2 thn disini...

walam

abangsulung said...

Beruntunglah saudara dapat solat kat Masjidil Haram setiap hari.