MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 5 October 2009

" Hajar Aswad - Dapat cium lagi..Alahamdulilah..."

Kat bucu nih lah( Penjuru Kaabah ) ramai Jemaah duk sapu untuk mengambil " berkat " batu Kaabah .....
Masih beratur untuk menunggu giliran.hampir sampai ke Hajar Aswad....
Masa mula mula beratur nih...agak kurang sikit jemaah melakukan Tawaf pas solat Asar tadi...
Sempat aku solat Asar di sini tadi....
Bismillah.....alhamdulilah..hari nih aku off day so banyak masa ku kali nih ku luangkan di dalam Masjdil Haram....entah kenapa hati nih terlalu rindu lagi untuk mengucup Hajar Aswad lalu tanpa dalam perancangan selepas solat Asar, aku pun pergilah beratur ke situ untuk menunngu giliran ku mengucup Hajar Aswad..alhamdulillah hampir 13 minit giliran ku pun tiba mengucupnyer..syukur ke hadrat allah swt kerana dengan Izinnyer aku dapat lagi mengucup alhamdulilah....wasalam...



78 comments:

alhan said...

Alhamdulillah.

einaa said...

alhamdulillah ..keep up a good work .Moga satu hari nanti giliran kami akan tiba juga .Amin .Doa-doakan lah :)

manzlie said...

salam ahlan..

alhamdulilah...


wasalm

manzlie said...

salam eina...

insyalah nanti tiba lah giliran eina...insyalah..

waslam

yongzu @ 9W2YZU said...

Alhamdulillah....

UmmuAdam said...

Salam CL,

Mudah sungguh nak kucup Hajar Aswad, memang biasanya beratur macam tu ke or becoz orang tak ramai? Setahu saya biasanya berebut-rebut dan bertolak-tolak.Alhamdulillah...

Abg Mgt said...

Salam,

Seronoknya, lapang ya bolehlah selalu pi kucup H/Aswad.

silversarina said...

Alhamdulillah... kegembiraan CL mengucup hajarul aswad dapat akak rasakan , syukur .

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah dekatnya gambaq diambil...sya yg tak pernah pi sana pun ..bole tgok..dr dekat hari2...

Ya Allah Engkaulah TUHAN sekelian alam, sekelian malaikat, Engkaulah TUHAN yg menguasai langit dan bumi dan segala isi makhluknya...
JanjiMU adalah benar, segala2nya benar dariMU ya Allah...

Jika ada rezekiku dilangit KAU turunkanlah
JIka ada rezekiku dibumi KAU keluarkanlah
JIka ada rezekiku dilaut KAU timbulkanlah
Jika jauh rezekiku KAU dekatkanlah
Jika dekat rezekiku KAU hampirkanlah
Jika sikit rezekiku KAU perbanyakkanlah
Jika haram rezekiku KAU bersihkanlah
Permudahkanlah aku dn suami serta anak2 untuk mengunjungi rumahMU suatu hari nanti.
Bantulah dan permudahanlah aku hambamu yg lemah ini untuk menghadapi segala ujian hidup yg telah Engkau tetapkan.
Ampunilah segala dosa kesalahanku, suamiku, kedua ibubapaku, kedua mertuaku..serta muslimin muslimat sekelian..samaada yg hidup maupun yg telah kembali kepadaMU...
anugerahkanlah kami kebaikan didunia dn diakhirat.
Terimalah doa2ku dn hajatku hnya Engkau Maha mendengar lagi Maha Mengetahui...selawat dn slam keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W serta alhli keluarga baginda dn sahabat2nya...amin

Teringin sgt nak doa camtu dan doa2lain lagi kat depan kaabah tu...bila dpt tgok gambar dekat ..macam gini

p/s: CL maaf terpanjang...nohhh

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

alhamdulillah, Syukur Lie dapat cium HA tuh.

Ayah Zain said...

