MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 18 February 2010

" Peniaga Tepi Jalan..."

Beberapa peniaga di tepi luar Hotel Hilton duk berniaga tuh...
Songkok di jual dari harga 50 halalal ke 10 riyal...murahhhh..
Kebanyakan peniaga nih berbangsa Africa dan indonesia....
Murah jer bag tuh..cuma sr10 riyal jer... Nak kirim tak?
Posted by Picasa

81 comments:

olive oyl said...

salam cl

olive oyl said...

50 halala tu makna apa cl??

olive oyl said...

lama tak lawat blog cl...

olive oyl said...

seronoknya dapat jd princess trek...

olive oyl said...

cl apa khbr???

olive oyl said...

cikgu samad apa khbr???comel sungguh janggut bf cikgu mas ni...

olive oyl said...

good nite dan selamat malam...

olive oyl said...

assalamualaikum...

manzlie said...

salam olive..

wahhhh nama baru Princess trekk...taniah...top 7 lagi...Sapu bersih nohhh..

waslam

manzlie said...

salam olive oyl..

50 halalal tuh macam 50 sen lah kat mesia..

waslam

manzlie said...

salam olive...

mana menghilang nih....?

cl sihat..alhamdulilah

olive oyl said...

salam cl

cl kenalah belanja ice cream sbb dah jd princess trek yg baru...

olive oyl said...

salam cl..

susah tau nak rebut tahta pertama mcm mlmni .peluang tipis... sekali dalam setahun pun belum tentu boleh dapat..

manzlie said...

salam olive...

no problem..mafi muskillah....



waslam

مسافر_اسلام said...

Salam ziarah..banyak jualan ya..pelbagai ada kan..
Kain batik ada juga dijual ke?

manzlie said...

salam musafir islam...

kain batik ada jual kat indon..situ takda lah..hehehheeh

waslam

ummi humaira said...

salam CL...

wah , ni leh ler kira nk beli berapa brg kat sanak sedara , he he he .

ole2 dr Mekah , jadi le brg beli di jalanan pun , asalkan dpt sorang satu.

SUHAIMI said...

salam....

Tahniah olive oyl...ratu trek baru...

teringat masa buat umrah dulu..terpaksa kejar peniaga ni sebab nak bayar duit....peniaga2 ni lari sebab pihak berkuasa datang.....

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam cl,

teringat pulak kat suasana macam tu...heh3!

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

az suka gak singgah tengok pelanggan membeli belah di jalanan tuh.

teringat mereka kena bembat ngan polis, bertempiaran lari penjual2 itu. sian pulak.

Kak Sidah said...

Salam CL.

Masa musim bukan haji pun ada ke mereka tu menjual macam tu CL,akak ingatkan musim haji je, ramai jugak pelanggan nya .

Wah makan ice cream yer, panas tau jgn makan banyak2 nanti demam, eheheh panas kat msia, kat mekah tak

Kak Sidah said...

Salam CL,

Ni penat2 baru balik jalan pun bukak jugak nak perkembangan kat mekah, dah banyak N3 rupanya.

Mekah mendong, kat sini panas terik,terbakar kedai sederet kat Yan, Kedah. Cuaca dah berubah kan, tapi kat Msia ni memang setiap tahun waktu ni kemarau. Balik2 tengok orang Mekah makan ice cream..sedapnya...........

AMZ said...

Salam CL....

Best nyer tgk suasana jual beli nie wak2 p umrah dulu......murah2 plak tue.....
n biler polis dtg jer terus depa lari lintang pukang...hehehe

n salam kak shidah...aper kabar????

Kak Sidah said...

Salan CL,

Sejadah tu cantik..boleh kirim ke kalau balik nanti...lambat tu tak yah la Cl gurau2 je.

Oh umi nak gi umrahkan apa lagi....
Taj pun nak gi jugak kan

Kak Sidah said...

Salam,

Kabar baik AMZ, akak masih bercuti, seronok cuti ni.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Semuga ceria selalu...rindulah kat ais krim kat bawah tu....kirim boleh? he he

malek said...

Salam CL

Kat sana ada pakai duit siling ke? Sebab tu dia panggil halala - kira halal jer la.

zie said...

salam ziarah CL semoga sihat hendaknya.

