MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 1 February 2010

" Banggol Derdap - Part 3.."

Kak As dan Mak duk sibuk melayan kami..alhamdulilah..JUtaan terimakasih..
Ini buka sekolah lama ayahanda ( Darjah satu tahun1954)
Sempat jugak ayahanda buat Album PDKM nih..ayah kirim KHAS untuk Hanis,CIkgu, KAk As, dan Noor..syukran ayah...
Cuba TEKA yang mana satu gambar AYAHANDA..?

54 comments:

Kak Sidah said...

Salam CL,

apa kabar CL

CM said...

salam

aiiik CL cm nampak sesuatu di sana..

Kak Sidah said...

Salam CL,

banyak collection ayahanda

CM said...

salam

kak shidah!!!meh sini kt cm,cm nk habaq satu cerita ttg CL tu...hahaha..

manzlie said...

salam kak shidah...

taniah..Ratu trekkk mengegar lagi...
pingat emas..

cl alhamdulilah sihat..
akak apa khabar?

waslam

manzlie said...

salam cikgu..

apa yang dah berlaku..disana..?

waslam

manzlie said...

salam kak shidah...

memag banyak collection ayahanda tau..very valuable..

waslam

Kak Sidah said...

Salam CM,

ada lagi ke CM, cerita terkini CL tu..habak mai la CM

manzlie said...

salam cikgu mas..

jangan lah JELES>>>heheheheheh


waslam

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Sungguh berdisplin dan kemas betul Ayahanda kita ni
sehingga buku sekolah dan gambar masa kecil masih disimpan kemas

Wassalam

manzlie said...

salam kak shidah...


dah dah..jgn duk layan...cikgu tuhh kak..hehehehehehe

waslam

Kak Sidah said...

Salam ,

CM jom kita g mah ayahanda ramai2..jeles tgk s dan cl makan sedap2

CM said...

salam kak shidah

CL kan !!!!dia kan!!!sedang bersama seseorangg ketika ini!!!psssst nanti kita cerita arrr...

manzlie said...

salam rozali...

ituhlah dia kehebatan ayahanda tercinta...seorang yang berdedikasi dan rendah diri..

waslam

Kak Sidah said...

Salam CL,

kene lah layan CL, cm tu ada banyak info

Cl dah berehat ke sekarang, g mana pulak lepas ni

manzlie said...

salam cikgu mas...

kan abg jamil sibuk di TERATAI LAYU TASIK KELANA JAYA...hahahahahahahah

waslam

Rozali said...

Salam CL

saya teka, Ayahanda dlm gambar tu,
barisan hadapan, dua dari kanan
kalau betul, Ayahanda kena bagi hadiah buah keranji
jangan marah Ayahanda, bergurau je

Wassalam

manzlie said...

salam kak shidah..

cl duk datingggggg nihhhhh skg

wasalam

Kak Sidah said...

Salam,

alaa cm ni cerita sikit2..buat suspen je, tah apa2 la tu..dgn siapa tu tak kisah la cm, janji dia suka kan...

CM said...

salam ayahanda dan CL yg sedang tuuuuttt...hehehe

CM cuba baca arr buku darjah satu tu..

SEMUA ORANG SUKA MAKAN PISANG
PISANG RASA SEDAP LAGI MANIS
PISANG MUDA BOLEH BUAT GULAI
PISANG MASAK BUAT GORENG SEDAP DI MAKAN
PISANG BANYAK BANGSA,PISANG EMAS,PISANG RAJA,PISANG NANGKA,PISANG EMBUN,PISANG AWAK DAN PISANG KAPAS...

betul tak ayahanda????

Kak Sidah said...

Salam,

CL dok dating CM..bawak laptop tu..cm tau je yer..betul2 la mamarazi...

esok ada n3 baru, tunggu...

CM said...

salam CL

wahhhh,jaga arr CM ada kat belakang bangku kat tepi tasik tu...

jomm geng!!!nak tahu berita terkini,???


CL oooi,dah hantar balik cepat,malam dah ni!!!

Kak Sidah said...

Salam,

Cm tau cerita nape tak britau awal2..boleh g bawak camera canggih zooom ...

balik cl dah malam nanti...gurau ni cl, akak sampuk2 cerita cm jer

Kak Sidah said...

Salam,

Lamanya ayahanda simpan buku tu elok lagi, masih boleh dibaca, macam mana ayanhanda simpan yer..
tu lah cikgu kan..

CM said...

salam kak shidah


betul tu,suruh dia hantar balik ...malam dah ni,time dating dah tamat....amboii penat2 driving dr utara sempat dia berdating di tasik kelana jaya tu..

Kak Sidah said...

