MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 12 August 2009

Salam From Makkah


Ramai Jemaah melakukan tawaf walaupun sudah hampir jam 4 pagi...alhamdulilah

Suasana ketika jam 2.35 pagi tadi ketika hendak masuk kedalam Masjidl Haram...dalam keaadaan yang tak sabar masa nih..nak merubat kerinduan..
Pandangan pertama ketika masuk kedlam Masjidl Haram..subhanallah..aku rindu padamu......
Alhamdullah...alahamdulilah aku sampai jua akhirnyer di sini ketika jam hampir 2.30 pagi tadi...aku menaiki pesawat dari KLIA jam 9 malam dan sampai di Jeddah airport waktu Saudi jam 12.30 malam yakni ketika itu di kuala lumpur dah pun hampir 5.30 pagi..alhamdullah tiada kesulitan aku ketika masuk keluar dari Imigrisen Saudi.. Allah swt telah memudahkan perjalanan pulang aku ke "kg" ni...Alahamdulilah...ketika kuar dari pintu "balai Ketibaan" ramai pekerja ku telah menunggu, menyambut kepulangan ku di sini...alangkah seronoknyer mereka ketika itu...Siapakah mereka?...hmmmm cuba teka...dalam hatiku still masih menebal tidak sabar untuk menatap Kaabah almaklum lah dah hampir sebulan aku meninggalkan Masjidl Haram nih pulang ke kl..sampai jer di Hotel mereka sibuk ingin makan dan berbual dgn ku..aduh...dgn serta merta aku memberitahu mereka yakni...fikiran ku sekarang "di dalam Haram" tuh..akhir nyer jam 2.35 pagi aku pun masuk kedalam Haram dan melakukan solat sunat kesyukuran pada yang Maha Esa...setelah selesai aku melakukan "apa yang patut" di situ , ku pergi berlari memeluknyer...hmmmmm terasa kerinduan ni terubat akhirnyer....Ya allah rindu nyer aku yang amat sangat pada mu di sini....alahmdulilah...Jam 4 pagi aku pun pulang balik ke hotel penginapan ku untuk tido ( sebab esok kerja) almaklumlah aku masih belum lagi tido sebab kalau di makkah jam 4pagi sudah tentu d kl semua peminat blogger aku tu duk minum pagi kan..heeeheh tetapi jam 5.30 pagi aku telah menerima satu kunjungan dari seseorang...Siapakah dia?.........syukran..wasalam
P/s: semoga Kak Nab, Tuan Haji Hashim , GPK dan yang lain lain gembira lah entry saya yang akan bermula sekarang dari Makkah..terima kasih atas kesabaran anda semua menunggu..


48 comments:

Hanis said...
This comment has been removed by the author.
Kak As. said...

salam dari kejauhan buat CL,

wah dah selamat sampai, terubatlah rindu pada Baitullah.Alhamdulillah.

tak penat ke baru sampai dah masuk N3 terbaru.

seronoknya dpt menatap Baitullah terkini.

jaga diri baik2 dan jaga kesihatan.

zain said...

Salam saudaraku Azlie,

Alhamdullillah akhirnya ........ terasa air mata dipinggiran kerana saudara selamat sampai ke baitullah. Doakan agar kami sampai juga ke sana buat ke sekian kalinya.

Ya Allah ya Tuhan kami kau permudahkan urusan kami kesana menjadi tetamuMu yang paling istimewa. Ya ya Allah izinkan kami menjadi tetamuMu yang paling istimewa. Amin

p/s
kak as orang pertama yer.

kak jose said...

salam cik lie.

alhamdulillah cl dah slamat sampai kat mekah dan dipermudahkanNya segala urusan.

n3 kali ni betul2 meengubat kerinduan kami di sini setelah sekian lama menghilang. tq cl.semoga cl di berkati Allah selalu.

wow! siape agaknye yg menjadi tetamu cl kali ni?. adekah beliau ayahanda & bonda nginap srenggenge?
kepada tetamu Allah, ingin kak jose ucapkan tahniah kerana telah dipilih untuk kesana. Ape2 pun buat yg terbaik dan semoga dikurniakan umrah yg mabrur. amin.

salam dr kak jose n family.

cikgu zainab said...

Alhamdullilah!! dah selamat menemui yang dirinduinya...
KN seronok sangat nih!!

Kak As. said...

CZ,

kak as bukan orang pertama tapi Hanislah.
tahniah Hanis dpt no 1.

siapa agaknya tetamu CL no wahid kat Mekkah tu.

berbahagialah disana. doakan kami menjadi tetamu Allah lagi.

Imran Paris said...

