MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 28 February 2010

" Malam yang dinginn...depan Haram.."

Agak tenang suasana nyer kan..?
Terasa ketenangan dan kedamaian bila berada di depannyer..alhamdulilah
Pintu Utama nih..King abdul aziz 1...
subhanaalllah.....
Posted by Picasa

96 comments:

abangsulung said...

Salam,
Gigil.mengigil aku..

abangsulung said...

Salam,

malam yang dingin..depan haram. Ayat dia nampak tp gambar belum nampak

abangsulung said...

Salam,

CL, arab ke pakistan.. hehe.hehe

KAMATO said...

Salam CL, malam dingin begitu seronokkan bersantai di situ

Rozali said...

Assalamualaikum

Subhanallah

memang mengamit semua insan

Wassalam

Azima said...

Salam,

Tahniah abangsulung...raja pecut lagi tuh..1 2 3 sapu bersih...ada pakatan ke ni???

Wassalam

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL

MasyaAllah, syukran

Rozali said...

Salam CL

Salam abangsulung

mengigil pun pecut habihhh

Taniah

Wassalam

CM said...

salam...


cam tu nk guna taktik abg sulunglah mengigill dulu..hehehe

Azima said...

Salam,

Cl..sy ingat nak pecut tadi..tp sampai separuh jalan dah semput..stamina x kuat lagi ni..emmm kna tnya abangsulung ni..apa rahsia dia w/pun mengigil tp bleh pecut lagi..

Cl,indah sungguh pemandangan tu..penuh bercahaya..

Wassalam

Laalaa said...

berasa sangat tenang dan damai..
semakin rindu untuk kesana lagi.

Cik Lie, doakan laalaa dapat sampai
kesana dalam masa terdekat ni.
Amin.

abangsulung said...

Salam,

Sejuk hati memandang kilang membuat pahala tu.. Kalau diturutkan hati mau saja nak join pak bangla jadi tukang sapu kat sana. Tapi apa kan daya takut ditangkap pak polisi kerja tanpa permit.

Che' Pit said...

salam

waa abangsulung

rock kapak tu,, gigil, menggigil aku..
err pastu CP lupa dah sambungan nya..

manzlie said...

salam abang sulung....

Wahhh sapu bersih nohh top Three lagi..Pingat emas, perak dan gangsa..

tanaiah..tapi jgn lah menigil lagi..heheheh

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..

sapa arab, pakistan..?heheh

waslam

manzlie said...

salam kamato..

memang skg malam amat dingin rasanyer...

waslam

manzlie said...

salam rozali..

alahmdulilah..mengamit perasaan kita..

waslam

manzlie said...

salam azima..

kalau lah ada pakatan..takkan lah abgn sulung kita tuh mengigil..heheheh

waslam

manzlie said...

salam rozali..

tuh lah dia kan...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas.


hahh tu lah..dia kena berlajar dng abang sulung tuh...

Power rangers kot


waslam

manzlie said...

salam azima..

tuh lah..memag mengamit perasaan kita disni..

waslam

manzlie said...

salam laala..

apa kabar..?lama menghilang...

waslam

manzlie said...

salam Mohdf saad..

alahmdulilah...syukran

waslam

manzlie said...

salam afis..

rock kapak..?
apa tuhh?

waslam

abangsulung said...

Salam,

CP, dah tukar rock tukul tu.

Azima..ni rahsia dia, kena duduk depan PC sampai terngantuk-ngantuk. Pas tu terlelap sampai dua,tiga kali. Baru senang masuk N3..keh..keh..keh..

abangsulung said...
This comment has been removed by the author.
Atikah said...

Salam...

Subhanallah... Indahnya permandangan.... tak jemu memandang...

manzlie said...

salam adik tikah..

alahmdulilah..sungguh cantikkan

waslam

manzlie said...

salam abang sulung

wahhh turun ilmu nampaknyer abang sulung kita...heheheh

waslam

JiMiE said...

SubhanAllah..sungguh syahdu..rindu rasanye..

manzlie said...

salam jimie..

alahmdulilah...memag syahduuu

waslam

silversarina said...

