MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 26 October 2009

" Mahgrib....."

Suasana Keadaan Dataran Kaabah sebelum masuk waktu solat mahgrib..
Ramai Jemaah duk melakukan Tawaf sekitar keliling Kaabah.
Bismilah...begini lah keadaan Dataran Kaabah yang agak tenang dan syahdu dilihat sewaktu Solat Mahgrib tadi...terasa ralit hati di ulit perasaan penuh keinsafan bila mana melihat ribuan jemaah mengelilinginyer..Subhanallah...malam tadi agak kedinginan sewaktu solat Mahgrib terasa angin bayu menghembus sekitar dalam Masjidil Haram..syukran..waslam


44 comments:

cikgu mas said...

Salam.

waktu maghrib yg indah,kenangan saya disana maghrib memang dingin,tapi dingin air cond arr,CM suka cari ruang ada air cond..hehehe

NGINAP SRENGENGE said...

salam anaknda,

nampaknya winter di hemisphera utara mula menjelma.Ini akan mengurangkan rasa panas kepada jemaah haji nanti.

semoga nanti mereka lebih selesa.Walaupun panasnya ada,tapi taklah terlalu panas.

wassalam.

abh said...

Salam sdra Manzlie,

Dah nampak semakin meriah suasana di MH dengan kehadiran semakin ramai jemaah haji...Alhamdulillah....

manzlie said...

salam cikgu mas..

aahamdulilah...sudah terasa harinih kedinginan disini...mungkin cuaca makkah akan berubah dari tahun lepas..insyalah.

waslam

manzlie said...

salam ayahanda..

aaaaaaaaalhamdulilah...semoga memebri manafaat kepada bakal bakl jemaah di sini..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam abh..

memang dah terasa kemeriahannyer..alhamdulilah..

waslam

Imran Paris said...

En Li...syahdunya...tenang...nyaman, harap saya turut berada di sana. Thanks En Li for this update...saya berasa cukup cukup aman wp jauh beribu batu.

manzlie said...

salam saudara imran..

alahmdulilah..syukur nikmat yang aallah beri pada hatimu itu..sungguh mulia disisnyer..insyalah

waslam

mamaija said...

Salam CL.

Nampaknya dah mula ramai jemaah membanjiri MH. Bertambahlah meriahnya. Cuaca di sama dah mula sejuk ke? Maklumlah beberapa hari lepas hujan. Seronok nampaknya CL main hujan. Jaga-jaga nanti demam... Nanti lambatlah kami dapat berita langsung.

wassalam.

Ustaz Nazmi said...

Waktu Magrib di Masjidil haram memang hidup...saya selalu berada dimana majlis ilmu diadakan..walaupun disampaikan di dalam bahasa Arab..namun untuk amik berkat shja,,,

PINATBATE said...

Cik Lie..
nampaknya dah mulai sesak..agaknya musim haji tahun ni sejuk..jemaah kena siap sedia baju sejuk kot..

manzlie said...

salam ustaz nazmi..

alhamdulilah ..amik kberkatannyer kan...

waslam

manzlie said...

salam mamaija..

jgn risau..doakn sya sihat sejahtera insyalah..

walam

manzlie said...

salam kak Pinat..

yup dah nak mula sesak...alhamdulilah

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Tiada kata seindah bahasa, hanya Subhana Allah, alhamdulillah semoga Allah mempermudahkan urusan az ke sana.

p/s pengunjung pdkm paling tinggi semalam ni 1959. Tahniah

manzlie said...

salam ayah zain..

mekasih ats keprihatinan mu ituh...dan infromasinyer

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,
Terasa kedinginan MH ke sanubari az ni lie. dan lebih-lebih hanya kurang 5 hits sahaja pengunjung pdkm ke 2k. Subhana Allah.

rezeki said...

salam cl,

alhamdulullah, jemaah haji telah mula sampai je tanah haram.suasana haji mula terasa. terasa rindu utk menikmati suasananya.

hilmyiskandar said...

Salam.

Suasana tenang + aman amat menghiburkan, ditambah dgn cuaca dingin menantikan waktu solat. Tak ada apa nak difikirkan, lapang dada hanya yg ada KAABAH di hadapan mata.
Itulah Kebesaran Mu.

Amin.

tq.

hajah zainab bt abdullah said...

ketenangan...kesyahduan...kerinduan!

Atikah said...

Salam,

Alhamduillah... Sudah ramai jemaah memasuki haram... hari2 berikutnya pasti semakin bertambah bilangan jemaahnya...

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah dapat gambar terkini lagi..untuk tatapan harian
Kerja pengubahsuaian..pun berjalan lancar..nampaknya tu..