En Li, selamat kembali ke kg halaman :-) Tentu dah sibuk di sana, iyalah dah 21 Syaaban pun, lg 8,9 hari tibalah Ramadhan yang dinanti. Teringin sangat nak berumrah Ramadhan, moga diperkenankanNya jua. En Li...thanks for the new update, terubat rindu En Li, terubat gak rindu kami

manzlie said...

salam kak As..


hmmm tada ert kepenatan untuk menemui Baitullah nih..terasa teramt rindu nih kak

sukran

wasalam

manzlie said...

salam saudara ku Zain...

nsyaalah akan saya doakan jugak untuk saudara yer..

sukran
wasalm

Noor said...

As Salam..

Alhamdullilah.. telah pulang ke Baitullah @ kg halaman.. semoga Allah memberkati dan merahmati cik lie & the geng.. (misti abg samad tersipu2 dgr crita CM kan kan)

take care & jangan lupa doakan kami semua supaya sampai juga ke Baitullah yang dirindui.. aminn

manzlie said...

salam kak Jose and famly..

alhamdullah..dgn berkat kesabaran akak menunggu entry sya akhirnyer kembali jua..terima kasih ka...

salah tuh...cuba lagi teka siapa?

syukran

wasalm

manzlie said...

salam kak As..

cuba lah teka siapa?..maca dia tau jer sya dah balik...sebab sya takbagitau dia..


wasalam

manzlie said...

salam Imran...

alhamdulilah terubat jugak rindu sadara..
ahahh saya nih akan busy time ramadan nih...mmm...


syukran
wasalm

cikgu mas said...

Assalamualaikum cik lie


sori to say..tapi betullah kak as kata cik lie ni macam burung bangau lah...sendiri faham lah!!

selamat kembali yer!!!doakan kami semua...sesungguhnya tiada tempat yg lebih berkat selain Makkah..tapi hati saya sayu sangat baca N3 ni...saya nak share kerinduan tu..tapi apakan daya!!!

Yem0805 said...

Salam..

Alhamdulilah CL dah selamat kembali ke Mekkah...dah terubat rindu pada Kaabah mungkin ilang kepenatan bila dapat menunaikan solat sunat didepan nya..

Terima kasih daun keladi..

Kassim Selamat said...

Salam Azli,

Selalu jadi silent reader, hari nii teragak nak tegur sbb entri pertama selepas bercuti panjang.

Slmt kembali dan menyampaikan dakwah. Semoga sentiasa di rahmati Allah. Ameen!

hanalee said...

Salam Cik Lie,
Alhamdulillah Cik Lie dah selamat sampai.Terubat juga rindu hati kami dapat menatap gambar di N3 terkini ini.

P/S take good care of yourself

Hanis said...

Salam CL,

Alhamdulillah CL dah selamat sampai di sana...semoga terubat sudah rindu pada Baitullah....semoga CL sentiasa dilindungi & dirahmati Allah...Jaga diri & kesihatan...doakan hanis juga ingin menjejakkan kaki ke sana....

kak noor....hanis pon teka abg samad...mau tak seronok abang samad jumpa bos @ teman baik, pulang bawa khabar gembira & buah tangan drpd kanda mas kan ;-)

manzlie said...

salam cikgu mas..

hmm takpa lah ..bangau oh bangau...api bangau lagi baik cikgu dari Boyer kan..heheheeh

syukran for the comments.

wasalam

manzlie said...

salam kab Nab..

alhamdulilah..akak hepi sya pun hep gak...
syukran kerana sudi menunggu dgn tabah entry nih..

waslam

manzlie said...

salam Yem..

alhamdulilah...memag terubat gak kernduan nih..tapai sya masih belum puas lagi...sat ni nak p solat depan kaabah...hehheheeh


syukran
waslam

manzlie said...

salam Abg Kassim..
trmaksih atas kesudian abg untuk komen lagi kali nih..

wasalam

manzlie said...

salam Hanalee..


alahamdulilah...trubat juga kerinduan di hati nih...
many thank for the comment..

wasalam

manzlie said...

salam Hanis..


hmmm meneka dalam kesamaran ker tuh..
thanks for the comment yah..

wasalam

PINATBATE said...

Alhamdulillah!!
Selamat kembali ke Haram Cik Lie..semuga sentiasa dilimpahi rahmat Allah.

silversarina said...

Alhamdulillah, akak tumpang gembira Cik Lie dah selamat kembali ke 'kg' arab . Tak sabar bak baca kisah Mekah lepas ni... jaga diri ye !!

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Selamat bertemu lagi di alam maya.
Selamat menyambut Ramadan al.Mubarak.juga kepada kekawan semua.Semoga semuanya sihat dan dapat berpuasa dengan sempurna.amin.