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Senyum sendiri, menatap n3 ni

saya suka menuntun gelagat peniaga ni dari bilik hotel

Rozali said...
This comment has been removed by the author.
Mohd Saad Hamid said...

Sala Cl,

Pasal Seng atau suqulail sudah tiada, jadi mereka buka jualan di kawasan sebelah selatan MH. Macam-macam ada arr. Alhamdulillah.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, bila balik solat itulah barang2 yang dibeli utk dibawa pulang ke M'sia - tasbih + kopiah putih sebagai buah tangan, agihan utk kawan2.

Amin.

tq.

Mohd Saad Hamid said...

Salam tn Rozali.

Kedai borong sekarang kat mana? Dulu banyak di Ruqubah street atau di Qarrarah.

mama ju, said...

Salam CL

Wah lain berita hari ni..best jugak.

Kak Shidah...seronoknya cuti2 Malaysia..

Rozali said...

Salam CL

Pendapat/cadangan

Beli borong lagi murah

(saya selalu terjumpa, peniaga tu beli barang tempat borong jugak)

Wassalam

Mohd Saad Hamid said...

Salam Olive Oyl.

Waah jadi ratu trek baru yer. Tahniah. Ini tentu makan bayam - Mr. Popye belanja. :)

Rozali said...

Salam CL

Salam Tn Hj Saad

sebelum roboh, pergi kawasan Masjid Kuching / Ruqubah street / Qarrarah
Sekarang ni kena tanya CL le

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

akan datang buat n3 kedai borong

senang jemaah buat buah tangan untuk dibawa pulang

Wassalam

Yem0805 said...

Salam CL,

Murah2 tu..hehe teringat semasa disana bila polis Mekah dtg dia org semua tinggalkan barang2.

Rahim said...

Salam CL,

Macam Suhaimi juga, terpaksa kejar penjual yang lari dari penguatkuasa. Lucu pun ada sebab sama-sama berlari takut tak dapat bayar sebab barang dah ambil

shami2 said...

Salam..Cl..

Alhamdulillah..

Wah...wah..peniaga jalanan...rezeki dimana pun ada.....

Orang yg suka meniaga ni..kalau nampak orang ramai dia punya fikiran nak meniaga tu ligat jer..hehehh takut pun bole ilang..heheh

Bab kena kejar tu tak leh tahan..hehehh kena carik tempat yg sesuailahkan..risiko gak berlari tu...tapi depar ni ratu2 and raja2pecut agaknya..heheh

olive oyl..taniah ..heheh nanti bole claim hadiah..tu...

Kak Sidah said...

Salam,

Yer lah ummi, tu sebab akak nak kan yang tu, tapi........

Kak Sidah said...

Salam,
Akak silap ingatkan ummi tadi tapi mamaju, seronok juga dgn anak2 susah nak kumpulkan mereka sekarang ni, semua dah jauh2, dapat kumpul sekali2 ni gunakan dengan sebaik mungkin..

Org mekah tido lagi ye mama ju.

YB said...

Salam CL

Macam macam n3 sekarang ada....terima kasih

linda said...

Assalamualaikum Che' Lie,

MasyaAllah. Terimakasih kerana berkongsi pengalaman di Kota Makkah.Tahniah.

Semoga saya juga dapat menjadi tetamu Allah SWT yang paling, paling, paling Istimewa. Ameen. InsyaAllah.

first time comment,

rosli said...

Salam CL,
Tahniah olive oyl, Ratu Trek baru

CL, mereka ni berniaga kejap ada kejap tak ada, bila kena kejar mereka lari.....nak tau mereka lari ke mana bila kena kejar.....kesian pun ada.

Pernah tgk yang menangis dan merayu2 bila kena tangkap.....tp mereka tidak serik...

sonata anak kancil said...

suke tengok orang berniaga macam ni....murah2 harganye kan....pernah gak beli kat jalanan ni....tapi awas....kena hati2 gak CL....

safiudin dot com said...

salam sdr,

tahniah olive oyl.

benar tu.. saya pernah lihat ramai peniaga lari apabila pihak polis datang...

tapi mereka tetap datang semula berniaga setelah segala-galanya 'clear'..

selalunya berniaga pada awal pagi atau sebelum/sesudah waktu solat

abangsulung said...

