MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 24 February 2010

" Tong Air Zam zam..."


Bismilllah.....Salam from Makkah...ituhlah dia tong tong atau "Bekas" air zam zam yang selalu di gunakan oleh Jemaah jemaah untuk meminum air zam zam yang sudah terisi didalam nyer...agak banyak jugak tong tong telah di tempat kan di dalam kawasan Majidil Haram nih untuk kegunaan kami semua..alhamdulilah..kekadang disinilah tempat kami semua berhenti minum air zam zam sambil melihat 'panorama" Baitullah yang agak ' menguja' kan...syukur alhamdulilah...wasalam..
Posted by Picasa

79 comments:

abangsulung said...

Salam,

Aku ke pertama ni..

abangsulung said...

Salam,

Itulah minuman ku selama berada di tanah suci. Biar orang lain beli air mineral tapi aku tetap ngan air zam-zam yang barakah

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam Cl,

Wah abg sulung no 1

Hajah Zainab bt Abdullah said...

minuman yang amat berkat!

abangsulung said...

Salam,

Syeikh..dah makan ke..? Asam pedas ikan kerapu..

manzlie said...

salam abang sulung...

akhirnyer Raja Pecut Kembali...taniah...Pinga tEmas..

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..


Pingat perak jugak..top 2 yah..

memag sedap minum ni...tiada tandingannyer di dunia ..


waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab...


taniah...gangsa....no 3


waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

memag berkat.....


waslam

manzlie said...

salam abang sulung...


aduhhh..sini takda la asam pedas kerapu....

walsm

abangsulung said...

Salam,

Hjh Zainab..tak sangka pulak dpt tempat tadi. Bukak-bukak aik..belum ada komen. Mengigil-gigil nak menaip..nak dapat tempat no wahidun.

abangsulung said...

Salam,

Tuan Ismet kita kat HC pun kaki asam pedas jugak.

Kak Sidah said...

Salam CL,

Tu lah tempat akak melepaskan dahaga setiap waktu berada di MH, alhamdulillah tak batuk, niat masa minum.

Wah abgsulung, begitulah rasanya ketika nampa komen tu kosong, tak tau nak komen

Atikah said...

Salam,

air zam-zam... tak pernah puas minumnya... bestnya kalau dpt minum hari.. hari..

Atikah said...

Salam..

Wah abang sulung dok menguasai trek mlm nie...

abangsulung said...

Salam Syeikh,

Tgh malam nanti kita sama-sama menghayati bacaan imam MH. CL secara live manakala saya melalui internet.

abangsulung said...

Salam,

Atikah, Masa trek dibuka tadi saya bukannya berlari lurus kedepan. Tapi ke kiri-kanan-kiri-kanan pasal lorong kosong..keh..keh..

manzlie said...

salam abang sulung

wahhh sampai mengigil lah dia..ishh jgnlah...biasa jer blog PDKM nih..hhehhe

waslam

manzlie said...

salam kak shidah..

alhamdulilah...air yang tiada tandingannyer...mujarab dan berkhasiat...


waslam

manzlie said...

salam dik tikah...

alhamdulilah..mai sini cl belanja air nih puas puas..nak tak..?

waslam

Atikah said...

Salam...

Air zam-zam free la bang... tak kan nak belanja gak kot... huhuhu...

Tapi kalau abg nak belanja pos sini... Alhamdulillah... hehhehe

Noor said...

salam CL..

Alhamdullilah.. baru kak ngah & umiazuddin sebut pasai ayaq zam2.. terus cl kluarkan N3.. tak pernah puas minum ayaq zam2 nie.. kalu bleh hari2 nak minum.. untung cl dapat minum hari2.. kak ngah jeles arr..

Noor said...

Salam

tahniah abg sulung.. dah lama tak mengusai trek.. 'welkam' back raja trek.. emmm.. kategori yang mana arr??

Che' Pit said...

kak noor..

hmm kategori senior kot abgsulung tu, ngeh ngeh ngeh

JiMiE said...

salam..wah rindu rasanya..selalu kalau turun g baitullah tu singgah jap minum air zam2 dan masukkan dalam botol kecik.. rindu sesangat.. :)

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Menggigil abangsulung...bila tgk tak ada komen tadi.

