MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 4 February 2010

" Banggol Derdap - last Episode."

Tuh dia khazanah ayahanda..lain kali mai saya nak duk di sini lama2 membaca..leh tak ayahanda..?
Macam pernah baca jer Novel famous tuh..heheheh
Cikgu jangan jeles kami minum2 petang nih..BOnda buatkan khas untuk CL..alhamdulilah..mekasih mak...
Pada sebelah malamnyer Cl pergi berjumpa dgn anak2 CL nih..syukur dan JUTAAN terimaksih ayahanda ..
Posted by Picasa

48 comments:

Mohd Saad Hamid said...

Salam Cl

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, sasterawan negara Datuk Shahnon Ahmad + BA Hamzah adalah dua nama dari tempat yg sama sealiran dalam penulisan n pensyarah di gudang ilmu.

Amin.

tq.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Apa khabar?

no 2 ni.

Mohd Saad Hamid said...

Salam semua

Tak jadi no 2. Heheh

Mohd Saad Hamid said...

Salam.

MasyaAllah, Tabarakallah.

Toinggggg, Tabik spring kat ayahanda. Koleksi buku tuan memang mengkagumkan.

Wasalam.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, Shahnon Ahmad dengan novelnya RSJ - Hamzah Ahmad (BA Hamzah) pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Maktab Pertahanan, KEMENTAH. Sumbangan yg tidak terhingga dari Banggol Derdap.

Amin.

tq.

Abg Mgt said...

Salam,

Wau banyaknya koleksi ayah!

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL dan semua warga PDKM,

Jom pakat-pakat hulur derma kat anak-anak tsbt.

Samoga Allah memberkati usaha ayahanda yang sangat mulia tsbt, Aamiin.

Wasalam

Kak Sidah said...

Salam,

Wah semua jejaka yang bersiaran,mana puteri2 ni...

Akak setuju dgn cadangan msh tu, walau sikit tapi ikhlas..rasanya masa gathering kedua ari tu cl ada sebut jugak..betul tak cl

Abg Mgt said...

salam,

khazanah ilmu yg amat bernilai.

ayah memang hebat.pertamakali jumpa individu yg menyimpan buku2 sebegini rupa.

S said...

salam,

kak Sidah,

pakat ngn AZ mai Sik. boleh tengok sendiri koleksi ayah tu.

mama ju, said...

Wah Tuan Hj Saad...sekarang ni selalu no 1!

Sdr Hilmy apa kabar?

KakShidah...lama tak chat dgn kak...Yani keje kat mana?

Abg Mat..buatlah cerita sikit pasal buku2 lama tu..

Balik kg ni nak carilah brg lama2 atau buku2 yg ada..sayang kan tak menghargainya..ni baru kumpul pinggan2 lama...Tkasih ayahanda mengingatkan saya kepada khazanah lama.

Salam CL..dah siap berkemas?

CM said...

salam

Ya Allah CM tabikk springgg kt ayahanda ni....best yer saya dapat dok membaca kat situ..

ada tak novel

Melur di Kuala Lumpur
Putera Gunung Tahan- Karya pak Sako
Ke Makam Bonda
kerikil-kerikil Tajam




hebatttt yer...

CM said...

salam

cikgu memangg sentiasa jeless dgn ciklie...hehehe

CM said...

salam CL

saya sangat mengkagumi ayahanda dan segala koleksinyer..satu hari saya akan berada di khutubkhanah nya tu...dah lama saya mencari individu yg sangat menghargai sesuatu yg bersifat lama dan penuh nilai sejarah..

manzlie said...

salam tn haji saad.

taniah....Raja Pecut ..no wahid..

waslam

manzlie said...

salam hilmy...

taniah..pingat perak...

waslam

manzlie said...

salam tn haji saad.


alhamdulilah...ana sihat...

waslam

Kak Sidah said...

Salam,

Memang dah lama kita tak bersembang kan mama ju, Yani kat MAMPU skrg ni, 6.20 pagi dah keluar rumah gi putrajaya, sekrg ni hubby dia masih kat colombo..sebab tu dok mah akak.

