MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 15 October 2009

" Hijir Ismail...."

Alangkah indahnyer permandangan dari belah kanan Hijir Ismail nih..
Keadaan di depan Multazam semasa lepas solat Zuhur tadi...alhamdulilah
Salah satu lampu lampu besar yang terletak di atas batu marmar sempadan " U Shape " yang mengelilingi Hijir Ismail....cantikkan...


39 comments:

mnasir said...

Alhamdullilah, bukan nya senang nak dapatkan no 1 ni dengan begitu ramai pengunjung yang masuk kedalam blog CL ni.

mnasir said...

Salam CL.

Boleh kah saya bawa kamera untuk mengambil suasana semasa mengerjakan haji nanti, banyak cerita ramai yang kena rampas kamera oleh polis disana. Boleh bawa kot dan nak ambil kenalah pandang2 disekeliling dulu kot.

umiazuddin said...

salaam cik lee

menarik angle gambar hijr ismail dengan lampu tu...makcik suko! :)

VpeaceV

manzlie said...

salam saudara Mnasir..

taniah...dia dah jadi Raja Pecut lak skg nihh...no wahid...


waslam

manzlie said...

salam Mnasir..

boleh tuh boleh lah tapi hati hati..nanti kalau dpe nampak kena rampas tau..

waslam

manzlie said...

salam Ummi..

ye ker suka..alhamdulilah...hepi lak sya...


waslam

cikgu mas said...

salam ciklie

Hijr Ismail memang satu kawasan yg specialkan,sentiasa penuh dengan jemaah,tempat yg maqbul doa.tqvm kerana gambar yg istimewa ni...

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah..

syukran

wasalm

My Life said...

salam

subhanallah alhamdulillah...
syukran ciklie

Ayah Zain said...

Salam CL,

Salam hari jumaat, hari yang mulia antara hari-hari yang ada dalam seminggu.

seronok melihat gambar yang boleh mensegarkan kembali ingat di MH.

Gee said...

salam cl,

Bagi akak tidak kira di mana sudut, suasana di persekitaran MH memang menarik dan menusuk kalbu.

rezeki said...

salam cl,

pada musim haji , nak solat di dalam hijir ismail memerlukan kesabaran dan tekad , selebihnya berdoa dan bertawakkal kepada Allah kerana Dialah yg menentukan.

Alhamdulillah.

m.q said...

syahdu sgh bila solat kt hijr ismail tu kn
ramaiiii btol org yg bersesak2 utk dpt peluang solat kt situ

Asnija said...

best nyer gambar ni Cik Lie...teringat-ingat Nisha menarik-narik saya untuk solat kat bawah pancur emas...pengalaman ni mendamaikan, dan tidak se-mencabar kat hajar aswad...

ps: cik lie, cik lie start buat haji berapa haribulan?

chuah seng hua said...

Salam Abg Lie & Pengunjung PDKM,

Kalau nak masuk Hijir Ismail masa terlalu ramai orang, kita kena selalu tawaf sunat, pasti dapat giliran kita, tapi tawaf 1 pusingan je.. hampir 1 jam, tunggu 7 lamanya... Banyak bersabar, kat situ je tempatnya, karang balik Malaysia, nyesal..

yongzu @ 9W2YZU said...

Assalammualaikum,

Makin hampir harinya, makin berdebar-debar rasanya...

KSPulau said...

sALAM...
Masih ramai juga, walaupun tiada visa umrah.. sentiasa akan ada insan di sana.

hilmyiskandar said...

Salam.

Rindu di Multazam + Hijir Ismail.

Amin.

tq.

safiudin dot com said...

salam sdr,

betul kata umiazuddin (satu 'angle' yang menarik untuk gambar 1 dan 3).

wah! dah boleh buat part time 'jurugambar'... (gurau aje tau...)

masih ramai juga... (gambar 2)..
alhamdulillah, ramai yang mengambil kesempatan mengerjakan tawaf....

safiudin dot com said...

menatap gambar yang ada mengamit
(bagai ditarik-tarik) ke sana...

alihassan said...

Salam CL

Saya akan tunai haji musim ini, harap2 kita dapat berjumpa. saya salah seorang pegikut setia blog setia. Wassalam

alihassan said...

Salam CL, salam perkenalan
saya seorang pengikut setia blog saudara. Tahun ini saya akan tunai haji ,insyallah kita dapat berjumpa

Ummi Wafa (UW) said...