Nadri aka AyahAiman said...

air zam2 air merupakan air yg paling berkhasiat dimuka bumi ini..

dkt JB ada dijual RM10 utk 1 liter..tp tak pasti akan ketulenannya..

CM said...

salam CL

tong air zam-zam tu ada yg sejuk berais dan ada yg suhu bilik sahaja kan!!!dulu cm selalu ambik yg sejukk

sonata anak kancil said...

bila berada di sana kami minum sepanjang masa air zam-zam....peluang keemasan....yang agak sedih...ade mereka yang membeli air mineral! rugi-rugi....bukan senang nak dapat air zam-zam - free pulak tu.....

Noor said...

Salam Che'Pit,

syhhhh.. jangan bagi tau semua orang arr.. nanti abg sulung sekeh kita.. he he

psstt.. tapi kalu pak itam nyer kategori kak ngah tau.. super senior 'veteran'.. ngeh 3x.. pak itam.. ya ampun pak!

rosli said...

Salam CL,

Tahniah Abg Sulung dan hjh Zainab,

Satu pujian kepada Kerajaan AS, mmg memudahkan semua jemaah samada umrah atau haji.

Noor said...

salam

dear kak tipah, senah plak suka minum yang ori.. siap bawak botol 'tipuware' untuk buat bekalan.. tapi bila lepas saie.. senah blasah gak yang ada 'es'.. dahaga seh..

pstt.. tak lupa jugak ayaq manggo.. sedap wooo

manzlie said...

salam adik tikah...

memag free..tapi kalau abg bawak balik ke kl dah jadi berharga kan..mesti aar abg belanja kat adik..hehheh

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, selama berada disana hanya sentuhan Air Zam2 yg dapat menceriakan - inilah minuman pilihan utama. Banyak fadilatnya dan kemujarapannya, semuga akan minum sepuas2nya tatkala berada di Bumi Barakah.

Amin.

tq.

manzlie said...

salam kak noor..

alhamdulilah..kuarlah sudah entry ayaq zam zam nih..


wasalam

manzlie said...

salam nadri...

betul tuh , kalau kita beli sure ada kemysyikilan kan

waslam

manzlie said...

salam jimie..

jgn risau nanti ada lebih kita p abwak brunei nohh...

waslam

manzlie said...

salam afis..

ahhh..kategori senior..../ jgn lah camtuh..abng sulung pun sama gak dgn cl..masih mudeeee..tul tak abg sulung?.hehehhe

waslam

manzlie said...

salam hilmy...

alahmdulilah sentuhan dan keberkatan air zam zam...


waslam

manzlie said...

salam cikgu sonata...

alhamdulilah..mesti seronok kan bila dapat meminum nyer..rasa tanda kepuasan dalan penyucian diri dan hati kita..insyalah

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

depa tak pernah campur kan dgn ais..cuma melalui tempat sejuk jer...

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Bila sampai dekat tong air zam2 mesti mencari kelibat Abd. Rahim (Bangla) pandai tutur melayu kerana pernah bekerja di Kota Tinggi Johor selama 5 tahun. Beliau bertugas di belakang Hijir Ismail sejak 2004 lagi. Tiap kali tak mis utk berbual dgnnya - semuga jumpa lagi tahun ni.

Amin.

tq.

abangsulung said...

Salam,

Ha..kita hilang kejap diaorang mengata kita.. Cetttt..CP,kak ngah. Nanti kita pakai bedak banyak-banyak baru tau.. Tak lah mudee sangat CL. Sedang-sedang..keh..keh,,keh,

manzlie said...

salam hilmy...

abdul rahim ada lagi..arituh cl borak dng nyer....memag ramah orng nyer..


waslam

manzlie said...

salam abang sulung...


Yang sedang sedannggg sajeeer,,,,


waslam

abangsulung said...

Salam,

Syeikh, orang kata yang sedang-sedang ni orang suka . Betul ke..? Kalau omputih, kehidupan bermula pada usia 40. Untung kita..
lal.lal..la..la.

pstt, Jgn cakap kuat sangat nanti Kak Ngah dengar..

Noor said...

Salam Abg Sulung..