Salam CL,

fuyoww, hari ini sehingga pukul 6 ptg tadi, pengunjung PDKM mencecah 1,031. Bertmbaha sekali ganda berbanding semalam. Hebat lie. n3 ayahzain cuma 33 pengunjung sahaja sejak dari pagi tadi.

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...az kira ker..laa sya pun tak kira pun..heheheh
insyalah nanti ramai lah pengunjungkat blog az tuh..gn risau..isnyalah..

waslam

manzlie said...

salam yongzu..

alahamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam Ummuadam..

skg tak rami lagi jemaah..so senang sikit lah..

waslam

manzlie said...

salam shami...


alhamdulilah...semoga beroleh kesejatraan dan di berkati oleh nyer...doa doa saudari tuh..insyalah
walsam

manzlie said...

salam kak Sarina...

ye ker..

alhamdulilah..


waslam

manzlie said...

salam abg megat..


alhamdulilah...seronok..skg tak berapa ramai dah..

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Hheheh bukan az cuma teruja bila prof MKI tunjukkan pengunjung blog dia mencecah ke 1,000 dua hari lepas, lepas tuh az terfikir pulak, ngeh ngeh ngeh.

manzlie said...

salam ayah zain..

mekasih...

hilmyiskandar said...

Salam.

Syukur + Alhamdulillah dipermudahkan cium Hajar Aswad.

Amin.

Tq.

manzlie said...

salam Hilmy...

syukur alhamdulilah dapat mendoakan semua di Hijir Ismail..

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Terima Kasih atas semua doa tersebut. Semuga ALLAH melimpahkan lebih lagi KEBAIKAN utk. Tuan.

Amin.

tq.

cikgu mas said...

salam ciklie

tertinggallah cikgu entry hebat ni,tunggu jugak tadi tp tak muncul-muncul,cikgu dok perhati org beratur berbaris tu,cm tak nampak pun sorang pun org pompuan ek,mana org pompuan ciklie,dapat peluang ker sekali berbaris...

manzlie said...

salam cikgu mas...

orang ponpuan depa baris belah sana kat pintu taubat...tak campur ..

waslam

Hanis said...

Salam,

Alhamdulillah...moga Allah terus memudahkan abang untuk kucup Hajar Aswad pada masa2 lain.

manzlie said...

salam Hanis..

alhamdulilah..insyalah dengan berkat doa mu ituh...

syukran..

waslam

bonda said...

salam cik lie,lama melihat gambar dlm n3 cik lie...jelas...moga sampailah hajt diriku ke rumahMU ...tima kasih cik lie...xjemu menghantar gambar-gambar yg xjemu dilihat berulang kali..

p/s moga dpt berjumpa bersama menunaikan ibadah haji xlama lagi

manzlie said...

salam Bonda..

insyalah semoga kita dapt bertemu di sini ...

waslam

bonda said...

salam cik lie, jemaah yg ada kt makkah tu penduduk asal makkah aje ker?

manzlie said...

salam Bonda..

yup orang yang amcam kami jer lah tinggal...paa tanggal 21 hb nih baru masuk semua jemaah dari laur...jadi kamilah skg amik kesempatan skg berTawaf dan cium hajar aswad tuh...alhamdulilah...giliran kami lak kan..heheheh


waslam

Rahmah said...

Salam Cik Lie...

Seronok tengok semua berbaris dengan tertib menunggu giliran. Kalau time lain, berasak asak lah jawabnya...

Kadang kadang kesian tengok nenek nenek tua meminta tolong polis yang jaga hajarul aswad beri laluan kpd mereka untuk mengucup, tapi polis depa dok buat tak tau aje...

Doakan bumi Msia aman dari bencana alam ye...Sedih tengok apa yang dilalui rakyat Padang Indonesia.

Akhir sekali semuga Cik Lie sihat selalu dalam menjalankan tugas..

Wassalam

manzlie said...

salam rahmah..

alhamdulilah bila tengok semua ebratur amni kan..tapi bila time peak period susah nak dapt camni sebab semua jemaah nak berebut...insyalah..akan sya doakn nanti..

waslam

IBAN MUSLIM said...

