MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 21 October 2009

" Makam Ibrahim..."

Bissmilah......suasana yang aman damai dan tenang pada waktu malam telah ku gunakan untuk bermuhasabah di Depan Makam Ibrahim malam tadi...alangkah tenang dan gembira jiwa nih bila berada disitu..tidak dapat nak di lafazkan dengan kata kata cuma hanya sesiapa yang pernah merasai nyer akan memahami perasaan ku...aku bersyukur pada allah swt kerana aku masih lagi bernyawa dan berada sini menghambakan diri pada mu......syukur alhamdulilah...wasalam....

50 comments:

Hanis said...

SALAM

Zie said...

Salam CL,

Tempat2 doa yabg mustajab tu.. Doakan saya agar kembali ke Mekah lagi untuk beribadat.

Hanis said...

Alhamdulillah...
seronoknya kalau dapat merasaai seperti mana abg merasai sekarang...kadang2 timbul perasaan cemburu pada abang...Subahanallah

My Life said...

salam..

alhamdulillah.. rezeki ciklie.. moga ciklie sentiasa dalam lindungan dan redhanya.. insyaallah..

My Life said...

azie pun sama mcm hanis gak.. kadangkala tibul perasaan cemburu dgn ciklie.. betapa bertuahnya diri cik lie...alhamdulillah..

mnasir said...

Salam CL.

Kalau difikirkan memang cemburu saperti yang dinyatakan oleh Hanis dan Azie (My Life) tetapi kita terpaksa redho dengan ketentuan yang telah Allah tentukan untuk hamba2nya. Berusahalah kita untuk mendapat KERAHMATAN dariNYA

manzlie said...

salam hanis..

alhamdulilah....semua nyer dtg dari allah swt...


waslam

manzlie said...

salam zie..

insylah ..i will..

waslam

manzlie said...

salam my life..

alhamdulilah...syukur pada nyer..

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

alhamdulilah..taksabar nak jumpa saudra nanti disni..insyalah...

waslam

babykhalifah said...

assalamualikum CL n pengunjung lain

Alhamdulillah...terlebih bertuah kerana CL sudi berkongsi cerita dgn semua...

salam dr malaysia

kak jose said...

salam cik lie.
teruja habis tengok entri kali ni!
tak sabar rasenye untuk menjejak kaki ke baitulallah Al haram.

kami masih lagi menunggu tarikh berlepas kesana.harap dapat bertemu ngan cik lie nanti!

salam dr kak jose n abg wan.

manzlie said...

salam kak jose dan abg wan...

adik doakan semoga allah swt permudahkan nanti perjalanan Haji akak berdua..insyalah..jgn lupa jumpa lie yer disini..

waslam

manzlie said...

salam babykhalifah...

alhamdulilah...sya hanya sekadar berkongsi cerita...tiada niat dihati untuk riak atau pun takbur..insyalah...harap semua pembaca PDKM mengerti tujuan murni ku ini...

mekasih for the komen...

waslam

rosli said...

Salam sdra Azli dan rakan2,

Semua entri best, semua dpt tgk dengan lebih dekat, saya percaya wpun ramai yang dah ke sana samada buat haji atau umrah tp masih tidak jemu dan sentiasa rindu pada apa saja yang ada di Masjidil Haram tu, lebih2 lagi Makan Ibrahim, Hijir Ismail, Multazam dan semuanya. Tahniah sekali lagi pada Sdra Azli.

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
manzlie said...

salam saudaara Rosli..

semoga terubat kerinduann pada mereka semua..insyalah..

waslam

UmmuAdam said...

Salam CL,

Tiba-tiba basah mata ni tengok gambar Makam Ibrahim....

mamaija said...

Assalammualaikum CL.

Alangkah seronoknya kalau berada di tempat CL. Dapat menatap kaabah sepanjang masa. Tapi ketentuan Allah tiada siapa yang tahu.

Terima kasih atas paparan n3 kali ni dengan gambaran yang menarik. Nanti bolehlah buat n3 haji untuk tahun ini.

Wassalam.

manzlie said...

salam mamaija..

alhamdulilah..terimaksih...insyalah kalau berpeluang akan sya paparkan gambar gambar haji tahun nih..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ummuadam..

alhamdulilah...menyelami keadaan di situ amat lah mengasyikan jiwa kekadang tersentuh hati kecil kita..

waslam

ummi humaira said...

salam CL
maqam Ibrahim , tinggalkan banyak kenangan , ada jemaah masa ummi kesana dulu ingat maqam tu , kubur nabi Ibrahim .diorang ingat 'maqam' tu kubur , masyaAllah cetek nya ilmu ..
>>Hanis , tak yah cemburu2..tu kan dah rezeki CL, jom jer kita gi kesana (Tanah Suci) dik oi ...

Zie said...

Salam CL,

Terima kasih atas doa-doamu, terharu atas layananmu bagai tetamu Allah dibumi Mekah. Moga Allah memberi balasan pahala berlibat ganda atas usaha murnimu itu.

shami2 said...

Salam CL...

Dekat dimata
Dekat lagi dihati
Smlm kuhadiri mjlis ini
Doa slmat buat jiran tetangga ni
Yang mendapat seruan ilahi
Panggilan haji...

Doa jemaah mohon diberi
Pasangan ini slmat pergi dn kembali
Linangan air mata mengiringi kami
tanda gembira dikongsi2
Diiringi hujan renyai tanda kerahmatan dr ilahi..
Moga tiba pula panggilan buat kami
Tahun depan insyallah kalau ada umur diberi...