'nanti kita pakai bedak banyak2 baru tau..' aik!! cam pernah dengar je ayat tu.. oooo.. ayat ahmad nisfu arr.. aduhai, lepas nie sure harga bedak melambung tinggi.. ahikss

manzlie said...

salam abang sulung...

benar tuh...life begin at 40..hehhehe

pssstttt kak ngah dah dengar lahhh heheh

waslam

Azima said...

Salam Cl,

Kalau bleh minum air zam-zam hari2 kan best..tp kat sini kena bli la Cl..kalau nak yg free kna tunggu sapa2 yang balik dr Mekah..Tu pun depa bagi minum sikit jer..

Cl..nak ayaq zam-zam free tu bleh tak??

Wassalam..

abangsulung said...

Salam,

Kita pakai bedak tin bulat yang cap budak main ski je..

..kita tengah tunggu sorang lagi "yang sedang-sedang ni". Sejak balik berbulan madu ni, tak nampak-nampak dia, mana ya..? Kot-kot dia masih dihutan,sesat. Ihhh..jum kita azan kuat-kuat pakai sepekar.

abangsulung said...

Salam,

Azima, moyah zam-zam ni kalau kita minum banyak-banyak pun tak sakit perut.Dahlah penuh keberkatan, boleh mengubat segala penyakit.

Cuba minum air telaga kita disini, mau sakit perut.

Azima said...

Salam,

Tahniah abangsulung..emas n perak dlm tangan..

Tahniah jg buat Mama Nab..dapat gangsa tuh..

Pagi tadi lappy cheq buat hal..diserang oleh Mr Virus..Bwk jumpa Dr.Com now ok..Alhamdulillah.

Wassalam.

abangsulung said...

Salam,

Besok pagi abgsulung bangun awal-awal, nak jual emas & perak tu buat belanja. Dpt juga buat beli nasi biryani. Azima nak juga tak..?

Mama Tanjong said...

salam CL,
Saya nak tau je adakah sesiapa yang merasai apa yang saya rasa.Saya rasa air zamzam di Masjid Nabi lebih lazat dari di masjid Haram..sungguh lazat. Ke tekak saya ni tak ok. Di Makkah saya rajin bawa balik buat mandi.

Azima said...

Salam,

Betul tu abangsulung..minum byk2pun tak puas.Air yg paling berkhasiat tu..
taste dia pn lain kan..

Akhir tahun ni Cl kna bwk ayaq zam-zam tu byk2..bleh kita kat sini minum puas2.Blehkan Cl???

Wassalam

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Hari ini dlm sejarah
Semasa Saei, lutut saya terasa sakit, sukar untk berjalan
saya jirus air zam2 di lutut, dengan berkat air zam2, lutut saya seperti biasa n teruskan saei
Alhamdulillah

Wassalam

Azima said...

salam,

Best gak tu abangsulung..rezeki jgn ditolak,musuh jgn dicari..hehehe

tp xyah la jual emas n perak yg cl kasi tu abangsulung..suruh je pak itam tangkap ayam hutan tu..bleh kita jual..xpun kita sembelih je ayam tu buat lauk..Then kita suruh cl masak nasi beriani tu utk kita..amacam,ok x idea tu abangsulung???lagi jimatkan..hehehe

Rozali said...

Salam CL

Salam abangsulung
hebat abangsululung, taniah
cerianya dia n3 kali ni

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

Salam Puan Hjh Zainab
seiring dgn abangsulung
taniah

Wassalam

abangsulung said...

Salam,

Bagus juga idea tu. Pak itam misti tolong punye. Tp kalu kita tangkap ayam hutan tu jgn bagitau kak ngah..tau. Habis kita nanti, sbb ayam-ayam tu dia punya, pak itam tolong jaga je..

Pasal jual tadi tu, acah je.. Sebaik saje dpt pingat tu tadi dari Syeikh PDKM saya terus bawa pegi rumah tukang kayu, minta dia buat bingkai gambar. Besok nak gantung didinding pasal ramai orang kampung nak tengok.

SUHAIMI said...

salam...

selalunye yg sejuk menjadi pilihan..............

abangsulung said...

Salam,

Tuan Hj.Rozali, mana tak ceria. Dpt emas & perak. Mahai tu..