Salam CL,

Akhirnya, umrah kali ini dapat juga solat dan berdoa di tempat2 yang paling mustajab. Rasa syukur dan nikmat yang tak terhingga diberi kesenangan itu tanpa sebarang halangan. Walaupun suhu diluar haramain membahang tp berada di sisi Kaabah tidak terasa yg ketika itu mentari tegak dikepala slps waktu zuhur 14Okt. Sungguh nikmat berlama2 disitu dgn anak kecil yg tak byk kerenah seperti mengerti dia berada di tempat yang paling mulia. Ya Allah, aku ingin hadir lagi dalam suasana yang lengang sebegini. Jemputlah aku menjadi tamu yang agong dan istimewa pada musim haji nanti. Ameen.

CL, jgn lupa doakan utk kami sekali agar diberi peluang mengerjakan haji juga pada tahun ini 1430H.

Wassalam

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...dpt tgok kaabah dalam posisi lain pulak..dekat sgat..tuh..

CL..ikhlas nak tanyalah..masa2 dok berdoa..tu ader tak..doa2 sya tu melintas kat fikiran CL....jawab tau..

Ni nak bermadah lagi..pantang tgok baitullah...bole nohhh

Ya Allah sungguh berat terasa ujianMu..

Tiada henti kumembisikan kesusahan, keresahan, dan kerinduan kepadaMU..
KAU kirimkan pula ketenangan kepadaku..
Terasa bagai angin dingin kau hembuskan kedalam roh dan jasadku....
buatku kembali gagah meneruskan pancaroba hidup ini..
Diluar rumah ketika mencari rezeki..
Sudah suratan dariMU ya Ilahi
Tanggunjawab ini harus aku patuhi
Biar membujur lalu pun akan kutempuhi...demi menegakkan kebenaran...dibumi ini..
Wahai insan2..yg masih mencari2..kembalilah kepada Ilahi...carilah dunia ini yg hakiki.. jangan kau tinggalkan kehidupan abadi...pasti hidup ini kekal sejahtera..aman damai bawa sampai kesurga nanti...
Isilah dirimu dgn ilmu tanpa berbelah bagi...pasti dikau takan sesat lagi...walau kemana pun pergi..hatta maut menjemputmu nanti..
Ya Allah kurniakanlah kebaikan didunia dn akhirat..kpada kami semua..pada hari yg mulia hari jumaat penghulu segala hari...Selawat dan salam keatas junjugan besar Nabi kita..Muhammad S.A.W..serta keluarga dn sahabat2 baginda..amin..

P/S: terpjgn pulak.bole kut..nohh..
CL kalau tak larat baca minta tulun bng samad bacakan sruh dia bukukan madah2 saya...ngauh..ngeh.ngeh

manzlie said...

salam Gee...

Bnear kata kata akak tuh..saya setuju...

waslam

manzlie said...

salam my life..

alhamdulilah....

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

nostalgia lama kini kembali lagi ....

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

pada musim haji nihh..leh lah di anggap bertuah kalau kita dpat solat didalamnyer...agak padat dgn jemaag..penuh dgn kesabaran...

waslam

manzlie said...

salam m.q..

memang ramai di depan Multazam skg nih...

waslam

manzlie said...

salam Datin Asnija...

alhamdulilah...kenangan lama mengamit memeori dtain bila melihat gamabr tuh...

insyalah pada malam 8 zulhijah sya akan berangkat ke Mina...

waslam

Hanis said...

Salam,

Ya Allah...seronoknyee....semoga Allah mempermudahkan urusan hanis & memjemput hanis kesana dalam tempoh yang terdekat ini....hati ini dah meruntun2 untuk ke sana....

manzlie said...

salam zubaidah..

insyalah jgn lah risau...semoga allahs wt permudahkan perjalanan Haji saudri tuh..

waslam

manzlie said...

salam Hanis...

insyalah..semoga ahnis akan kesini nanti tahun depan doa dari abg..

waslam

manzlie said...

salam KS Pulau..

Dataran Kaabah tidak pernah sepi menerima kunjungan tetamu Allah..

waslam

manzlie said...

salam Hilmi..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam alihassan..

Alhamdulilah...insyalah semoga kita akan dapat bersua nanti..

waslam

manzlie said...

salam saduara safiuddin..

bagai magnet yang mneraik narik kita padaNYer...syukur alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Ummi Wafa..

alhamdulilah..doaku semoga ummi akan bersama sama dgn kami untuk menunaikan Haji nanti..insyalah

waslam

manzlie said...

salam Kak Shami..

jangan lah kuatir..doa doa mu itu telah ku titipkan bersama dengan doa doa kiriman dari pemabca PDKM yang lain juga..insyalah semoga allah swt perkenankanNYer...

waslam