MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 12 October 2009

" Sepetang Depan Dataran Kaabah waktu Mahgrib.."

Keadaan Dataran Kaabah jam 5.50pm....sayu Nyer...
Masih ada lagi Jemaah yang terus Melakukan Tawaf......
Baru selesai solat Mahgrib ketika waktu ini..alhamdulilah
Bismillah.....sudah masuk waktu solat Mahgrib ketika ini...sausana yang amat tenang bila mana Imam besar mengalunkan surah surah alquran ketika waktu solat...terasa menusuk di dalam jiwaku ketika itu menginsafi akan diri ini yang terasa terlalu" kerdil" disisi Nyer...syukran..wasalam



48 comments:

mamaija said...

Assalammualaikum.

Terasa shahdu bila menatap gambar ini walaupun dah selalu gak tengok gambar di n3 lain. Doakan semoga kami sekeluarga dapat ke sana satu hari nanti.

Wassalam.

IBAN MUSLIM said...

Suasana yang mengasyikkan untuk mengabdikan diri kepada-Nya...

manzlie said...

salam mamaija..

alhamdulilah..insyalah semoga mamija seklaurga akan dtg jua nanti kesini satuhari nanti...

wslam

manzlie said...

salam Iban mUslim...

benar tuh..megasyikkan...


wasalm

cikgu mas said...

Asal kain dari benang
Dipakai oleh anak pak mamat
Melihat kaabah kurasakan tenang
Sayu syahdu rindu teramat...


Tenang sungguh gambar2ini,dengan catatan penulis blog yg ringkas dapat dirasa penulis juga sedang menikmati ketenangan yang tak mungkin ada di tempat lain...

yongzu @ 9W2YZU said...

Assalammualaikum,

Hujung minggu yang baru berlalu, telah diadakan Kursus Perdana untuk bakal-bakal Haji di sini. Baru di peringkat negeri dan di kalangan ratusan bakal haji, sudah diuji dengan pelbagai cabaran belum lagi jutaan.

Doa-doakanlah agar segala perjalanan urusan kami di sana nanti berjalan dengan lancar.

Wassalam,
yongzu

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Semakin kerap sujud pada-Nya, semakin amanlah kehidupan kita, berlebih-lebih lagi sujudnya itu di depan Kaabah.

Gee said...

salam cl,

tengok suasana cam tu dah terasa shahdu, apatah lagi bila berada di tempat itu sendiri.

doakan lah akak sekeluarga dipermudahkan dalam mengerjakan rukun/wajib haji dan umrah akan bakal mendatang ni.

rezeki said...

salam cl,

ketenangan di haram tak sama mcm tmpt lainkan

Yem0805 said...

Salam Cik Lie,

Terasa aman dan syahdu..memang sentiasa orang melakukan tawaf di Kaabah. Rindu nya..

hilmyiskandar said...

Salam.

Indah tiada bandingannya, itulah kebesaran Mu.

Amin.

tq.

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Inilah yang selalu saya komen pada CL, suasana aman, syahdu, tenang dan mmg mengamit rasa rindu pada Makkah dan lebih2 lagi depan Kaabah. Sebak dan hati seakan2 direntap jadi sayu sangat. Rindu sgt pada Makkah.....

safiudin dot com said...

salam sdr,

mengasyikkan. tersentuh.

pada gambar pertama (5 lampu yang terpancar).... seolah-olah melambai-lambai kehadiran jemaah.....

safiudin dot com

abh said...

Saudara Manzlie,

Amat terharu melihat Baitullah dalam suasana yg tenang dan hening....ianya betul2 mencetus kerinduan dan menggamit saya utk ke sana....InsyaAllah, sekiranya diizinkan selepas musim haji nanti.....

Andak Ros said...

Salam CL...
Kalaulah bolih mendengar bacaan suara imam tu... lagilah syahdunya... Bolih tak CL?...

ummi humaira said...

salam CL ...
time kasih kerana sudi menjenguk teratak akak.sebenarnya akak pun baru jer bkenalan dgn kak Shami mu tu ,itu pun jalinan kenalan tu bermula dr blog PDKM ni jua .

insyaAllah akak bercdg nk ke Tanah suci pertengahan thn depan dgn si bujang akak pula , mdh2an CL dpt beri apa2 panduan berguna ketika kami di sana nanti ,InsyaAllah. semalam mak akak dah pun buat passport untuk join kami kesana .

mnasir said...

Salam CL

Sungguh sayu melihat suasana semasa waktu Maghrib. Tinggal 15 hari lagi sebelum bertolak ke Madinah, insyaAllah bertemu kita nanti

bonda said...

salam cik lie,syahdu...x terkata...tima kasih cik lie sudi paparkan gambar dataran kaabah...xsabar nk melihat sndiri.

umiazuddin said...

Salaam..

Sungguh syahdu dan mendamaikan.

