MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 26 October 2009

" Marble Polishing..."

Bismillah...salam from Makkah...dalam kawasan Haram dan di luar nyer sedang sibuk para pkerja melakukan beberpa tugasan yang amat penting..slah satu nyer marble Polishing". wahh dah macam nak sama dengan kerja ku jugak skg busy duk polish balik marble marble hotel tuh untuk menerima kunjungan para jemaah tapi di Luar haram pun sama begitu juga. Gambar gambar tersebut menunjukkan betapa tekunnyer pekerja melakukan "marble Polishing di Luar PIntu masuk Masjdil Haram yakni di depan pintu Gate King Abdul Aziz malam tadi..alhamdulilah..kerja kerja pembersihan dan perindahkan Masjdil Haram sedang giat di jalankan sekarang..syukran..wasalam


37 comments:

Imran Paris said...

Boleh tolong polish rumah saya sama tak....hehehehe. Berkatkan En Li...kerja depa tu, wp mungkin gaji tak seberapa...tp tentu amat berkat.

Zie said...

Salam CL,

Depa kerja sambil beribadahkan.. gaji tak seberapa boleh lagi hantar balik negeri.

rezeki said...

salam cl,

beruntung mrk, kerja di rumah Allah, dunia dapat , akhirat pun dpt.

marble tu mmg cantik, tapi kalau ada air sgt bahaya, tergelincir

hilmyiskandar said...

Salam.

Kata Mutaqif yg memberikan penerangan kepada kami semasa Umrah/Haji - hulurkan RM utk pekerja yg membersihkan marble polishing di depan Kaabah. Gaji taklah banyak, namun baktinya untuk Rumah Allah di utamakan. Ramai pekerja tersebut pernah bekerja di Malaysia. Salah seorang yg selalu bertegur sapa ialah Abd. Rahim bertugas mengisi Air Zam2 depan Hijir Ismail pernah bekerja di Kota Tinggi, Johor.

Amin.

tq.

babykhalifah said...

teringat depa duk polish marble langsung polish sekali "kali2" jemaah...hehe nk wat camner dah amanah mereka...

babykhalifah said...

alaa..silap taip ..bukan "kali"...tapi "kaki"..he2

manzlie said...

salam imran...

takda maslah...nafi muskillah..heheh

memang berkat tuh duk cuci rumah allah..

waslam

manzlie said...

salam zie.

alamdulilah..keberkatan gaji mereka tuh..insyalah

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

ye lah..sya bila pas hujan jer balik berjalan mesti erhati ahti..takut jatuh tergelincir...bahaya gak tuh..

wslam

ijoismart said...

Mereka sebenarnya bertuah membuat kerja2 tst. Dimana2 pun kerja cleaning ni tak dpt gaji banyak pun. Tp cleaning kat MH ni pasti rasa lain.

manzlie said...

salam hilmy..


benar tuh...abdul rahim tuh sya pernah jumpa dan borak dgn nyer..
bauk orang nyer..

waslam

Hanis said...

Salam,

semoga Allah memberi kesihatan yang baik pada mereka...dapat bekerja dgn baik...
apakan daya...depa hanya nak pekerja lelaki sahaja...kot dak hanis dah p apply dah...takpa laa keje lap2 tu...janji dapat p beribadah kat haram ngan mudah & dok makkah...

manzlie said...

salam babykhalifah..

ye lah..mereka tuh semuanyer rajin rajin belaka..kerja dgn ikhlas dan tekun..

waslam

manzlie said...

salam ijoi...

bukan hanya di Mh tetapi di sekitar kwasan Haram nih memamg berkat gaji gaji kami semua nih..alhamdulilah..syukur pada allah swt..

waslam

manzlie said...

salam hanis..

alhamdulilah...nait adik dah baik tuh pun allah swt dah tulis tau..insyalah..

waslam

cikgu mas said...