Ya Allah Tuhan sekelian alam ini
Mohon rahmat kasih sayangMU diberi
Buat kami yang lemah ini
Jemputlah kami segera yg rasa rindu
Tak sudah2 ni...
Apatah lagi saban hari merenung gambar rumahMU...yg indah berseri
Kiriman sahabat kami Cik Lie..

Wahai Cik lie yg baca smbil tersenyum depan PC..
Kebaikanmu..tiada tdingan blogger lain lagi,..
moga beroleh kesejahteraan dalam sehari2..
Sesungguhnya amat bermakna saat2 masa kami .di Msia ni..
Pabila terpandang baitullah kirimanmu pada kami yg jauh ini..

Ya Allah kurniakanlah kebaikan kepada kami semua di dunia dn diakhirat..Selawat dn salam buat baginda rasullullah, keluarga dn sahabat baginda...amin

p/s: Teringin sgt nak pi sana macam suasana kt dlam gambar tu tenang tak ramai orang..bole duduk berjam2...yer dek hanis..jeles ..nohh

IBAN MUSLIM said...

ALhamdulillah...

ainhany said...

salams ukhuwah
syukurnya bile berada di tempat yg mjadi pujaan kt masjidilharam, doa sepuas2nya dan munajat semahu2nya....

doakan saya juga diberi izin utk berada disana.....doakan saya..doakan saya,..saya rindu kota suci ini....amin

manzlie said...

salam ainhany..

alhamdulilah....insyalah..

waslam

manzlie said...

salam saudara amirul..

alhamdulilah...aminn..

waslam

manzlie said...

salam kak shami...

menyentuh perasaan madah punjanga akak tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ummu humaira..

ye lah ..ramai ingat camtuh...sebenrnyer tapak bekas Nabi ibrahim semsa mendirikan Baitullah..

waslam

manzlie said...

salam zee..


alhamdulilah...

waslam

liyana said...

ALHAMDULILLAH..

Sungguh bertuahnyer boleh lama2 berada di sana. 1 minggu saya berada disana terasa tersangatlah cepat masa berlalu.

Atikah said...

Salam,

Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik untuk abg sepanjang berada di bumi yang penuh barakah dan dipanjangkan usia... Semoga doa-doa abg dimakbulkan olehNya....

Beruntungnya abg di pilih untuk berada di sana... dan bertuahnya kami dapat mengenali PDKM... dari sini terbitnya rasa cinta pada rumah Allah... menguatkan lagi keinginan untuk ke sana...

liyana said...

Salam CL

Wanita tidak di benarkan bekerja di sana betul ker??

manzlie said...

salam Liyana..

wanita tidak dibenrkan bekerja di Makkah dan Madinah...


waslam

manzlie said...

salam adik tikah..

alhamdulilah..rezeki yang allah bagi pinjam sebentar nih...smoga kita semua di berkatinyer..insyalah


waslam

Imran Paris said...

En Li....boleh citekan lebih sikit pasal Makam Ibrahim ni tak...paham2 jelah, ilmu saya ni cetek betul.

Hanis, My Life....sapa tak cemburu, tp kita perlu bersyukur kerana punya sahabat, abang spt En Li...wp kita tidak berada di Baitullah spt beliau, saya yakin, beliau sentiasa doakan kesejahteraan pengunjung blog PDKM....betul tak En Li

Thanks ye

manzlie said...

salam saudara imran...

betul lah tuh...kepada semua pembaca blogPDKM jgn lah risau..anda semua senantiasa ku daoakn di situ..insyalah...

dalam kaca tuh ada bekas tapak nabi ibrahim..semasa baginda membina kaabah...tu dipanggil Maqam Ibrahim

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, memang disitu tempat dituju, syukur.

Amin.

tq.

manzlie said...

salam Hilmy...

syukur alahmdulilah...

waslam

rezeki said...

salam cl,

syukur kehadrat Allah kerana kita semua masih diberi nikmat menghirup udara dan masih bernyawa.

semoga kehidupan kita semua sentiasa diberkati Allah SWT

along said...

Salam CL..

Doakan saye supaya satu hari nanti sampai juga menjejakkan kaki b'sma isteri di sini..di sini antara tempat b'doa yg mustajab..kami nak b'doa agar diberi peluang memiliki dan mendidik zuriat kami sendiri..alangkah syahdunya..

safiudin dot com said...

salam sdr,

syukur alhamdulillah.

inilah nikmat yang sdr rasakan...
dan kami (pembaca) menikmatinya dengan catatan sdr.

terima kasih...

liyana said...

salam CL

Boleh ke kalau saya nak kirim doa??....

liyana said...

Salam CL

Terima kasih kerana gambr2 ni semua. terasa syahdu menatap nyer.

manzlie said...

salam Liyana..

boleh apa slahnyer..

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

insyalah..semoga kita semua di berkatinyer..

waslam

manzlie said...

salam safiduddin..

alhamulilah...semoga semua mendapt kebertannyer..

waslam

manzlie said...

salam along...

insyalah..smoga saudara satuhari nanti akan kesini jua..

waslam

liyana said...

Salam CL

Terima Kasih byk.Semoga ALLAH memakbulkan doa-doa dan membalas budi dan jasa baik cik lie.AMIN

Nanti saya hantar doa-doa saya kat email CL ye.

Wassalam.