Salam,

bagi can lah kat cl tu..cm..ngan sapa agaknya hehehe..ada2 jer ntah2 cl kat masjid muadz tgh beriktikaf, dosa tau..

umiazuddin said...

Salaam CL,

Wah, buku darjah satu pun masih ada dalam simpanan ayahanda.... berjiwa sentimental juga ayahanda ni, kan.. :)

cheq nak teka...dalam gambaq tu, budak yang paling hensem tulah ayahanda! betui kan? heheh ;)

VpeaceV

Kak Sidah said...

Salam CM, CL,

akak nak tido la, dah malam selamat yer cl kalau betul kat luar tu jgn.lama2 berembun tau..nanti demam, cm soh cl tu balik tido.

CM said...

salam kak shidah

memanglah kiter bagi can,tapi dia notiii tau,dia main tarik tali dengan kiter,hiss mana yer beriktikaf,tgh main mata tu kakk,betul fakta ni,,tu kt atas siap mengaku tgh berdating kt tasik kelana jaya...


pantun untuk CL

kalau padi katakan padi
tidak hamba tertampi-tampi
kalau jadi katakan jadi
tidak si dia ternanti-nanti..

My Life said...

salam

dear cl

aktif kak shidah dgn cm malam nie..

My Life said...

salam kak shidah
azie nak ikut akak gi umah ayah dan mak jugak..hihihihi

Imran Paris said...

En Li, hebat betul Ayahanda ye, ingin saya bertemu muka....saya baca tiap baris ayat n3-n3 En Li di Banggol Derdap Part 1 - 3....menarik, meneliti gambar2...cukup terasa hangat lagi mesra hubungan yg dijalinkan. Bila agaknya kita semua bersua ye?

rezeki said...

salam

cm , salah tu baca

ayatnyakan begini

cikgu suka main bola
hari2 cikgu main bola
hari2 cikgu suka tidur
mari kit main ngeh ngeh

tu ayat cikgu saari he he

Ayah Zain said...

Salam CL,

fuhyoo ayahanda,masih simpan buku darjah satu. AZ punya buku2 dulu? entah la. mula2 simoan gak tapi bila tidak dipulihara,abis gitu sahaja.

S said...

salam,

ini berita benar!
memang CL dating smalam dgn Bi.
Bi makan koey teow n minum teh ais.
CL plak makan roti jala dan macam2 lagi.

Bi kata teh ais n roti jala kat situ meemang sodap baang !

smoga bahagia hingga keujung nyawa.

S said...

salam,

ayah memang unik.
banyak khazanah masih tersimpan dengan elok.

sentimental betul ayah ngn mak ni.
berjiwa halus yang mantap.

kak s tukang sibuk ja. mak yg dok tunjuk ajar kak S.

S said...

salam,

nak jawab pantun CM.

padi huma ditampi tampi
ambil yang elok, hampa dibuang
kasih berputik didalam hati
menunggu masa untuk berkembang.

tunggu pantun AZ, "ada aku kisah"

S said...

salam,

CM baca tak habih tu , ayat terakhir yang begitu menyentuh qalbu kak s.

ORANG CINA BANYAK JUAL PISANG.

masa dolu dolu orang MELAYU tak mau berniaga, semua benda dibeli dikedai Cina.
hisap rokok pun tembakau Cina.

tapi sekarang ada orang mcm Pak Itam, tak lah rasa terpinggir.
bisnesman yang kayorayo yg beriman dan beramal soleh.

smoga pak Itam dapt menjaga amanah dengan baik.

mnasir said...

Salam.

Tahniah kpd pemecut2 semua.

Best, mereka2 yg dapat cenderamata dari ayahanda.

CL, dah conform dah ke flight ke Mekah?

safiudin dot com said...

salam sdr,

tahniah kak sidah... dapat ratu pecut lagi...

wah! ayahanda masih simpan lagi buku tu... hebat betul lah....

album PDKM pun nampak menarik... dibukukan...

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, koleksi paling berharga yg tidak akan berulang lagi.

Amin.

tq.

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Tahniah Kak Sidah, ratu trek entri ni, CM perak

rosli said...

Salam CL,

Best tgk gambar lama ayahanda.

CM said...

Salam Pak Itam

walaupun cikgu shaari ajar main bola,tapi 5tahun lepas tu dia jadi CIKGU BESOR @ GURU BESAR..

CM nk ikut cikgu Shaari arrr...ngeh,ngeh,ngeh..

CM said...

Salam Kak S

Kak S mempunyai pandangan dan analisis yg cukup kritis,Walaupun teks tu cuma bercakap tentang Pisang tapi mengandungi satu fakta tetang sosioekonomi masyarakat Malaya pada masa itu..Orang Cina banyak jual pisang,orang Melayu tanam tapi yg menjual orang Cina,sekitar 1950an kehidupan orang Melayu sangat dhaif,tertekan dan terpinggir dibawah dasar pemerintahan "Pecah dan Perintah" yang dilaksanakan kerajaan British pada masa itu..


