MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 11 February 2010

" Solat Jenazah tadi..."

Jenazah di bawa keluar dari Dataran Kaabah sesudah solat tadi..Alfatihah..
" Tiada seorang muslim yang meninggal, kemudian di sholatkan keatasnyer oleh 40 orang lelaki yang tidak meyekutui Allah swt dengan sesuatu pun melainkan di berikan syafaat terhadapnyer pada hari kiamat nanti.."(Riwayat Muslim)...

" Barang siapa yang di sembahyangkan oleh tiga baris kaum Muslimin, maka telah di wajibkan Jenazah ituh masuk ke syurga.." (riwayat Abu Daud)
Posted by Picasa

69 comments:

My Life said...

salam
dear cl

al fatihah

My Life said...

salam

dear cl

moga dalam kesihatan yg baik dan penuh kegembiraan.. semoga allah sentiasa meredhai dan melindungimu cl.. insyallah

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL

Apa khabar?

My Life said...

salam

dear cl

baca entry dulu.. (-_-)

My Life said...

salam
dear cl
ingat nak sapu bersih pingat.. gangsa di ambil tuan haji mohd pula.. tahniah tuan haji

Mohd Saad Hamid said...

Selamat dinihari CL.

Waah N3 bagus ni. Saya terus download nih. TQVM

Wasalam

Mohd Saad Hamid said...

Salam My Life.

Saya sebenarnya tak kisah sangat tentang sayembara ni. Kalau My Life nak ambil gangsa ni, silakan, Saya redha.

:)

manzlie said...

salam mylife..

alahmdulilah.....

waslam

manzlie said...

salam tn haji saad..

saya sihat alahmdulilah..syukur padanyer...masih lagi boleh bersiaran..bagus jugak tuh download...

waslam

My Life said...

salam
dear cl ..

moga arwah ditempatkan dikalangan org2 beriman.. alhamdulillah jenazah di sembahyangkan dgn begitu ramai jemaah.. masyaallah

Mohd Saad Hamid said...

Assalamualaikum tn CL.

Boleh tak tunjukkan gambar tiang jin kat al-haram tu. Orang kata tiang tu dekat dengan area babus-salam yang asal. Kira dekat dengan pintu bani syaibah.

Wasalam

My Life said...

salam tuan haji mohd

saya pun sama .. x kisah berapa nombor yg dapat.. rezeki tuan haji tu.. x ada rezeki saya lagi..

My Life said...

salam
dear cl

doakan semuanya dipermudahkan..

jaga kesihatan baik2..

jika ke Madinah.. sampaikan salam paa baginda RASULLAH dan para sahabat..

Mohd Saad Hamid said...

Salam MyLife.

:)

Saya tengah mendownload gambar-gambar PDKM tadi sbb dah dapat green light from tn CL. Alhamdulillah, masyaAllah banyaknya koleksi gambar-gambar tu. Syukran tuan CL. Allah sahaja yang dapat membalas jasa tuan,

manzlie said...

salam Tn Haji saad...

alhamdulilah..insyalah nanti saya cuba paparkan yer...

amik jer lah gamabr gamabr tuh...sebarkan pada mereka yang memerlukan..insyalah nanti semoga di permudahkan perjalanan Umarah/haji mereka...saya cuma tumpang gembira jika perjalanan mereka di permudahkan oleh allah swt..

waslam

My Life said...

salam tuan haji mohd

alhamdulillah rezeki allah kurniakan pada cl untuk berada dan ditanah suci makkah dan berkongsi suasana makkah pada kita semua..

dowload lah gambar2 itu tuan haji. moga ia memberi manaafaat pada kita semua dan moga2 dengan menatap gambar2 haram sedikit sebanyak dapat mengubatkan kerinduan kita pada haram..

Mohd Saad Hamid said...

Salam tn CL,

Jenazah tu dibawa masuk dari pintu mana? Babul Umrah ke?

CM said...

salam

setiap yg hidup pasti mati...insaf dgn paparan ni..

ummi humaira said...

salam CL ..

ummi setuju sangat dgn cadangan tn Mohd Saad tu , akak pun teringin sangat tahu ttg tiang jin tuh , masa g sana dulu akak tanya2 gak , tp yg ditanya tu tak tahu lak tiang tu yg mana satu .

ummi humaira said...

salam CL...

malam td sebelum tido teringat bab mati ni , masyAllah kalu ler aku mati di saat nih , dah cukup ker bekalan diri ..
bangun pg nih pula dah terpampang cerita bab jenazah plak .
termenung seketika ......
bagaimana amalan diri ku ini ?????

linda said...

