MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 29 October 2009

" Kontena - kontena Air Zam zam..."




Bismillah....salam from Makkah...sekarang di dalam Masjidil Haram nampaknyer sedang giat beberapa keperluan di buat untuk menyambut kedatangan jemaah dari seluruh pelusuk dunia..salah satunyer ye lah Kontena Air Zam zam.., dimana mereka telah meletakkan di sekeliling Dataran Kabaah yakni di bahagian atas solat Area...untuk kegunaan dan menampung serta memberi keselesaan para Jemaah untuk mengambil/meminum air zam zam tersebut..alhamdulilah...lihat lah gambar gambar diatas tuh...syukran..wslam


40 comments:

cikgu mas said...

Salam

mai secawan,,,aduuh nikmatnya secawan air zam..alhamdulillah

Noor said...

salam CL..

terasa-rasa tekak nak minum ayaq zam2 yang baru..

psst.. tak kan secawan je CM.. paling2 mintak 5 litre..

ngeh ngeh ngeh

ijoismart said...

Sy nk minta CL pos kat sy sama. Syukran

ijoismart said...

CM, Noor dan sy. Bertemu lagi kami bertiga. Payah nk dpt camni 1,2 dan 3.

Azemi Ali said...

Salam cik lie,

Anak saya suka minum air zam-zam ni tapi di Malaysia harga RM130 bagi 10 liter. Harga meningkat setiap tahun Bagi botol yang 500ml dah RM10.

Dekat Mekah dan Madinah juga yang mewah dengan air zam-zam percuma. Air tebaik di dunia tapi masih ramai orang Islam yang tak tahu.

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Syukur pihak kerajaan Arab Saudi lebih peka dengan keperluan jemaah yang begitu ramai. Saya percaya kontainer ini lebih praktikal. Amin.

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Kita berharap dan berdoa agar majoriti jemaah bila mengambil air dan meminum air di kontainer, bekas air atau dipaip lebih berdisiplin dan cawan yang telah digunakan dibuang atau diletakkan ditempat yang sepatutnya, bagi memudahkan orang jemaah lain dan dapat membantu pekerja Bin Laden menjalankan tugas dengan lebih lancar dan dapat menjaga kebersihan sekitar tempat/bekas aiar tersebut.

cikgu mas said...

salam

noor ghinduuuuuuuu arr,pi mana...


ijoii

sudikah dikau diapit oleh CM dan CN...???sebab biasanya CL yg dok tengah2...pas ni kita tukar arr noor,,,

manzlie said...

salam cikgu mas...

wahh dah jadi Ratu trek balik nohh...mai lah sini nak air zam zam

waslam

manzlie said...

salam kak noor...

5 liter...aduhhh takmampu ku nak abwak pulang ...hehehehe insyalah 500ml ok lah


waslam

manzlie said...

salam ijpismat..

ye lah dah jadi top three kan...taniah...

ok set no problem...

wasalm

manzlie said...

salam saudara Azemi...

insyalah nanti balik kl sya abgi sikit nohhh...

waslam

manzlie said...

salam saudara Rosli..

alhamdulilah...semoga mereka tau menggunakanyer..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

aikk sudah beralih arah kasih dan rindu mu...mencari ijoi sebagai pengantti...huh...

waslam

Hanis said...

salam,

abang, adik nak ayaq zamzam bebanyak naaa.....

kak mas...kak noor dok sibuk kira lepas ke nak bayaq gaji pekerja estet...hasil tak banyak...hujan ajee ni..

manzlie said...

salam saudara Rosli..

lebih more efektif lagi bekas baru dan mudah di gunakan..syukur alahmdulilah

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Bukan kata nak minum. nak mandi pun boleh.
Air zam-zam memang enak rasanya.

PINATBATE said...

Nikmat Allah..
Berdoalah ketika minum air zam-zam..mudah-mudahan hajat dimakbulkan.

Noor said...

Salam CL..

500ml pun dah kira syukur dik.. dapat yang 'segar'.. emm 500ml x 10 botol.. heh heh

cop cop.. hanis & CM kata, depa nyer bahagian bagi kat akak.. emm, tn ismet nyer bahagian pun akak tolong amik on behalf jugak..

psstt.. ijoi, jarang sungguh kita nak dapat no 1 2 3.. CM kata, kita2 nie kira muka2 vateren.. la nie CL dah ramai peminat..

manzlie said...

salam kak Noor..

mak ooiii dah nak amik share depa ker..takda maslah...ok set..

waslam

manzlie said...

salam Leenoh...

ramai amik wuduk dgn air zam zam..best tau..

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat..

alhamdulilah...berkat dah berkhasiat air zam zam tuh...

waslam

yuyee cap limau said...

SALAM

AIR zam-zam....
sedapnyerrrrrr
nikmatnyeerrrrr
lazatnyerrrrrr..


mai segeleng..hehe

Ayah Zain said...

