MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 7 October 2009

" Jumpa Kawan Baru...."

Pekerja Bin Laden Bahagian Pengjagaan Air Zam zam sedang sibuk mencuci area tempat mengambil air zam zam tersebut..alhamdulilah..
Di sebelah saya tuh Rubek dan shukor..depa nih from Banglades..Rubek pernah kerja di Klang meru, pandai cakap melayu..selama 6 tahun dia duduk Malaysia..skg adiknyer ada di kl..so kami pun berbual sebentar...seronok gak dapat kenal kawan baru nih..alhamdulilah...

28 comments:

Noor said...

Salam..

taraaaaaaaaaaaaa
1 2 3...

rosli said...

Salam Azli,

Saya dapat no 2, syukur

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Masa lunch jap tadi saya berjumpa dengan sahabat baik yang saya ceritakan dulu, ibu dan bapanya dapat menguruskan semua urusan untuk kerjakan haji dan akan bertolak dari KLIA pada 26 Oktober ini. Syukur pada Allah, terima kasih pada sdra Azli kerana telah mendoakan kedua orang tua kawan saya itu dan dia ucapkan berbanyak terima kasih. Saya pun terharu dengan berita kawan saya tadi, kawan saya peluk saya dan ucap ribuan terima kasih kepada semua yang membantu dan mendoakan ibubapanya.

Saya pesan pada sahabat saya tu agar mendoakan kedua2 orang tuanya agar sihat dan selamat semasa kerjakan haji nanti. Amin.

cikgu mas said...

salam cik lie

.hilang susah hati CM menatap wajah 3 jejaka tu,ciklie,rubek dan syukur!!!


my sweet panda...jawab soalan cikgu siapa paling hemsem sekali???

rosli said...

Sdra Azli,

Betul ke gaji mamat Bangladesh ini antara SR 250 hingga SR 350 sebulan. Tak rugi berkawan dengan mereka, hp saya pernah tertinggal sebelah pekerja Bangladesh ini masa saya solat Maghrib di tingkat 1 Masjidil Haram, selepas solat Maghrib saya baru perasan hp saya tertinggal di saf belakang, masih ada kat situ, mamat Bangladesh tu senyum je tgk saya...... masih rezeki saya.

Di samping mereka bekerja mereka juga bersolat bila tiba waktu, tengok muka mereka rasa bertuah, gaji kecik tp berkat dan saya percaya ramai orang bersedekah dengan mereka, tgk muka mereka penat bekerja tetapi seri muka mereka nampak gembira....

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,

Semasa posa dulu ayah ada seorang kawan juga dari Bangladesh....Abdul rahim namanya.Dia bahagian pengangkutan air zamzam.Dia bawa lori kecil pusing2 dalam masjid.Juga pandai bercakap melayu,kerana pernah bekerja di Johor Baru.

Masa rehat dia datang tidor tempat ayah iktikaf di basement mesjid.

Islam adalah bersaudara dan tidak ada kasta atau pangkat.Tidak ada warna yang bolen memisahkan hamba2Nya.Unik dan terbaik.Suhanalah.

Wassalam.

safiudin dot com said...

salam,

saya pernah tanya seorang pekerja pembersihan semasa disana (warga Bangladesh, pernah kerja di Kedah). menurut apa yang mereka kata, gaji mereka sekitar SR250 - SR300... tapi bersyukur kerana dapat buat amal ibadat.

alhamdulillah.

safiudin dot com

manzlie said...

slam kak Noor..


wahh RAtu trek motong gotah nihh...

manzlie said...

salam saudra Rosli..

alhamdulilah..sesungguhnyer semua itu adalah datang dari Nyer Yang Maha Esa..syukur pada aalh swt..semoga sya akan dapt berjumpa nanti dengn mereka..insyaalh

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

aiikk dah mula minat kat Rubek ker...abg samad muh masih cuti 2 minggu..nantin ku report padanyer.. noti aar..

waslam

manzlie said...

salam rolsi..

memag gaji mereka cuma sr500 jer..but bila sya tanya dia kata syukur alhamdulilah...cuma time haji dan ramdan jer depa dapat duit lebih..

waslam

manzlie said...

salam ayahanda..

alhamdulilah..benar ayah..islam adalah unik, sejati dan ikhlas. tanpa mengira darjat , pangkat dan keturunan..alhamdulilah...kami dapat berkawan bersama..


waslam

manzlie said...

slam saudra Saifuddin..

benr gaji mereka kecil tetapi meraka amat bersyukur dapat beribadah di dalamnyer...

wasalam..

