MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 20 February 2010

" Malam minggu Bersantai Depan Haram.."

Meriahhh nihh..ramai family ber santai depan Haram nih..
Subhanallahhh......
Amat tenang dan menyenangkan kalau duk disni borak tau..tak caya tanya kak as dng abang megat..?
Pekena roti tamis dng dhal..sedap nih..ada sesiapa nak join Cl minggu depan..?
Posted by Picasa

95 comments:

olive oyl said...

salam cl

wah bestnya cl bersantai..

olive oyl said...

salam cl

yeye ratu bayam

olive oyl said...

salam cl

indahnya permandangan di waktu malam
sekitar MH

olive oyl said...

salam cl

terima kasih atas gambar gambar ini..

PAK NGAH MAN said...

salam, teringat masa kat satu dulu

CM said...

salam

wahh ratu bayam,cm ratu kangkung,sejuk arrr,lambat gitu,,

pak ngah lak raja apa??hehehe

PAK NGAH MAN said...

raja apa pun boleh cm

olive oyl said...

nak tergelak bila cm kata cm ratu kangkung...cm buat laa entry baru..boleh mlmni olive jd ratu trek kat sana pula....

Hanis said...

salam,

abang...seronoknye malam minggu abg di depan haram...mlm minggu adik dok umah aje arrr....

olive..tahniah...jgn lupa arrrr kongsi icekrim lg arrrr...

Pak ngah man=PNM..ceyooo...sikit aje lg leh dpt no1 semula...kak maya sihat? sampaikan salam hanis kat kak maya ye...

manzlie said...

salam olive..

amboi dia dah menunngu rupanyer...taniah..RAtu trekk Pdkm lahh
pingat emas...
waslam

Azima said...

Salam,

Amboi olive ovl,laju nyer..

Nak kna tanam byam gak la blkg rumah ni :-)nanti baru leh lawan dgn cik olive ni...hehehe

Tahniah norrr

manzlie said...

salam cikgu mas..

Ratu kangkung...bukan ratu kebaya ka...cam cikgu murni tuhhh

waslam

manzlie said...

salam pak ngah man..

wahh memecut lah dia kali nih...

waslam

manzlie said...

salam hanis..

memag seronok tau.. disni malam minguu heheheheh

waslam

Azima said...

Salam,

Bestnyer Cl mlm2 minggu bleh lepak depan haram tuh..
Tahun depan kita lepak sama2 ye..ajak Hanis skali.

Kak Mas N Pak Ngah nak join bleh gak.Sambil2 kita jamu krepok lekor kat situ..Ajak abg samad gak.msti happening..hehehe

PAK NGAH MAN said...

boleh bila tu kita p ramai ramai pekena keropok

olive oyl said...

salam hanis..

nanti kita kongsi icecream 3 flavour ya...

Hanis said...

salam,

abang tumpang lalu..

kak azima...ok22 kak..seronoknya...mudah2an nanti kita dapat p sama2 k...

olive oyl said...

salam azima,

hahahaa azima kena tanam bayam dgn kangkung..salam perkenalan dari olive..

ainhany said...

salam
ohh indahnya saat mcm nie..
mndamaikan mambahgiakan
subhanallah

jelus nii CL
huhu

Azima said...

Salam,

Tahun dpn lambat lagi pak ngah...
Tabung buluh saye ni x pnuh2 lagi,nanti pnuh sy bagitau pak ngah la yer :-)

Cik Lie,pak ngah dh confirm ni...tngu hanis,kak mas dan yg lain2 lagi je laa..

amacam cl,beres tak ni?

Cik Olive mai la join skali..aiskrim tu kna claim lebih la dgn cl tu...baru cukup

olive oyl said...

salam azima,

olive baru ke sana january baruni..
tp seronok juga kalau dpt pergi ramai ramai...nak ikut sekalilah..nanti azima bgtahu tarikh nya ya..

Azima said...

Salam,

Ok Hanis..Moga2 kita dpt ke sana sama2.InsyaAllah...Amin.

Salam kenal juga buat Olive.