Pintu-pintu kedamaian yang menggamit daku ke sana lagi InsyaAllah .

normala said...

Salam CL,

Tahniah abangsulung. Gigil pun sapu bersih noo.

Seronok malam yang dingin bermunajat di depan kaabah. Ya Allah moga Kau jemput lagi hambamu ini ke sana.

Suhu kat sana 20 darjah C ke CL?

rezeki said...

salam cl

dlm kedinginan di makkah, ditambah dgn kegigilan abg sulong ,
mmg tenang, aman, damai
kalau siapa pernah berada di situ
terasa hati, fikiran, otak terasa kosong , hanya Allah , saja dalam fikiran

rezeki said...

salam cl


abg sulong punya GIGIL sampai

"Ayat dia nampak tp gambar belum nampak" he he he

cl lps ni kena buat hadiah utk raja pecut kategori "acara pecut 50 meter gigil berpasangan " he he

cayalah abg sulong he he he

Ayah Zain said...

alhamdulillah,

memang syahdu melihat suasana MH.

tahniah abang sulong.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam Cl,

Alhamdulillah. sungguh damai bila dapat lihat MH.

SUHAIMI said...

salam....

Subhanallah....cantiknye..

Kak Sidah said...

Salam Cl,

Indahnya pemandangan di MH, lampunya terang sangat, cantek..

Abg sulong jgn gigil2 teruskan , tahniah, akak tak larat nak tgu n3 tgh malam ni.

abangsulung said...

Salam,

..tumpang lalu CL,
pak itam, bukan setakat gigil, rasa nak terjelepuk bila tengok N3 masih kosong.. he..he..

wasalam, terima kasih ingatan tuan-tuan semua.

makNi said...

Salam,
Subhanallah...rinduuuunye
dulu mase pg umrah..hari2 masok dr pintu 1 ni lah...sbb nginap kat area BIN DAWOOD..
Wahh..ari2 lain2 org jd raja pecut...ade hadiah lg ke CL? =))

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah...bersua lagi kita semua di alam maya..

Malam sunyi sepi,
Cahaya bintang dan bulan sungguh berseri..
Menyuluh alam ini
Hawa siangnya bahang tak terperi..
Namun malam embun menitis sejuk nyaman sekali...
Sungguh terpandang MH yang indah ni
Hati bagai digamit pergi..
Pada semua didepan MH kala ni
Tentu senang hati sanubari..
Marilah kita munajat pada Ilahi..
Agar subur iman dan bersih hati nurani...dalam beribadah padaNya saban hari...dari siang hingga ke malam sepi ..
Selagi ada nafas, jasad dan kudrat ini...itulah bekal kita ke alam abadi...

p/s: Terima kasih CL untuk doa2mu untuk kami semua...

shami2 said...

salam CL...

Tumpang lalu..jap..

Kepada kawan2 yg telah mengirimkan sms, ucapan dan doa ..sempena ulangtahun perkahwinan saya tu, jutaan terima kasih
moga kehidupan kita semua sekeluarga kekal bahagia dunia dan akhirat..hendaknya insyallah..

shhhhhh abang sulung gigil nampak...dah minum adunan ramuan yg apak itam bagi tu yer...macam mana...hikksss itu yg jadi raja pecut tu....kan...tahniah...
Jangan overdose bang nanti kami tak der can pulak..kita orang nih..heheheh (gurau aar)

sonata anak kancil said...

salam CL : kesejukan malam....tidur aje le...

pagi2 ni baru jengok apa yang berlaku malam tadi...

Siti Hendon said...

assalamualaikum CL. ooh menitik air mata mak siti tengok MH. kalau duduk di dlm nya memang rasa tak mau keluar. 4/5 tahun lps kalau gi umrah duduk kat kawasan raed, tak lah masuk pintu king abdul aziz tu. skrg kebanyakan memang ikut pintu utama tu ohh memang rasa teruja sgt. terima kasih CL. jgn bosan menghantar gmbr2 yg indah tu ya.

haji tompang said...

