MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 23 August 2009

" Berbuka Puasa di Masjdil Haram - part 2.."

Sempat jugak saya duk posing dengan si pendermawan ini..baik sungguh hatinyer...syukur alahamdulilah..
Mamat nih pun duk letak atas lantai jer kurma tuh...sambil kawan dia duk suruh kita amik bawak ke tempa saf...syukur

Ramai depa duk berdiri beratur sambil menghulurkan Kurma untuk kami apa bila masuk kedalam kawasan Bumbung MasjidilHaram.....
Ini lah dia saje Menu Berbuka Puasa ku..cuma Kurma dan air Zam zam sahaja tetapi sya makan 6 jenis kurma tuh....alahamdulilah....kenyang jugak..rezeki allah bagi...
Bersama sama dengan "Orang Kuat" saya dan jugak jejaka Idaman" si polan tuh....heheheeh..kami berbuka bersama sama...alhamdulilah....sykuran..waslam




45 comments:

cikgu mas said...

salam

tu dia cikgu dah nampak dia...he,he
bangun bersahur cik lie...

rezeki said...

Salam
syukur alhamdulillah, nikmat berbuka yang diberikan oleh ALLAH.

manzlie said...

salam cikgu...

bershaur apa hari nih...hmmm selam sya berpuasa , sya tak ernah bersahur..kerana sta tak leh makan dan minum pagi pagi nanti sakit perut.hheheheh


syukran

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

memang syukur alahamdulilah pada nyer....

saya terlalu Bersyukur nih....

waslam

rezeki said...

salam CL dan CM
kurmanya gemok2 dan nampak mcm ada kuih yg dlmnya intinya sayur.

zain said...

Salam CL, CM., CR (rezeki) dll

ermm, bestnya menu tu buka puasa CL, bila le leh dapat agaknya,, betui kata CR, kurma dia gemok2 (heehe), macam nampak besar dari biasa padan le kenyanng. eh eh kueh tu macam pernah nampak jer, tp kat mana.

CZ baru lepas sahur . makan nasi sket, sayur kubis, telor goreng. Nasib baik leh makan kalau macm CL, merana la CZ tak leh sahur. apa-apa itu dah ketentuan Ilahi.

CL minta doakan anak bongus CZ demam la. tp dia kata nak puasa juga. Malam tadi dia x larat g terawih

PINATBATE said...

selamat menghidupkan malam-malam Ramadhan ..
Cik Lie,bersahur tu sunnah..minum air zam-zam sikit ,niatkan sahur..Insyaallah.
kat rumah ni pun waktu sahur kami tak makan nasi sgt..kadang makan roti,oat atau minum milo jer..janji dpt ambil sunnah..

Imran Paris said...

En Li..td kami beramai2 berbuka di rumah kawan...mcm2 jugaklah juadah disiapkan oleh geng2 surirumah termasuklah daging masak kicap, ikan masak lemak cili api, ayam masak merah, sambal petai udang dll juadah lagi SODAP!!! Tp mmg tak seistimewa berbuka di Baitullah. Saya menanti saat berpeluang berbuka di Tanah Suci, doakan ye Tuan Hj Azli. Syukran wassalam

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Makan tamar dengan air zam-zam pun berbaloi dah tu, macam-macam tamar ada. syoknya buka posa di sana,

manzlie said...

salam Rezeki..

itu kosong sebanr nyer..cuma tepung..sya ingat mini merabak but kosong lah...


syukran

walsam

manzlie said...

salam zain..

insyalah i will yah...

syukran

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat..

hah tu lah yang susah sikit..
saya mnum sikit jer dah sakit perut..memag tak leh..apa lagi nak makan apa apa..ingat dulu masa kecik kecik arwah mak kejutkan ..saya cuma minum air teh panas jer..tapi pastuh..terus sakit perut..maaf teringat kat mak ku...


syukran
waslam

manzlie said...

salam Imran..

wahhh..best nyer lauk pauk dia...


insyalah..i will doa kan nanti..

waslaam

manzlie said...

salam Leenoh..

hmmm memagn pun syok beramai ramai sini...
heheheh


syukran

waslam

puteri said...

