MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 24 February 2010

" Pancuran Emas..."

Jemaah agak berkurang ketika bertawaf tenghari tadi..alahmdulilah..
Pancuran emas yang mengalirkan air dari bumbung Kaabah..


Sungguh mengasyikan bila melihatnyer dari dekat...subhanaalah..
Posted by Picasa

71 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Allahukbar
besarnya nikmat Allah

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

Apakah ia betul2 dibuat drp emas

Wassalam

Azima said...

Salam Cl

manzlie said...

salam rozali...

taniah..raja pecut..
Eams dan perak dalam gengaman..hheheh


waslam

manzlie said...

salam rozali..

Dengar cerita macam tuh lah...di perbuat daripada emas.

waslam

manzlie said...

salam azima..


wasalm

Azima said...

Salam,

Tahniah En.Rozali..dpt emas n perak kali ni..

abangsulung said...

Asalamualaikum,

Alhamdulillah,dapat juga aku mlm ni tempat yang tak jauh dari raja pecut.

abangsulung said...

Salam,

Dulu masa pegi haji, selalu juga duduk kat bawah tu solat sunat. Tp maklum saja le musim haji,orang ramai. Kalau nak solat kat situ kena beratur.

Azima said...

Salam Cl n En Rozali..

Pintu Kaabahpn dibuat dari emas tulen jugakan Cl?Pancuran emas tu nampak berat jgk.

Kalau kat sini..dah lama dah xde dikebas dek penyamun..Rumah Allah senantiasa terpelihara.Syukur

Cl..citer ar sikit pasal pancuran emas tu..

Wassalam

manzlie said...

salam abang sulung...

alahmdulilah...syukur dapat soalt disitu kan...rezeki abang tuh...

waslam

Rozali said...

Salam CL

terima kasih CL, hee hee

Wassalam

manzlie said...

slam azima...

Pancuran emas ituh hanya sekadar tempat untk mengalirkan air turun dari bumbung kaabah bila wktu hujan..dan ramai jemaah akan berebut untuk menunngu di bawah pancuran tuh kononnyer nak amik berkat dari air hujan yang mengalir tuh..tetapi skg mereka dan tutup kawasan di hijir ismail tuh bila waktu hujan turun abgi memastikan tiada perkara khurafat dilalukan yakni air dari pancruan emas tuh depa duk tadah dan bawak balik bagi tujuan...?????

waslam

rosli said...

Salam CL,

Tak terkata saya, Pancur Emas, saya tidak berpeluang solat betul bawahnya, tp saya sentiasa berdoa, satu hari nanti mesti dapat peluang itu....

Tahniah Rozali dsn Azima

manzlie said...

salam rozali...

heheheh ramai nak jadi ratu dan raja pecut tau..heheheheh


waslam

manzlie said...

salam rosli..

cuma pancuran emas tuh berada di dalam Hijir ismail..yakni salah satu akwasan yang mustajab bagi berdoa...alhamdulilah

waslam

Rozali said...

Salam CL

Salam Azima, terima kasih dan taniah

pasal pintu n pancur tu
kita tunggu jawapan drp yg arif, CL kita

Wassalam

CM said...

salam cl

terimakasih atas gambar pancuran emas ni,antara tempat maqbul doa tu,insyallah

nak snap gambar pancuran emas ni kena menonggak atas tu!!

Rozali said...

Salam CL

Salam abangsulung
Alhamdulillah, dapat solat di bawahnya, moga apa yg dihajatkan telah ada yg dimakburkan oleh Allah

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

Salam CM
talipun canggih tak payah dogak

CL kan pro
hee hee

Wassalam

CM said...

salam

en rozali kena arr dongak kalau tunduk tak dpt gambar cantik cam tu..mmg canggih tepon cl tu,kaler merah tu..

My Life said...

salam

dear cl...

alhamdulillah

tahniah cik rozali

abangsulung said...

Salam,

Terima Kasih Che Rozali, banyak doa saya dulu dah dimakbulkan. Alhamdulillah.

Kalau nak tengok makkah online, masuklah ke http://wwitv.com. kemudian pilih saudi arabi dan klik pada Saudi TV1. Dpt lihat CL & orang-orang Makkah solat setiap waktu.

umiazuddin said...

Salaam CL,

Sebenarnya pancuran emas tu diletakkan di situ sejak zaman bila ye? Masa zaman Rasulullah dah ada ke? Atau lebih dahulu daripada tu?

VpeaceV

Azima said...

Salam..

Thanks En Rozali n En Rosli..