Kak As. said...

salam,

dak aih, bangau tu orang lain, bukan, bukan CL
pepatah ibunda tercinta ada berkata

" setinggi tinggi terbang sibangau
akhirnya hinggap atas belakang kerbau:

" sejauh jauh seluang melaut akhirnya balik kepantai juga"

puaslah,
puaslah wahai rasa
legalah,
legalah wahai rindu
damailah,
damailah wahai qalbu.

manzlie said...

salam kak Pinat..

alhamdulilah..terima kasih kak..


waslam

manzlie said...

salam silverina..

alhamdulilah....insyaalah akan sya kabar kan lagi berita berita yang menarik nanti...just keep on ping my blog yah..

syukran
wasalam

manzlie said...

salam Leenoh..

alhamdullah..yaa.. selamat berpuasa juga pada sauadra dan semua kenalan log sya nih..dan taklupa juga pada semua umat islam di seluruh dunia..amin..

waslam

manzlie said...

salam kak As..

aduhh aku masi Bingung dgn madah punjangga mu itu...hmmm cikgu mas tulun lah hamba nih..tak faham apa yang Tersirat dan Tersurat dari kak kita nih..

syukran
wasalam

rezeki said...

Salam cik lie,
Alhamdulillah, cik lie selamat sampai ke Makkah. Tempat yang sentiasa diridui dan didambakan oleh setiap umat islam. Jaga diri dan kesihatan , semoga sihat sejahtera sepanjang masa.Doakan kami juga sekeluarga di sini.

Baitijannati said...

Assalamualaikum...

salam kenal n ukhuwah buat saudara..alhamdulillah truskan dgn cerita ttg keindahan d bumi para anbiya' ini buat tatapan saudara2 d msia n dmna jua.....smemangnye kerinduan pada baitullah tidak ternilai dgn kata2...:). smoga saudara d berkati Allah slalu...

manzlie said...

slam Kak Noor..

hmmm masih ingat lagi ker kat abg smad tuh...saya dah sampaikan salam kat dia....


syukran

wasalam

manzlie said...

salam saudara Rezeki..

alhamdulilah selamat smapi..trimakasih jugak iringan doa dari saudara tuh..

Insyalah semoga saudara akan sampai jua ke sini..

wasalam

manzlie said...

salam Baitijananati..

alhamdulilah kerana sudi membaca blog sya..


syukran for the comment and

wasalm

UmmuAdam said...

Salam Cik Lie,

Alhamdulillah, Cik Lie dah selamat sampai ke Makkah. Semuga terubatlah kerinduan Cik Lie untuk segera berada disana dan semuga terubat juga kerinduan kami untuk menatap Masjidil Haram secara "live". Semuga Cik Lie sihat dan dapat meneruskan usaha-usaha Cik Lie selama ini terutamanya dibulan Ramadhan nanti...

manzlie said...

salam Ummu adam..

masih belum algi teruba kerinduan nih..masih belum puas lagi...asyik rinduuu jer kat sini bila menatap kaabah nih..alhamdulilah..akan sya paparkan cerita cerita menarik sepanjang Ramadan nanti..Insyalah

syukran
wasalm

SUHAIMI said...

salam....
Syukur C.Lie selamat kembali ke Makkah....dapat semula kami menatap Baitullah setiap hari...terubat rasa rindu...

ANR DELIGHTS said...

mmg rindu sesangat...kenangan umrah 2007 x mgkin dilupakan...insyaallah de rezki smp jua nnt.

norman said...

salam saudara manzlie,seronok baca blog saudara...bawa kenangan umrah saya
InsyaAllah 21.08 ni saya berada di mekah.
Ada rezeki kita jumpa...saya le kena sapa saudara...

Rose said...

Salam..... Alhamdulilahh selamat sampai saudara... lepas nih boleh lah update blog selalu kan ...


Salam Ramadhan :)

manzlie said...

salam Rose..

takda maslah..insyalah i will updated and post good story for your view yah..

syukran
wasalam

manzlie said...

salam Suhaimi..

insyalah terubat rindu you nanti bila menatap Baitullah..

syukran
waslam

manzlie said...

Salam Anr Delight..


terubat jugak rndu dan kenangan semasa di sana..alhamdulilah

wasalm

manzlie said...

salam saudara Norman...

insyalah ada rezeki kita berjumpa yah..jgn lupa dtg ke Hotel Alsafwah nih yer..

syukran

wasalm

taj said...

salam cik lie n semua,

selamat pulang.... betul kata cikgumas... sungguh menitik airmata dan sayu hati ini bila melihat entri kali ini... spt mana rindu ciklie pd haram begitulah rasa rindu taj padanya...
mmg beza bila ciklie buat lapuran terus dr sana... perasaannya masuk ke jiwa... subhanallah...
Ya Allah rindu