MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 6 October 2009

" Dataran Kaabah..."

Suasana yang agak lengang sikit....terasa syahdu...
Suasana di datran Kaabah yang agak lengang seketika pada petang kelmarin...semua tuh kebanyakkannyer adalah penduduk serta pekerja yang berkerja disini..kami semua mengambil kesempatan untuk melakukan Tawaf sunat..alhamdulilah..

42 comments:

Kak As. said...

salam,

tenang dan damai.
rindu untuk berada disana lagi
beribat dan memohon ampun dan redha MU.

Abg Mgt said...

Salam,

Lapangnya, seronok ya kalau semasa ni berada di sini.

Kak As. said...

salam,

cup abg mgt dpt no 2 hehehe

manzlie said...

salam kak As..

memag tenang dah damai skg..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam abg megat...

memang skg seronok bangat nih...rasa taksabar jer nak p solat zuhur karang..hehehe

waslam

manzlie said...

salam kak As dan abg Megat..

wahhhh ratu trek dan raja Pecut nampaknyer mereka nih....heheheh


waslam

Abu Uwais said...

assalamualaikum

amboi.. bangga sat dapat no 4 ni.. mcm mana leh terpecut laju lak hari ni..

CL, syok la time mcm ni. Bleh pi tawaf n solat dlm hijir ismail puas2.

Abu Uwais said...

la.. ingat dpt no.4, tgk2 CL lagi laju menjawab.. hehe

CL, mak bapak saya dok rancang nak pi Ramadhan tahun depan. Bleh la depa pi jumpa CL kot?

manzlie said...

salam abu uwais..

no 3 lah tuh dia sebenrnyer... takpa ..

laa ye ker..jgn lupa suruh depa mai jumpa sya nohh..

waslam

Nina Suria said...

Memang syahdu suasananya, rindu nak bertamu lagi. Moga DIA menjemput ku lagi kerumahNYA.

Salam dari bumi Darussalam

Asnija said...

salam cik lie..
aiseyman....terlepas lagi la ari ni...wuiii....diam-diam K.As jadi ratu trek...tak ci, masuk ngan abg megat...

Asnija said...

Cik Lie, dataran tu bukan agak lengang...memang lengang habis...seronok nyer yang duduk kat Mekah...sekarang ni memang dah takde orang luar buat umrah ye, Cik Lie?

manzlie said...

salam nina suria..


insyalah semoga saudari akan datng lagi kesini..


waslam

manzlie said...

salam Datin Asnija..

alhamdulilah..semua skg pendudk dan perja makkah sebab visa umrah dah di stopkan buat sementra waktu..pas syawal kemsukan jemaah haji nanti..insyalah

waslam

bonda said...

salam cik lie,seronok cik lie dpt merasa lapang dan sibuk berada disan..mcmana rasa 2 suasana tu????bahgianyer cik lie n penduduk kt sana ...jemaah dr luar x dpt ler rasa..masa terlalu lapang nih yer??

bonda said...

salam cik lie,seronok cik lie dpt merasa lapang dan sibuk berada disan..mcmana rasa 2 suasana tu????bahgianyer cik lie n penduduk kt sana ...jemaah dr luar x dpt ler rasa..masa terlalu lapang nih yer??

einaa said...

lengangnya kat situ sekarang yek .
suasana dia mesti tenang dan damai jer dan boleh la Cik Lie ambik kesempatan puas2 nk tawaf ,kucup hajarul aswad ,solat kt multazam dll .seronoknya . Bertuahnya Cik lie antara insan terpilih di sana .
Tahniah untuk anda . :)

tak lama lagi bumi makkah tu akan dibanjiri pulak jutaan jemaah dr pelbagai ceruk rantau.

Kami punya yg jd standby pun tak confirm lg . Doakanlah juga untuk kami yer cik lie ,agar kami antara hambaNya yang terpilih untuk menjadi tetamu Allah untuk menunaikan haji tahun Ini. Amin

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

19 oktober ini semua anggota Syarikat kami yang dapat tawaran mengerjakan haji tahun di pelawa menyertai kursus intensif haji dengan pasangan mereka oleh Ustaz Dato'Daud Che Ngah dari Andalusia Travel,'. Saya mendoakan mereka semua dapat mengerjakan haji dan mendapat haji yg mabror.

Kalau dulu2 kalau ada kursus sebegini lepas baca email saya delete je, tp skrg hati saya meronta dan 'jeles' dengan bakal2 tetamu Allah, dlm hati saya berdoa dan berharap satu hari nanti nama saya juga akan ada dalam senarai peserta kursus ini dalam masa 3 hingga 4 tahun sepertimana perancangan saya. Amin

Yem0805 said...

Salam,

tenang dan damai..serta tak ramai orang di dataran..
sonok kalau dapat wat umrah atau tawah sunat masa ini

manzlie said...

salam Yem..

memang seronok dapt buat tawaf sunat...skg sebab senang dan cept..tak lama..it takes 15 min to finish..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Bonda..

alhamdulilah...skg lah amsa nyer kami semua merebut peluang tuh...insyalah bila jemaah haji dh sampai kami pun berilah peluang pada mereka bonda..

waslam

manzlie said...

salam eeina..

alahamdulilah..mekasih atas ucapan saduri tuh..insyalah nanti sya doakan semoga nama saudri pun akan naik lah dapt bersama kita semua disni untuk haji tahun nih...


waslam

manzlie said...

salam rosli...


alhamdulilah...insyalah doa ku semoa nanti suadara akan dtg lagi kesini..mudah mudahn..

waslam

Noor said...