Moga sahabat2 kita yg sedang beribadah di sana berada dalam tahap yang selesa sentiasa insyallah...

p/s: Pagi semalam masa on the way p kerja lalu kat templer, hutan lipur sg kancing..ada kabus tebal..teringat masa pgi sekolah dolu2..pgalaman indah ...merentas kabus pagi sejuk..dingin nyaman..indahnya alam ciptaan Tuhan

Zie said...

Salam CL,
Indahnya maghrib disana walau apa pun cuaca...

kama said...

salam CL,
Syukran atas entries yang syahdu dan damai. Makin ramai tetamu Allah yang datang, harap dan doakan saya dan suami dapat segera jadi tamunya...tamu yang istimewa, InsyaAllah...

Hanis said...

Salam,

tenangnyaaaa.....

kak As said...

salam,

musim sejuk Makkah dah nak mula ke??

munkinkah salji akan turun???
satu keajaiban.
Kunfayakuunnn....dengan kehendak Allah jua.

cepatnya dah siap ganti mabel yang baru. Tahniah buat pekerja Bin Laden.
mabel tu setebal 4-6 inci sbb tu bila kita pijak tak terasa panas.
betul dak CL ???

ust Nazmi,
kat Haram tu ada tok guru Sheikh Abd Qader Mandele.yg mengajar dalam bahasa Melayu khas untuk orang Melayu.
tempatnya melalui bab king Abd Aziz. silakanlah kesitu.

liyana said...

Salam

Terasa Sayup-sayuppp Panggilan KAABAH. YA ALLAH Izinkanlah kami keTanah SuciMU lagi!! Serulah kami!!.

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Dah 3 hari saya hanya baca dan komen.
Saja nak share , malam tadi ibu bapa kawan baik saya yang sdra Azli doakan dulu bertolak ke Madinah, saya doakan mereka berdua sihat dan dapat buat haji yang terbaik.
30 Oktober ini jiran dan sahabat baik di tempat kerja bersama isterinya bertolak ke Madinah. Baru Ogos lalu dia kerjakan umrah dengan isterinya. Semalam masa saya ziarah dia , saya bagi tau ini adalah double bonus untuk dia dan isterinya...rakan saya baru pencen Mei lalu dan isterinya option pencen awal 2 tahun lepas. Semua ini rezeki dan berkat doa.
Apapun terima kasih sekali kepada sdra Azli untuk doa tuan. Amin

S said...

salam,

terasa seolah2 dipanggil untuk ke Makkah lagi.
doakan ya Tuan Haji Azlie.

manzlie said...

salam S..

alhamdulilah...insyalah nanti ada rezeki datg lah kesini...

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah....subhanallah..

wslam

manzlie said...

salam Rezeki...

alhamdulilah..dah terasa pun skg kemeriahannyer dgn kehadiran jemaah jemaah...

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

itu lah tanda kebesarannyer...

syukur alhamdulilah


waslam

manzlie said...

salam Hajjah Zainab..

alhamdulilah...terasa sangat ketenangan..

waslam

manzlie said...

salam Dik Tikah..

alhamdulilah dah semakin bertambah jemaah laa nih..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Kama..

alhamdulilah...inysalah nanti satu hari pasti saudri akan kesini..

waslam

manzlie said...

salam Zie..

memamg indah kan..

wasalam

manzlie said...

salam kak Shami..

alhamdulilalh..semoga mereka semua mendapt keberkatan dari yang maha Esa...insyalah

waslam

manzlie said...

salam dik Hanis...

setenang nyer disni..

alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Kak As..

alhamdulilah...memag sejuk batu marmar nih...tul tu..

waslam

manzlie said...

salam Liyana..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam saudara Rosli...

alhamdulilah..semoga allah swt permudahkan perjalanan Haji mereak..insyalah...

waslam

norsidah said...

Salam CL,
Tenangnya waktu maghrib disana, terasa rindu yang teramat sangat kat Kaabah,apalagi bila merenung gambar yang CL kirimkan ini, tak dapat mengadap ,tengok gambar pun jadilah kan CL, tolong doakan agar akak dan suami dapat kesana lagi, kawan akak akan kesana pada 31 Okt ni, boleh ke akak beri no CL kat dia, kalau ada masa boleh dia jenguk CL, kena minta izin CL dulu.

manzlie said...

salam akak Norshidah..

alhamdulilah..semoga akak di murahkan rezeki dan dtg lagi ke sini..insyalah..

boleh lah jumpa takda malsah..mengerat kan sirahturahimm...

waslam