S akak memang nak sgt g mah ayahanda tgk lah, nak tgk buku2 tu akak pun tak pernah terpikir nak simpan buku2 lama tu, akak pun kalau simpan byak yang dah jadi legenda, tak de tempat pun.

manzlie said...

salam mamaju..

busy duk mengemas nih...ahad nih cheq balikla..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

ayahanda memang insan yang HEBAT..tu sal sya buat entry Khas nih untuk beliau...syukur..punya ayah sebegini

waslam

manzlie said...

salam kak shidah...

mai lah rumah ayahanda tuh..best tau...sya suka duk situ gak..aman dan nyaman

waslam

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Tahniah sekali lagi Hj Saad.

Pada ayahanda teruskan usaha murni ini. Tahniah CL kerana paparkan entri ini, kita semua dapat berkongsi ilmu dan kalau akan datang nak cari buku2 lama kita boleh tuju rumah ayahanda

rosli said...

Salam CL,

Tahniah jugak pada Hilmy, pingat perak

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL dan semua warga PDKM,

Bak kata Kak Sidah, eloklah kalau nak ziarah ayahanda, kita tengok koleksi buku dan juga pakat-pakat tengok anak-anak di rumah anak yatim tu. Boleh start organize cari penaja dsb.

Tolong kami, bantu kami, kami anak yatim piatu... teringat lagu P. Ramli.

Salam ayahanda, dan tabik spring sekali lagi kat ayahanda. Toinggggg!

Mohd Saad Hamid said...

Salam puan mamaju,

Koleksi teko puan tu memang cantik. Kat rumah kampung kami masih banyak pinggan bunga kangkong.

S said...

salam,

kak Sidah, kalau jadi mai habaq awai naaaa...

boleh buat apa yg patut untuk mak n ayah.

CM,
hari tu awat tak ikut CL mai Sik. tentu lagi seronok n meriah kalau CM ada.

CM said...

salam kak S

camner nak ikut???depa dua orang tu bujangg mesti ajak yg bujang gak...
yg mak dara ni tak masuk book arr ...nantii cm pi dengan noor arr..sama statuss ..hehehe

umiazuddin said...

Salaam CL,

MasyaAllah, ayahanda memang insan yang HEBAT. Pencinta ilmu. Koleksi buku ayahanda tu mesti termasuk buku2 nadir kan? Still in good condition pulak tuh...kagum saya.

Ayahanda tak ada plan ka nak scan kitab2 tu dan upload ke internet? Bolehlah dikongsi ilmu2 & bahan sejarah yang berharga itu dengan khalayak yang lebih luas... Perpustakaan Maya Banggol Derdap...chewah! :)

Comel2 anak angkat Ayah Lie. Berkat didikan Bonda, semoga mereka menjadi muslimah yang solehah.

CL, selamat berangkat. Semoga perjalanan CL selamat, lancar dan dipermudahkan segala urusan. Amin.

Tahniah kepada raja pecut Tn Hj. Saad.

VpeaceV

Noor said...

Salam CL..

tu dia aih.. banyak sungguh buku2 ayahda.. dok kat pangkin sambil baca buku.. pas tu layan buah keranji.. perghh! kalah percutian luar negara.. sapa dialah yang nak bawak cheq p Sik nie..

psstt.. amboih kak s, sebut nama kak tipah je.. senah & rohani tak sebut lak.. kecik wooo ati depa.. heh heh..

CM said...

salam..

noor jomm pi pudu amik tiket bas kita pi Sik arr...takkan ciklie n nazir nak bawak sehh,katanya kereta penuh...

Noor said...

salam..

aisey.. cm ingatlah kat cheq.. suke suke.. nanti kalu cm p ajak cheq skali arr.. kita naik MAS..

hai kak chik aka umiK.. lama sungguh tak bermesra.. sehat ka??.. bila nak mai pekena cendoi nie.. mamak tu dok tanya banyak kali dah.. heh heh

Noor said...

Salam..

ala CM.. awat kena p pudu.. tak bess arr.. naik MAS lah baru laju.. cheq sponsor touch & go.. emmm, minyak??.. heh heh CM buh minyak siap2 sebelum mai amik cheq.. amacam??..

S said...

salam,

CM, betoi tu,

udang sama udang
masak gulai dlm kuali
bujang sama bujang
orang tua yg mkn hati.

selamat berangkat doa utk CL
jangan tertinggal buah tangan yg diberi.
panjang umur jumpa lagi.

