MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 18 August 2009

"Jam 12.30 Malam di atas Bumbung Masjidil Haram.."

Permandanagan Dataran Kaabah pada waktu 12.30 malam tadi..
Agak lengang pada waktu malam tadi..terasa aman dan nyaman sekali bila aku berada di sini..alhamdulilah

Ada Jemaah yang lepak tido sampai ke solat Subuh nih....

Salam from Makkah....alhamdullah..bertemu kita lagi di lembaran hari ni yakni saya ingin mencerita kan suasana di Dataran Kaabah pada waktu 12.30 malam tadi...Jemaah masih lagi senantiasa berada di sekitanyer melakukan tawaf dan Umrah....mungkin agak tidak berapa sesak agaknyer tetapi kemungkinan besar pada minggu ini akan penuh lah nanti di sebabkan Ramadan akan menjelang tiba..insyallah...agak tenang suasana di atas Bumbung Masjidil Haram ketika saya berada di sana semalam...terasa aman dan nyaman fikiran ini bila mana saya menatap Baitullah tanda kebesaran yang di berikan allah swt pada kita semua....alahmdulilah...syukran..waslam


37 comments:

cikgu mas said...

salam

1
2
3
...go to no 1

shami2 said...

Salam cik lie,

Seronok tengok suasana tu, kalau duk sorang2 atas bumbung tu, sambil pandang kaabah...ingatkan akan Kebesaran Allah...subhanallah..alhamdulillah Allahuakbar ..damainya hati...hnya kita sahaja yg berbicara dgn Allah ......asyiknya...tak tau nak cakap dah..syukur dpt tengok gambar rasa jauh dilubuk hati..sayu..

p/s: Hujan tengah turun lebat ni...semoga kita semua dikurniakan kebaikan didunia dan diakhirat..kata ustaz mustajab doa waktu hujan lebat...insyallah

cikgu mas said...

Salam...

waktu malam yg damai...Alhamdulillah datang seorang hamba Allah yang mengadu pada tuhan,meraih ketenangan dibumi berkat,tanah kelahiran nabi,berdoa bukan sahaja untuk dirinya malah untuk kita semua...hanya Allah dapat membalasnya,moga Allah menglindunginya dunia dan akhirat...

Shami kt mana tu hujan?..kat sini masih lagi terang..musim hujan tak lama lagikan ..

P/s: Sambil layan drama "Manjalara cikgu tunggu n3 cik lie...jgn lupa tahniah untukku,he,he

zain said...

salam

Seronoknya, moga Allah kabulkan hajatku untuk ke sana.

Heheheh, bravo, teruskan berlari Cikgu Mas

zain said...

Salam,

Betul tu Syami, memang tidk terkata, hati ini hiba, sayu teringatkan Baitullah, entah bila boleh ke sana lagi.

Terima kasih CL yang dapat mengimbaukan kenangan di Baitullah, baru dua bulan lepas ke sana, enth kenapa hati ini begitu rindu untuk ke sana lagi.

Ya Allah, kau permudahkanlah aku ke sana. Tak tertahan rindu hati ini Ya Allah. Namun kau perbetulkanlah niat ku... aku ke sana hanya kerana Mu Ya Allah.Hanya keranaMu.

cikgu mas said...

salam

tq for u support mr zain,makin kuat cikgu berlari,,,tapi kt sini jer,kt luar dah tak larat dah cikgu,sementara belum bulan puasa ni saya lari kejar no 1,nanti dah ramadhan waktu macamni,kita dah sibuk nk berbuka puasa,mlm nak pi terawih,mungkin sebelum n selepas sahur kita boleh layan paberet blog kita ni....cik lie ramadhan ni sibuk jugak tu...moga kita semua meraih keberkatan ramadhan.

manzlie said...

salam cikgu...

taniah....tapi takdak duit raya nohhh..

waslam

manzlie said...

slam shami2..

memang benar kat kaa mu itu...hanya kita dah allah sahaja masa tuh berbicara..aduh..subhanaalh..alahmdulilah..

syukran

waslam

manzlie said...

slam cikgu mas..

alhamdulilah and many thanks doa mu itu..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Zain..

insyalah ..akan ku dakan semoga saudra akan ke sini jua nanti..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu dan mr zain..

aahaa cikgu sya nih ramdahan akan sibu lah..entah leh buat entry atau tidk masa tuh..skg nih duk pulun semua bilik ..dah penuh booking nih..tadi guest last year dah masuk ke sini check in sebulan..Dr.Mariam..very nice guest nih...budak budka hepi lah sebab hari hari dapt duit tips..and guest nih kalau bagi..masyaalah banayk cikgu...lepas lah beli N97 tuh..hehheh

syukran
waslam

UnCLe pEt.. said...

adoiii.. best tul la cik lie..
xthu le bile nk lh g sane..

silversarina said...

Terasa damainya macam kata CL, bertuah CL dipilih Allah untuk bertugas di Mekah dan dapat menatap Kaabah setiap hari, Alhamdulillah. Teringin rasa hati untuk berada di sana ketika ini, apa kan daya ...

manzlie said...

salam Uncle pet..

boleh lah tuh..alhamdulilah...

syukran

waslam

manzlie said...

salam silver sarina..

alhamdulilah..
taa aar nanti sampai lah dia tuh kat sini insyaalah

wasalam

cikgu zainab said...