Cik Amy Sensei said...

salam ziarah tuan blog..

apa khabar?

hilmyiskandar said...

Salam.

Memang ramai pekerja Bangla pernah bekerja di Malaysia dan berkhidmat di depan Kaabah menguruskan air Zam2. Salah seorang yg pernah saya berbual ialah Abd. Rahim hingga sekarang beliau berada di air zam2 berhampiran Hijir Ismail, pernah berkhidmat di kota Tinggi, Johor selama 5 tahun. Memang ikhlas tugasan diberikan utk semua jemaah. Syukur.

Amin.

tq.

manzlie said...

slam saudara Hilmy...

alhamdulilah...semoga mereka semua mendapt keberktan hendaknyer..insyalah..

walam

manzlie said...

salam amy sensei..

alhamdulilah..sihat walafiat..

waslam

abh said...

salam sdra manzlie,

seronok tawaf dengan keadaan skrg, tenang je, berpeluang utk mengucup hajaral aswad...

saya pernah merasai keadaan sebegini semasa musim haji tahun 1995 (kump akhir penerbangan balik), setiap kali tawaf dpt kucup...alhamdulillah...

manzlie said...

salam abah...

memangseronok time camni nak kcuup dan solat di HI..alhamdulilah..skg lah amsa nyer sya merebut peluang ini...tadi pun sya dapt kcup gak..alhamdulilah...heheh

waslam

rafidi said...

Salam,Tuan Haji katanya kerajaan arab saudi akan tangkap jika ada warga asing yang mash belum keluar dari mekah lepas syawal dan sebelum zulkaedah tapi saya lihat tuan haji bebas ke sana sini tanpa tag macm kita org pi mekah tu tak ape ke? Apa keistmewaan tuan haji tak kena soal ke? Tuan aji Bole cakap harab dahke?
Kalau dah fasih syoknya. Tlg doakan didpn kaabah agar saya blh bbhs arab juga .insallah.Tk

bonda said...

salam cik lie,nape cik lie nampk kurus tu?....diet ker...lg nmpk hensem yeye...mamat bgla tu merantau seluruh dunia...bonda ada tnya kt mamat bangla di kuala kangsar nih...ada ker lagi mamat bgla yg tinggal kt bangla lg??? dia bgtau masih ramai yg tinggal kt sana... ramai nye penduduk dia yer..

manzlie said...

salam Bonda..

hahhhaaa skg malam sya tak makan nasi..cuma roti jer 2 keping...tu jer...bukan diet jaga penyakit heheheh

waslam

manzlie said...

salam rafidi..

sya bekerja disini....

wasslsm

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, dapat memanjangkan lagi tali silaturahim sesama islam

tapi tak pernah jumpa anak muda kita yang nak bekerja di masjidil haram

manzlie said...

salam Rezeki...

biasa lah..anak anak muda kita mana nak gaji camtuh...and duk disni tempat yang taida hiburan kan...

mungkin akan ada nanti yang tua dari mesia keja disini..hehehe

wasalm

Andak Ros said...

Salam.
Memang... bila disana peluang mencari sahabat baru terbuka luas asal kita ini tidak berat mulut.. pengalaman disana dulu akak bolih "berborak agak panjang" dengan sahabat dari bosnia walau bahasa kami berbeza.. rindu pada suasana 2 tahun lepas....

manzlie said...

salam ka Ros...


benar kata kta akak tuh..kita hendaklah ramah mesra disini sebab semua insan adalah sama satu tujuan kesini kan...alhamdulilah..ada jugak lah bebrapa kawan disni..syukur

walm

my son said...

salam..

best dapat saling kenal mengenali ni.. lebih erat persaudaraan sesama Islam kita.. alhamdulillah.

ingat nak g ke Mekah nanti, nak g jumpa Abg Lie di sana la.. leh kan..? kalau ada rezeki, lps musim haji tahun depan..insyaAllah. Amin