السلام عليكم ورحمة الله

Alangkan indahnya berbuka puasa di Tanah Suci...walaupun dengan hidangan buah kurma dan air zam-zam sudah memadai...Doa saya semoga suatu hari nanti, ada rezeki saya nak berbuka kat sana...

dah lama saya ikuti blog nie...cuma tak pernah nak komen apa2.hari ni tergerak hati pulak nak tulis sesuatu...Apa2 pun, salam perkenalan kepada semua warga PDKM...
Kpd Tn Hj Azli...terima kasih atas info2 yg diberi...

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA..

Babah Iman said...

Salam, Cik Lie

Terima kasih kerana selalu update suasana kat Makkah.
Doakanlah kami semua dimurahkan rezeki & dijemput menjadi tetamu Allah satu hari nanti.
Cik Lie tak nak attach video ke?

UmmuAdam said...

Salam Cik Lie,

Subhanallah, tengok gambar2 tu terasa macam berada disana...teringat2

KAMATO said...

Sesungguhnya tuan amat beruntung kerana sentiasa diberi peluang untuk berpuasa di tempat yan paling mulia, syukur

zain said...

Salam,

Selamat pagi semoga pagi yang ceria ini tuan/puan terus dilimpahi dengan rahmat Allah. Kat Sini subuh tadi hujan. sekrang ni pun masih renyai-renyai.

CL, u tidor berapa jam yer. saya kalau tak dapat tidor 6 atau atleast 5 jam, masalah besar pada hari esoknya.

Kiranya CL ni memang orang hebat, sahur tak makan, so tak lapar ke bila berpuasa. Tapi dah biasakan maka tak ada apa-apalah. Kalau macam saya entah la.

sekarang pukul 3 pagi ye, mesti dah bangun sebab tak lama lagi dah nak solat subuh. En Imran tengah di ulit mimpi tu sebab sekarang kul 2 pagikan kat paris tu. kat ayer baloi sekrang kul 8 pagi. CZ sedang menikmati suasana pagi yang amat segar kerna bumi dibasahi rahmat Allah.


Hanis, jadi ke nak masak daging salai masak lomak cili padi hari ini?

Shafek Hamlan said...

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN

hilmyiskandar said...

salam.

Rasa nikmat korma + air zam2 utk berbuka puasa. nikmat kenyang bukan kepalang....

Amin.

tq

SUHAIMI said...

Salam...
meriah sungguh berbuka di sana.....
dpt berbuka dgn kurma dan air zam-zam
pun dah cukup...dapat kurma yang fresh lagi best.....

cikgu zainab said...

salam azli

saat berbuka! sangat terujar tengok suasana berbuka di Haram.

Kak As. said...

salam Ramadhan kareemm,

orang lama mcm kak as ni mana nk dan ligan depa yg muda2.
selalu tertinggal kat belakang

selamat berbuka puasa CL dan ......
Cm tu rindu kt orang Mekah, dpt tengok gambaq pakai tie jadilah.
abg samad tu cuma batu loncatan jerrr ....

feberet kak as tu buah kurma yg fresh, manis dn rangup.. sedapnyaaa.

Imran Paris said...

En Li...saya teringat2kan tamar2 Madinah....sedap dan berkhasiat. Kat sini byk gak jual tamar tp kebykkan dr Algeria, Moroco dan Tunisia...lain sikit rasanya. Nanti kalau saya gi sana lagi nak bawak balik kurang2 15 kg tamar. En Li boleh tlg carikan syeikh2 yg boleh bg diskaun tak ;)

En Zain...betul sy td lena di ulit mimpi. Seronok Ramadhan ni, wp kita mkn byk tp dpt tidur lena sbb sblm tidur saya cuba jugak solat terawih wp bersendirian :(

En...tak sangka Kak As ku jua suka pada tamar fresh...mmg kegemaran saya no 1...NGETOP :D

Hanis said...