Dear Ummi Humaira
Samalah.. tu yang tak sabar2 lagi nak ke sana.. Bila Cik Lie paparkan this entry lagi sayu sebab kami minggu lepas dapat berita kematian hubby kawan kat sana.. kemalangan semasa mengerjakan Umrah.. Dahlah kami pergi suami isteri je minggu depan ni.. tinggalkan anak2.. so, doakan kami pergi and kembali dengan selamat ye..

PINATBATE said...

Salam Cik Lie..

Mati itu pasti..
hidup Insyaallah..

CikLie..
mohon didoakan anak kakPinat (Farah Izzati)tetap iman dan terang hatinya meneruskan pengajian Tahfiz Al Quran.
Dia baru masuk ting 1,balik cuti CNY semalam dah nangis cakap letih belajar bangun pukul 4 pg dan tidur pukul 11.00 mlm..dulu dia sendiri yang beriya-ria nak masuk..nak jadi hafizah katanya..

susah betul hati maknya ni..):
Syukran Cik Lie..

hilmyiskandar said...

Salam.

Al Fatihah.

Amin.

tq.

rezeki said...

salam cl

saya merindui saat2 berada di masjidil haram

Ayah Zain said...

Salam CL,

itulah sebabnya apabila solat jenazah,kita dianjurkan membuat 3 saf sekurang2nya, justeru adanya hadis tersebut

mnasir said...

Salam.

MasyaAllah, kita juga akan kesana dan sentiasa kita berdoa supaya pemergian kita kealam barzakh dalam keadaan ISLAM

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

saatnya pasti tiba untuk kita semua.
al-fatihah!

YB said...

Salam CL

Barang siapa berada di Tanah Haram hendaklah dia berazam untuk mati di situ. Bukan utk CL jer...utk semua termasuk saya.

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Teringat lagu kumpulan rabani/Allahyarham ust asri

Insaf

Rozali said...

Salam CL

Ewah ewah
My Life dan Hj Mohd Saad,
depat pulun habeh noooo
walau macamanapun, taniah

Wassalam

Hanis said...

Salam,

Al-Fatihah...semoga mereka di tempatkan di kalangan org2 beriman..aminnn

abh said...

Salam sdra,

Amat teruja melihatkan posting2 terbaru...rasa tak sabar untuk kesana dan merebut peluang berdoa didepan multazam, hijir ismail dan tempat2 lain mustajab...

zaidah said...

Salam CL
Entri ini mengingatkan saya pada bonda tersayang yang meninggal dunia di Mekah sepuluh tahun yang lepas. Memang kami anak-anak merasa sedih ketika itu , tidak dapat menatap bonda untuk kali terakhir. Namun begitu, kami redha kerana bonda pergi selepas siap mengerjakan haji & jenazahnya disolatkan selepas fardhu Jumaat di Masjidil Haram...mudah2an Allah mencucuri rahmatNYA ke atas roh bonda & mereka yang telah pergi meninggalkan kita.

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah ..

Masih ada kita didunia maya
Mengutip dosa dan juga pahala
Tanpa kita duga semuanya berbaur sama ...
Daku merenung diriku pula
bilakah panggilan akan tiba..
Diampunkah dosa2 semasa muda..
Bertamukah aku kesyurga..
Menitis sudah air mata...
Perlahan bertukar laju jadinya
Mengigil jiwa dan raga
Takutnya aku akan api neraka
Rindunya meninggalkan dunia
Kerna takutnya akan Allah Taala
Amalan bakal dicatur pula
Sikit atau kurang ..
Apalah daya kita
Semuanya dalam gengaman DIA jua
Insafkah kita...
Mohon keluarga dan kawan2 smua
Diriku dikirim doa sentiasa
Moga diriku selamat juga..

Al fatihah...serta selamat kembali wahai...insan..

safiudin dot com said...

salam sdr,

Syukur Alhamdulillah..

Alfatihah..

tahniah! my life 1,2,.....

tahniah Tb Hj Mohd Saad Hamid, 3

abangsulung said...

Salam Syeikh,

Kalau boleh kita nak jadi seperti yang syeikh katakan dalam catatan gambar diatas. Diberi syafaat & dimasukkan ke syurga bersama-sama dengan orang-orang soleh. Mudah-mudahan dikabulkan.

manzlie said...

salam abang sulung...

insyalah...jadilah insan yang paling mulia sekali disisi alaah swt..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

memeag menginsafkan...



waslam

manzlie said...

salam tn haji saad.