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah, seronok tgk suasana malam minggu kat sana, depa pi picnic, makan2 kat depan kawa haram, picnic dpt, pahal pun dapat
alangkah indahnya

manzlie said...

salam rezekia...

ituhlah kebesarana majsidil Hram..alahmdulilah

w
aslam

manzlie said...

salam azima..

oklah tuh leh dtga nberamai ramai...

mesti meriah kan


waslam

manzlie said...

salam pakngah man..

jom mai sini lagi..seronok kan...dapat makan dan menjamu selera depan kaabahh..

waslam

manzlie said...

salam olive..

tak kisah lah..mai jugaklah tahun nih..heheheheh

waslam

manzlie said...

salam ainhany..

jgn la jeles dik...heheheheheh
nanti cl belanja airkrim 3 falvour yahh


waslam

manzlie said...

salam hanis..

jom pakat ramai ramai mai kat sini ..mesti meriah kan..

waslam

rezeki said...

salam cl

ni pak itam dh terjaga, mau jadi burung jampuk he he

olive oyl said...

burung jampuk tu burung apa pak itam??

rezeki said...

salam

olive,
laaa burung jampuk tu yang siang tidur malam dia jaga he he

olive oyl said...

burung hantu ka pak itam???

rezeki said...

salam

adik sepupu burung hantu he he

rezeki said...

salam cl

ok CL, selamat malam dan beristirehat utk mu di sana

pak itam nak sambung sikit urusan dengan Allah

doakan kami di sini semoga sentiasa dibawah kerahmatan dan perlindungan Allah

juga doa ku buat CL di sana

wasalam

olive oyl said...

jap nak google cari rupa burung jampuk ni

manzlie said...

salam Rezeki...

alahmdulilah..mekasih atas doa mu jua...

Burung jampuk..hehhehh adik beradik dng buruk hantu.../

kelakar lah


waslam

manzlie said...

salam olive..

cari jgn tak cari..hehehehehheeh


waslam

haji tompang said...

Salam sdr Manzlie,

Ya Allah, sungguh aku ingin datang ke rumah Mu teramat sangat.. Ya Allah kabulkanlah permintaan ku.. amin.

Terima kasih.

Haji Omar

normala said...

Salam CL,

Tahniah olive.

Memangnya seronok bila dapak "lepak" kat area MH-makan2. cerita. Pas tu masuk MH tawaf, solat n mengaji lagi.

Ya Allah moga Kau jemput ku ke sana lagi.

silversarina said...

salam,

EEmmmm .. sungguh santai ...teringat balik masa kami sekeluarga bersantai di MH 1997 , anak2 seronok sebab dapat jugak lepak-lepak .

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam CL,

Meriahnya...hmm bilalah agaknya giliran kak nab nak ke sana lagi!!

IBAN MUSLIM said...

Santai sambil mengaut pahala...teringin berada di sana, tapi mungkin belum tertulis utk berada di sana...

SUHAIMI said...

salam...

bestnya dapat duduk2...tenangkan hati depan MH....

Rozali said...

Assalamualaikum CL

yg bersantai (bukan Lepak) tu orang tempatan atau jemaah drp luar

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

Salam olive oyl
betul2 hebat, pecut

tapi ingat, ikut la cara Pak Itam

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

Seronoknya bersantai

kalau keluarga PDKM bersantai disini, Alhamdulillah

boleh bawa makanan ke

Wassalam

My Life said...

salam
dear cl..

alhamdulillah

My Life said...

salam

kak olive

mana pergi kak?? lama menghilang.. miss u kak olive..

rosli said...

Salam CL,

Tahniah Olive, laju betul...

CL inilah suasana yang saya lihat tahun 2008 dulu, kita kat Msai berkelah tepi lau or tepi sungai kat Makkah mereka berkelah kat dataran MH.. best tgk mereka berkelah...

sonata anak kancil said...

seronoknya bersantai-santai...kat sana bolehlah...siang malam macam sama aje...terang benderang...
kat sini? berembun malam....tak elok...buat sejuk badan aje...

KAMATO said...

bahagiakan kalau dapat bersantai gitu

safiudin dot com said...

salam sdr,

tahniah olive oyl, 1, 2 dan 3..

betul2 meriah...

nampak santai dan ceria semuanya...

Kak Sidah said...

Salam CL,

Santai malam minggu depan MH, seronok nya sambil santai sambil berzikir pandang baitullah, akak santai juga tapi kat pantai..hanis meh ikut mama..

Amboi olive sejak2 ni no n1 je..banyak lah dapat hadiah...

Kak Sidah said...