As Salam CL..

lengang sungguh dataran.. rasa cam nak p la nie jugak.. nak tawaf sunat banyak2.. misti laju je.. tanpa traffic jem..

aduhai.. bertambah sayu hati cheq.. jeles arrrr..

cikgu mas said...

salam ciklie

Lapang dan legang tu,cium hajarulaswad,solat kat hijr jgn lupa tunjukk kat kami tau...kami tunggu eksklusif dari wartawan sensasi...live dr kota makkah tu..terasa bangga berkawan dgn wartawan sorang ni...

wahai si comel panda jgn lupa cm arr,kitakan kongsi..

shami2 said...

Salam CL,

Alhamdulillah lapang selapang2nya..tenang jer buat ibadah bebas sikit dari kesesakan .....bukan senang nak beroleh suasana macam tu...nak belek lamer2 sikit segenap sudut pun tak kalut kan...hehehe..rasa macam ...Allah ja milik kita sorang...lepas bebas gitu....mana2 ruang kita nak duduk...berdoa penuh khusyuk..satu persatu kita adukan padaNya...

p/s: Imaginasi sya ja..imaginasi CL yg sebenar camner pulak.....tulun jawap nohhhhh

shami2 said...

Salam CL...

tumpang lalu...

CM..minta pandanganmu...aper kata kita minta CL doakan akak Noor kesayangan kita buka pintu rumah dia kat kita...kita semua dok tunggu lama nak pi...hehehheh..dia tak jemput..takper kita open jer suara bagitaukan...

p/s: Wahai kak noor ku syang..jawaplah persoalan adikmu ini...bng samad tak der pulak nak minta tolong doakan akak kita nihhh

manzlie said...

slam Noor..

alhamdulilah..memang laju skg kalau buat tawaf nih...

seronok..takda kesesakan..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

insyalah nanti sya apakan suasana nyaman disini...

waslam

manzlie said...

slam shami ..

nak tau perasaan ku...

fuhhh terasa macam dunia nih ana yang punya...heheh memang seronok giler...terasa kesyahduannnyer menusuk kalbu dan sanubari ku...aminn..


waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Nampaknya Kaabah sedang bersedia utk menerima robongan Haji dan mencatatkan sejarahnya yang baru.

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Maknanya kalau kita nak ketenangan sebegini, kita buat umrah selepas raya aidilfitri dan sebemum masuknya musim Haji.

Tapi memang rasa tenang tengok MA dalam keadaan begini.

yongzu @ 9W2YZU said...

Pada ketika ini di Malaysia, mereka yang terpilih ada yang sudah mengikuti Kursus Perdana dan ada pula yang dalam proses akan mengikuti Kursus Perdana kelolaan TH.

Ada juga yang sudah mengadakan "kenduri kesyukuran" manakala ada juga yang masih belum membuat persediaan dari segi kelengkapan, cutinya dan sebagainya :)

Memang tenang dan damai kelihatannya pada ketika ini, tapi cabaran dan ujiannya adalah ketika jutaan manusia dari pelbagai pelusuk mula datang mengunjungi.

Teringin saya bertanya, melihatkan gambar-gambar terkini yang diambil... adakah jemaah haji itu "dibenarkan" mengambil gambar di sana secara terbuka? (dengar macam-macam cerita mengenainya)

Terima kasih.

manzlie said...

slam Yongzu...

memang mereka benarkan nanti tapi terpulang lah pada individu bagimana caranyer..

waslam

UmmuAdam said...

Salam,

Lengangnya...tak pernah lagi berpeluang berada disana dlm keadaan begini. Tapi tak lama lagi musim haji dah nak tiba...pasti ramai kembali. Terkenang masa mengerjakan haji beberapa tahun yg lalu. Kami pergi penerbangan awal.. sampai diMadinah kami dapat sembahyang saf no. 1 masa solat zohor. By the time nak solat maghrib jemaah dah mula ramai....seronoknya...harap2 dapat jemputan untuk menunaikan haji lagi..

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..memeng tenng pada waktu sekarang...

waslam

manzlie said...

salam Leenoh...

alhamdulilah..waktu musim haji nanti kedtangan jemaah akan bertambah...insyalah

waslam

manzlie said...

salam Ummu Adam..

alhamdulilah...semoga ummu akan menjadi tetamu nyer lagi nanti..insyalah...

waslam

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,
salam semua pembaca blog,
salam semua penulis komentar.

Kaabah membawa dan memberi makna tersendiri.Pelbagai perasaan memahat dalam hati.Pilu,sedih,gembira dan duka luka terselit dalam jiwa.Lain ketika,lain perasaannya,lain pula penerimaan hati.Lebih sebulan aku menyelam di datarannya,aduuuuh ,rindu ku padanya tak terkira.Jauh di mata dekat di hati.

manzlie said...

salam ayahanda...

alhamdulilah..doa dari sya semoga ayah akan di jemput lagi ke sini..insyalah..

waslam

rezeki said...

salam cl,

susunan karpet tu dah kelihatan mcm trek di stadium pula.

nti masuk musim haji , semuanya digulung .

manzlie said...

salam rezeki..

betul tuh kekadang sya jugakterpikir bilealihat dari aats bumbung kan...nampak ccantik dan kemas jer..tapi musim haji semua kena gulung lah...

waslam