Keberkatan hidup di tempa yg paling suci di dunia...

Alhamdulillah.

manzlie said...

salam iban muslim..

alhamdulilah..syukur nikmat nyer..

waslam

Ummi Wafa (UW) said...

Salam Cik Lie,

SubhanAllah, tak terucap rasanya melihat ketertiban jemaah yg beratur. Selalunya berebut2. Ummi Wafa sendiri masih belum berpeluang utk mencium HA krn org sentiasa ramai saat mengunjungi Haramain.

Cik Lie kata org akan mula ramai pada 21HB, kenapa yer? adakah jemmah yg HAJI yg CL maksudkan itu?

CL dah ada ke tarikh untuk menawan Gua Thur tu?

Wassalam
Ummi Wafa
Yanbu Al-Sinaiyyah

Ummi Wafa (UW) said...

Salam buat Shami2,

izinkan saya untuk copy doa yg dipaparkan. doa yg ringkas tp besar maksudnya. :D

Wassalam

Ummi Wafa (UW) said...

Cik Lie,

Gambar 1st yg perempuan tgh sapu batu kaabah tu Rukun apa yer? adakah itu RUKUN IRAQI? Sebelah kiri Hijir Ismail?

einaa said...

alhamdulillah terjumpa blog ni,ari-ari leh tgk gambar dekat keadaan di kaabah/masjidil haram .Thanks cik lie coz bg santapan gambar dan cerita2 live di sana untuk tatapan kami .

semoga diberikan Allah keazaman di hati-hati kami dan semoga diberikan kesempatan dan dipilih Allah untuk menjadi tetamuNya .Amin

manzlie said...

salam Ummiwafa..

alhamdulilah skg jemaah Haji lum lagi masuk..selepas sywal baru lah mereka dtga kesini..yakni visa umrah skg telah di berhentikan buat sementara waktu..itu lah sebab nyer skg masih lenggang..

waslam

manzlie said...

salam einaa...

alahmdulilah..tentu seronok dan teruja untuk melihat nyer kan dari dekat..semoga ia akan memberi semangat pad suadari untuk kesini nanti..insayalah

waslam

Kasmin said...

Salam Azlie,

Alhamdullillah dan terima kasih dgn paparan gambar2 yg dapat dikongsi bersama dgn peminat2 PDKM keseluruhannya.Semoga doa2 anda diperkenan oleh Allah Swt. Amin Robbal Alamin.

manzlie said...

salam saudara Kasmin...

alhamdulilah..semoga saudra gembira dgn gamabr gamabr terbaru tuh..

waslam

abh said...

Salam perkenalan,

Amat teruja dengan posting gambar2 masjidil haram...terdetik utk kembali berkunjung kesana setelah sekian lama...InsyaAllah kalu ada rezeki...keep us upadated, tk....

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, jangan lepaskan peluang keemasan itu cl.

dulu masa pegi umrah , tiap2 hari dapat kucup .Masa buat haji, dapat sekali ,alhamdulillah.

kalau musim umrah, peluang agak besar, kalau musim haji tipis sikit

sebenarnya banyak tips utk berpeluang mencium hajarulaswad tu , selebihnya serahkan pada Allah.

yang paling lucu lihat jemaah yg solat berhampiran dgn hajarulaswad.
imam lepas beri salam je, mrk mcm ada "spring" terus melompat menuju ke hajarulaswad ngeh,ngeh,ngeh

pernah lihat ada seorang tu yg cuba masuk ke hajarulaswad menentang arus dengan kedua2 tangannya seolah2 mengepak, akhirnya terpelanting keluar. Semuanya kuasa Allah swt.

Yem0805 said...

Salam,

Alhamdulilah CL dpt lagi mengucup hajar aswad..semuga doa2 CL di perkenan kn oleh Allah..doakn juga kami dapat mengucup nya.

Memang masa ini yg sesuai untuk mengucup hajar aswad sebab org tak ramai..kalau musim haji dah susah nak dapat dan berebut2..

nije said...