Salam cik lie

adakan pekerja perempuan?,mereka berpurdah hitam,di ruangan muslimah,mereka pun dari Indonesia dan Bangladesh,cikgu pernah berbual seorang pekerja wanita MH dari Indonesia tahun lepas,,dia beritau gajinya SR500,tapi mereka berpeluang mengerjakan haji,

hanis!!!!kalau teringin nak polish mengpolish ni,silakan sayang datang ke rumahku!!hehehe..

manzlie said...

salam cikgu mas..

ada..cuma gajinyer sr500 jer..jaga kat tempat jemaah wanita...

waslam

Abu Uwais said...

patut la selalu berkilat. rumah saya sejak beli baru berapa kali je mop.. hehe.. tu la betapa sucinya Baitullah.

norwahida said...

Salam cl,

memang berkat keja depa ye...tambah buat dgn senang hati.

ps: cl, kalau ada gambar jabal omar bole tak nk tgk?

Abu Uwais said...

dulu ada sekali pernah berborang ngan org Bangladesh kat Makkah. Masa tu dia kerja di kedai baju. Dia kata nak cari kerja di malaysia lagi 6 bulan (pada masa tu). Bila saya tanya nak cari kerja apa kat Malaysia, dia kata nak kerja kat masjid. Saya pun cakap dlm hati je, "ada ka masjid kat Malaysia ni nak gajikan org utk jaga kebersihan masjid mcm kat haramain tu?" Mungkin ada, cuma tak banyak. Tp lebih baik la dia sambung je kerja di tanah haram tu, lagi syok. Kan?

manzlie said...

salam abuuwais..

alhamdulilah..mungkin dia nak cari wang lebih kot..insyalah...semoga lallh swt berkati dirinyer dan kita semua..

waslam

manzlie said...

salam norwahida..

insyalah..nanti sya cuba snap yer..

waslam

liyana said...

Salam

Rasa setuju dengan Hanis kalau ikutkan hati nak kerja kat tempat muslimah tu pun jadilah janji boleh hari2 solat di masjidil haram dan buat haji.

manzlie said...

salam Liyana...

satu niat yang scui dan murni..insyalah..

waslam

shami2 said...

Salam CL..

Bertungkus lumus depa duk cuci nohh
Seronok tu kerja kat tempat istimewa..macam tu...alhamdulillah..
Rezeki yg nampak sedikit tapi penuh keberkatan

manzlie said...

salam kak shami..

alhamdulilah...semoga mereka semua diberkati oleh Ynag Maha Esa...insyalah.

waslam

Zie said...

Salam Ciklie,

Kalau ada masa boleh citer sikit pasal kayu kokka. Maklum jap lagi sampai jemaah M'sia, ramai yang terpedaya untuk membelinya. Betul ke begitu khasiatnya. Terima kasih banyak2.

manzlie said...

salam zie

Koka tasbih tuh orignal came from Turki...dan mahal harga nyer...Minima sr100..yang murah tuh semua from china...duplicate..berhati hati kalau nka beli..ask from Turki..

waslam

RKC said...

Salam saudara manzlie,

InsyaAllah saya dan suami akan bertolak ke Madinah hari Sabtu ini dan akan sampai ke bumi Makkah 11 November. Adakah saya punya harapan untuk turut menjenguk Masjidil Haram dari Hotel indah saudara ?

manzlie said...

salam saudari RKC..

semoga allah sw permudahkan perjalanan Haji suadri dan suami..sudah tentu boleh...takda masalah..dtglah nanti berjumpa dgn sya yer..

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Kita permudahkan orang lain, Allah permudahkan kita.

hajah zainab bt abdullah said...

salam azli,

bahagianya tgk pekerja2 tu...mereka mendapat rezeki yang berkat.

mama ju, said...

Assalammualaikuml cepatnya IP,kat atas sekali?Mudah2an Cik LI dapat byk pahala kerana melayan org2 di sanasini ,semuanya dahagakan cerita Mekah...tuhan telah turunkan seorang hamba yg humble .....

manzlie said...

salam leenoh...

satu uangkapan yang penuh makna..

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

alhamdulilah..semoga mereka mendapt keberkatan dari yangmaha Esa..insyalah

waslam

manzlie said...

salam mama ju..

insyalah...semoga di redhai oleh Nyer yang maha esa..

waslam

ummu masyita said...

Salam CL,
Bagusnya kerja-kerja mereka ini kan.