Untuk apa Cl???Untuk smbuhkan penyakit??..pelaris?? mungkin utk serikan wajah agar org nampak cantik slalu agaknya..

Kalau mcm ni..gi Makkah utk ibadat haji @ umrah tu dah terpesong la yer..Nauzubillah

Wassalam

abangsulung said...

Salam Syeikh,

Dah ramai balik dalam MH tu.. Syeikh solat dalam MH tadi ke..? Imam Solat Isyak Masjidil Haram tadi Fadilatus Syeikh Soleh Al Tolib. Suara dia mcm masih muda lagi kot.. Rakaat pertama dia baca Al Haqah dan kedua Fa'aman tu.. kalau tak caya tanya Syeikh Samad Janggut banyak .. keh..keh..

manzlie said...

salam abang sulung....

alahmdulilah..syukur padanyer...abg sulung berkeeampatan solat di abwahnyer..

wasam

manzlie said...

salam azima..

hah tu lah yang depa semua duk lakukan..benda benda tak elok tuh..

waslam

manzlie said...

salam ummi azzuddin

tak tau lah cl...nanti cl cuba carikan bahannyer..

waslam

Noor said...

Salam CL..

Subhanallah.. terasa-rasa berada dlm hijir ismail.. menanti giliran untuk solat sunat bawah pancuran emas.. siap dongak2 lagi bagi memastikan kedudukan betul2 bawah pancuran emas.. tapi tak boleh nak berlama-lama.. pak polisi dah suruh bangun untuk bagi chance kat jemaah lain plak.. jadilah tu.. 'sharing is caring' arr..

Noor said...

Salam..

tahniah Rozali, Azima & Abg Sulong.. emas, perak, gangsa.. kak ngah dapat pingat plastik je.. he he

manzlie said...

salam kak noor..

alahmdulilah...dapt jugak kak ngah soalt di situ aaar..syukur..


wasalm

normala said...

Salam CL,

Alhamdulillah n3 ni mengingatkan akak detik ketika q utk solat sunat dlm hijr ismail masa haji dulu.

Memang ramai yang nak solat kat bawah tu sebab itu antara tmpat mustajab doa. Beruntung CL dapat slalu solat di MH. Doakan kami juga ye.

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

Agak lama saya tidak mengunjungi blog saudara....Besarnya nikmat Allah ya....Rindu ingin ke sana

Abg Mgt said...

Salam,
Oh ya, lihat pancur emas ni, ingat waktu hujan turun ramai berpusu-pusu dibawahnya.....

rezeki said...

salam cl

setiap tahun kelambu kaabah di tukar, ada rezeki dapat kita secebis kain tu

tapi pancuran emas ni rasanya hanya baru ditukar sekali dua saja , yg lama kalau tak salah ada kat muzium

mengikut sejarah, kaum quraisy yg pertama kali membuatnya. dibawahnya juga antara tempat2 yg mustajab berdoa

Dibahagian depannya ditulis "Bismillahirrahmannirrahim-ya Allah" dan disisi kirinya tertulis
"Jaddada Hadza al-Mizab Khadim al-Hramain al-Syarifain al-Malik Fahd ibn Abdul Aziz Ali Sa'ud al- Mamlakat al-Arabiyyah al-Sa'udiyyah"

qaseh um masyitah said...

Assalamualaikum Tn Hj CL
Subhanallah...

qaseh um masyitah said...

Salam En Rozali;dapat emas dan perak kali ni. Tahniah juga saudari Azima,dapat gangsa kali ni

pari said...

Subhanallah...

Mudahan saya dpt g situ...

S said...

salam,

Alhamdulillah. smoga Allah memberi peluang kepada kita semua untuk solat dalam Hijir Ismail.
masuk Hijir bermakna masuk kedalam kaabah juga. InsyaAllah.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

Alhamdulillah! dulu kak nab dapat solat kat situ.

Ayah Zain said...

Salam CL,

alhamdulillah, seronok melihat kaabah pagi-pagi ini.

silversarina said...

Syukur dapat melihat pancuran emas di sini .

UmmuAdam said...

Salam CL...

Semuga ceria2 selalu...thanks for the photos..

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, memang hebat bila mana waktu hujan air turun mencurah2 melalui Pancuran Emas. Jemaah berebut2 utk mendapatkannya, namun kawalan polis menyekat utk sampai ke dalam Hijir Ismail, hanya tempias aliran hujan saja yg dapat.

Amin.

tq.

safiudin said...

salam sdr,

tahniah rozali 1 dan 2,

tahniah azima ke-3

persaingan sihat merebut raja dan ratu pecut..

indahnya menatap Pancuran Emas dari pelbagai sudut...