Subhanallah! Begitu tenang lagi mendamaikan...hatiku terkenang2 saat aku di sana dulu!

rafidi said...

Assalamualaikum tuan haji , alhamdulillah seronok benar hati ini dpt menatap rumah Allah. Saya masih ingat lagi masa saya pegi haji tahun 2005 yang lalu entah tiba-tiba sya terikut sesama kekawan beratur amik nasi beriani "fi sabilillah" khas utk jemaah yg dtg pd musim hj. Saya tak terniatlah nak beratur pjg.saya ingatkan sat aje tpi bila dah masuk lorong yang disekat tu so alang2 saya pun amik pglmn dan ternyata berbaloi. Masyaallah nasinya sangat sedap. Baguslah krjn arab saudi bg sedekah utk fisabilillah.Tuan haj jika ada masa clik gamba suasana orang kulit hitam & jemaah dok beratur kat lori fisabilillah ya.sa kongsi cerita.

Atikah said...

Salam cik lie...

Tak puas mataku menatap gambar kaabah.... tenang dan mendamaikan... hari2 dok menatap gambar nie... semakin kuat tarikan nak ke sana... tapi apakan daya... masih tiada jemputan dari Allah...

cik lie... masukkan gambar suasana puasa kat sana... tahun lepas punya tak dak ka?

zain said...

Salam,

CL entah mengapa tiba-tiba gerak hati ini akan dapat menunaikan fardhu haji tahun ini. Sungguh hebat n3 CL kali ini, merobek-robek hati ini untuk ke sana.

Mungkinkan tercapai gerak hati ini? Ya Allah terima aku sebagai tetamuMU pada tahun ini. Ya Allah Engkau lah yang menentukan segala-galanya. Doakan juga CL agar saya dapat ke sana pada musim haji tahun ini.

Minta samalah pada ayahanda bonda yang berada di sana mendoakan saya dan isteri menjadi tetamu Allah pada musim haj tahun ini.

manzlie said...

salam Kak Nab..

ahamdulilah...lah tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rafidi..

insyalah i will do that...syukran

waslam

manzlie said...

salam tikah...

thu lepas gambr puasa ada ..nanti sya akan masukkan yer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam zain..

ye ker..insyala sya akan doakn jugak nani di depan multazam..jgn risaua akan sya kabarkan ka ayahanda nanti yer..

syukran

waslam

zain said...

Salam CL,

Terima kasih banyak-banyak Lie. Amin.

Mzakibm said...

Salam dari Al Jubail,

Ramadhan mubarak a'ada Allah alaika a'uam adida.

Insyallah kalu berkesempatan akn ke Mekah ramadhan ni sebelum balik mesia raya nanti. Kalu nak cari CL kat lobi hotel tu nak panggil nama apa ye?

Ma'assalamah

manzlie said...

salam Zain...


afuannn...

manzlie said...

salam Mzakibm..


just caka nak cakap dgn mr Azli housekeeping..nanti depa call sya kat bawah..leh lah kirim yer benda..


syukran

waslam

rezeki said...

Salam cik lie,
rasa tenang dan damai je kat tingkat atas, kalau bukan musim haji, carpet sejadah tu dibentang .Kalau dah dekat dalam musim haji , akan digulung semua carpet sejadah tu. Banyak lagi tak belalang kat tingkat atas tu pada waktu malam dan subuh ?

shami2 said...

Salam cik lie,

Tumpang lalu, sat..
CM, sya kt ofis Bt 5 Jln Ipoh, jam 6.30 ptg hjan lebat, kilat & guruh kuat sgat..abg hilmi terkands ..itulah dapat peluang dpt no 2...hehehe.

Betui CM bulan rmdhan kaum ibulah paling ketat jdualnya..moga amlbakti kita diredhai Allah.

cik zain, alhamdulillah ..tuh dh dpt jemputn, sya blum lagi.. masa yg sya ada ni byk ikuti majlis ilmu..utk perbaiki diri,tmbah ilmu dn amln..

P/S: CL kita insan yg bertuah, dpt ddk dkt dgn rmh Allah..tenang, aman damai..mesti kerja pn bersmgat, dikelilingi insan2 yg satu hati satu tujuan..mencari keredhaan Allah.. cinta Allah kekal dunia sampai akhirat..oleh itu jgalah Allah..Allah menjagamu

Kak As. said...

salam,

alamak tertinggal bas kak as ni.
macamana pun tak pa . tahniah buat CM.

apa 1,2,3 tuu
rasa rasanya " i love tou".
those 3little words lah. ahaks ?????

cikgu mas said...

salam kak as

pandai akak....memangpun I LOVE YOU...

manzlie said...

salam Rezeki..

skgn takada pun masa solat malam dh subuh..alhamdulilah lah..


syukran

waslam

manzlie said...

salam sahmi2..

alhamdulilah..tu kan semua dng Izin yang Maha Esa...saya cuma menumpang jer di sini...


syukran

waslam

manzlie said...

salam Kak As..

macamner leh tertinggal bas..?????

hehehehe
waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


cikgu Lve sapa tuh????


heheheh

waslam

cikgu mas said...

Salam

Alah Cik lie ni pura-pura tak tahu???

jawab jer lah I LOVE 2,3,4,5..he,he,he...

Wawa said...

salam.

saya minta izin ambil sekeping gambar kaabah untuk dimuat dalam blog saya.

tai ghambarnya dah letak. izinnya baru nakminta.

terima kasih.