Salam CL,

Di arab tempat santai hujung minggu mereka sekeluarga memang di luar dataran masjid kan cl, sama dgn madinah pun, bawak anak2 kecik lari2 kat dataran masjid, dari kecik anak2 mereka dah dibiasakan duduk bersantai didataran masjid.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Nak join...tapi jauh...sob sob

olive oyl said...

salam,

selamat pagi...
terima kasih normala,en rozali,en rosli,en saifuddin...

tp olive tak setanding en rozali dan kak nab yg sentiasa di top 1 dan 2...

olive oyl said...

tumpang lalu cl,

salam my life

salam kak shidah..

kak shidah olive nak himpun icecream 3 flavour utk hanis,cm,kak noor,ml,azima dan juga utk kak shidah....hehe

miss u too ML.apa khbr???jom kak olive gi blog ml yer..

olive oyl said...

salam CL

adoi mata dok mamun(bahasa utara)lg ni CL..ngantuk....CL kalau gi umrahkan mcm kaum wanita ni kena ada muhrim...bg yg belum kawin mcm kami ni.sesetengah tu dok pergi dgn muhrim tumpang....boleh ke pergi tanpa muhrimnya yg sah???

Kak Sidah said...

Salam,

Tk olive, kumpul ye dapat juga akak rasa ice cream tu

azim said...

salam CL, seronoknya nengok jemaah dok santai...doakan saya sekeluarga dpt sampai di MH juga.

S said...

salam,
CL,
Alhamdulillah!
Haram memang memberi sakinah kepada para tetamu Allah.

terima kasih CL kerana sudi santai bersama kak s n abg mgt sambil makan roti tarmis. kenangan manis sampai bila2. Alhamdulillah.

smoga ia akan berulang lagi satu hari nnt.

lain kali kak S nak makan roti tarmis tu ngn sambal ikan bilis. tentu lagi sedap kan ?
kalu cicah ngn susu pekatmanis pun sedap. hhehehe

hanis,
jom kita p sama sama tentu lebih meriah dalam taqwa.

S said...

salam,

wanita yg nak berjalan jauh > 2 marhalah kena ada mahram ( bukan muhrim)

kalau dapat izin suami bolehlah tapi kena ada 4 orang teman wanita yg solehah. kalau tak solehah tak boleh.

S said...

salam,

ada lagi nak habaq,

kalau santai lepak depan haram , inilah masanya nak luahkan rasa setulus hati.

rasa cinta, kasih, sayang dan bahagis.
memang syhdu sekali.

lidah n hati tak boleh berbohong sbb bersaksikan Ka'abah yg suci.

bilakah dapat ku ulangiiiiii......

Hanis, jom !

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, seronok depan MH bersantai yg. aman + damai + nyaman.

Amin.

tq.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL, dan warga PDKM

Pukul berapa ambil gambar tu CL? Santai cam tu tak pe lah selagi tak lagha dan ngumpat dsb. Tapi kosong jer tak dapat apa-apa, cuma dapat puaskan hati sajalah sbb dpt bersantai depan MH. Lainlah bersantai dlm MH sambil lihat kaabah dapat 20 rahmah, kalau berzikir atau berdoa atau solat dpn kaabah dapat 40 rahmat, kalau tawaf dapat 60 rahmah. Ada beza tu. Tanya balik apa tujuan kita ke MH? Ampunnn pak, buk haji, just throwing my opinion.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Salam Kak Siah.

Santai depan MH macam dlm gambar tu tak nampak kaabah. Akak pun tahu kan :D Santai di depan kaabah (dataran kaabah) sambil berzikir @ berdoa macam CL selalu buat setiap pagi sebelum masuk opis, atau setiap mlm jumaat baca Yasin depan multazam / belakang maqam Ibrahim -- Haa itu baru BESHHH. Memang jeles gue. Syukur yer CL dapat buat macam tu setiap hari. Alhamdulillah.

safiudin said...

salam sdr,

seronok melihat keakraban mereka semua...

keluarga bahgia..

safiudin said...

salam sdr,

dah tukar gambar lain lah....

S said...

salam,


nak makan sambil lepak tak patut sangat kalu depan Kaabah. betul dak CL.??