Azlina Alias said...
This comment has been removed by the author.
Rozali said...

Assalamualaikum CL

MasyaAllah, Tabarakallah, Alhamdulillah,

Allah pilih Ayahanda diantara yang terhebat
Dibantu Bonda yg tekun dan rajin

Wassalm

Rozali said...

Salam

Taniah Tuan Hj Saad
anda hebat sekarang

taniah hilmyiskandar

Wassalam

umiazuddin said...

Salaam...

Kak ngah dear, kak chiq sehat2 ja, alhamdulillah, cuma lappy ni haa baru kebah...hehe.. kak ngah pun lama gak tak bersiaran kan, tak tau nak p jejak kasih kat mana...umah kak ngah tu gelap jer memanjang..heh
tu laa...bila cheq usha cendoi mamak kat sini (ker usha mamak cendoi tu...2x5 la tuh), cheq teruih teringat kat kak ngah... haii bila laa nak merasa YB Damansara blanja cendoi spesel ni...


oh ya lupa nak tanya CL tadi, nyok tu untuk cicah dengan apa, ye?

VpeaceV

Hanis said...

salam,

waaahhh...seronoknya lihat koleksi2 buku ayah....nie yg buat lg tak sabaq nak p sana nie..kak mas, nanti kalau lalu p ambik kak noor, singgah ambik hanis naaa.... hanis buh minyak otw balik nanti naaa...

kak chiq...nyok tu depa makan ngan ubi keladi goreng/rebus tu...nyok bergula tu kak....mmg sedap ubi cicah nyok tu.....hanis ingat masa kecik2 dulu...ubi sejemput kat tangan tak habis2...kelapa kat piring dah bertambah2...hahahah..

Noor said...

Salam..

dear kak chik.. baguihlah lagu tu.. kalu cheq ghindu ngan kak ngah.. selalu2 lah p usha mamak cendoi tu.. dan dan tu hilang ghindu sehh.. heh heh

psstt.. dari pengamatan mata kak ngah yang dah mula nak kuyu nie.. rasa nyer nyiok parut tu cicah ngan ubi (nampak jongot je).. ishh, pekena ngan kopi hangat sedap wooo..

mnasir said...

sALAM.

Canggih, anggun & cemerlang AYAHANDA & BONDA

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah..salam jumaat semua..
semoga kita semua beroleh kesejahteraan didunia dan akhirat sana....

Wah koleksi buku ayahanda...banyak tu...kalau baca buku duk tepi tingkap kat atas tempat ayahanda cari ilham tu best wooo angin masuk..uish..baru 2 helai mukasurat duk baca...terus belayar pi ..Langkawi..lajak sikit terus pi Makkah...hehehh

Safiudin said...

salam sdr,

tahniah Tn Hj Mohd Saad Hamid, Raja Pecut.

Banyaknya buku ayahanda...

tersusun rapi... siap berselimut pulak tu..

ini betul2 koleksi lama ni....

ya, saya pun masih menyimpan bebarapa buku karya Dato' Shahnon Ahmad termasuk Ranjau Sepanjang Jalan..

Safiudin said...

salam sdr dan ayahanda,

kalau macam ni kenalah ayahanda buat satu bilik ke atau perpustakaan (kutubkanah) agar buku2 ni dapat disimpan dengan baik..

bukan apa, rumah kayu ni selalunya ada anai2...

ps: tahniah hilmiskandar no 2

ijoismart said...

Salam CL

Sy nak p rumah ayahanda esok. Dh buat pun appointment dgn ayah dan mak. Sapa nk join, jom. Sebelah ptg mak ada program. Jadi kena p waktu pagi. Sebelum 12 tgh.

Kak Sidah said...

Salam,

Kirimkan salam akak pada ayahanda yer ijoi, kalau ada kesempatan kami akan kesana pulak.

CASA QASEH said...

ayahanda teringin nak satu naskah Ranjau Sepanjang Jalan, Rasanya nak baca sekali lagi tentang kesengsaraan hidup keluarga besar LAHUMA dan Jeha untuk jadi panduan hidup.

مسافر_اسلام said...

Salam, banyak buku ya..seronak kalau ada koleksi banyak macam tu..

Pelbagai katogeri dan bidang judul buku ya..