Salam sdr Manzlie,

Apa kabar? Gambar-gambar kali ini sangat menarik dan memang terasa dinginnya. Kalau tak keberatan, nanti sdr tolong ambil gambar depan Babussalam. Ingin nak tengok dah berubah ke dengan lorong saie yang baru.

Haji Omar

Noor said...

Salam CL..

damai terasa, walaupun hanya menatap gambar MH.. suasana yang tenang.. kalu dok dalam tu lagi-lagilah tenang..

Noor said...

Salam..

Tahniah Abg Sulung.. perghh! nie misti banyak minum ayaq obat pak itam.. he he

S said...

salam,
CL,
paparan yg menggamit naluri untuk bertamu lagi.InsyaAllah.

Ayah Zain said...

Salam CL

makin di renung, hati semahi hiba mengenangkannya.

Ayah Zain said...

Salam CL,

Tahniah abang sulong. anda memnag pelari pecut yang hebat.

Ayah Zain said...

Salam abgsulong,

awat yang menggigil pulak. lain anak az dulu masa kena suntik, dia kata gigil. hehehhe

S said...

salam,
CL,
santai dalam suasana yg dingin dan damai.
sungguh mengasyikan.
tempat feberet depan bab King Abdul Aziz 1.

rosli said...

Salam CL,

Tahniah Abang sulung. Best sgt pemandangan mlm ni.....dingin dan aman

rosli said...

Salam CL,

Saya berdoa agar satu nnti saya dapat buat haji or umrah di musim sejuk....nak rasa pengalaman sejuk di sana....

mnasir said...

Salam.

Disana dingin di Malaysia, siang dan malam panas dan bahang rasanya. Tak buka air-con, melekitla badan.

rosli said...

Salam CL,,

Terima kasih byk sbb post byk gambar pintu King Aziz, terubat rindu saya....byk kenangan kat pintu King Aziz ni...salah satunya....saya tak pernah hilang seliparpun ikut pintu ni....tp bila balik Msia....selipar hilang ketika solat tarawikh di bulan puasa.....nasib baik selipar yang hilang tu selipar lain....selipar yang di bawa buat umrah masih tersimpan rapi...sayang nak guna...byk berkat selipar tu wpun selipar murah...

CM said...

salam

kenapa blog CL,dingin sedingin malam,ke mana CL ni busy sangat ker atau internet problem..

tertinjau2 mana pi CL ni?

Ayah Zain said...

salam CM

hari kan hari minggu, CL cuti so dia amik kesempatan menguruskan hal-hal peribadi dia yang tertangguh.

Hanis said...

salam,

tenang & damai...

tahniah abang sulung...hanis faham gigil abang sulung bila u tengok ade n3 baru...past komen 0...hahahha

Che'gu Mimah said...

salam...
cerita n gambar yg di paparkan di blog nie sedikit sebanyak mengubat kerinduan sy terhadap Kota Suci Makkah...masih terbayang2 dlm kepala rupa Kaabah..ntah bila dpt menjejakkn kakilagi ke sana...moga diizinkan olehNYA...

Noor said...

Salam..

dear kak tipah.. sungguh la bagai dikata.. dah nak dekat 24 jam bang jamil menghilangkan diri.. tak nampak batang hidung.. senah risau arr.. bang jamil, oooo bang jamil.. p manalah bang jamil nie?? ahikss

Azima said...

Salam Cl,

Mengapa sunyi tanpa berita nii...?
Cl merajuk ke..??Habaq mai kat cheq,sapa yg dah mengguris hati cl tu..nanti cheq bgtau abangsulung yg menggigil pi tumbuk diaorang..xpun nanti cheq bgtau ayah zain..biar dia ikat depa tu kat hutan dibaham dek rimau..hehehe

Dah la Cl..brenti2 la merajuk tu..nanti cheq blanje aiskrim..nak tak??

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, paling aman + tenteram suasana sedemikian, meronta2 utk kesana.

Amin.

tq.

hjh mai said...

salam...,

mmg dingin n syahdu bila berada di sana...rindu sekali.....

ijoismart said...

