MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 2 February 2010

" Banggol Derdap - Part 5..Buku2 Klasik Ayahanda.."

Buku darjah 2 tuh..tahun berpa tuhh.?
Buku belajar dulu dulu..cerita Sang Kanchil..heheheh
Buku Darjah satu nih..tahun 1952 kot
Koleksi buku buku ayahanda.....terpegun dan kagum saya...ayah maafkan anakanda paparkan dalam blog yer...

37 comments:

Mohd Saad Hamid said...

Salam

Saya lagi ni

Mohd Saad Hamid said...

Alhamdulillah,

Rezeki lagi nih.

Mohd Saad Hamid said...

Syukur

1,2,3 no

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL dan semua peminat PDKM

Nampaknya hari ni rezeki saya.

Buka jer blog ni, ada N3 baru

Salam.

Mohd Saad Hamid said...

Salam semua.

SYUKUR.

Cukup lah samapai no. 5, kasi chance yang lain-lain.

Solat maghrib noo.

manzlie said...

salam Tn Haji saad..

taniah..Raja pecut lagi dia..

waslam

manzlie said...

salam tn haji..

sapu bersih..top 5 lagi..taniah..

waslam

SUHAIMI said...

salam......

cermat betul ayahanda....buku2 lama masih disimpan elok.....

Ayah Zain said...

Salam CL,

Wow, CL dah jadi penyiasat ilmiah pulak kali ini. Bravo.

Hajjah Siti Noor said...

Salam..bestnya g rumah ayahnda.nak g blh takk

mama ju, said...

Hebat betul ayahanada..

Semalam CL kata buku darjah 1 tu tahun 1954lah...

mama ju, said...

HAJAH SITI Noor

Mama baru buka email,nanti mama beri nombor tu...

mama ju, said...

CL tgh jumpa Wan Rusyani kat Jusco....!

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, buku tulisan jawi - urutan cerita memang klassik dah tak ada masakini. Terima kasih Ayahanda.

Amin.

tq.

Ayah Zain said...

salam CL,

masih segar pulak ingatan cerita kerbau dengan buaya. Bila kerbau lepaskan buaya daripada batang kelapa. Buaya itu terkam kaki kerbau. negh ngeh ngeh. Kemudian datang kancil, minta lakunkan semula.......... maka terlepaslah si kerbau ituh (cerita buku jawi rasanya), tak gitu kak as?

mnasir said...

Salam.

Memang klasiq

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum wm wbr.

Judul buku dalam gambar pertama tu ialah:

Kitab penimbau akal kitab bacaan bagi kanak-kanak darjah dua di sekolah-sekolah Melayu. Nama pemilik buku tu ialah Zakaria Ismail :)

Mohd Saad Hamid said...

Judul buku bagi gambar ke3 ialah: Julung bacaan Kitab bacaan bagi kanak-kanak darjah satu di sekolah-sekolah Melayu.

Wasalam

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Tenangnya kediaman Ayahanda

Saya cadangkan, perjumpaan akan dtg di kg halaman Ayahanda
package 2 hari 1 mlm
santapan, buah keranji

Wassalam

Rozali said...

Salam

Tahniah Tuan Hj Saad


Wassalam

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Mana anak cucu Ayahanda, tak namapk pun
kesian dia orang, gambar meraka tak disiarkan

Wassalam

S said...

salam,

ayah memang unik.

buku2 tu lama tersimpan, boleh buat khutubkhanahkat umah ayah.

CM said...

salam

saya sangat teruja melihat semua koleksi ni...

مسافر_اسلام said...

Salam ziarah, seronok kan bila berada di kg.
Kalau boleh kita boleh buat jelajah utara sama-sama. Sambil menbaca buku2 kisah lama2.

Itu buku azimat tu..dah tak ada di pasaran tu. tak mudah nak dapt lagi.

Salam

S said...

salam,

sdr rozali,

ayah ngn mak tinggal berduet ja.
anak tinggal berjauhan.
tapi ayah ada anak2 yatim sebagai penghibur dikala sunyi.

pada anak yatim ayah n mak mencurah bakti dengat khedrat yang masih ada.

kita juga akan jadi seperti ayah n mak satu masa nnt.

S said...

salam,

kalau ramai nak mai umah ayah.
kita serah pada CM yg atur temujanji.

kak S akan tunggu tang tol gurun sebagai penyambut tamu b/p ayah n mak.

anak ayah n mak dok jauh, tapi kalu kena gaya depa cuti lagi sronok dan meriah.

taj said...

Salam Kak S,

mmg cadangan yg baik...
apalagi CM,harap tidak keberatan utk jd ketua rombongan nanti...

harap waktu dirancang nanti, tiada hal yg menghalang...semoga Allah memudahkannya..
eee... syoknya nak jejalan ke utara..

tapi waktu itu, CL dah takde kat sinikan..

Catatan Peribadi Rusyaini said...

Salam CL,

Terima kasih kerana sudi berjumpa dengan Wan. Wan rasa seronok sangat dan puashati dapat jumpa CL sebelum bertolak ke Mekah. kalau tak terkilan teramat sangat.

N3 Wan jumpa CL dah ada dlm blog peribadi Wan. jemputlah singgah!

Catatan Peribadi Rusyaini said...

Salam Mamaju,

Alhamdulillah, Wan dah jumpa CL semalam. Salam Mamaju utk CL dah Wan sampaikan. Sedih lah pulak CL nak pergi dah. Uhuks!uhuks!

Catatan Peribadi Rusyaini said...

Salam CL,

Tak sangka Ayahanda masih simpan buku-buku lama tu. Wan tengok pun rasa nak pengsan. Rasa berharga sangat buku-buku antik tu. Kalau dapat simpan satu, buat bantal peluk tido malam la jawabnya!

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Bila tgk buku2 lama tu, memang teringat masa masuk sekolah tahun 70 dulu,saya masuk darjah satu. Rupa2nya ada orang simpan buku lagi lama....tahun 52....saya belum lahir lagi. Teruskan usaha ayahanda dengan barangan antik yang berharga ini.

rosli said...

Salam CL,

Terlupa pulak nak ucap tahniah pada Tn Hj Saad, tahinah....Raja Pecut, 2010 mmg ramai Raja dan Ratu Pecut baru......yang lama mgkn berehat simapn tenaga.....bila entri dari Makkah baru lah semua Raja dan Ratu Pecut veteran segar semula.

YB said...

Salam CL

Kad kemajuan pelajar ayahanda tak tunujuk ke? Nak tahu dulu periksa dapat no berapa...no 1 kot.

safiudin dot com said...

salam sdr,

tahniha mohd saad hamid...raja pecut.

ya benar2 klasik.

terasa pulak macam di era 50 an.

tahniah ayahanda...koleksi yang tidak dapat dinilai...

safiudin dot com said...

maaf,

salah eja...

tahniah!

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL
salam semua,semuanya dan semuanya

sedikit pembetulan:
Buku Julung Bacaan utk darjah satu,ayah guna tahun 1950 bukan 1954.

Buku Sang Kancil at School dan Malayan Reader, buku teks darjah satu (SM1)di sekolah inggeris tahun 1954.
Lepas sekolah Melayu masok pula sekolah inggeris.Silap tak masok pula sekolah arab.

Wassalam.

iDAN said...

Salam CL,

Saya antara yang suka menyimpan barangan lama!

Sayangnya barangan tersebut habis terbuang lantaran tinggal di rumah pusaka yang makin ranap.

Rumah sendiri pula amat kecil untuk menyimpan barangan yang terlalu banyak itu.

Bagi yang faham erti nostalgia pasti amat menyayangi barangan begini.