Saja-saja buat cerita, untuk menceriakan suasana.

manzlie said...

salam abang sulung....

kawan kita tuh duk skg berehatlah..kepenantan bulan maduuu


waslam

manzlie said...

salam azima..

boleh ajerrr..takda masalah...nanti cl abwak balik yer..


waslam

manzlie said...

salam mama tanjong


hmm tapi cl rasa air zam zam di madinah sama jer dng di makkah...

takpalah asalkan dapat merasa kan...syukur pada allah


waslam

manzlie said...

salam rozali...

alhamdulilah...ituhlah kebesaran nda kerbekatan air zam zam


waslam

rosli said...

Salam CL,

Saya pun ada pengalaman air zam zam dengan pekerjs bangla masa buat saie....dia tegur dlm bshasa melayu, kita pun seronok terus sedekah....dia terus doakan kita....lg seronok....kerja dia mop air yang melimpah atau tumpah....berkat rezeki mereka....

manzlie said...

salam suhaimi...

samalah..saya suka yang sejukkkk


waslam

manzlie said...

salam rosli...

alahmdulilah...seronok kan bila jumpa dgn mereka....


waslam

umiazuddin said...

Salaam CL,

ruginya cheq mintak sejalung jer ayaq zam-zam tadi... tup-tup CL p layorq tong-tong yang lagi besaq!! fuh, memang puaih minum tuu! masyaAllah...
errr... cheq nak kirim 2 tong zam-zam, boleh CL? Satu untuk cheq, satu untuk kak ngah...heh (psst...kak ngah, cukup kaa satu tong? kalau tak cukup, kena nego lagi ngan CL ni..)

Tahniah abangsulung, raja trek malam ni! :)

VpeaceV

Azima said...

Salam,

Xpe abangsulung..kak ngah ok jer..tp kna bagi kat dia sepinggan la.Blehkan kak ngah???

Cl..saya dh tulis dlm buku 555 nih..dr icecream,nasi beriani..now ayaq zam-zam plak..cl balik nanti sy nak claim ni :-)

Wassalam

Siti Hendon said...

salam cl. mak siti betul2 rindu dgn suasana di masjidilharam ni.doakan mak siti selamat sampai nnt.k.terima kasih.

manzlie said...

salam mak siti..

insyalahhhnanti say doakan yer..

waslam

manzlie said...

salam azima..

yang tuh kena mai sini abru saya belanja...mana ada chicken mandi di kl dik ooii


waslam

rezeki said...

salamcl

alhamdulillah, teteip hari dan masa dapat meneguk air zaam2 tu

pak itam punya dh sikit lagi stok

S said...

salam,
CL, panas2 gini minum ayaq ZAM ZAM sedap nyaaa.
air Zam Zam dalam Haram lebih sedap kan CL.

menggamit rindu untuk kesana lagi.

KUMP. GENERASI KE 2 FELDA TAIB ANDAK said...

salam cl...,

kalau bukan musim haji boleh tak poskan air zam2 ni...?

safiudin said...

salam sdr,

tahniah abangsulung... 1 dan 2

dan puan hajah zainab no 3..

syukur nikmatnya dapat minum air zam-zam

ps: masih menyimpan stok air zam-zam...

Aki44 said...

Salam CL...
Sya cukup hairan sebahagian jemaah kita (sori klu ada yang kena)masih tergila2kan air minuman botol (drinking water)walhal air zamzam x pernah habis di MH dan KM. Sya ingat waktu dulu2 bila ada sedara mara balik dri Makkah ramai yang datang ziarah agar dapat rasa air zamzam. Dapatlak satu gelas kecil (10 - 15 ml je). Ini kita berada di MH, kenapa tak minum zamzam je, ini masih beli air dlm plastik tu, bukan mineral water pun. Klu mineral water gak, tak lah setaraf zamzam mentalah lagi mengatasi zamzam. Jadik tetamu Allah seme jgn membazir, minum zamzam je. Minumlah puas-puas apabila dberi peluang oleh Allah anda berada disana. Amin.
Mintak jutaan maaf, bukan nak mengata, cuma nak meluahkan kehairanan yg amat sangat.