Alhamdullilah.

Mudahnya nak kucup..masa tahun 2006 dulu susahnya....berebut..berebut...rasa macam nak terjatuh pulak...

Mudah-mudahan saya juga ajkan diberi peluang sepertimana yang tuan dapat...

mnasir said...

Salam CL.

Banyakkan kesyukuran kerana CL dapat berada didalam suasana yang berbeza2 dikawasan Masjid Haram. Dari suasana sesibuk2nya hingga kesuasana selapang2nya. Alhamdullillah. Gunakanlah kesempatan yang diberi Allah dengan sebaiknya

safiudin dot com said...

salam sdr,

Alhamdulillah, syukur.

Noor said...

As Salam CL & fren..

Rasullulah S.A.W bersabda yang mafhumnya :

'Hajarul Aswad itu diturunkan dari syurga. Warnanya lebih putih dari susu. Maka dosa anak-anak adam yang telah menjadikannya hitam'

Hajar Al-Aswad akan menjadi saksi sesiapa yang pernah menyalaminya (istilam) dan mengucupnya dengan iman dan kebenaran pada hari kiamat. Rasullulah S.A.W bersabda yang mafhumnya :

'Demi Allah, Allah Taala akan membangkitkannya pada hari kiamat kelak, baginya dua mata. Dia akan melihat dengannya dan baginya lidah yang mampu berkata-kata menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran'

psst.. tetiba hati cheq menjadi sayu.. bisakah cheq mengucup lagi hajarul aswad itu.. sob sob sob

cikgu mas said...

salam

CM setuju dgn mnasir tu,kalau dah dpt peluang mcm ni (suasana lapang) ciklie ciumlah H.Aswad setiap hari,hanya org bertuah saje yg dpt peluang menyentuh sesuatu dr syurga,batu tu dr syurga,hanya org terpilih sahaja yg dapat mencium dan menyentuhnya.Alhamdulillah,Allah memberi peluang pd saya 2kali menyentuhnya...Subhanallah..myfren jgn lepaskan peluang dan rahmat ini untukmu..

rose.othman said...

Terima kasih CL.. dgn adanya blog ni, setiap hari saya dpt menatap Baitullah dan Masjidil Haram.. juga dpt melepaskan kerinduan utk menjadi Tetamu Allah lagi.. alangkah bertuahnya CL kerana berpeluang bekerja di situ.. Semoga allah memberkati hidup CL..teruskan usaha murni tu..

manzlie said...

salam rose othman..

alhamdulilah...dgn nikmat yang di beri oleh allah swt akan sya gunakan sebaik baiknyer..insyalah...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

tu lah skg masih lagi lenggagn cheq rebut lah perluang keeamsan nih..alhamdulilah..
waslam

manzlie said...

salam kak NOor..

many thnaks for the info yang di beri..
alhamdulilah semoga kita semau renungkan lah bersa,ma..


waslam

manzlie said...

salam abah..

alhamdulilah kerana sudi melayari blog sya..insyaalah akan sya paparkan beberpa gamabr yang menarik nanti..insyalah

waslam

manzlie said...

salam saudra safidudin..

alhamdulilah...syukur nikmat..


waslam

manzlie said...

salam rezeki...

memang camtuh keadaanyer bila abis jer ;epas solat semua jemaah berlari pecut ke Hjar Aswad...kekadang tuh nampak ada aygntersungkur lagi...siankan depa..

waslam

manzlie said...

salam Mnasir...

insyalah akan kugaunakan sekarang masa nyer untuk merebut peluang tersebut..

mekasih atas nasihat mu tiuh.

waslam

manzlie said...

salam yem..

alhamdulilah..insyalah semoga suadra akan dtg dan daapt juga nanti mengucupnyer..doaku ...

waslam

manzlie said...

salam Nije..

alhamdulilah...insyalah peluang saudrai pasti akan ada nanti..

waslam

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Jeles...jeles....hu...hu...