CL pernah tak ambil gambar waktu sunset/sunrise di Haram? Kalau ada, boleh tak berkongsi paparannya bersama kami? Kalau tak ada pun tak pe, gambar2 ni pun dah cukup mengasyikkan. Terima kasih CL.

VpeaceV

m.q said...

syahdu je tgk gambar tu
bila la dpt jejak kaki lg ke sana

Suhaimi said...

Assalamualaikum Brother Manzlie,

Terasa makin rindu selepas tengok gambar2 terbaru yang brother postkan. Tambahan pulak sebentar tadi baru menghantar kawan yang nak pergi bertugas di sana semasa musim haji... Mintak tolong Brother Manzlie doakan semoga saya dimurahkan rezeki dan dapat pergi ke sana lagi secepat mungkin.

Ayah Zain said...

salam,

Hari ini AZ berkursus di KL, so kat mana pulak nak tengok PDKM? Alhamdulillah, akhirnya dapat juga melawati rumah CL ni.

Hati yang rindu menjadi sayu melihat keheningan magrib di MH ini. Terus Terimbau semasa berada di sana.

Semoga CL terus dapat memaparkan suasana di MH. Semoag Allah memberkatimu dengan kesihatan yang baik dan sejahtera.

shami2 said...

Salam CL

Tenang, hening dan sayu
Tanda berlabuhnya waktu
Menuju malam yang syahdu
Mengamit rindu kepada yg SATU
Yakni Allah Tuhanku...

p/s: Nak ta pau yer..nanti kita kirim ngan kak umi dia nak pi umrah tahun depan kan....aper barang nak tapau tu CL..hehhe

Nur said...

salam saudara yang dimuliakan,

alangkah cemburu nya saya melihat takdir saudara! saudara setiap masa diberi kesempatan menjadi tetamu Allah, dan apakah yang lebih bahagia dari nikmat itu? SubhanAllah...doakan saya jua dipanggil Tuhan yang Maha Kudus itu.

Bolehkah saudara doakan untuk saya? supaya saya sembuh sepenuh nya dari penyakit yang melanda, dan dipermudahkan segala urusan...

syukran saudara...moga-moga rezeki saudara bertambah luas...

SevenDrops said...

Salam Cik Lie,

Akak tak pernah ke sana... moga-moga dapat ke sana tahun depan..

Selalu tengok gambar, Masjid selalu penuh sesak.. bila melihat bilangan manusia yang kurang.. dan ada peluang untuk cium Hajarul aswad.. rasa nak terbang ke sana..

Mudah-mudahan mendapat jemputan Allah ke sana..

K.Nas

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah setenang tenang nyer bila berada disitu..

waslam

manzlie said...

salam Yo0ngzu..

semoga allah swt permudahkan urusan perjalanan haji mereka..inysalah

waslam

manzlie said...

salam leenoh...

memeang terasa sungguh bila mana sujud di depannyer...terasa keinsafan diri ini

walam

manzlie said...

salam gee...

inysalah semoga akak akan dapt bersam kita semua disni..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

itu lah kebesarannyer..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Rezeki....


memang taksma ..amat luarbiasa sekali..

wasalam

manzlie said...

salam Yem..

memag syahdu..dan tenang..

waslam

manzlie said...

salam Rosli..

tberulang kali sekalipun atau hari hari sekali pun mentap nyer hati nih tetap sma...terasa syahdu dan tenang sekali..

waslam

manzlie said...

salam abh..

insyaalah..semoga dapt kemabli lagi kesini saurada..

waslam

manzlie said...

salam safiuddin..

alhamdulilah..tenang dah syahdu kan..

waslam

manzlie said...

salam Ummi Umaira..

alhamdulilah..semoga allah swt permudahkan usursn akak tuh nanti..insayaalah..

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

inysalah kita bertemu algi...

waslam

manzlie said...

salam andak rose..

insyalah..

waslam

manzlie said...

salam bonda...

insyaalah nanti daptlah tuh bonda kemari..


waslam

manzlie said...

salam ummiazuddin..

ada gamabr tuh..nanti sya paparkan yer

waslam

manzlie said...

salam m.q.

inysalah satu hari nanti adalah tuh rezeki nyer..

waslam

manzlie said...

salam suhaimi..

alahmdulilah...insyalah sya akan titipkan doa buat sudra..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

terimakasih atas doa dari ayah zain ituh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam kak Nas..
insyalah satuhari nanti akan akan sampai jau kesini...berdoa dan berusah lah..

waslam

manzlie said...

slam Nur..
takda malsah just email sja ke sana insyalah akan sya titipkan doa buat mu ituh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam kak Sahmi..

alhamdulilah..takpa lah...

waslam

zieka81 said...

Assalamualaikum...
Tenangnya suasana...
Tenang juga bila mata memandang...
Subhanallah..
Rindunya nak kesana..
Beruntung azlie..
Hari hari dapat solat di Majidil Haram..

manzlie said...

salam zieka.

alhamdulilah...memang tenang dan syahdu skg bila mana berada depan Kaabah...terima kasih atas komen suadri ..

waslam