Salam,

kak mas...hanis dah keletihan main meriam mlm td (pak zain & en Imran dengar dah kan bunyi meriam ;-) )..emmm kak mas tak leh nak tdoq sbbnya dok tunggu abg samad tak muncul2 naa...huhuhuh...tu yg tunggu....

Walaupon berpuasa sebagai anak perantauan...cam cik lie & En imran...rasanya depa nie lg meriah berbuka berbanding kami kat sini...cam cik lie berbuka di Baitullah..mengadap kaabah...cam en imran pulaaa, lg meriah..mengalahkan kami yg berada di m'sia...1st day lg dah dpt makan tu semua... huhuh...masak lomak cili api pon dah dpt....tul tak Pak zain & Mama...apa2 pon kita tetap bersyukur kerana masih mempunyai makan yg cukup berbanding ngan negara2 yg lain....

pak zain..harini hanis tak jd laa masak daging salai...huhuhu...nak p dating berbuka posa ptg nie ;-) ....takpa pak zain...bila2 pak zain nak mai habaq awal2 naa...nanti kita salai sama2 daging naa... ;-)

Imran Paris said...

Hanisssss........dating, alamak biar betul, saya takut ada yg terbatal puasa hari ni akibat cemburu...ohhh tidak!!!

Hanis, pemerhatian Hanis tepat sekali. Pernah dulu saya berpuasa di Jepun...ALLAHUAKBAR, sungguh meriah, terlalu rapat pertalian ukhwah org2 Msia bila berpuasa di luar negara...semuanya bagaikan adik beradik kandung. Sebutlah nak makan apa...semuanya dapat (tp daging salai sy tunggu dr air tgn Hanis lah ye) Sometimes kita di Msia lupa akan nikmat sebenar berpuasa, nikmat berkongsi, nikmat memberi dan menerima. Kita lebih suka gi bazar berbelanja, pas tu terbuang je akhirnya :(. Caya tak masa di Jepun dulu, 30 hari puasa, penuh meja saya dgn juadah2 kiriman kekawan. Anak sulung saya (Hadi) masa tu br 2 tahun dah tau, masuk je time senja dia akan ready depan pintu sbb tau akan ada org dtg menghantar juadah...begitulah rutin 30 hari puasa. Pelik lg AJAIB, balik Msia....amalan tu langsung tak berkekalan, walhal geng yg sama2 di Jepun tu semua kbykn tinggal 1 lorong (presint 11B Putrajaya) mmg saya miss sgt saat2 indah tu. Alhamdulillah, wp tidak berkekalan namun Allah beri saya pengalaman bermakna yg takkan saya lupakan.

ALL PRAISE TO ALLAH

zain said...

Salam,

Lor Hanis, awat tak jadi pulak. G dating ngan siapa pulak tu, confuse la. Betul la Imran nanti ada yang meloponggggggggg. Oh NO.

Betul tu Imran, orang Masia kalau dah kat luar memang gitu. Kita ni kaya ngan budi bahasa kan.

CL, macam mana nak masukkan gambar slide tu? siap pusing2 lagi mai habaq bagi tau kat cheq

Hanis said...

salam

abg tumpang laluuu....en imra & pak zain dok panggil hanis tuu... takuttt..uhuhu..tolong hanis bang ...tolong...hahahha....

laa pak zain & en imran...sape pulak yg akan terbatal pose & meloponggg tuu...huhuhuh...