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah ...

Oh Tuhanku...
Engkaulah Satu..
Saban Waktu
Ku tadah tanganku..
Mohon ampun rahmat dan redhaMU
Dalam sendu aku mengadu..
Airmataku gugur laju
Bila hatiku terasa dekat padaMU..

Hati resah menghitung waktu
PanggilanMu masihku tunggu...
Kesabaranku dibaja selalu..
Redha aku akan janjiMU
Munajatku..buatMu
Allah kasihKu..
Tiada kata mampu lagi ku lagu..
Belaian kasih suci ampunanMU
Syurga firdaus..hadiahMU daku rindu...

Kupendamkan jauh disudut hatiku
Dugaan datang bagaikan angin lalu
Lemah itu adalah kekuranganku..
Kupasti DiriMu ya Allah bersama-samaku...

mnasir said...

Salam.

Memang mengasyikkan melihat kaabah secara dekat.

Salah satu tempat yang mustajab iaitu didalam Hijil Ismail kerana dikatakan kalau solat didalamnya seperti bersolat dalam kaabah itu sendiri. Sebab itu berpusu2 orang nak bersolat didalam Hijil Ismal

ainhany said...

salam CL

alhamdulillah
terimakasih paparan pncuq emas nie...bgus betul kamera CL..zooom dan zoooom lagi...!!!

baru nie saya dapt lihat degn teliti dan saya terpegun..ALLAH AKBAR..
Semuga ade kesempatan..
CL doa2laa depn ke, bwah ke,kt pancuq tu atau ditempat2 dimakbulkan buat saya...saya RINDU MH ya ROBB

abangsulung said...

Salam,

Syeikh..tumpang menyibuk kejap boleh takkkk..

Ni..ijoismart mana ya..? Lama tak mendengar khabar bertulis dia..!

Nadri aka AyahAiman said...

Assalamualaikum,

Subhanaallah..Rindu sangat nak ke Mekah..

Kak Sidah said...

Salam CL,

semua rindu ngan kaabah, baca lah rayuan shami tu, sungguh syahdu, terharu akak membacanya..insyallah kita akan dapat bersamanya apabila sampai masa nya kan cl.

Akak dapat juga masuk kedalan hijir ismail bersolat sunat dibawah pancur emas tu, tapi sesak cl, berebut2.

manzlie said...

salam smk Lajau..

alhamdulilah..mekasih kerana singgah..

waslam

manzlie said...

salam normala..

alahmdulilah..pasti terubat kerindaun tuh bila terkenang masa lalu..


waslam

manzlie said...

salam abang megat..

alhamdulilah..situlah salah satu tempat paling mustajab berdoa kan..

wasalam

manzlie said...

salam rezeki..

mekasih atas infor yang di beri...

syukran ya habibi...


waslam

manzlie said...

salam qaseh ummasyitah..

alahmdulilah...syukur..

waslam

manzlie said...

salam pari...

alhamdulilah..syukur..

waslam

manzlie said...

salam kak as..

alahmdulilah..benar tuh kak..


waslam

manzlie said...

salam shami...

sungguh syahdu madah akak tuh....

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

alhamdulilah..melihat di pagi ahri hati jadi tenang kan..


waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

alhamdulilah..bagus tuh...

waslam

manzlie said...

salam kak sarina..

alahmdulilah...

waslam

manzlie said...

salam ummuadam..

syukur kita padanyer..


waslam

manzlie said...

salam hilmy..

alhamdulilah...satu nostalgia kan...

wasalm

manzlie said...

salam nadri..

alhamdulilah..mesti rindu banga tkan disini..insyalah ada rezeki tuh mailah kesini yer..

waslam

manzlie said...

salam abang sulung...

ye lah..mesti dia duk sibuk tuh..hehheheheeh

waslam

manzlie said...

salam kak shidah..

alahmdulilahhhh..
takpa akak punrindu jguakkan..maijer lah kat sini yer..

waslam

manzlie said...

salam mnasir....

memag mengasyikkan kalau kita melihatnyer kan..syukur..


waslam

manzlie said...

salam ainhanny..

alahmdulilah..insyalah akan sya doakan yer...


waslam

Aki44 said...

Salam CL...
CL pernah tenguk gak waktu hujan di MH ramai jemaah terutama sekali dari benua afrika duk nganga mulut dibawah pancuran emas tuh nak minum air yang mengalir melaluinyer. MasaAllah..kan..kan..ada najis2 burung ke, entah ape ape lai, camnert nih...isy..isy...isy