Tapi seronok nyer Cik Lie dapat berbaris gitu...selalunya bila lepas azan je yang ada berbaris gitu kan...sekarang nipun berbaris bila-bila masa ye...maklumlah tak ramai orang sangat...

Cik Lie...syukur nya nikmat Allah pada Cik Lie kan...nanti nak ikut le rombongan umrah tu...daftar nama kat sape? Kat presiden GPK ke?

pssss...semalam saya dok tunggu N3 baru, ingat nak jaga sedia pecut No.1...tapi tak muncul...masuk terus No.61...

rezeki said...

salam CL,

itulah, ingat kat PKDM je ada raja dan ratu trek, kat dpn kaabah pun ramai, terkenang masa kocik2 dulu mcm nk lomba lari ayomat, gesek, gooooo

manzlie said...

salam datin Asnija..


alhamdulilah...pemberian allah swt kan..
ye ker..siannyer datin..insyalah petang nih kot leh dapat no 1..

walsam

manzlie said...

salam rezeki...

tu lah..

masa dulu sya 100 meter no 3 jer lah...tak dapat gelaran raja pecut tuh...hehheheeh


wwwalsam

Cik Amy Sensei said...

salam..


cik amy datang lagi mengunjungi tuan blog..apa khabar hari ni?


moga dirahmati Allah..

rosli said...

Salam Sdra azli dan rakan2

Agaknya bilalah kerajaan Arab saudi ni dan penjaga Makkah ni nak buat sistem beratur untuk setiap waktu...skrg ni kebanyakan waktu orang berebut, nak cium Hajarul Aswad hanyalah sunat tetapi bertolak2 dan menyiku orang lain dan mcm2 lagi gelagat orang byk mendatangkan dosa dan marah dan kecewa kepada yg tak dapat meneruskan hajat. Tahun lepas saya sempat memerhati dari atas bumbung Masjidil Haram.... kalau ada barisan byk akan jadi lebih mudah. Kita sama2 doa agar penjaga dan pihak berwajib ini akan mengambil kira pandangan orang Asia yang bertubuh kecil ini.

manzlie said...

salam amy sensei..

alhamdulilah..sihat walafiat...


waslam

manzlie said...

salam rosli..

benar tuh..tapi sya rasa lah takkan adanyer sebab depa sendiri tak kuasa nak layan pak arab dari negara lain nih yang duk berasak asak..depa mana suka nak beratur cam kita orang asia nih..

waslam

m.q said...

betuahnya ciklie
sy jeles la dgn ciklie
(T_T)

manzlie said...

salam m.q.

alhamdulilah...jgn lah camtuh..heheheh


waslam

ZULTIE said...

Suami saya pernah dua tahun belajar di bumi makkah, memang pengalaman yang sangat indah. Bilalah kami berdua pula akan ke sana, untuk mencium hajarul aswad..Insyaallah.

cikgu zainab said...

alhamdullilah!

SiNoMoSa said...

seronoknya..alhamdulillah
nikmat ada di depan mata..
bila laa seru saya hendak ke sana akan sampai..
doa2kan laa..terima kasih

manzlie said...

salam Sinomosa..

insyalah adalah tuh nanti rezeki..

waslam

manzlie said...

salam cikgu Nab..


alhamdulilah....syukur pada Nyer..

manzlie said...

salam ZulEti

insyaalah...semoga satuhari nanti saudri akan di jemput ke sini...

waslam

Kak As. said...

salam,

penjuru tu ' rukun Yamani '
kalau dpt usap kat situ pun sunat juga sbb Rasulullah ada pernah usap rukuk Yamani.

sementara orang tak ramai ni. CL pulun la.
sambil tu doakan kami semua dan kesejahteraan Malaysia.

manzlie said...

salam kak As..

yup...insyalah akan say doa kan..
sedikit info:" terdapt 70 malaikat berada di antara rukun Yamani hingga ke hajarul Aswad dan setiap jemaah yang berdoa melalui situ (tawaf) malaikat malaikat tersebut akan mengamin kan doa doa mereka.."