en imran..tul laaa..hanis pon perasan...kalau depa yg dok kat luar negara tu...nampak sgt muafakatnya tu...tp bila balik m'sia masing2 buat hal sendiri balik....sedangkan masa kat oversee sebelum tu...bukan main rapat mcm adik beradik dah gayanya...walaupon sorang dok utara
sorang dok selatan..mereka ttp p mencari bila cuti ke hape..tp bila balik sini...sekadar kenalan masa kat oversee je jdnya....kenape ye? adakah kerana bila sudah berada di negara sendiri ade ramai kawan lain...dah banyak pilihan..dah ade keluarga...semakin sibukkk dgn tugas & keluarga? ape2 pon pada en imran, jgn lupa buka blog pulaaa...kami teringin nak tengok kemeriahan berpuasa di paris pulaa....pak zain kita sudah berblog sendiri sekarang...(pak zain, hanis tolong buat iklan nie..upahnye tolong salaikan daging k...time CL & en imran balik cuti nanti naa) ;-)

manzlie said...

salam Puteri...

alhamdullah kerana sudi memabca blog sya...terma kasih ysa ucapkan...insyaalah satu hari nanti sampai lah puteri ke sini lagi..insyaalah

syukran

waslam

manzlie said...

salam Babah Iman..

sebenarnyer saya dah simpan banyak video clip nak di post kan dalam entry nih..cuma ada maslah teknikal pada pc nih yang tak boleh di laksana kan .iinsyaalah i will try again..


syukran

wasalam

manzlie said...

salam Ummu adam...

alhamdulilah..mengembali nostalgia saudari...


syukran

walam

manzlie said...

salam Kamato..


alhamdulilah...semua ini adalah dari Izinnyer....


syukran

waslam

manzlie said...

salam En Zain...

wah best nyer dengan suasana hujan pada waktu subuh..dah lama tak merasa cam tuh sya...
sini waktu ramadahan saya bekerja dari jam 11.00pagi hinnga ke subuh esok harinyer...so dah biasa lah sebab tahun lepas pun camni..hehhehe


syukran

waslam

manzlie said...

salam shafek hamlan..

selamat menyambut ramadan kareem..dan selamat berpuasa..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy iskandanr..

hmm memang best kurma fresh tuh...

wasalam

manzlie said...

salam suhaimi..


alhamdulilah...seronok berbuka disini..


syukran

waslam

manzlie said...

salam kak Nab..


memang teruja sungguh nih..malam nih tak sbar nak berbuka di depan haram..


syukran

waslam

manzlie said...

salam Kak As..


hmmm abg samad cuma batu loncatan?..aku keliru sekrang nih kak..hehehheh betui ke cm?


syukran

waslam

manzlie said...

salam Imran..

dah sa dah ada contct dah yang leh bagi murah amar tamar yang fresh tuh..jgn risau ....ok


syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis...


Laa kenapa tak jadi lak masak tuh.....ada Dating? hmmmm DENGAN SAPA ??


waslam

manzlie said...

salam saudara Imran...


hmmm seronknyer kalau sya adapt cam en imran berbuka dgn ramai kekewan sesama negara dan makanana kegemaran ku ada di aatas meja..tetapi sya bangga walapun cuma dgn staff sya tapi mereka layan sya a VVIP..hingga kan sya di mesia pun depa dul callling calling tanya khabar and rindu pada ku...itu lah nama nyer tali persaudaraan yang ikhlas ..tak mengira pangkat atau pun keturunan..

syukur pada allah swt...

waslam

manzlie said...

salam en zain...

senang jer ..pergi kat we www.slideshow.com
then choose yang camaern En zain berkenan..


waslam

Yem0805 said...

Salam Cik Lie,

Alhamdulilah CL dpt berbuka di Makkah tentu rasa gembira dan rasa syukur nikmat Allah

manzlie said...

salam saudara Yem..

alhamdulilah..memang seronok dan teruja berbuka di atas bumbung tuh...tak terkata saya di buat nyer nikmat yang allah berikan....
insyalah petang nih sya nakberbuka di Depan Haram pulak...


syukran

waslam