Salam CL,

Alhamdulillah, dapat juga melihat kontena ayer zam zam

p/s : Salam Noor, lama tak mai umah az. noor p mana

S said...

salam buat CL,

awat depa tu dok berebut 1,2,3.
Cikgu mas,Noor dan Ijoismart.
habaq mai la kat S sama.

Alhamdulillah! S sihat2 aje. harap CL pun sihat juga.

baru 5 bulan berjauhan, rindu sesangat nih. Entah bila dapat bersua muka lagi.

umiazuddin said...

Salam CL,

Semoga para jemaah dapat memanfaatkan sepenuhnya kemudahan yang disediakan.

CL, boleh tak CL gambarkan serba sedikit tentang kemudahan2 lain di MH, seperti lokasi bilik air atau tempat berwuduk ker...

saya dulu, berusaha sedaya-upaya dan berdoa agar dapat bertahan dalam wudhu' kerana memikirkan kemungkinan lokasi bilik air di MH terletak jauh dari tempat solat saya ketika itu :)

terima kasih, CL.

VpeaceV

Lady Aries Kajang said...

salam.
selama ni saya adalah silent reader blog ini sahaja. ini pertama kali saya meninggalkan komen di sini. sebab apa? sebab hari ini saya sangat gembira dapat surat dari THT untuk mengerjakan haji tahun ni. dengar kata arab saudi telah meluluskan kuota tambahan dan dengan itu org2 yg stanby macam saya dapat la pergi, insyaalah. alhamdullillah. dan blog ini sedikit sebanyak membantu saya yang tidak pernah ke sana untuk mengetahui keadaan di Mekah. thank you che li.

manzlie said...

salam Yuyee cap limau...

amboi adik niih..nak sampai segelen..500ml ok lah tuh nohh..hehehe

waslam

manzlie said...

salam S...

amboi kak S kita nih...dah bertukar Pena lak...alhamdulilahh..nanti hujun gdec cheq mai lah rumah kak S noohh..

wasalm

manzlie said...

salam l;ady aries kajang..
1. Alhamdulilah kerana telah berjya dan terpilih ke sini menunaikan Haji..insyalah semoga allah swt permudahkan perjalanan saudari..
2. Mekasih kerna komen di blog sya..

Insyalah semoga kita boleh bertemu nanti..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...dah besar and cantikkan..syukur lah

waslam

manzlie said...

salam Ummi azuddin..

insyalah..nanti sya cuba paparkan , sebab dalam bilik wuduk nih memang susah sikti..almaklum lah...kekadang kena gak amrah bila snap gamabr nih...heheheheh

waslam

norman said...

minum zam zam disunatkan berdiri...mengadap kiblat dan berdoa semoga air itu mnyehatkan akal dan tubuh badan kita..
Subhanallah

manzlie said...

salam Norman...

alhamdulilah..itulah sebaik baiknyer....insyalah semoga allah swt memberkati kita..

waslam

umiazuddin said...

Salaam CL,

hehe...ye tak ye jugak ek? kang ada pulak yang pipi merah kena pelempang...hehe..

tunjuk gambar signboard bilik wudhu gents and ladies pun ok kot? :)

terima kasih, CL.

VpeaceV

manzlie said...

salam umiazuddin..

insyalah yer..

wasalm

hilmyiskandar said...

Salam.

Puaskan dengan kesempatan kenikmatan air zam2 semasa disana, bila dah balik M'sia citarasa berlainan. Itulah keistimewaan air Zam2.

Amin.

tq.

norsidah said...

Salam CL,

Alhamdulillah, memang nikmat nya minum air zam zam sejuk dingin sambil doa utk. kesihatan, akak selalunya minum dan simpan lama sikit kat tekak untuk menahan rasa nak batuk buat selalu, masuk je MH terus minum dulu, insyaallah akak masa kat sana takde batuk , yakin dan berserah pada Allah.
CL boleh ke poskan air zam zam, masa tu TH ada program pos air zam zam utk jemaah Rial 110 bagi 10 liter kalau tak silap akak, dah lupa la....

Salam UmmiAzuddin .tandas utk jemaah perempuan yang eloknya kat depan pintu no 51 atau yang dekat2 dgn no. tu, nanti kalau pegi cuba kesitu, senang tak berapa ramai, akak selalu kesana je.

haticantik said...

hmm terasa nikmatnya minum air zam zam di sana..sejuk tekak..Lagi2 ketika nak buat saie..pengalaman ramadhan semalam dengan membawa kandungan yang berusia 5 bulan..agak letih juga..dapat dua round singgah sekejap di tempat minum air zam zam..ambik air dah sapu kat perut..alhamdulillah kurang sket rasa sengal kat tepi perut tuh...tapi kenapa bila minum air zamzam kat malaysia rasanya tak umphhh macam kat sana?? kata orang mekah tempatnya ..sebab tu la sedap dan nikmat yang tak terucap..

Atikah said...

Salam...

Nak cikit Air zam-zam... :)

Kak nooor, bahgian CM ngan Hanis tu kita share dua no... nanti saya tolong akak p kutip gotah... He.. he..