Dari pintu KIng abd aziz 1 di bawa masuk dan keluar jenazah tuh...


waslam

manzlie said...

salam hanis..

aminnnn....

manzlie said...

salam abh..

insylah nanti adalah rezeki kemari...

waslam

manzlie said...

salam shami...

alfatihah...

waslam

manzlie said...

salam saffiudin..


alfatihah..yup depa duk pulun habis tuh...


waslam

manzlie said...

salam ummi humaira..

insyalah..moga di jauahkan dai musibah nanti..

waslam

manzlie said...

salam kak pinat..

insyalah akan sya doakan..

waslam

manzlie said...

salam himly..


amin.....

manzlie said...

salam linda...

moga allah permudahkan perjalanan linda nanti...insyalah

waslam

manzlie said...

salam zaidah...


amin,...

manzlie said...

salam rozali..


alhamdulilah....syukur kita masih lagi sedar akan mati ituh benar....

wslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

amin.....



wasalam

Azima said...

Salam CL,

Al-Fatihah

Semoga rohnya diredhai Allah..dan tenteram di sisiNya.

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa...

Wassalam

mnasir said...

Salam.

CL. diluar bulan haji, dataran siap dipasang kaepet dan diletakkan rak Al Quran sekali. Seronoknya boleh duduk dekat dengan Kaabah berikhtikaf sambil membaca Al Quran.

manzlie said...

salam azima

alfatihah..aminn

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

memag benar tuh..amt menyeronokkan


waslam

S said...

salam,

smoga kita semua termasuk dalam golongan yg sedikit. InsyaAllah.

Atikah said...

Salam..

Al-fatihah... Moga mereka ditempatkan bersama para solihin...

Rahim said...

Salam CL

Masa kat Mekah aritu, TG yg bagi kuliah minta kami simpan hajat/cita-cita untuk meninggal kat sana.

Kak Sidah said...

Salam CL,

Sesiapa yang menziarahi jenazah sehingga ia solat keatasnya, maka mendapat ganjaran sebesar Qirat. Dan sesiapa menziarahi jenazah sehingga dikebumikan, maka mendapat ganjaran seperti dua Qirat. para sahabat bertanya apakah Qirat, Baginda SAW menjawab : seperti dua buah gunung yang besar.Mafhum hadis riwayat Bukhari dan Muslim

manzlie said...

salam kak as..

aminnn

walam

manzlie said...

salam adik tikah...

alfatihah..aminnn

waslam

manzlie said...

salam kak shidah...


alhamdulilah ..mekasih atas info yang diberi..amat berguna untuk kita semua...

waslam

manzlie said...

salam rahim..

ya ka...hmmmmm...takpalah...

waslam

hj.zawal said...

Salam CL..wah dapat gak CL gambar masa solat jenazah ni ye..masa kat Mekah dulu dapat tengok dari jauh je..

hj.zawal said...

CL,bagaimana keadaan di sana?Cuacanya?umat ramai tak masa ni?

manzlie said...

salam hj zawal..

alahmdulilah..cucaca skg taklah panas sangt seperti baisa jer waktu pagi sejuk sikit...dah ramai dah jemaah skg...almaklumlah visa umrah dah di buka skg...alhamdulilah

waslam

Imran Paris said...

En Li...meremang bulu roma saya membaca n3 ini. Moga kita semua tergolong dlm org yg mendpt keredhaanNya.

rosli said...

Salam Cl,

Tahniah My Life, masa buat umrah tahun 2008 baru saya faham sangat pasal solat jenazah dan menafaat yang kita perolehi ziarah jenazah dan membantu keluarga semasa menguruskan jenazah...saya bersyukur sgt

Aki44 said...

Salam CL...
Sya berkesempatan menyembahyangkan jenazah sepanjang Ramadan 2006. MsyaAllah, setiap waktu solat on average 5 jenazah, 5x5 waktu jadi 25x30 hari jadik 750. Itu x masuk antara solat taraweh dsbgnye. So bolih kata hampir 1000 jenazah. MasyaAllah

Aki44 said...

Salam CL...
Tapi kenapa di Msia, ramai yg melawat jenazah cuma sebahagian kecil yg solat. Majority duk isap okok kat bawah pokok mutan