Salam CL
Alhamdulillah

safiudin said...

salam sdr,

tahniah abangsulung... semakin laju pecutan.. (alah.... abang sulung lah katakan....hihihihi... berilah peluang yang sulung)

kedinginan dengan seolah-olah terasa sampai ke sini...

begitu tenang dan damai sekali..

leka, alpa dan lalai menatapnya...

Ayah Zain said...

Salam semua,

Azima: itu bukan cobaan, ini betul-betul. heheheh

shami2 said...

Salam semua..

Apa pulak larr kejutan yg CL nak buat ..aper gambar dicarik sampai 24 jam menghilang...ni
atau sihat ker dia nih..

ssssshhh bang samad tentu lebih tau ..kan aarr

abangsulung said...

Salam,

Kemana tuan tanah ni.. kalau dia ada dalam hotel tu, sibuk buat keja tak kisah lah..

Takut jadi apa-apa kat dia... dahlah jauh dirantau orang.. Doaku semuga dia baik selamat selalu.

ijoismart said...

Sabar

abangsulung said...

Salam,

Petikan dari berita harian hari ini.

BUDI,JASA BAIK RASULLAH DIKENANG.
MENGENANG budi dan jasa baik Nabi Muhammad yang tidak putus-putus sekalipun Baginda sudah meninggal dunia dan berada di alam barzakh seperti sabda Baginda ada hadis lbn Mas'ud yang diriwayatkan oleh al-Bazzaar yang bermaksud: “Hidupku adalah kebaikan kepada kamu dan wafatku adalah kebaikan juga kepada kamu, kerana segala amal kamu sentiasa dibentangkan kepadaku, maka apa saja amal yang aku dapati baik, aku ucapkan: Alhamdulillah, dan apa saja amal kamu yang aku dapati jahat, aku memohon keampunan Allah untuk kamu.”

Wasalam

mnasir said...

Salam.

Diharapkan semuanya bersabar. Berdoa supaya tuan tanah sentiasa berada dalam keadaan sihat walafiat.

mnasir said...

Salam.

Abangsulung, sabar menanti itu adalah satu kenikmatan

mnasir said...

Salam.

CL sedang meng upload gambar2 yang menarik untuk kita semua menikmatinya

abangsulung said...

Salam,

mnasir, betul juga tu..

tapi saya ni jenis perisau..

Kak Sidah said...

Salam,

Sayangnya abg sulung kat CL, jgn risau, jap lagi adalah dia tu, saje nak tgk macam mana keadaan kita kalau dia tak keluar, entah2 dia dok gelak kat kita yang tercari2 dimana dia.

abangsulung said...

Salam,

Kak Shidah, mana..kan tidak, banyak budi dia kat kita. Penyambung hati kita ke Makkah. Selalu tengok Makkah, hati jadi tenang dan penuh bersemangat.

Hanis said...

salam,

tuan tanah ke madinah gaknya....

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam cl,

ke mana cl nih! kumpul tenaga agaknya! risau pulak akak...
cm..jom kita pi cari cl.

rezeki said...

SALAM

PAK ITAM UTK WARGA PDKM: ALHAMDULILLAH, CL SIHAT DAN SAMPAIKAN SALAM UTK SEMUA. INTERNET DOWN(KO) DI HOTELNYA DIJANGKA 2,3,4 HARI. JADI TAK DPT BERSIARAN SPT BIASA. DOA2KAN AGAR MASALAH INTERNET DPT PULIH SPT SEDIA KALA

DAN ALHAMDULILLAH, KRN TIDAK DAPAT BERSIARAN, DAPATLAH CL BERADA DI DALAM MH DPN KAABAH HINGGA PUKUL 3.00 PAGI SEMALAM, BERMUNAJAT DAN ......

abangsulung said...

Salam orang kampung PDKM.

Ada seorang saudara kita dalam kampung ni memang saya percaya cakap dia, pasal dia banyak tahu dan boleh pegi jauh..

"dia kata memang selalu camtu,liputan talian kat Makkah selalu meragam, pasal tulah tuan tanah ni tak dapat bersiaran. Dia kata,kalau demam pun tuan tanah misti jawab telefon. Tadi dia telefon tak boleh masuk". Jadi bersabar lh dulu orang kampung.. heh..heh.