Salam,

Terima kasih sungguh-sungguh CL, meleleh airmata menengok gambar diatas. Teringat suasana masa mengerjakan haji dulu.

Inilah salah satu rutin harian yang orang kita paling suka. Bak kata pak itam alias Tuan Ismet Ulam Raja- "Tawafkidai". Pantang ada masa terluang,tawafkidai memanjang. Balik misti ada beg plastik penuh berisi di bawa balik ke hotel.

AZIMA said...

Salam Cl,

Selamat pagi..semoga sihat dan ceria2 selalu dalam menjalankan tugas2 harian.Dah bekfast dah ker?

wassalam.

AZIMA said...

Salam,

Cl,n3 nih best gak..org pompuan suka...hehehe

manzlie said...

salam ummi..

alhamdulilah..bila teringat ..nak gelak pun ada akan ummi


waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

sian jugk bila mereka semua kena perambat kan

walam

manzlie said...

salam suhaimi..

memg sinilah beli ole ole yang murahkan..

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

teringt ye ..alhamdulilah..sure best kan amasa tuh..

waslam

manzlie said...

salam kaka shidah...

nak aiskrim boleh apa slahnyer ..akak mai sini nanti cl belanja nohh..

waslam

manzlie said...

salam amz.


alhamdulilah...sini lah tenmpat depa semua berniaga..

waslam

manzlie said...

salam zie..

salam ziarah..mana menghilang...?

waslam

manzlie said...

salam kak shidah..

nak kirim ka..? boleh apa salahnye

waslam

manzlie said...

salam rozali..

memag pun..kekadang gelak pun ada kan tengok telatah mereka..

waslam

manzlie said...

salam ummu adam..

nak kirim boleh..apa salahnyer...heheheh

waslam

manzlie said...

salam malek..

ada gak pakai sini syiling tapi tak banyaklah...cuma 50 sen jer..

walam

manzlie said...

salam tn haji saad..

ahaha tempat tuh dh dirobohkan..

walam

manzlie said...

salam hilmy...

ye lah ..beli buat buah tangan untuk keknkwan kan

waslam

manzlie said...

salam tn haji saad..

pasar borong skg di aziziah street..

waslam

manzlie said...

salam linda..

mekasih tinggal jejak..

waslam

manzlie said...

salam yem..

memamg murah tau...heheh

waslam

manzlie said...

salam rahim..

tu lah bila lihat galagat mereka sure nak tergelakkan..

waslam

manzlie said...

salam yb..

alhamdulilah..mesti suka kan entry nihh

waslam

manzlie said...

salam mamaju..

alhamdulilah...mama hepi kan

waslam

manzlie said...

salam rosli..

tu lah..kekadang camtu gak keadaan meereka bila kena tangkap..

waslam

manzlie said...

salam sonata..

alahmdulilah...gelagat peniaga nihh..meriah kan

waslam

manzlie said...

salam shami...

memag rezeki ada di amana mana..siankan depa

waslam

manzlie said...

salam azima..

cl tak bekfas lah pepagi nih..cuma minum jer

waslam

manzlie said...

salam sonata..

betui tuh..kena gak berhati hati kan...takut polis depa semua nihh

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..

sedih pun ada agk tengok kan..tapi jgn terperanjat...gaji depa lagi banyak dari kita tau...


waslm

manzlie said...

salam saffiudin..

alhamdulilah..itulah kerjaya depa kan..syukur


wasalam

olive oyl said...

salam cl..

yg paling sayu...bila dgr kanak kanak kecill di tepi jln nyanyi lagu ali baba..masa blk masjid sering bertembung dgn mereka..keadaan fizikal mereka membuatkan olive sedih....

manzlie said...

salam olive..

bukana lagu ali baba...lagu tayibaaa..



waslam

olive oyl said...

salam cl




oh bukan ali baba ye...tp dgr mereka sebut mcm haji baba,haji baba haji baba,,ada ambik video baruni...dgr sebutan tu mcm haji baba...rupanya tayibaa..tq cl..

REMEDY said...

salam Tuan Manzlie...thank for sharing...nak sampai ke Makkah x tau bila...at least ada informasi yg berguna Tuan kongsikan...thank ya