Rasulullah pun ada masa makan, bergurau, tidur dan melayani semua isteri Baginda dengan adil. inikan kita yg serba kekurangan n hina.

makan juga beribadat kalau nawaitu kerana Allah.

seluruh kehidupan kita adalah ibadat kerana kita adalah HAMBA dan Allah berkuasa keatas segala sesuatu.

apa pun yg kita buat asal saja ikhlas dan betul akan diterima Allah. InsyaAllah.

kalau solat ikhlas tapi tak betul pun belum tentu diterima Allah. munkin dapat juga pahala solat orang baru belajar. IKHLAS PLAK HANYA ALLAH YG TAHU.
Wallauha'lam. Aa 'uzubillahiminzalik.

harap catatan ini tak mengguris hati sesiapa.
harap maaf. Ana Al lailliy.

S said...

salam,

saifudin, mana p kuda ? dh jual ka?
mahal kuda tu, cukup buat tambang p Umrah. hehehehee.

maaf naa, bergurau ja.

bagus , thn baru ada perubahan .

safiudin said...

salam sdr,

s -> kuda... dah juallah... betul tu, nak buat tambang p Umrah.

Insyallah.

hehehehee.

tak pa... tak buat apa salah pun...

S said...

salam,

CL,
kalau lepak depan Bab King Abdul aziz 1,dekat jam besaq tu memang nampak kaabah.

memang jadi tempat feberet kalau nak lepak santai. seronok sangat.

manzlie said...

salam hj Omar..

alahmdulilah....sungguh mengasyikkan berada distu..

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..


isnyalah satu ahri annti akak akan dtg jua kemari...

waslam

manzlie said...

salam normala..


sungguh indah dan seronok...

waslam

manzlie said...

salam kak sarina


alahmdulilah...sungghuh santai kann


waslam

manzlie said...

salam amirul..

insyalah ada lah rexeki tuh kesini..

waslam

manzlie said...

salam azim...

insyalah aka sya doakan..

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

alahmdulilah..sungguh meyenangkan

waslam

manzlie said...

salam suhaimi...

kbanyakannyer org yang dah bekerluarga disni lepak kat situ..
waslam

manzlie said...

salam rozali..

memag best lapak kat sini

waslam

manzlie said...

salam rosli..

seronok jugak bersantai tau kat situ..jom nanti kita duk bersama yahh sya tunggu sadura dtg nanti

waslam

manzlie said...

salam cikgu sonata..

memang seronok kaalau bersantai disini


waslam

manzlie said...

salam kamato...


memang seronok....


waslam

manzlie said...

salam kak as..

insyalah ada rezeki kita bersantai algi nohhh


waslam

manzlie said...

salam olive...

ratu bayam nak pergi kemana tuh....?


waslam

manzlie said...

salam tn haji saad...

lebih kurang kul 9.30 malam tuh...seronok kan...

waslam

manzlie said...

salam saffiuddin


itulah keberkatan bila berada di sini...syukur...

waslam

linda said...

Bismillahirrahmanirahim,

Assalamualaikum cl,
Obviously, tiada tempat lain yang paling tenang di dalam dunia ni selain di Makkah dan Madinah..InsyaAllah.

Dalam Masjid kelihatan begitu tenang sekali. Allahu Akbar.
Kini saya hanya mampu melihat dari jauh (windows)sahaja. Pasti satu hari akan sampai di sana.. Mohon doakan saya cl.

JazakAllahu Khair ya Sheikh :)

manzlie said...

salam Linda..

alhamdulilah...insyalah nanati adalah tuh rezeki linda ke sini...

waslam

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum wm. wbr. CL dan warga PDKM.

Di sini ada hadis mengenai adab lepak di tepi jalan (tempat awam).

KEWAJIBAN ORANG YANG DUDUK DI PINGGIR JALAN

Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a. katanya:
“Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jauhilah dirimu dari duduk di pinggir jalan!” Mereka menjawab: “Ya Rasulullah! Kami sangat memerlukan duduk di situ, untuk bercakap-cakap.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kalau kamu tidak mahu menghentikan duduk di situ, maka penuhilah kewajiban duduk di pinggir jalan!” Mereka bertanya: “Apakah kewajibannya?” Nabi menjawab: “Menekurkan (menundukkan) pandangan, menjauhi perbicaraan (perbuatan) yang menyakitkan, menjawab salam, menyuruh perbuatan baik dan mencegah perbuatan munkar.” (Hadis riwayat Muslim).

BANGSAREAN said...

Nak cari Kerja kat sana boleh tak...

Aki44 said...

Salam CL..
Bumi Makkah adalah Bumi Barakah. Dimana pun kita lepak, tidur, berkompol orang tak kata. Tempat kita camner. Tidur tepi jalan dikatan x siuman tuh. Ini lah dunia.