CM sebenarnya sangat teruja dengan teks darjah satu tu,1954,Penyata Razak belum dilaksanakan..

Terima kasih pada CL atas paparan ni...

CM said...

salam

cooop,coop kak S.ambooii mamarazzi bahagian Utara punya info lagi powerrrr tu,sampai menu pun dapat diintip...

teruskan kak S!!!,kat pekan Sik baru-baru ni ada tak info sensasi???

taj said...

Salam semua,

arhhh... terlambat hari ini...
taj dah terlepas cerita nih..
CM dan kak S... mai cerita skit kat taj nih...

CL ngan sapa? berbaloi berjalan sakan yek...

semoga berbahagia hendaknya buat CL...

shami2 said...

Salam CL..

Aikk dapat no 47 jugak hari ni...

CM berapa banyak pisang dahh
Pisang udang masuk senarai dak ngeh..ngeh..ngeh..

S said...

salam,
CM,
seronok baca ulasan guru sejarah ni. CM boleh buat PhD tentang sejarah pendidikan dulu hingga sekarang.

1954, masa tu kak S tak ada lagi tapi.
Ayah.. kita nak dengar pandangan ayahnda tentang kehidupan waktu tu.

Ayah salah seorang pejuang kemerdekaan.belajar disekolah omputih. kita semua kena p teratak banggol Derdap untuk mendengar alkisah seorang pejuang Kemerdekaan yg tak diketahui umum.

masa kak S sekolah darjah 1 thn 1964. masa tu kami telah diajar tentang perpaduan 1 MALAYSIA sekarang ni wawasan Dato' Seri Najib.

buku berkisah tentang kawan2 berbagai bangsa.
Asiah, Musa, Ramasamy, Menachee, Tong Seng dan Swee Lian memang berkawan baik.

Kerajaan memang telah berjaya memberi pendidikan kepada anak bangsa melalui guru guru yang terlatih dan ikhlas mendidik dan memandaikan bangsa.

TERIMAKASIH CIK GU !!!
Smoga Allah mencucuri rahmat keatas semua guru guru yg ikhlas mendidik anak bangsa Malaysia.

Ayah Zain said...

Salam Kak S,

ooo kak s darjah satu tahun 1964 yer. Macam sama jer ngan az. Teringat kembali nama tong seng ali dan ramasami. itulah nama-nama yang sentiasa menjadi sebutan. heheheh

Seronok juga menulis guna papan hijau kecil dan guna kapur.

S said...

salam,

CM n Taj,

CL sekarang dah jadi ayah. dapat anak segera.
CL dipanggil "Ayah Lie"
manjakan gitu. Ayah Lieeeee !!!

Vios WPC diekori oleh PJH dari Pekan jeniang hinggalah keBanggol Derdap tanpa disedari oleh CL.

CL singgah dMasjid Al Safwan, Jeniang. (nama macam hotel CL kan?)
solat dan bebedak apa yang patut sebelum sampai kerumah ayah.

tak ada cerita sensasi, CL ada beli buahtangan untuk anak Yatim kat rumah Gemilang tu.
CL memang baik dan pemurah.

Tapi CL ada gak bawakan buah tangan untuk Bi tersayang.
sbb tu dating smalam nak kasi hadiah istimewa dari Banggol Derdap untuk Bi dia.

Jangan jeles na CM. kiki kik kik
pssstt...biarlah rahasia....

S said...

salam,

Az,
masa tu kak S cukup elergin ngn nama Musa sbbnya, dalam kelas ada budak nama Musa.

semua orang dok ejek pegu kak S ngn si Musa tu. GERAMMMMM betul masa tu.

tapi kak S berazam ngaji pandai2 nak lari dari si Musa tu.
kak S berjaya, tapi cita2 nak jadi doktor tak sampai. jadi misi ja.
ngeh ngeh nngeh... Alhamdulillah.

Mohd Saad Hamid said...

Salam semua.

Mari kita baca buku darjah satu tahun 1954.

KUCING DENGAN TIKUS

1. Dalam gambar ini ada kucing sama tikus.
2. Tikus itu datang cari makan.
3. Kucing sudah nampak dia.
4. Lari tikus, lari; kucing sudah kejar engkau.
5.Lekas, lekas, kucing sudah kejar engkau.

6. Tikus lari cepat, kucing kejar cepat juga.
7. Tikus hendak masuk lubang, kucing sudah tiba.
8. Sudah dapat dia tangkap tikus itu.

Mohd Saad Hamid said...

Salam.

:) :) :)

Macam ada kaitan jer cerita kucing dengan tikus tu di sini.

:):):)