S said...

salam,

ooooooooooooo.......
tenet meragam. ingatkan yg CL meragam.

tq for the info.

sabaqlah naa.

Azima said...

Salam,

Alhamdulillah syukur bila Ayah zain bgtau Cl sihat2 aje..Tak keruan dibuatnya warga PDKM bila Cl dok menyepi aje..mcm2 difikiran..

Semua dah rindu sgt..rindu menatap kaabah dan kwsan sekitarnya..Rindu kat cl gak..heheheh

Thanks Ayah Zain atas perkhabaran itu..Lega kami semua dibuatnya.

Ok..TCare semua.Wassalam.

Azima said...

Salam..

Maaf Pak Itam..Cheq tersasul tadi...Pak Itam tukaq jadi Ayah Zain plak..dah kelabu mata bila tgk asam pedas ikan sembilang tu..maaf yer pak itam...

abangsulung said...

Salam,

Siap tertukar Pak Itam dengan Ayah Zain lagi dik azima kita... Rumah Pak Itam pun tertukar juga tadi.

kompom ni kak ngah, mata kelabu dek asam pedas.. heh..heh

Rozali said...

Assalamualaikum
Pak Itam dan abangsulung

terima kasih atas makluman tu

Alhamdulillah CL sihat

Wassalam

haticantik said...

hmm rindunya ngan blog cik li nih...baru naik bersalin..kat umah tak boleh online ..laptop rosak...huhuhuhu...rindu juga tengok masjidilharam..ya allah panggil la daku ke rumah mu ya allah

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam,

tak per arr tuan rumah tak ada pun, kita ramai2 datang jengok2..tak lah rasa sunyi sangat. pi tengok entri2 yang lama2 tuh!
semoga "tenet" kat tpt cl tu cepat "sembuh"! jangan makin tenat udah ler..heh3

Noor said...

salam..

Alhamdullilah.. lega rasa hati.. cl selamat sejahtera.. barulah kak ngah bley sambung makan nasik & asam pedas untuk pinggan yang seterus nyer.. tadi tu, baru sempat makan untuk pinggan yang ke 4 setengah.. tetiba kak ngah hilang selera.. teringat kat cl.. ishh ishh..

teng kieu daun keladi to pak itam & abg sulung.. jasa kalian untuk info yang terkini amat2 kak ngah hargai..

semoga tenet cl akan segera sembuh.. bak kata pak itam dulu2.. 'semput sepenuh nyer'.. ahikss

TokDon said...

salam warga PDKM..saya org baru disini harap dpar bershabat dengan kamu semua begitu juga dgn empunya blog..menarik sungguh entry2 disini..
membuat jiwa berkobar untuk merentas masa berada di TANAH HARAM ...
salam bersahabat...

Mama Tanjong said...

Salam CL

Minta tolong pada CL. doakan saya supaya dapat menjejakkan kaki lagi di MH bersama orang yang saya kasihi.Rindunyerr...Plsss.

Ayah Zain said...

Salam semua,

ahhahhaha, sampai tersasul2 si azima yer.

ma kasih CR info yang diberi

Kak Sidah said...

Salam,

Baru puas hati, dah tau kenapa cl tak bersiaran, moga2 ternet cepat senboh, semua dah rindu kat tuan tanah, tulah kalau tuan tanah baik mcm nilah semua rindu, terima kasih kat CR dan abg sulung juga kerana meredakan kerinduan warga PDKM

Salam perkenalan kat tokdon, semoga bertambah kenalan dialam maya dgn ada nya blog cl ni.

Azimah sampai tesasul2, sabak ya nanti cl muncul jap lagi kan noor,
telanjur tuan tanah tak de meh kita sembang2 ptg, S lama tak sembangkan, rindu ngan pengat nangka tu.

zulkbo said...

subhanallah..
indahnya..moga satu hari saya akan kesana..insyaallah..

Aki44 said...

Salam CL...
Sungguh cantik MH dilimpahi cahaya lampu. Tergamam melihatnyer.